LV426 Posted October 27, 2009 Report Posted October 27, 2009 Man kan undra om FM sanktionerat Skoda-reklamen eller om någon bara blivit sådär spontant kreativ... http://www.skoda.se/yeti/#/theater/militartterrangfordon/ Quote
519 CB Posted October 27, 2009 Report Posted October 27, 2009 Man kan undra om FM sanktionerat Skoda-reklamen eller om någon bara blivit sådär spontant kreativ...http://www.skoda.se/yeti/#/theater/militartterrangfordon/ Man slutar inte att förvånas! En flygbasjägare mitt i allt också vilken skam för Flygbasjägarskolan. Jag känner med de som blir upprörda i leden. Känns ritigt töntigt. Quote
WooF Posted October 27, 2009 Report Posted October 27, 2009 En Skoda-snubbe som ger order, smärtsamt att se... Men kul att se bruket av flygspanare iaf. Kraken som inte fick plats i bilen fick man lite Åsa-Nisse vibbar av. Quote
Grenadier Posted October 27, 2009 Report Posted October 27, 2009 Om FM faktiskt har sanktionerat det här kan jag bara säga Har de inte gjort det kan jag bara säga Sämre reklam för FM får man leta efter....... Quote
martinator Posted October 27, 2009 Report Posted October 27, 2009 Tyckte den var rätt kul. Ser inte vad som är problemet. Om det skulle var dålig publicitet för FM har jag svårt att avgöra. Kanske får folk intrycket av att skattepengar går till lekstuga, eller så så ser folk det komiska i det hela. Dessutom erkänner de ju att skodan inte kan ersätta militära terrängfordon, men att den har överlägsen komfort... /martin Quote
Knekt Posted October 27, 2009 Report Posted October 27, 2009 Om FM faktiskt har sanktionerat det här kan jag bara säga Har de inte gjort det kan jag bara säga Sämre reklam för FM får man leta efter....... Vad är det som är så himla dåligt? Jag tycker den var riktigt kul. Quote
Erik_G Posted October 27, 2009 Report Posted October 27, 2009 Dessutom erkänner de ju att skodan inte kan ersätta militära terrängfordon,men att den har överlägsen komfort... /martin Kanske inte Skodan, men koncernmamma VW har ju militariserat sin egen stadsjeep något.. Den som kan tänka sig en sådan här att spendera morgonrusningen i räcker upp en hand! /E Quote
Rickard N Posted October 27, 2009 Report Posted October 27, 2009 Om FM faktiskt har sanktionerat det här kan jag bara säga Har de inte gjort det kan jag bara säga Sämre reklam för FM får man leta efter....... Du behöver ju inte leta skitlänge i så fall: http://www.svd.se/ego/_s185/http://www.svd...kel_3707929.svd Quote
903Lew Posted October 27, 2009 Report Posted October 27, 2009 Två styck Yetis per HV-grupp skulle nog funka rätt ok, med bakre sollucka kan man som sagt flygspana utan större problem. Slår den gula turistbussen jag åkte med i helgen i vilket fall... [Förresten, spana in hjälmdoket som föraren har på svampen. Inte är väl den M-nummermärkt] Quote
Grenadier Posted October 27, 2009 Report Posted October 27, 2009 Det jag inte gillar med denna filmen är att FM inte framställs på ett vidare professionellt sätt. Det känns mest lite buskis över det hela och det känns som att FM har pr-problem som det är utan detta. Om nu FM är med på detta så tycker jag att det är beklagligt. Det kanske är en skitsak, men vill man framstå som en professionell org. så kanske man inte skall göra framträdanden likt detta. Att det sedan finns gott om dålig pr för FM i media idag vet jag, men då handlar det inte om producerad reklam. Quote
Dansk_skalle Posted October 27, 2009 Report Posted October 27, 2009 Gemene man ser nog inte ned på FM pga detta inslag. Tvärt om kändes det avslappnat och lite folkligt. Ska försvarsmakten vara konstant bajsnödig alienerar man bara militärer från samhället. Det är då som negativa tankar dyker upp, när svensson inte kan se att det skulle kunna vara hans son eller dotter som står i leden... Quote
Grenadier Posted October 27, 2009 Report Posted October 27, 2009 Det jag inte gillar med denna filmen är att FM inte framställs på ett vidare professionellt sätt. Det känns mest lite buskis över det hela och det känns som att FM har pr-problem som det är utan detta. Om nu FM är med på detta så tycker jag att det är beklagligt. Det kanske är en skitsak, men vill man framstå som en professionell org. så kanske man inte skall göra framträdanden likt detta. Att det sedan finns gott om dålig pr för FM i media idag vet jag, men då handlar det inte om producerad reklam. Nu inbillar jag mig ju att man kan vara folklig och professionell samtidigt. Det känns lite som att soldaterna i filmen är karikatyrer, lite 91:an Karlsson, om du förstår vad jag menar. Quote
LV426 Posted October 27, 2009 Author Report Posted October 27, 2009 Om filmen är sanktionerad av FM, ok - men annars så finns det rätt fastställda ramar för vad man får använda FM utr/mtrl till, och personal för den delen - under förutsättning att det inte är "Knäckebröhults lokala airsoft-MÖPAR" som latjar runt... Quote
Blackadder Posted October 27, 2009 Report Posted October 27, 2009 vilken del skulle vara FM mtrl? M90 kan du köpa var som helst, hjämarna är inte 90-hjälmar och G3or finns att hyra som rekvisita om det inte är airsoft. Det enda äkta i mitt tycke var grpch, som verkar som en typisk fbjs'are ;) /b Quote
LV426 Posted October 27, 2009 Author Report Posted October 27, 2009 vilken del skulle vara FM mtrl? M90 kan du köpa var som helst, hjämarna är inte 90-hjälmar och G3or finns att hyra som rekvisita om det inte är airsoft.Det enda äkta i mitt tycke var grpch, som verkar som en typisk fbjs'are ;) /b Som sagt, Knäckebröhult... Quote
GC1 Posted October 27, 2009 Report Posted October 27, 2009 Jag tyckte den var rolig! Det finns väl ingen normal människa som tar en sån här reklam på allvar. Det går bra att jubla när royal marines landstiger i en Opel (eller vad det nu var) men när FM porträtteras på skoj blir det bajsnödigt värre.... Quote
903Lew Posted October 27, 2009 Report Posted October 27, 2009 Dock var det ju riktiga Royal Marines som landsteg i Jeremy Clarksons Ford Fiesta. Det hela var 'vanlig och hederlig konsumentupplysning' och genomfördes som en del av BBC-programmet Top Gear (inte reklam). Marinesen kunde dessutom avge nedhållande eld från Fiestan, något som Skodan misslyckades med att erbjuda. I denna reklam är det ju x antal skådespelare som lommar runt i en reklamfilm, något som gör det hela lite mindre tufft. Quote
Grenadier Posted October 27, 2009 Report Posted October 27, 2009 Jag tyckte den var rolig! Det finns väl ingen normal människa som tar en sån här reklam på allvar. Det går bra att jubla när royal marines landstiger i en Opel (eller vad det nu var) men när FM porträtteras på skoj blir det bajsnödigt värre.... Som Lew sa, det var ju riktiga RM och inte skådisar. Dessutom så framstod inte soldaterna som 91:an o 87:an utan som riktiga soldater om än med humor nog att vara med i inslaget.... Det är som sagt inte humorn i sig jag ogillar, det är sättet på vilket svenska soldater framställs..... Quote
os frontale Posted October 30, 2009 Report Posted October 30, 2009 Ett klockrent plagiat av topgears variant.. Sen ger den en lite bättre bild av försvarsmakten.. http://www.youtube.com/watch?v=TCjrW_9JWaw Quote
bushman Posted October 31, 2009 Report Posted October 31, 2009 nu jobbar ju top gear rätt ofta med brittiska försvarsmakten, och har jobbat fram ett bra koncept. tyvärr är det ju så när det gäller försvarsmaktens deltagande i svenska film och tv, att man oftast inte ringer rätt avdelning. (dvs combat camera) man ringer närmsta militär, vilket oftast tyvärr blir just hemvärnet i knäckebröhult. där blir man överlycklig över att få vara med och hittar genast en filmnerd, som skall vara sambandsman. man baxar ut vilken mtrl man nu har tillgänglig till inspelningsplats, till en rekvisitörs ohejdade förtjusning. i skoda filmens fall tror jag mer på att det är just soft-air eller paintball folk som är i bild. dessutom är det fejkat vid eldgivningen, mynningsflammorna är data-animerade, och jag tror även ljudet är pålagt. Quote
Jonne Posted October 31, 2009 Report Posted October 31, 2009 Det enda äkta i mitt tycke var grpch, som verkar som en typisk fbjs'are ;) /b Typisk fbj? På vilket sätt menar du då? Tycker det är högst beklagligt att de kommit över våran basker... Quote
swazze Posted October 31, 2009 Report Posted October 31, 2009 dessutom är det fejkat vid eldgivningen, mynningsflammorna är data-animerade, och jag tror även ljudet är pålagt. Även hylsorna som kastas ut? Quote
bushman Posted October 31, 2009 Report Posted October 31, 2009 dessutom är det fejkat vid eldgivningen, mynningsflammorna är data-animerade, och jag tror även ljudet är pålagt. Även hylsorna som kastas ut? har iofs inte kollat efter det. jag tänker mest på den delen av filmen man ser i tvsnutten. den som inte finns med web-filmen. Quote
Blackadder Posted October 31, 2009 Report Posted October 31, 2009 Det enda äkta i mitt tycke var grpch, som verkar som en typisk fbjs'are ;) /b Typisk fbj? På vilket sätt menar du då? Tycker det är högst beklagligt att de kommit över våran basker... Jonne, det var ett skämt... Som du kanske ser så har han faktiskt även fbjs märke på ärmen samt FV kragspegel... Han är även så vitt jag ser den enda som avger eld. Är det helt otänkbart att han är äkta? för om han inte är det och iom kragspeglar så vore det väl "föregivande av allmän ställning" Jag påstår då att dom andra är skådisar men grpc en fd vpl vid fbjs, jag menar varför skulle det vara mer troligt att han är en airsoftare? Det faktum att det uppfattas som beklagligt kanske iofs är svar på frågan? Tycker som GC1, vem kan ta detta på allvar? Hur skulle detta påverka FBJS menligt i någon utsträckning... /b Quote
Born Posted October 31, 2009 Report Posted October 31, 2009 Rätt så harmlöst med en glimt av humor. Om man anser att detta skadar FM på något sätt så borde man stå vid barrikaderna och skrika ut sitt hat över diverse pilsnerfilmer, repmånad och 9e kompaniet medflera, alternativt se över sina prioriteringar här i livet och skilja på huvudsak och bisak. Gösta som leker balkanbo och slivoskjuter med sin AK på fritiden ger nog mer tyngd i vågskålen på minussidan än detta. Quote
Krille Posted October 31, 2009 Report Posted October 31, 2009 För att inte dra för långa haranger - men hur många NS soldater har INTE bytt till AK4B ?? Vapnen i reklamen har original sikte kvar... vilket borde innebära Airsoft eller lånade civila vapen och inte FM mtrl... Quote
Jonne Posted November 1, 2009 Report Posted November 1, 2009 Jonne, det var ett skämt... Som du kanske ser så har han faktiskt även fbjs märke på ärmen samt FV kragspegel... Han är även så vitt jag ser den enda som avger eld. Är det helt otänkbart att han är äkta? för om han inte är det och iom kragspeglar så vore det väl "föregivande av allmän ställning" Jag påstår då att dom andra är skådisar men Gruppchef en fd vpl vid fbjs, jag menar varför skulle det vara mer troligt att han är en airsoftare? Det faktum att det uppfattas som beklagligt kanske iofs är svar på frågan? Tycker som GC1, vem kan ta detta på allvar? Hur skulle detta påverka FBJS menligt i någon utsträckning... /b Jag förstod att det var ett skämt, jag ville bara veta hur du tänkte. Personen har basker och skolmärket ja men inte utbildningstecknet. Men visst är det mycket möjligt att det är en fd värnpliktig. Reklamen blir dock inte lika rolig när man arbetar på ett annat förband och ens kollegor garvar huvet av sig åt det här. Sen tror jag inte alls att detta kommer påverka fbjs överhuvudtaget, men det är tråkigt för oss som gjort GU på förbandet att se någon annan förlöjliga alltsammans. Quote
Born Posted November 1, 2009 Report Posted November 1, 2009 Jonne, det var ett skämt... Som du kanske ser så har han faktiskt även fbjs märke på ärmen samt FV kragspegel... Han är även så vitt jag ser den enda som avger eld. Är det helt otänkbart att han är äkta? för om han inte är det och iom kragspeglar så vore det väl "föregivande av allmän ställning" Jag påstår då att dom andra är skådisar men Gruppchef en fd vpl vid fbjs, jag menar varför skulle det vara mer troligt att han är en airsoftare? Det faktum att det uppfattas som beklagligt kanske iofs är svar på frågan? Tycker som GC1, vem kan ta detta på allvar? Hur skulle detta påverka FBJS menligt i någon utsträckning... /b Jag förstod att det var ett skämt, jag ville bara veta hur du tänkte. Personen har basker och skolmärket ja men inte utbildningstecknet. Men visst är det mycket möjligt att det är en fd värnpliktig. Reklamen blir dock inte lika rolig när man arbetar på ett annat förband och ens kollegor garvar huvet av sig åt det här. Sen tror jag inte alls att detta kommer påverka fbjs överhuvudtaget, men det är tråkigt för oss som gjort GU på förbandet att se någon annan förlöjliga alltsammans. Varför inte skratta med dom och visa på en gnutta ödmjukhet? Quote
Jonne Posted November 1, 2009 Report Posted November 1, 2009 Varför inte skratta med dom och visa på en gnutta ödmjukhet? Alltså... jag ville bara framföra att jag tyckte det var tråkigt att de använt sig av vår basker i en sådan här tramsig reklam. Givetvis står jag inte och försvarar förbandet när mina kollegor står och skrattar åt reklamen, just därför att det är en såpass tramsig reklam. Quote
Magister R Posted November 1, 2009 Report Posted November 1, 2009 Man kan undra om FM sanktionerat Skoda-reklamen eller om någon bara blivit sådär spontant kreativ...http://www.skoda.se/yeti/#/theater/militartterrangfordon/ Detta är SÅ dåligt. Får absolut icke ha med FM att göra, då detta skulle bryta mot all lagstiftning som finns inom bl.a. LoU etc. etc. Dessutom var detta enligt min mening en riktigt dålig reklam, men det har ju inget med saken att göra egentligen. Quote
Recommended Posts