Jump to content

Recommended Posts

Posted

Så sker det igen.

Svensk soldat skottskadad

Publicerad: 13 augusti 2011 kl 11.15

Afghanistan Vid åttatiden på lördagsmorgonen, svensk tid, sårades en svensk soldat i den svenska Afghanistanstyrkan när enheten han tillhör blev beskjuten. Attacken skedde i området omkring fyra mil väster om Mazar-e-Sharif, staden där huvuddelen av den svenska Afghanistanstyrkan är förlagd. Soldatens anhöriga är underrättade.

Mil.se

Posted

NSD rapporterar:

Soldaten träffades i benet och fick vård på plats. Han hämtades med sjukvårdshelikopter från Isaf, den internationella säkerhetsstyrkan, och fördes till det tyska fältsjukhuset i Mazar-i-Sharif. Där konstaterades det att det vänstra benet skulle amputeras strax ovanför knät.

De anhöriga till soldaten har underrättats om situationen och fått stöd genom försvarsmakten i Sverige.

Planen är att förflytta soldaten till Sverige under måndagen, och då kommer de anhöriga att erbjudas att möta upp honom.

Samtidigt på mil.se

Posted

På forsvarsmakten.se så skriver man att soldaten kommit hem till Sverige

Sårad soldat åter i Sverige

Detta utan att gotta sig i skadorna. Vilket jag tycker är helt onödigt att göra hursomhelst. Men NSD har säkert en bra anledning förutom lösnummerförsäljning.

Posted

Jag ser det som ett försök att mörka jobbigheter relaterade till utlandstjänst (soldaterna som behövde redigt med rehab efter att ha gått på IED häromåret behandlades på samma sätt), du ser det som något annat. Bra så. Det intressanta i sammanhanget är vad som händer med vår kollega framöver, kommer FM ge honom silkessnöret illa kvickt och lasta över honom på försäkringskassan (vilket hänt flertalet av mina vänner) eller kommer de ta ansvar för den skadade soldaten?

[Mest av allt märker jag att det behövs en del klickande för att komma fram till FMs nyhet. Förstasidan är fortfarande full av solskenshistorier om skyttebrons, nya kadetter och fys.]

Posted

NSD rapporterar:

Soldaten träffades i benet och fick vård på plats. Han hämtades med sjukvårdshelikopter från Isaf, den internationella säkerhetsstyrkan, och fördes till det tyska fältsjukhuset i Mazar-i-Sharif. Där konstaterades det att det vänstra benet skulle amputeras strax ovanför knät.

De anhöriga till soldaten har underrättats om situationen och fått stöd genom försvarsmakten i Sverige.

Planen är att förflytta soldaten till Sverige under måndagen, och då kommer de anhöriga att erbjudas att möta upp honom.

Samtidigt på mil.se

[Mest av allt märker jag att det behövs en del klickande för att komma fram till FMs nyhet. Förstasidan är fortfarande full av solskenshistorier om skyttebrons, nya kadetter och fys.]

Håller med om att det är lite krångligt att man måste scrolla ner hela vägen på förstasidan och välja "Fler nyheter" för att få hela listan. Mig veterligen låg dock denna nyheten på första sidan på FM's sida den 13.e dvs 2 dagar innan NSD publicerade bl.a med samma bild som FM's artikel. FM's artikel är sedan uppdaterad med den info om amputation men när jag läste den första versionen var även den rätt detaljerad.

GMY

Posted

På samma sätt som jag tycker det är viktig information att soldaten skadats, tycker jag det är viktig information var han skadats, och följderna av det.

Anders, på vilket sätt tycker du att NSD gottade sig när de skrev att benet amputerats?

Posted

På samma sätt som jag tycker det är viktig information att soldaten skadats, tycker jag det är viktig information var han skadats, och följderna av det.

Anders, på vilket sätt tycker du att NSD gottade sig när de skrev att benet amputerats?

Intressant när en grp chef på afghanistanbloggen går ut och läser lusen av HKV för att de inte informerar rätt. Kopierar inägget hit då jag inte blir förvnad om det snart försvinner...

Försvarsmakten bedriver en stor rekryteringskampanj där man vill välkomna personer att ta del av vår verklighet, men vet svenska folket vad vår verklighet är?

På Försvarsmaktens hemsida, som är det enklaste sättet att skaffa information om vår verklighet, kan man bl.a. läsa om vad som händer på olika regementen, hur man söker anställning, vilka befattningar som finns och vad som händer ute i insatsområdena, t.ex. i Afghanistan. Vi i Afghanistan går ofta in på hemsidan för att läsa vad som skrivs om oss, vad de där hemma får veta, men också för att kolla just vad som händer i övrigt i Försvarsmakten.

För några dagar sedan hamnade mitt kompani i strid här i Afghanistan. Det var plutonerna AQ och CQ. Min pluton, BQ, var inne på campen och hade QRU (QuickResponsiveUnit), det betyder att vi står i beredskap för att snabbt kunna åka ut och understödja (hjälpa) våra eller andras nationers enheter om de hamnar i problem. Detta inkluderar självklart även de afghanska styrkorna.

Resultatet av striden blir att vårt kompani får en mycket svårt skadad soldat. Han blir skadad i benet, så illa att han tvingas amputera sitt vänstra ben ovanför knäet och neråt.

Samtidigt så står det på Försvarsmaktens hemsida att svenska soldater varit i strid, en svensk skadad, inte livshotande. Varför står det inget om amputationen?

Jag vet att våra pressansvariga här nere, d.v.s. de som skickar fakta om vad som händer på förbandet till högkvarteret i Stockholm, beskrev soldatens tillstånd som ”mycket svårt skadad”, men att ATS (ArméTaktiskaStaben) sedan ändrat denna korrekta beskrivning och istället förmildrat bilden av soldatens, min väns, skador och beskrev honom enbart som ”skadad”. Varför det? Varför vill inte Försvarsmakten visa vår ”verklighet”?

Nu står det till slut på Försvarsmaktens hemsida att han var tvungen att få benet amputerat, men detta endast p.g.a. att två svenska tidningar ringde till förbandet i Afghanistan och frågade vad han hade för skador, inte för att ATS valde att själva gå ut med den informationen. Fakta om amputationen hade våra pressansvariga redan skickat till Stockholm under lördagen men den informationen bestämde ATS inte skulle publiceras. Varför vill de dölja verkligheten?

Självklart hålls information om skadade eller stupade soldater inne med till dess anhöriga blivit informerade. De ska inte behöva läsa om det på Internet eller i någon tidning.

Vidare så blir jag rejält jävla förbannad när jag går in på Försvarsmaktens hemsida och ser att informationen om min skadade vän inte ens är tillräckligt prioriterad för att vara på förstasidan. Jag måste klicka mig vidare till sidan om Afghanistan för att där läsa om det. Anser inte ATS att detta är prioriterad information som måste ut till det svenska folket? Eller kan det vara så att det inte ser bra ut med en artikel om en skadad svensk soldat bredvid en länk som syftar till att rekrytera nya soldater?

Jag är besviken på sättet som Försvarsmakten väljer att hantera informationsspridning. Vi ska inte dölja vad vi i Afghanistan får vara med om, vad vi ser, vad vi upplever, VÅR VERKLIGHET!

1 sg Christoffer Persson, Gruppchef på BQ, FS21

Det försvann snabbt.... MYCKET SNABBT...

MEN har skärmdump att ladda upp strax...

Posted

Förtroendekapitalet har krashat, inget nytt, vansinne att man (jag) brinner för en verksamhet där arbetsgivaren är helt jävla luftlandsatt och verkar bedriva någon form av desinformationskampanj där verksamheten framställs som onödigt glättig...

Tröttsamt och ledsamt.

Posted

Smiska in det till kvällspressen Maverick. Det här skall FM få tillbaka i nyllet. Så här gör man inte. Punkt.

Nu kanske jag är lite okänslig, men jag har läst det gruppchefen har skrivit och vad är felet på FMs agerande?

Jag vet att våra pressansvariga här nere, d.v.s. de som skickar fakta om vad som händer på förbandet till högkvarteret i Stockholm, beskrev soldatens tillstånd som ”mycket svårt skadad”, men att ATS (ArméTaktiskaStaben) sedan ändrat denna korrekta beskrivning och istället förmildrat bilden av soldatens, min väns, skador och beskrev honom enbart som ”skadad”. Varför det? Varför vill inte Försvarsmakten visa vår ”verklighet”?

De angav skadan som mycket svårt skadad, men om man skulle publicera det så skulle det ju tolkas som att han ligger för döden. Kan det inte vara så enkelt att medicinsk expertis i Sverige klassade ner en amputation till en skada och inte en mycket svår skada?

Nu står det till slut på Försvarsmaktens hemsida att han var tvungen att få benet amputerat, men detta endast p.g.a. att två svenska tidningar ringde till förbandet i Afghanistan och frågade vad han hade för skador, inte för att ATS valde att själva gå ut med den informationen. Fakta om amputationen hade våra pressansvariga redan skickat till Stockholm under lördagen men den informationen bestämde ATS inte skulle publiceras. Varför vill de dölja verkligheten?

Incidenten inträffade på lördags förmiddag, en initial rapport kommer ut på FMs hemsida som beskriver incidenten lite löst. Dagen efter (ca. 30 timmar efter första rapporten) så publiceras en utförligare beskrivning av allt. Det tycker jag är en väldigt rimlig tid för att få ihop all fakta och publicera (särskilt när det är helg). Ska man verkligen gå ut med okontrollerad fakta direkt och istället få återta det man skrivit fel?

Vidare så blir jag rejält jävla förbannad när jag går in på Försvarsmaktens hemsida och ser att informationen om min skadade vän inte ens är tillräckligt prioriterad för att vara på förstasidan. Jag måste klicka mig vidare till sidan om Afghanistan för att där läsa om det. Anser inte ATS att detta är prioriterad information som måste ut till det svenska folket? Eller kan det vara så att det inte ser bra ut med en artikel om en skadad svensk soldat bredvid en länk som syftar till att rekrytera nya soldater?

Försvarsmakten är stor och det pågår många saker som man ska rapportera om. Hur länge ska en incident i Afghanistan egentligen ligga på första sidan? Det är ju inte så att den är borttagen, den ligger ju bara lite längre ner.

Jag förstår att han är frustrerad över sin skadade kamrat, men jag tycker inte FM gjort något fel i rapporteringen.

Posted

Jag ser inte varför skadans omfattning skulle vara med i rapporteringen? I övrig skaderapportering till media från exempelvis polis så är det sällan man ger detaljer och varför skulle allmänintresset vara större vid skadade soldater i utlandstjänst?

Är det kanske så att vår gemenskap, de militärt intresserade, verkligen vill ha alla detaljer och känner sig snuvade när vi inte får dem?

De som behöver veta skadans omfattning för sin tjänst eller relation med den skadade får den information de behöver. De nyfikna får den inte. Rätt och riktigt i min bok.

Posted

Jag tycker att prioriteringen på forsvarsmakten.se har medfört en skev bild om hur det egentligen är. Skador i detalj kan jag vara utan men aktuella attacker och dylikt ska man inte behöva många klick för att komma till.

Posted (edited)

För egen del så är det precis som Krook säger, när det rapporteras om strid/skador så prioriteras det sällan, och dessa nyheter ligger sällan "längst" fram speciellt länge, jag har flera gånger noterat att nyheter om strid/skador halkat bort till förmån för käcka reportage, gärna om 110% glada GMU soldater som är så positiva så de kissar ner sig...

Jag tycker att med lite engagemang och intresse för FMs verksamhet och nyhetssidor så blir det rätt snart inte speciellt trovärdigt. Detta tror jag även dem som är utanför FM ser utan större listighet...

Edited by 2Sharp
Posted

Att den information som får ligga längst på mil.se startsida är helt obalanserad och för fokuserad på glättiga nyheter är nog alla överens om. Dock verkar det som att det kommer bli ändring på detta nu, till viss del. Den som är intresserad av att veta mer kan med fördel läsa Arméinspektörens kommentar till inlägget på Afghanistanbloggen. AI får en stjärna i kanten för sitt raka och tydliga svar..

http://afghanistanbloggen.se/2011/08/16/var-verklighet/#comments

Posted (edited)

Ingen stjärna i kanten från mig, med all respekt så missar Generalmajoren poängen. Det är inte detaljerna som är problemet, det är helheten som ju förvanskas.

...

Edited by 2Sharp
Posted

Stjärna i kanten eller inte kan man möjligen diskutera - informationen ska ut så fort det är görligt. Dock ska AI ha credit för att på ett öppet forum klart och tydligt stå för att det var han personligen som fattade beslutet om när informationen skulle publiceras. Det är sällsynt med sådan ryggrad i HKV oaktat om man gjort rätt eller fel - det finns många ryggradar gjorda av kex o sylt på Lidingövägen.

LtX

• Like 1
Posted

Jo, där fick Generalmajoren tillbaka några personliga pluspoäng. Dock får vi se om de vågar vara lika raka i ryggen när det gäller publiceringen av pr-mässigt dåliga nyheter på framsidan.

Jag hoppas AI personligen ser till att peka med hela handen åt rätt riktning. Då kommer förtroendet att växa tillbaka i rätt riktning.

Posted

Jo, där fick Generalmajoren tillbaka några personliga pluspoäng. Dock får vi se om de vågar vara lika raka i ryggen när det gäller publiceringen av pr-mässigt dåliga nyheter på framsidan.

Jag hoppas AI personligen ser till att peka med hela handen åt rätt riktning. Då kommer förtroendet att växa tillbaka i rätt riktning.

Hoppas inte för mycket där utan ställ ditt hopp till INFOS. De jobbar hårdare för en bättre rapportering än vad ATS (med inspektör) gör.

• 2 weeks later...
Posted

Hatten av för detta, dels till Erik, Peter och övriga men även till HKV, hoppas det fortsätter. Det ända jag undrar är varför de är förvånade över att en norrbottning höll sig lugn ;)

Posted

Infostaben samlar på sig fler vita kulor!

Bra reportage, mycket bra jobbat av de inblandade på plats WO-MeS och även en applåd till den approach till informationstjänst som den nuvarande Infodirektören har drivit på!

Ska bli intressant att se vad som händer med den bloggportal som skall lanseras snart!

Posted

Min vita kamel ger jag till FMs infotjänst för att de till slut publicerar den skrämmande sanningen i soldaternas egna ord. Bra jobbat och fortsätt så.

Guest Triggerpuller
Posted

Äntligen!

Bra jobbat av grabbarna på plats. Ytterligare ett exempel på varför det är så viktigt att drilla med CAT och att kunna mecka på sig själv.

Posted (edited)

Hoppas inte för mycket där utan ställ ditt hopp till INFOS. De jobbar hårdare för en bättre rapportering än vad ATS (med inspektör) gör.

. Granaten som sköts mot gruppen studsade i marken utan att explodera och passerade hela gruppen innan den med full kraft träffade soldaten längst bak, hade den exploderat är det sannolikt att fler svenska soldater skulle ha skadats. Men granaten krossade hans vänstra ben och han föll till marken.

Ännu en bekräftelse på att Gud både finns och är svensk, även om det innebar hemska följder för soldaten som förlorade sitt ben.

Edited by Knekt
Posted

Ännu en bekräftelse på att Gud både finns och är svensk, även om det innebar hemska följder för soldaten som förlorade sitt ben.

Alternativt att vi skall vara glada för att motståndsmännen i Affe oftast har gammal utrustning.

All heder till soldaterna som är nere (och till de som varit nere) nu. Är det lika proffsiga och har samma inställning som de hade på Tofta så är jag en stolt skattebetalare och medborgare!

Posted

. Granaten som sköts mot gruppen studsade i marken utan att explodera och passerade hela gruppen innan den med full kraft träffade soldaten längst bak, hade den exploderat är det sannolikt att fler svenska soldater skulle ha skadats. Men granaten krossade hans vänstra ben och han föll till marken.

Gud hit å dit, fattade inte grejen med det uttrycket när jag var nere. Snarare har vi haft sjukt mycket tur om man ser på hela FS historia. Och alla vet ju att det bara är bra lag som har tur.

Posted

Tur skapar man sig.

Det är många situationer som förklarats med "tur" där det faktiskt handlat om något annat; inte någon utomjordisk övermänsklighet utan ren och skär kompetens och duglighet.

• Like 1
Posted

Tur skapar man sig.

Det är många situationer som förklarats med "tur" där det faktiskt handlat om något annat; inte någon utomjordisk övermänsklighet utan ren och skär kompetens och duglighet.

Som sagt. Bara bra lag som har tur....

• 6 months later...
Posted

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Internationella-insatser/Afghanistan--Isaf/Nyheter/Svensk-soldat-skadad-av-vagbomb/

"En av soldaterna skadades allvarligt vid attacken och sjukvårdspersonal som ingick i enheten genomförde snabbt omhändertagande på plats. Soldaten befann sig utanför fordonet vid explosionen."

Soldaten hemmahörande i Kalmar län, anhöriga underrättade.

Hoppas att han klarar sig utan bestående men!