Jump to content
Sign in to follow this  
Guest Reqruit Hardhead

Kvinna och utlandstjänst i t.ex. Aghanistan?

Recommended Posts

Guest Reqruit Hardhead

Det finns en del frågor jag bär på inom mig, kvinnans situation är ju en katastrof i Aghanistan.

Men jag, om jag nu hinner eller hur det blir med utlandstjänst i A för mig.

Hur berör det kvinnlig personal på plats och hur påverkar det bemötandet emot kvinnlig stridande personal?

Och hur ser skyddet ut, ifall man t.ex. skulle bli påhoppad eller på annat sätt angripen?

Det som ju har kommit fram är att flickor utsätts för syraangrepp, att flickor i mycket liten del kan gå i skolan, att kvinnan nära nog är en ägodel man t.o.m. i vissa fall lagligen kan avliva (läs: mörda) utan att riskera ett rättsligt efterspel.

i ett land där istort sett halva delen av befolkningen hålls i shack genom hot och rent av mord, misshandel och att de hålls i okunskap om sina rättigheter så känns frågan ganska så befogad.

Inte för att jag tror det sker men hur ser bilden ut, vilka tankar bör man ha med sig i huvudet mer än det självklara att sköta sin plikt?

Det är ett litet orosmoln jag när i huvudet, men som jag i det fall det blir en realitet får ta ställning till.

men vore nyfiken på att höra andras erfarenheter i saken.

Inte för att troligen hör nåt i den här tråden, men jag har frågat i alla fall...

Sedan tycks det vara en nära nog noll möjlighet att det blir resa dit ner, om man läser andra trådars information.

Edited by Reqruit Hardhead

Hej!

Jättekul att du är intresserad. Finns väldigt många här som varit i någon FS-mission (Afghanistan) och kan berätta om de kulturella skillnaderna.

Tyvärr är sannolikheten att du får åka till Afghanistan med ett stridande (fredsbevarande) förband väldigt låg. Det sista stridande förbandet är FS24, de roterar ner inom ett par veckor enligt plan.

Därefter kommer vi dra tillbaka de stridande förbanden och öka biståndet istället. Hur det kommer gå finns det redan en tråd om.

Även om just FS missionen skall läggas ned så kommer det förmodligen bildas orosmoln som kan kräva (svensk) fredsbevarande trupp.

I länder där kvinoförtrycket är starkt, och du har en stridande har du ett mycket simpelt, men välfungerande skyddsnät i fall av fysiskt angrepp: Gruppens ksp90 har en kassett med 200 bulor 5,56.

Jag tror att det i historier om syraangrepp, kvinnor som misshandlas när de försöker utöva grundläggande mänskliga rättigheter osv. kommer påverka alla i ditt förband, även om du som kvinna eventuellt känner av det lite mer. Min erfarenhet av personer som hör, eller bevittnar något liknande är att alla blir skärrade och upprörda, oavsett personlig könstillhörighet.

Kämpa på! Kul att du är intresserad! :)

Guest Reqruit Hardhead

Även om just FS missionen skall läggas ned så kommer det förmodligen bildas orosmoln som kan kräva (svensk) fredsbevarande trupp.

I länder där kvinoförtrycket är starkt, och du har en stridande har du ett mycket simpelt, men välfungerande skyddsnät i fall av fysiskt angrepp: Gruppens ksp90 har en kassett med 200 bulor 5,56.

Jag tror att det i historier om syraangrepp, kvinnor som misshandlas när de försöker utöva grundläggande mänskliga rättigheter osv. kommer påverka alla i ditt förband, även om du som kvinna eventuellt känner av det lite mer. Min erfarenhet av personer som hör, eller bevittnar något liknande är att alla blir skärrade och upprörda, oavsett personlig könstillhörighet.

Kämpa på! Kul att du är intresserad! :)

Jag E-mailväxlar med en Ex-Afghansk kvinna som idag är gift med en brittisk soldat, och bor strax utanför London idag, brittisk medborgare och konverterat kristen.

Hon har telefonkontakt med sin syster i Kandahar och hon får nära nog varje gång hon samtalar med henne höra om misshandel, mord, syraattacker, och i ett fall en gruppvåldtäkt vartefter hon mördades brutalt, händelser som aldrig ens omnämns i västmedia, och hon tillhör de grupper som starkt motsätter sig att ISAF skall lämna Affe.

Hon säger rent ut att samma dag som den sista ISAF lämnar Affe tar talibanerna över och ANA har inget att sätta emot.

Och kvinnornas situation hamnar nere i äldre stenåldern över en natt igen, bokstavligen.

Hennes chanser att överleva vid liv vid ett besök i Kandahar är ytterst små idag, då hon och hennes familj har öppet hotats av talibanerna och att de klassat hennes som förrädare, och "Haram", att hon konverterat ses mycket, mycket illa på.

Det är som du säger.

Det finns fler heta härdar där kvinnoförtrycket är milt sagt betungande.

Jag själv som kvinna kommer definitivt att märka av det.

Erfarenheter USMC gjort när de tagit in fler kvinnor i sina insatsförband har visat att kvinnorna fått långt mer och bättre kontakt med de loklala kvinnorna i i t.ex. Affe.

Och därigenom fått fram t.ex. information manlig personal inte haft en chans att få fram.

och framför allt, nått de i många lägen nära nog inlåsta kvinnorna.

Det kommer att krävas mycket moraliska krafter att inte ta tillfället i akt att dräpa en man som öppet slår en kvinna och hotar hennes liv.

Det är jag fullt medveten om.

PS: Jag bör kanske säga att själv har utsatts för våld i hemmet, och det av en närstående, vilket jag idag har kommit ur och lever i ett tryggt förhållande.

Men det jag hör från min väninna är fruktansvärda övergrepp som begås där nere, och utan att de skyldiga ens hamnar hos polisen.

Det jag menade var inte att man skulle skicka ut en exekutionspatrull efter de som misshandlar (eller gör värre saker mot) kvinnor. De skall få en rättvis rättegång, precis som det skall ske på i övriga delar av världen.

Det jag menade med "Gruppens ksp90 har en kassett med 200 bulor 5,56." är att om du ingår i en mission, så är du först grp medlem, i andra hand din tjänst i gruppen (signalist, sjv, packåsna, motsvarande), i tredje hand (enligt mig) dig själv som individ och därefter eventuellt din könstillhörighet. Om någon försöker göra ett fysiskt angrepp på dig (vilket jag tolkade din fråga som) så skall gruppen agera proportioneligt enligt insatsreglerna för att avvärja ett sådant hot.

Guest Reqruit Hardhead

Det jag menade var inte att man skulle skicka ut en exekutionspatrull efter de som misshandlar (eller gör värre saker mot) kvinnor. De skall få en rättvis rättegång, precis som det skall ske på i övriga delar av världen.

Det jag menade med "Gruppens ksp90 har en kassett med 200 bulor 5,56." är att om du ingår i en mission, så är du först grp medlem, i andra hand din tjänst i gruppen (signalist, sjv, packåsna, motsvarande), i tredje hand (enligt mig) dig själv som individ och därefter eventuellt din könstillhörighet. Om någon försöker göra ett fysiskt angrepp på dig (vilket jag tolkade din fråga som) så skall gruppen agera proportioneligt enligt insatsreglerna för att avvärja ett sådant hot.

Det förstod jag, och att gå ut som renegade tjänar ingen på, det är bara raka vägen i finkan i Haag.

Men det jag tog var den moraliska aspekten, att som kvinna behöva se det, och ha strykan att inte agera regelvidrigt.

Det förstod jag, och att gå ut som renegade tjänar ingen på, det är bara raka vägen i finkan i Haag.

Men det jag tog var den moraliska aspekten, att som kvinna behöva se det, och ha strykan att inte agera regelvidrigt.

På vilket vis vore det värre för en kvinna att se det än för en man?

Guest Reqruit Hardhead

På vilket vis vore det värre för en kvinna att se det än för en man?

Det är en syster, och den "svagare" parten man ser råka illa ut.

Det är kanske mer psykologiskt än sett ur någon annan synvinkel, men även som en man hade jag tagit det väldigt illa, man slår helt enkelt ingen kvinna, punkt slut.

Att åka på korståg för att lära folk att leva rätt har vi försökt med i över tusen år. Och det har hittils inte fungerat. Det kan aldrig fungera om man sänder aktivister istället för fackkunnigt folk, och det misstaget har vi hittils alltid gjort.

Jag tycker du är fel ute om du åker till Affe, eller vad det nu kan bli i framtiden, om denna fråga känns som en motiverande faktor. Du kommer bara bli besviken och desillusionerad. Om du brinner för denna sakfråga så bidrar du med mer om du agerar på andra sätt. Låt de som är ämnade att vara krigare sköta krigandet och engagera dig istället med att påverka uppdraget och styrningen som ges till de krigare som sen gör jobbet åt dig.

Ta inte illa upp, men jag råder dig verkligen till att engagera dig på andra sätt än med vapen i hand.

Edited by Pal
  • Like 1

Guest Reqruit Hardhead

Att åka på korståg för att lära folk att leva rätt har vi försökt med i över tusen år. Och det har hittils inte fungerat. Det kan aldrig fungera om man sänder aktivister istället för fackkunnigt folk, och det misstaget har vi hittils alltid gjort.

Jag tycker du är fel ute om du åker till Affe, eller vad det nu kan bli i framtiden, om denna fråga känns som en motiverande faktor. Du kommer bara bli besviken och desillusionerad. Om du brinner för denna sakfråga så bidrar du med mer om du agerar på andra sätt. Låt de som är ämnade att vara krigare sköta krigandet och engagera dig istället med att påverka uppdraget och stryningen som ges till de krigare som sen gör jobbet åt dig.

Den frågan trycker inte mitt hjärta nämnvärt, men nu har jag fått de svar jag behöver.

jag ville bara veta om det fanns ett skydd mot mig som gruppmedlem och i så fall hur denna såg ut i dessa områden.

Korståg får andra åka på.

Våra korståg i historien har inte lärt folk någonting, snarare väckt ont blod. Dem har inte hjälpt någonting sedan saladins tider i Jerusalem.

Mitt jobb efter GMU: Sköt jobbet och se till att vara medveten vad man gör i jobbet.

Befälen lär nog säga exakt vad man skall göra i vart fall.

Krasst sagt, men så är det ju.

*Snip*

Men det jag hör från min väninna är fruktansvärda övergrepp som begås där nere, och utan att de skyldiga ens hamnar hos polisen.

Welcome to the suck!

Det är i den miljön som man verkar på internationell insats och än värre är att de skjuter på dig och försöker ha ihjäl dig med allsköns fiffiga metoder. Det är inte för inte som man skickar trupp.

Jag håller med Pal. Om din drivkraft är att åka utomlands och jobba för kvinnor så rekommenderar jag Kvinna till kvinna eller SAK. Försvarsmakten är ingen biståndsorganisation. Den skillnad vi gör är att vi bombar ihjäl den som av västvärlden anses som buse, i bästa fall.

• Like 2

Guest Reqruit Hardhead

*Snip*

Welcome to the suck!

Det är i den miljön som man verkar på internationell insats och än värre är att de skjuter på dig och försöker ha ihjäl dig med allsköns fiffiga metoder. Det är inte för inte som man skickar trupp.

Jag håller med Pal. Om din drivkraft är att åka utomlands och jobba för kvinnor så rekommenderar jag Kvinna till kvinna eller SAK. Försvarsmakten är ingen biståndsorganisation. Den skillnad vi gör är att vi bombar ihjäl den som av västvärlden anses som buse, i bästa fall.

Och jag kliver inte undan mitt jobb, så bomberna kommer från mig med! På mig skjuter dem f*n inte ostraffat!

Är inget söt liten fröken som drar hem och ropar efter mamma, det har jag aldrig varit.Ger dem sig på mig så stannar jag kvar i ledet och tar striden, tro inget annat.

Jag ställde bara frågan av ren nyfikenhet, och vilka befogenheter man har att förhindra dessa folkrättsbrott.

Eller räknas inte talibaner och andra "frihetskämpar" under Genenekonventionens råmärken?

Det som jag tror Krook menar är att det inte har nånting med att göra att han tror att du inte skulle sköta sitt jobb, utan mer att om du skulle ge dig in i firman enbart för att kämpa för kvinnors rättigheter/mänskliga rättigheter rent allmänt, så finns det flera bättre organisationer än just FM.

Finns dessutom en rätt så stor chans att du inte skulle hamna på mission, dessutom i nuläget mindre att det skulle vara en mission där just kvinnoperspektivet är så framträdande som i Afghanistan (säger inte att det inte finns alldeles för många platser i världen där det inte direkt är behagligt att vara kvinna).

Guest Reqruit Hardhead

Det som jag tror Krook menar är att det inte har nånting med att göra att han tror att du inte skulle sköta sitt jobb, utan mer att om du skulle ge dig in i firman enbart för att kämpa för kvinnors rättigheter/mänskliga rättigheter rent allmänt, så finns det flera bättre organisationer än just FM.

Finns dessutom en rätt så stor chans att du inte skulle hamna på mission, dessutom i nuläget mindre att det skulle vara en mission där just kvinnoperspektivet är så framträdande som i Afghanistan (säger inte att det inte finns alldeles för många platser i världen där det inte direkt är behagligt att vara kvinna).

Det är som sagt ingen prioriterad fråga, men som jag sagt nu ett antal gånger, det var en frågeställning jag nyfiket ville ha svar på.

Nu har jag fått det.

I krig drabbas alltid barn och kvinnors värst, oavsett var det krigas, eller vilka som krigar, civilbefolkningen drabbas alltid i någon form.

Är saken nu utagerad färdigt, martingustav?

Det är något vi får leva med vare sig vi vill eller ej.

Nja, nu måste jag nog bli lite motsträvig.

Ska vi lära oss att leva med att civila drabbas hårdast eler ska vi verka för att minska belastningen på civilbefokningen?

För min del är det självklart. De verktyg och tekniker som utvecklas i dagsläget riktar sig inte mot maximal bredd utan mot minimal "Collateral damage" så att vi ska behöva lära oss att leva med att civila drabbas hårdast är att dra klockan 30 år tillbaka i tiden.

Krig utförs idag lika mycket på slagfältet som i mediasfären och där gäller det att få världsopinionen på sin sida, och det enklaste sättet att få det är att svartmåla motståndaren och säga att de medvetet attackerar kvinnor och barn. Säger man att man får lära sig att leva med det "svinnet" så lär man inte bli långlivad i gemet. Jag skulle nog vilja säga att det behövs mer "Smarthead" än "Hardhead" i dagsläget.

Guest Reqruit Hardhead

Ska vi lära oss att leva med att civila drabbas hårdast eler ska vi verka för att minska belastningen på civilbefokningen?

För min del är det självklart. De verktyg och tekniker som utvecklas i dagsläget riktar sig inte mot maximal bredd utan mot minimal "Collateral damage" så att vi ska behöva lära oss att leva med att civila drabbas hårdast är att dra klockan 30 år tillbaka i tiden.

Krig utförs idag lika mycket på slagfältet som i mediasfären och där gäller det att få världsopinionen på sin sida, och det enklaste sättet att få det är att svartmåla motståndaren och säga att de medvetet attackerar kvinnor och barn. Säger man att man får lära sig att leva med det "svinnet" så lär man inte bli långlivad i gemet. Jag skulle nog vilja säga att det behövs mer "Smarthead" än "Hardhead" i dagsläget.

Civila SKALL skyddas så långt man bara kan, men hur mycket man än föärsöker så kommer tyvärr folk drabbas.

Men ja, Smarthead är att föredra. jag hade i alla fall avhållit mig att ge eldgivning om civila finns i riskzonen, eller på annat sätt riskera civila liv.

Det som amerikanerna kallar den mänskliga terrängen, och som omedelbart påverkar hur civilbefolkning ger dig stöd eller de hatar dig.

I samband med den fysiska terrängen är det en känslig balansgång där varje steg antingen är vinst eller förlust.

Det är som sagt ingen prioriterad fråga, men som jag sagt nu ett antal gånger, det var en frågeställning jag nyfiket ville ha svar på.

Nu har jag fått det.

I krig drabbas alltid barn och kvinnors värst, oavsett var det krigas, eller vilka som krigar, civilbefolkningen drabbas alltid i någon form.

Är det verkligen så att barn och kvinnor alltid drabbas värst? Det brukar sägas så men jag är inte alls säker på att det stämmer. Jag har varit i konflikter där man faktiskt inte våldfört sig på det civila samhället nämnvärt och där de stridande männen absolut var de som drabbades värst. Men det är uppgifter som är irrelevanta när man diskuterar effekterna av krigföring. Det är mest det polariserade uttrycket jag vänder mig emot.

Precis som MartinGustav skriver så är det motivet jag ifrågasätter. Jag har sett många bli besvikna på livet när de kommit ut i blå/mörkblå basker och upptäckt vad det egentligen är att vara soldat på internationell tjänst. De som blivit mest besvikna har inte varit stridspittarna utan "välgörarna".

När det gäller våld i hemmet så räknas det inte till folkrättsbrott. Om man under operation ser någon spöa någon annan så måste man väga ett eventuellt ingripande mot målsättningen med operationen och insatsen i helhet. Barnaga är lagligt i många insatsområden och att bryta ner en byäldste för att han givit sin 10-årige son skapar ett dåligt samarbetsklimat, om jag säger så.

Riktiga folkrättsbrott ska stoppas men det är inte enskild soldat som agerar utan man gör det i ett större sammanhang i förbandet. Ganska ofta får man finna sig i att inte ingripa och förhindra sånt man tycker är skit.

Som kvinna har du inget särskilt skydd utan du är en i mängden. I vissa konflikter så blir det extra jobbigt att vara kvinna om man tillfångatas eftersom man då kan räkna med en fruktansvärd behandling, värre än för män (som bara skulle torteras fysiskt en stund för att sedan dödas). Afghanistan är ett sånt ställe.

Om du ska bli soldat så var soldat. Din uppgift är att se till att elden hamnar på rätt ställe.

• Like 1

Guest Reqruit Hardhead

Det låter ju bra i teorin, svårare i praktiken :)

Det är just det som är kruxet, amerikanerna anställer istället lokalbefolkningen och får dem på sin sida, Sedan är frågan, spelar motspelaren efter samma ädla spelregler?

Där i Korendal-dalen brände talibanerna ner en flickskola, och i samma veva råkade elda upp en låda med Koraner, vilket omedelbart ledde till att lokalbefolkningen nära nog kastade ut dem från området.

så känsligt är det

Guest Reqruit Hardhead

Nu har jag fått det.

Är det verkligen så att barn och kvinnor alltid drabbas värst? Det brukar sägas så men jag är inte alls säker på att det stämmer. Jag har varit i konflikter där man faktiskt inte våldfört sig på det civila samhället nämnvärt och där de stridande männen absolut var de som drabbades värst. Men det är uppgifter som är irrelevanta när man diskuterar effekterna av krigföring. Det är mest det polariserade uttrycket jag vänder mig emot.

Precis som MartinGustav skriver så är det motivet jag ifrågasätter. Jag har sett många bli besvikna på livet när de kommit ut i blå/mörkblå basker och upptäckt vad det egentligen är att vara soldat på internationell tjänst. De som blivit mest besvikna har inte varit stridspittarna utan "välgörarna".

När det gäller våld i hemmet så räknas det inte till folkrättsbrott. Om man under operation ser någon spöa någon annan så måste man väga ett eventuellt ingripande mot målsättningen med operationen och insatsen i helhet. Barnaga är lagligt i många insatsområden och att bryta ner en byäldste för att han givit sin 10-årige son skapar ett dåligt samarbetsklimat, om jag säger så.

Riktiga folkrättsbrott ska stoppas men det är inte enskild soldat som agerar utan man gör det i ett större sammanhang i förbandet. Ganska ofta får man finna sig i att inte ingripa och förhindra sånt man tycker är skit.

Som kvinna har du inget särskilt skydd utan du är en i mängden. I vissa konflikter så blir det extra jobbigt att vara kvinna om man tillfångatas eftersom man då kan räkna med en fruktansvärd behandling, värre än för män (som bara skulle torteras fysiskt en stund för att sedan dödas). Afghanistan är ett sånt ställe.

Om du ska bli soldat så var soldat. Din uppgift är att se till att elden hamnar på rätt ställe.

Det kan du räkna med, att jag bara är en soldat och gör mitt jobb, men använder huvudet och ser till "att skotten hamnar där de skall" som du uttrycker det.

Jag ställde en enkel fråga och den har jag fått svar på.

Nu kan vi det här, och ja, det går att lita på mig fullt ut ute på fältet, utan att låta huvudet skena iväg.

Sedan om och när man hamnar i utlandstjänst är en helt annan och också frågan vart.

det som kommer, det kommer.

Det kan inte jag som enskild medlem påverka, det påverkar staben och mina högre befäl vart jag skall eller skall göra.

Jag siar inget om framtiden just nu.

Jag tar Testerna och GMU först, sedan så får vui se vart vägen leder.

Ocxh därmed så har jag sagt mitt nu i tråden.

Ädla spelregler? Det är helt beroende på vem man frågar. Det finns alltid minst 2 sidor i en konflikt, och segraren brukar deklarera vem som hade rätt eller fel. I fallet Afghanistan så har det inte funnits någon segrare på snart 40 år och NATO/EU/USA har ännu inte segrat trots massiva insatser, eller för den delen Sovjet på den tiden det begav sig, likväl inte Afghanska folket heller vilka det nu ska repressenteras av... Däremot finns det en jäkla massa förlorare på samtliga sidor i konflikterna i den sandlådan, och den ena är nog inte värre än den andre.

Guest Reqruit Hardhead

Ädla spelregler? Det är helt beroende på vem man frågar. Det finns alltid minst 2 sidor i en konflikt, och segraren brukar deklarera vem som hade rätt eller fel. I fallet Afghanistan så har det inte funnits någon segrare på snart 40 år och NATO/EU/USA har ännu inte segrat trots massiva insatser, eller för den delen Sovjet på den tiden det begav sig, likväl inte Afghanska folket heller vilka det nu ska repressenteras av... Däremot finns det en jäkla massa förlorare på samtliga sidor i konflikterna i den sandlådan, och den ena är nog inte värre än den andre.

DET kan jag definitivt skriva under på, fullständigt.

NATO och USA har pucklat på Talibanerna sedan 2001 utan att de gett upp, man kan eliminera en fysisk fiende, men inte en ideologi som jämnt får nya anhängare.

De har bara i stort sett bara kunnat hålla nere dem på en "acceptabel nivå" (om nu någon sådan finns).

Det är den bistra sanningen, och ett krig där det inte finns någon vinnare någonstans, varken kvinnor, män, barn, afghaner eller ISAF/nato.styrkor.

Det som är frapperande är att Mujahedin vände AMERIKANSKA vapen mot ryssarna med Pentagons goda minne,

Nu vände de sig mot sina tidigare Allierade nära nog.