II63 Posted October 4, 2009 Report Posted October 4, 2009 Såg detta i Aftonblaskan Länk till artikeln Vad ska man tro om detta då? Någon som var med och kan berätta vad som hände? Verkar som att man inte tagit med vädret i beräkningarna då man skrev utbildningsäkerhetsanalysen för denna övning. Ps har sökt men inte hittat någon tråd om detta Ds. Quote
slemh Posted October 4, 2009 Report Posted October 4, 2009 Jag ställer mig frågande till att befälet säger att soldaterna är veka. Det är väl inga ändringar på uttagningen till Jägare. Jag inser att dagens ungdom inte har samma fysiska standard som man hade förut. Det kan i sin tur jämföras med tidigare generationer ner till grottmänniskorna vilket borde haft väldigt bra kondition och styrka. Men att Jägare uttagningens standard har sänkts? Quote
JTS Posted October 4, 2009 Report Posted October 4, 2009 Jag ställer mig frågande till att befälet säger att soldaterna är veka. Ja han har säkert ingen koll på hur hans huvudtjänstområde ser ut och har utvecklats genom tiderna. Quote
Skuggan Posted October 4, 2009 Report Posted October 4, 2009 ta bort alla datorer, tv spel, mobiler och ja, tom TV från ungdomarna så skall ni se att den fysiska statusen kommer öka ganska fort när ungdomarna faktiskt måste hitta på saker utomhus och träffa varandra.. då kommer det liksom förr börja drälla av trädkojor och annat roligt som många av oss (jag anser mig vara sista generationen) gjorde när vi var små. inte för att vara bitter, men jag tror förklaringen är så enkel. förr så hade man inget att sysselsätta sig med hemma, då gick man ut och lekte idag sitter man inne vid dator/X-box och liknande. och man kan ringa eller skriva på msn och fråga om man skall hitta på nåt, förr fick man GÅ och knacka på hos kompisen. Quote
GC1 Posted October 4, 2009 Report Posted October 4, 2009 Visst är det obra att skada sig under GU men vad är det som har varit extra farligt i just det här fallet. En fjällmarsch med bra utrustning, inga vapen eller stridsutrustning, och dåligt väder. Jag har aldrig varit med om 40m/sek däremot så är Tarfaladalen ett grymt blåshål, och då menar jag inte nivån "det är kallt att vänta på bussen en kvart" utan att vindmätutrustning blåser sönder, och det här vädret kan man råka ut för i högfjällen året om. Man bedrev civila högfällskurser i samma område i april då det också blåste 25/m sek utan att någon skadade sig så jag skulle vilja sammanfatta det hela som olycksfall i arbetet. Det stormar ofta i fjällen och man behöver inte 8 månaders utbildning för att klara av det, och fastnar man i dåligt väder så är det inte mycket att göra åt. Vad skulle men ha gjort i det här fallet, helikopter hem till luckan? Nope! Varit försiktig och dragit ner på verksamheten? Japp, och det är tydligen vad man gjorde. Att folk är dåliga i magen har feber och får utslag på kroppen kan man nog räkna bort ur sådant som övningsledningen kan förebygga helt.... Quote
Krook Posted October 4, 2009 Report Posted October 4, 2009 Är siffrorna för AJB anmärkningsvärda egentligen? Hur många bryter den första strapatsövningen för en valfri bataljon inom Armén? 1 per pluton kanske? Det ger ca 20 stycken som bryter totalt. Om magsjuka eller annan sjukdom går i truppen så är talet betydligt högre. Nåja. Mjukt inryck kanske inte är så bra på kort sikt, men vi får väl hoppas att det är bra på lite längre sikt så att alla klarar kraven vid muck. Det är ju det som är meningen. /K Quote
slemh Posted October 4, 2009 Report Posted October 4, 2009 Jag ställer mig frågande till att befälet säger att soldaterna är veka. Ja han har säkert ingen koll på hur hans huvudtjänstområde ser ut och har utvecklats genom tiderna. Oj oj oj, vilken känga jag fick. Har kraven för jägare sänkts i takt med att befolkningen blivit vekare? Quote
Dobberman Posted October 4, 2009 Report Posted October 4, 2009 Oj oj oj, vilken känga jag fick. Har kraven för jägare sänkts i takt med att befolkningen blivit vekare? Uttagningsprocessen är inte samma som på 80-90 talen nej, mjuktinryck som nämns ovan bidrar även med ett annat "tänk" till Kav-förbanden. För att förekomma hatstormen nu: NEJ jag säger inte att det var bättre förr. Men en viss skillnad mot idag. Quote
Tjex Posted October 4, 2009 Report Posted October 4, 2009 Det positiva är att nu vet i alla soldater som var med på övningen exakt i detalj varande åtgärd om de skulle ställas inför en liknade situation. Upplevelse baserad inlärning när det är som bäst. Angående olika generationers generella fysiska status så är problemet att generationerna blir lite latare lite slappare och det fortsätter så. Det finns inget slut på eländet.. Quote
os frontale Posted October 4, 2009 Report Posted October 4, 2009 Övningen slutade inte heller i kebområdet utan fortsatte i Arvidsjaur. Regn konstant under tio dagar med m90kängor i blockterräng innebär ofta gedigna skavsår och stukningar. Kör man med värnpliktiga på det sättet kan man räkna med skador, och det händer varje år. Ibland uppmärksammas det och ibland inte. Quote
J.K Nilsson Posted October 4, 2009 Report Posted October 4, 2009 Är siffrorna för AJB anmärkningsvärda egentligen?Hur många bryter den första strapatsövningen för en valfri bataljon inom Armén? 1 per pluton kanske? Det ger ca 20 stycken som bryter totalt. Om magsjuka eller annan sjukdom går i truppen så är talet betydligt högre. Nåja. Mjukt inryck kanske inte är så bra på kort sikt, men vi får väl hoppas att det är bra på lite längre sikt så att alla klarar kraven vid muck. Det är ju det som är meningen. /K Om det är normalbild, varför sade övningsledaren att det är klenare soldater nu? J.K Nilsson Quote
Krook Posted October 4, 2009 Report Posted October 4, 2009 Vad jag menade var att siffrorna kanske inte alls är häpnadsväckande och inte något som är specifikt för AJB-övningar. /K Quote
J.K Nilsson Posted October 4, 2009 Report Posted October 4, 2009 Vad jag menade var att siffrorna kanske inte alls är häpnadsväckande och inte något som är specifikt för AJB-övningar. /K Du behöver inte försvara dig, det är snarare övningslednings inställning jag ifrågasätter. Vi har en normalbild, kanske justerad lite uppåt men det verkade vara "onormalt" väder. Inget att hetsa upp sig över dock skyller ÖL på klena rekryter? J.K Nilsson Quote
Tjex Posted October 4, 2009 Report Posted October 4, 2009 Strapatsövningar brukar vara gjorda för att de värnpliktiga ska prestera nära max och är vädret väldigt mycket extremare än normalbilden så kan det resultera i ett större bortfall. Se på de som gick övning amfibie 06 övningen hade samma upplägg som alltid, dock var vädret extremt (i perioder över 30 grader) jämfört med normalbilden (oftast brukar övningen utspelas under höst eller vår och inte sommar). Det resulterade i ett mycket högre bortfall. Men de värnpliktiga var knappast klenare än de som genomförde övningen året innan. Det jag undrar är varför övningen är med i aftonbladet, 17% bortfall under en strapatsövning är absolut inget som sticker ut. Quote
jed Posted October 4, 2009 Report Posted October 4, 2009 Det jag undrar är varför övningen är med i aftonbladet, 17% bortfall under en strapatsövning är absolut inget som sticker ut.För att den svartmålar försvarsmakten?... Quote
GC1 Posted October 4, 2009 Report Posted October 4, 2009 Vad jag menade var att siffrorna kanske inte alls är häpnadsväckande och inte något som är specifikt för AJB-övningar. /K Du behöver inte försvara dig, det är snarare övningslednings inställning jag ifrågasätter. Vi har en normalbild, kanske justerad lite uppåt men det verkade vara "onormalt" väder. Inget att hetsa upp sig över dock skyller ÖL på klena rekryter? J.K Nilsson AB:Vad beror det på då? Är soldaterna för klena?Övnledaren: – Ja det är väl den enda logiska förklaringen. Men flera var i början av sin utbildning och de kommer att bli starkare, säger Iseby. Visst skall man ta hänsyn till soldaterna men det är ju inte så at han helt ifrågasätter deras förmåga. Hade de varit starkare och friskare så hade läget helt klart sett annorlunda ut, eller? Frågan är var man drar gränsen, när blir det fel att säga "hade du varit starkare fysiskt så hade det här inte varit lika svårt"? Quote
Chassi Posted October 4, 2009 Report Posted October 4, 2009 och vad vet vi egentligen om befälens attityd mer än det som skrivits och formulerats i den välkända aftonbladet? samma tidning skrev ju för ett tag sen att soldater ifrån K3 "sprängde fel hus" när dom i själva verket sparkat/sprängt (eller så) sönder dörren och inte huset som tidningen gärna skrev det som. jag har inte mycket över för den tidningen. sen tror jag ju att antagninskraven för jägarsoldaterna inte ändrat sig nämnvärt, men vi ser nog mer och mer prov på hur människor ändras i psyket, det räcker ju inte med att bara vara stark och smart och uthållig man ska även ha det där lilla extra som jag tror börjar försvinna ifrån befolkningen speciellt de som är uppvuxna i städerna och i dess absoluta närhet. Quote
os frontale Posted October 5, 2009 Report Posted October 5, 2009 Bilder från övningen.. Vad menar Aftonbladet med "inte full packning eller vapen"? Quote
GC1 Posted October 5, 2009 Report Posted October 5, 2009 Bilder från övningen..Vad menar Aftonbladet med "inte full packning eller vapen" Det är nog inte Aftonbladet som menar det utan övningsledningen, därtill så ser det inte ut att blåsa storm direkt på bilderna... Kan det möjligtvis vara så att då man ger sig upp mot Tarfala (sväng höger på översta bilden) och vädret blir sämre så ändras även förutsättningarna i övningen? Jag var inte där men jag vet hur det känns när det blåser 25m/sek och det ser INTE ut som på bilderna du postade. Quote
Halvarsson Posted October 5, 2009 Report Posted October 5, 2009 Jag kan nog garantera att Os frontale har upplevt 25m/s uppe i Tarfaladalen. Sedan har både jag och han andrahands information från de som var där, när det hände och hur det hände. Vidare är detta en "civil" bild från samma område när det bevisligen blåste lite drygt 23m/s. Samt så uppmätte Tarfala forskningsstation strax över 40m/s kontitunerligt under några timmar under samma dygn. Quote
Dobberman Posted October 6, 2009 Report Posted October 6, 2009 Jag kan nog garantera att Os frontale har upplevt 25m/s uppe i Tarfaladalen. Sedan har både jag och han andrahands information från de som var där, när det hände och hur det hände. BRA DÅ ÄR VI FLERA SOM GJORT DET / HAR DET. NU FORSÄTTER VI I RAKARE KURS. Dobberman Blå/Gul Quote
samurai Posted October 30, 2009 Report Posted October 30, 2009 Var med på hela övningen. De två översta bilderna som os_frontale postade är från en av jägarplutonerna som där är på väg till Tarfaladalen, vädret då var inte så farligt, bara lite blåst och regn. Det var först när vi kommit fram till Tarfaladalen som det började blåsa upp till mysväder. Tälten bör (?) hålla för sådan väder, men ett problem var att underlaget vi låg på var så dåligt att stormlinorna var svåra att få ner, att sedan tältpinnarna knäcktes är väl en annan femma. Mitt tält gick sönder under mitt nattpass så jag fick tillbringa resten av nätterna med att bada puppa De två andra bilderna är från bergsplutonen som inte heller alltid hade det så mysigt som det ser ut som på deras bilder här! Det jag reagerade mest på i Aftonbladets artikel var att reportern fick oss att framstå som riktiga mesar, att folk bröt för en liten förkylning eller några utslag på kroppen och att övningen verkade helt meningslös. Personligen tycker jag den va mycket lärorik, att gå ca 11 mil i skitväder och må dåligt i 5 dygn kanske inte låter så nyttigt i en civils öron eller framförallt hos en blåst reporter men ni som läser det här förstår forhoppningsvis vad man lär utav det. För övrigt så gav ÖL om ursäkt innan vi gick ut på baskerprovet för att han "gått på den minan". Det var alltså inte så som hon skrev det som han uttryckte sig. Förvånandsvärt? nej Quote
Recommended Posts