vikingman Posted September 21, 2009 Report Share Posted September 21, 2009 (edited) Länk SK 60 uppgraderas GPS installeras och instrumentering uppdateras för 130 miljoner kr. Det betyder att SK 60 blir kvar i tjänst till 2017. Jag undrar hur många SK 60 finns kvar och kan dom beväpnas och i så fall med vad? Finns vapen att beväpna den med kvar? Edited September 21, 2009 by vikingman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Värn Posted September 21, 2009 Report Share Posted September 21, 2009 Utan att vara expert eller så - men när jag gjorde lumpen - i mitten av 90-talet - fick vi se SK60 som "lätt attack"-flyg och bl.a. se dem bekämpaen stridsvagn, så då fanns det i alla fall något att hänga på dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted September 21, 2009 Report Share Posted September 21, 2009 (edited) Jag har sett följande beväpning på SK60: 30mm AKAN x2 "Dumma" bomber x6 ARAK x6 Edited September 21, 2009 by Berg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelzin Posted September 21, 2009 Report Share Posted September 21, 2009 Jag har sett följande beväpning på SK60:30mm AKAN x2 "Dumma" bomber x6 ARAK x6 Lite OT, men var övade F5:s lätta attack sådana övningar som visas i filmklippet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted September 22, 2009 Report Share Posted September 22, 2009 Efter det so stod i något tiningsklipp käns detta inte som en uppgradéring. Montera in GPS är ingen stor grej. I alla falll hade väl HKP9 en rätt enkel lösning med en standard GPS monterad på panlern (fritt ur minnet). Att byta visa instrument till FOT/Kop är ju krav då alla andra kärror som de skall flyga efter detta har den hanteringen. Tyvärr ingen revoluterande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted September 22, 2009 Report Share Posted September 22, 2009 Jag har sett följande beväpning på SK60:30mm AKAN x2 "Dumma" bomber x6 ARAK x6 Lite OT, men var övade F5:s lätta attack sådana övningar som visas i filmklippet? Jag slänger in två kvalificerade gissningar: 1. Har för mig jag sett ett kustbeläget skjutfält mellan Halmstad och Ängelholm. 2. Mästocka skjutfält. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted September 22, 2009 Report Share Posted September 22, 2009 Jag har sett följande beväpning på SK60:30mm AKAN x2 "Dumma" bomber x6 ARAK x6 Lite OT, men var övade F5:s lätta attack sådana övningar som visas i filmklippet? Historiskt så var lätta attacken ett örband som fredsti låg på F1 som peter svart. Ett förband som användes med att låta reservpiloter göa repmåmad där. Deras bakgrund kan jag inte svara på men antar att det var vanligt att hamna där när du hade gått över till SAS eller liknande. Sedan flyttades förbandet ner till F5. Biderna är tagna i Skpne skuleag gissa på. Mästocka faller bort på at dr inte finns öppen vaten. Kabusa faller bort på att det är för flack terräng inan attnet. Kan det vara något av skjutfälten på skånska västkusten? Skule sätta en peng på Rinkaby då jag uppfattar Revinge som havandes mindre vegitation i strandkanten?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted September 22, 2009 Report Share Posted September 22, 2009 ... I alla falll hade väl HKP9 en rätt enkel lösning med en standard GPS monterad på panlern (fritt ur minnet)... Ja, något åt det hållet var det. Inget fancy alls. Om jag minns rätt var det i stil med lite glorifierad telefonhållare.. Jag minns inte om alla hkp hade hållare, eller om bara några hade det. på min tid så var GPS'en bara något som monterades när den behövdes, dvs inte under den dagliga verksamheten. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted September 22, 2009 Report Share Posted September 22, 2009 Mästocka faller bort på at dr inte finns öppen vaten. När slutade flygvapnet bomba skiten ur Mästocka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ringo Posted September 22, 2009 Report Share Posted September 22, 2009 Jag har sett följande beväpning på SK60:30mm AKAN x2 "Dumma" bomber x6 ARAK x6 Lite OT, men var övade F5:s lätta attack sådana övningar som visas i filmklippet? Jag slänger in två kvalificerade gissningar: 1. Har för mig jag sett ett kustbeläget skjutfält mellan Halmstad och Ängelholm. ..... Om du syftar på Hökafältet så kan jag meddela att så är icke fallet. Det fältet har sandstrand och dessutom har det inte varit i drift på läääänge! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted September 22, 2009 Report Share Posted September 22, 2009 Historiskt så var lätta attacken ett örband som fredsti låg på F1 som peter svart.Ett förband som användes med att låta reservpiloter göa repmåmad där. Deras bakgrund kan jag inte svara på men antar att det var vanligt att hamna där när du hade gått över till SAS eller liknande. Sedan flyttades förbandet ner till F5. Innan lätta attacken kom till F 16 så låg den på F 21. Under några år på 80-talet grundutbildades det reservofficerare i flygtjänst, på samma sätt som man utbildade reservofficerare inom diverse andra fack. Det var för deras utbildning man tog fram Sk 60D. Reservofficersutbildningen var på sätt och vis embryot till det som kom att bli trafikflyghögskolan (TFHS). Jag misstänker också att yrkesofficerare som slutade kunde fortsätta som reservofficerare på något sätt, men om det innebar regelbundna övningar eller att de bara fortsatte vara krigsplacerade ett antal år efter att de slutade låter jag vara osagt. Jag undrar vad de får för 130 miljoner. Visserligen är en IFR-godkänd GPS dyr, men jag kan inte låta bli att undra om de gör en ordentlig uppgradering av avioniken till G1000 eller något liknande eller om det bara blir byte av enstaka instrument (som sist). PS Det verkar som om ditt tangentbord håller på att lägga av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted September 22, 2009 Report Share Posted September 22, 2009 Historiskt så var lätta attacken ett örband som fredsti låg på F1 som peter svart.Ett förband som användes med att låta reservpiloter göa repmåmad där. Deras bakgrund kan jag inte svara på men antar att det var vanligt att hamna där när du hade gått över till SAS eller liknande. Sedan flyttades förbandet ner till F5. Biderna är tagna i Skpne skuleag gissa på. Mästocka faller bort på at dr inte finns öppen vaten. Kabusa faller bort på att det är för flack terräng inan attnet. Kan det vara något av skjutfälten på skånska västkusten? Skule sätta en peng på Rinkaby då jag uppfattar Revinge som havandes mindre vegitation i strandkanten?? Ursäkta mig men var du full då du skrev detta? (stavning) Rinkaby ligger väl inte på västkusten och revinge har ingen kontakt med havet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted September 24, 2009 Report Share Posted September 24, 2009 Historiskt så var lätta attacken ett örband som fredsti låg på F1 som peter svart.Ett förband som användes med att låta reservpiloter göa repmåmad där. Deras bakgrund kan jag inte svara på men antar att det var vanligt att hamna där när du hade gått över till SAS eller liknande. Sedan flyttades förbandet ner till F5. Biderna är tagna i Skpne skuleag gissa på. Mästocka faller bort på at dr inte finns öppen vaten. Kabusa faller bort på att det är för flack terräng inan attnet. Kan det vara något av skjutfälten på skånska västkusten? Skule sätta en peng på Rinkaby då jag uppfattar Revinge som havandes mindre vegitation i strandkanten?? Ursäkta mig men var du full då du skrev detta? (stavning) Sorry var tok stressad och ja jag har inget problem med stavning dock ett tgtbord vid en av mina datorer som skall kastas. Det står Microsoft på det och har ett antal tgt som ibland vägrar Sorry om jag ger er huvudbry. Ingen som sett något underlag på ex FMV avseende vad som skall bytas Som någon nämner känns det inte direkt som ett kap Sant revinge har inte kontakt med Havet men ravlunda har. Dock kollade jag kartan och den känns fel i detta fallet:-/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Airboy80 Posted September 24, 2009 Report Share Posted September 24, 2009 Sk 60 verkar ju vara ett näst intill outslitligt flygplan.. Heja SAAB Undrar om Flygvapnet på sextiotalet hade tänkt sig att flygplanstypen fortfarande skulle flyga ens år 2009. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anden Posted September 25, 2009 Report Share Posted September 25, 2009 Vet någon hur stort antal SK 60's det talas om? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted September 29, 2009 Report Share Posted September 29, 2009 Lite otursförföljd tror jag bestämt den är.. Plan krockade med fågel Stor uttryckning till läckande plan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted September 29, 2009 Report Share Posted September 29, 2009 (edited) Sk 60 verkar ju vara ett näst intill outslitligt flygplan..Heja SAAB Undrar om Flygvapnet på sextiotalet hade tänkt sig att flygplanstypen fortfarande skulle flyga ens år 2009. Det är knappast något unikum. Polska Iskra är på många sätt likt SK60. Den är jetdriven, började komma ut på förband under det tidiga 60-talet, användes som lätt attack (och används fortfarande som lätt attack) och kommer inte tas ur tjänst den närmsta tiden. Min (o)kvalificerade gissning är att både Saab och försvarsmakten tänkte sig att en ersättare skulle komma långt innan millenieskiftet. Och vad jag läst fram så har LA varit nerlagt i över tio år nu! Edited September 30, 2009 by darkjak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts