Torak Posted October 11, 2003 Report Posted October 11, 2003 Just att M/45 skulle ha använts flitigt av div. utländska styrkor har jag läst både ja och nej på, jag har fått intrycket att användandet har överdrivit dramatiskt..Tyvärr ingen källa på det dock. Den anvandes ju flitigt av Egypten, dar den tillverkades under licens, kallades Port Said. Quote
2Sharp Posted October 11, 2003 Report Posted October 11, 2003 Helt sant! min tanke, vilket ju är svårt för övriga att veta var just användandet under Vietnam kriget av US Army SF (motsv.), sorry.. Quote
heiho Posted October 12, 2003 Report Posted October 12, 2003 Helt sant! min tanke, vilket ju är svårt för övriga att veta var just användandet under Vietnam kriget av US Army SF (motsv.), sorry.. En av de modeller som användes av SF var med en integrerad ljuddämpare. Quote
2Sharp Posted October 12, 2003 Report Posted October 12, 2003 En av de modeller som användes av SF var med en integrerad ljuddämpare. Jupp, denna: Vad jag menar och tror är att det inte var så vanligt som det ofta görs gällande. [spekulation]Jag har en teori att M/45 har ibland förväxlats med Fransmännens MAT-49, jag har sett det förekomma på en site.[/spekulation] Quote
Värjan Skämtar Intet Posted October 15, 2003 Report Posted October 15, 2003 jag som trodde m/45:an var ute ur polisen för lääängesen. min far är polis och han har berättat att de har ett STORT valv med VÄÄÄLDIGT många mp5:or som bara väntar på att bli använda.(i nödsituationer alltså ) .så mp5:or är väl redan i bruk överallt.. lr e det bara större städer? (jag bor i lkpg ,måttligt stort) ang. m/45 i utlandet så vet jag att Navy Seal använder den med silencer. /värjan Quote
2Sharp Posted October 16, 2003 Report Posted October 16, 2003 ang. m/45 i utlandet så vet jag att Navy Seal använder den med silencer. Källa på det? *nyfiken* Quote
Unicorn Posted October 16, 2003 Report Posted October 16, 2003 Jag har en bild i ett gammalt (amerikanskt) "Swedish K"-kompendium på amerikansk Navy SEAL som ålar fram med Kpist m/45. Dock utan ljuddämpare. Den förklaring jag läst är att vapnet köptes in av CIA som standardbeväpning, även i en modell med ljuddämpare. CIA och de amerikanska specialstyrkorna tycks även organisatoriskt ha varit rätt tätt knutna till varandra en period under 60-talet, och vapnet "hamnade" på detta vis i de amerikanska specialstyrkorna och spreds därefter. Det ansågs sedan vara ett lämpligt vapen för t ex hkpbesättningar och andra som har behov av ett lätt och smidigt vapen. Jag skall se om jag hittar nyss nämnda publikation hemme i hyllan vid tillfälle. Quote
2Sharp Posted October 16, 2003 Report Posted October 16, 2003 Jag har en bild i ett gammalt (amerikanskt) "Swedish K"-kompendium på amerikansk Navy SEAL som ålar fram med Kpist m/45. Dock utan ljuddämpare. Jo, jag är helt med på att SEAL har använt dem, men använder? Jag är övertygad om att det finns bättre alternativ i dag. Quote
Panzerfaust Posted October 17, 2003 Report Posted October 17, 2003 Jag har en bild i ett gammalt (amerikanskt) "Swedish K"-kompendium på amerikansk Navy SEAL som ålar fram med Kpist m/45. Dock utan ljuddämpare. Jo, jag är helt med på att SEAL har använt dem, men använder? Jag är övertygad om att det finns bättre alternativ i dag. Han menade nog inte att dom används än idag! eller? Tom Apor utvecklas såg jag på Viasat nature, dom anänvder pinnar och vapen numera... så då bör ju USA utvecklas också... Quote
Bellum Posted October 17, 2003 Report Posted October 17, 2003 Unicorn skrev: "Förutom årsmodellen, precisionen (blowback kontra stängt slutstycke) den allmänna smidigheten i MP5 och möjligheten att montera vapenlampor, Aimpointsikten och annat, så är den främsta fördelen: MP5 har en säkring som går att använda. Kpist m/45 går inte att på något godkänt sätt komma till snabbt skott med. Man kan inte bara använda säkringen - man kan välja mellan "ett", "tre" och "många" skott också... Men en bra bössa är onekligen även m/45. Dock lämpar den sig bäst för stora skogen och inte snabba lägen." Tillåt mig kontra: Gående färdigställning med m/45: Som vanligt, fast med högerhanden på säkringshandtaget istället för handgreppet. Jag lovar och garanterar (har själv utfört många tester) att det är lika snabbt som på mp-5. (Vi jämförde förvissom bara mot ak 4 och 5, men...) Sedan finns det en viss fördel med att ha "1,3 eller alla" omställaren i pekfingret. Man slipper ju det extra momentet att fippla om säkringen mellan olika lägen. m/45 är så att säga av eller på. Fast jag tänker på intet sätt påstå att m/45 är ett bättre vapen än mp-5 för det vore nog lögn. Quote
Erik_G Posted October 17, 2003 Report Posted October 17, 2003 Sen är det väl så att säkringen på en m/45 inte anses som helt säker. Det lilla diskreta manöverhandtaget kan ju haka i en lika diskret stridssele/gran/moderjord, gärna i samband med att bäraren snubblar och instinktivt pga dålig vapenhantering råkar krama åt handen och avtryckarfingret. m/45 saknar de allra flesta finesser som moderna (70-talet och framåt) kpistar har. Men den har å andra sidan sin brutala charm. Har inte skjutit speciellt många olika vapen, men Kpisten är ännu så länge det roligaste. Förmodligen kan man slå sönder en stridsvagn med en Kpist m/45, sen fortsätta skjuta med den. /E Quote
2Sharp Posted October 17, 2003 Report Posted October 17, 2003 Han menade nog inte att dom används än idag! eller? Just för att det fanns kanske ett "nog" ställde jag min fråga, vilket jag försökte att göra tydligt med att poängtera användningen av "använder" gentemot "använde". Quote
Vakten_F4 Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 Jag analyserade dem tämligen ingående då (1995) och minns att man inte ser skyttarna på någon av filmerna. Min syster tog studenten när det hände, polisen spärrade av delar av tätorten så studenttåget kunde inte gå som det brukar. Stämmer bra att man inte kunde se skytten på TV-bilderna, man ser bara busen som knallar framåt och plötsligt viker sig ena benet åt fel håll vid knät ungefär och så trillar han ihop. I en senare intervju sa han: (inte ordagrant kanske) "Jag vet inte varför jag hämtade vapnet, det var ju inte ens laddat!" Smart kille.... Tillbaka till ämnet: m/45 liten smidig, många bulor i magasinet, härligt ljud! Quote
Wolfsong Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 Just att M/45 skulle ha använts flitigt av div. utländska styrkor har jag läst både ja och nej på, jag har fått intrycket att användandet har överdrivit dramatiskt..Tyvärr ingen källa på det dock. Den anvandes ju flitigt av Egypten, dar den tillverkades under licens, kallades Port Said. De har även en moddad version de tillverkar som heter Akaba. Ingen mantel. Annat axelstöd, mer likt det på americanska M3. Främre siktet bakom mantellåsringen och bakre siktet längst bak på lådan. Annars är den lika dan. Quote
Knekt Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 (edited) Just att M/45 skulle ha använts flitigt av div. utländska styrkor har jag läst både ja och nej på, jag har fått intrycket att användandet har överdrivit dramatiskt..Tyvärr ingen källa på det dock. Den anvandes ju flitigt av Egypten, dar den tillverkades under licens, kallades Port Said. De har även en moddad version de tillverkar som heter Akaba. Ingen mantel. Annat axelstöd, mer likt det på americanska M3. Främre siktet bakom mantellåsringen och bakre siktet längst bak på lådan. Annars är den lika dan. Och så här ser den ut. Enligt denna sida tillverkades Akaba så sent som 1995: Mer info Edited October 20, 2003 by Knekt Quote
Torak Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 Hehe - ser ju ut som en fulare korsning av M45 och Grease Gun.... Aj da... Quote
Fu Frippe Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 (edited) Citat från en Kn på I 16, (kommer inte ihåg vem det var), angående träffsäkerheten med Kpisten: "Att hålla i magasinet när man skjuter är som att hålla i pungen när man pissar: man får räkna med en viss spridning!" (Kanske ska flytta till tråden om roliga citat? Men det handlar ju om Kpist..) Edited October 20, 2003 by Fu Frippe Quote
Värjan Skämtar Intet Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 ang. m/45 i utlandet så vet jag att Navy Seal använder den med silencer. Källa på det? *nyfiken* ja du.. jag fick det från en amerikansk .mil sida. nu kom jag dock inte ihåg hela adressen för jag surfade ju runt hej å hå :( å jag mitt nöt tänkte ju inte på källan då ni får ju alltså "lita" på mej så länge så ska jag se om jag får fatt i adressen igen.. ursäkta människans tillkortakommanden. /värjan Quote
Wolfsong Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 Enligt denna sida tillverkades Akaba så sent som 1995. Tänkte skriva att då har de fel men det stod faktiskt där att den hade åter börjat tillverkas sedan 1995. Står inget sista datum. Innan dess tillverkades de endast en kort period under 70-talet. Quote
Unicorn Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 Från Föreningen för värdelöst vetande: Ryktet säger att Anwar Sadat mördades med hjälp av nyss nämnda "svenska" Port Said. Med reservation för sanningshalten vid overifierade uppgifter. Quote
BlåGul -1 9x19 Posted October 20, 2003 BlåGul -1 Report Posted October 20, 2003 Från Föreningen för värdelöst vetande: Ryktet säger att Anwar Sadat mördades med hjälp av nyss nämnda "svenska" Port Said. Med reservation för sanningshalten vid overifierade uppgifter. Jodå, bilderna från mordet visar att skytten rakt framför Sadats läktare har en dylik k-pist. Quote
Fk Bodin Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 Citat från en Kn på I 16, (kommer inte ihåg vem det var), angående träffsäkerheten med Kpisten: "Att hålla i magasinet när man skjuter är som att hålla i pungen när man pissar: man får räkna med en viss spridning!" (Kanske ska flytta till tråden om roliga citat? Men det handlar ju om Kpist..) http://www.mds.mil.se/goteborgsgruppen/pho...57613&nid=17415 Denna skjutställningen är då inte att rekomendera?! Quote
Wolfsong Posted October 22, 2003 Report Posted October 22, 2003 Nä, verkligen inte. Vänster handen skall hållas vid mantelringen. Quote
SNAFU Posted October 22, 2003 Report Posted October 22, 2003 Arnold lärde mig att man alltid håller vapnet med en hand och siktar från höften... Vart är ungdomen på väg som lär sig att använda siktet och båda händerna??? "Ho ho ho" :P //SNAFU Quote
roninn Posted October 22, 2003 Report Posted October 22, 2003 Själv hoppas jag att jag fortfarande är så vital att jag FÅR skjuta då jag är lika gammal som farbrorn på bilden. Sluta racka ner på honom och se det positiva, det är inte ALLA gamlingar som sitter i soffan och inte gör något. All heder åt farbrorn oasett "korrekt skjutställning" eller inte Quote
Recommended Posts