Jump to content

K-pist m/45

Guest Gone_crazy

Recommended Posts

Kpist m/45 finns fortfarande kvar över hela landet. Tanken är att den skall ersättas med MP5, som nu införs successivt. Då varje polismyndighet själv får bekosta sina MP5:or framskrider processen med varierande hastighet.

Eftersom det knappast finns något ekonomiskt värde i Kpistarna m/45 finns inget att tjäna på att göra sig av med dessa. Behovet av förstärkningsvapen är dessutom redan idag ofta större än tillgången. Därför kommer MP5 förmodligen inte att ersätta utan att komplettera Kpist m/45.

Då MP5 är ett dyrt vapen att köpa in kommer nog även de gamla "45:orna" att få göra nytta hos svensk polis i många år till.

Frågan är om Mp5 kommer att ersätta någonting då AK5D införskaffas i polisversion. Tanken var ju från början att mp5 skulle ersätta K-pisten som förstärkningsvapen. Men ett antagande av mig är at det är lagt på is då AK5 polisversion kommit istället. Verkar troligare att den tar rollen som förstärkningsvapen.

Det är som sagt bara ett antagande och också ett högst personligt sådant.

Ak5 i polisversion (CGA5) anskaffas (för FM:s pengar) i huvudsak till den Särskilda Beredskapspolisen för användning vid krig, kris eller "skymningslägen". Den kommer dessutom att bli möjlig att använda som förstärkningsvapen i den dagliga polisverksamheten där så anses lämpligt.

Penetrationsförmåga och dmax för 5,56 gör att den knappast kommer att vara ett alternativ till MP5 annat än utom tättbebyggt område eller där andra särskilda omständigheter gör den lämplig.

CGA5:s tillkomst har inte påverkat principbeslutet att ersätta Kpist m/45 med MP5. Upphandling sker helt oberoende av varandra.

Varje polismyndighet har förutom dessa ett mobförråd av Ak4 m m för användning i krigstid. Hur denna tillgång kommer att påverkas av de stora mängder CGA5 som tillförs är oklart.

Jo visst har väl AK4 blivit använd av polisen? Ingen som minns den där incidenten där någon galning kapade bilar och tog gisslan och hela köret. Tillslut så blev det ett "stand off" där mannen stog och viftade med vapen mot allt och alla och polisen sköt honom i benet med en kikarsiktsutrustad AK4. Allt blev filmat av journalister och inslaget körde på alla nyheter om och om igen.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Divine. Du tänker på Hallsbergs grejen. Är helt säker på att den dåren blev skjuten med en 5,56. Kompisen jobbade på Sahlgrenska där dåren fick ligga i ett rum helt nerdrogad för att han inte skulle hitta på något dumt. Skall finnas filmer någonstans på nätet.

Penetrationsförmåga och dmax för 5,56 gör att den knappast kommer att vara ett alternativ till MP5 annat än utom tättbebyggt område eller där andra särskilda omständigheter gör den lämplig.

Nja, behöver inte stämma, om jag inte missuppfattat det går flertalet polis styrkor i USA över till 5.56 för att den fragmenenterar pga sin höga hastighet.

Mao får du sämre penetration i väggar av en snabb 5.56 än en långsammare 9mm.

Vilket inte låter helt orimligt?

"Busen" i Hallsberg som gick mot polisen med en Ak4 sköts mycket föredömligt med Kpist m/45 av den lokala polisen. MP5 fanns inom polisen men användes inte av de polismän som sköt. Kulan klippte av lårbenet och "busen" stöp som en oxe.

För att få en god fragmentering med 5,56 använder amerikansk polis ofta ammmunition med explosiv expansion. De ger knappast några rikoschetter eller genomskott. Tyvärr är de måttligt politiskt gångbara i Sverige. Inte för att de fragmenterar i väggar - utan för att de fragmenterar även i människor.

Lite off topic men Hallsbergs incidenten visar hur restriktiva polisen i Sverige är att använda skjutvapen, oavsett vad pressen säger.

Tänk er själva situationen. En dokumenterat farlig våldsbrottsling kommer mot er med en AK 4, en polis skjuter ett skott och det hela är över. Där kan man prata om att inte överreagera trots att man med stöd av nödvärnsparagrafen kunnat skjuta betydligt mer och sikta på andra ställen än benen.

Hur liknande händelse sett ut i ex USA är svårt att jämföra. Men ett ex, en kille vid namn Amadou Dijallou i  New York ( osäker på stavningen ) stoppar handen i fickan och skjuts med 41 skott !

Nu kan man inte "jämföra" dessa händelser men den ger ändock en fingervisning.

Händelsen inträffade sommaren 1995 och diskuterades och analyserades tämligen ingående av alla poliser som på något sätt var inblandade i taktik mot "farlig person". En klasskamrat till mig från PHS (från dåvarande Örebro PD) deltog i efterföljandet och skottlossningen som slutade med att de tre männen tog gisslan och förskansade sig i ett hus invid järnvägen i Hallsberg.

Jag har sökt filmen på nätet men inte hittat den. Det finns två filmer från två olika vinklar och avstånd. Jag analyserade dem tämligen ingående då (1995) och minns att man inte ser skyttarna på någon av filmerna. Detaljerna minns jag inte exakt, men försöker plocka fram ur minnet. Med risk att jag har fel i detaljer var förutsättningarna följande:

På plats i Hallsberg fanns personal från Hallsberg, Örebro län och möjligen Stockholmspiketen. Personalen gick i skift dygnet runt då dramat utspelade sig under flera dagar. Att utnyttja Nationella Insatsstyrkan var vid denna tid inte tillåtet utan regeringsbeslut. Något sådant beslut togs aldrig.

Som förstärkningsvapen fanns vad jag minns minst ett Prickskyttegevär av civil modell (.308 eller .30-06) samt personal med MP5 och Kpist m/45BE.

De konstaplar som var i tjänst och utgjorde "gripandegrupp" när männen gav upp var beväpnade med Kpist m/45 BE. (MP5 får ej bäras utan en tredagars särskild utbildning.)

Gisslan och de tre gärningsmännen lämnade huset. Den tredje gärningsmannen vände ute på gården, sprang in i huset och kom ut igen med en Ak4. Han gjorde anläggning samtidigt som han gick mot "gripandegruppen". Dessa skriker åt mannen att lägga ned vapnet. Då han inte gör detta avlossas ett mindre antal skott där det sista slår av lårbenet.

Mannen grips sedan av nyss nämnda konstaplar, iförda Kpinnar, dåtidens föga representativa gråblå insatsoverall samt Mehlervästar.

Hallsbergsdramat anser jag fortfarande vara det mest föredömliga ingripande svensk polis gjort som fångats på film...(trots den chockade TV-journalistens kommentar "det är ju rena avrättningen". Denna kommentar klipptes bort redan första eftermiddagen.)

tillbaka till m45 lite.. någon som har en bild på ljuddämparen som ska finnas till?? har letat som en galning på nätet men utan resultat.. även lite fakta om hurvida seal's eller några andra använde den i vietnam (som nämns på soldf sida)

Skall förtydliga mig: Principbeslutet att ersätta samtliga m/45BE med MP5 är fattat för fem-tio år sedan.

De flesta vapenredogörare vid myndigheterna kommer dock förmodligen att vilja behålla även de gamla 45BE så länge som möjligt (enligt bra-att-ha-principen) för att ha tillgång till ett större antal förstärkningsvapen, eller som reservvapen. Det finns för myndigheten inget att tjäna på att försöka sälja eller skrota 45BE.

Remington 870 "ersattes" t ex vid samtliga myndigheter med HK 40mm gasvapen för ungefär tio år sedan. "Remingtonnarna" ligger dock (tämligen outnyttjade) fortfarande kvar i de flesta myndigheters vapenförråd och kan utnyttjas, främst för avlivning av djur eller som reservvapen för gasskjutning.

I princip kan vilket vapen som helst användas som förstärkningsvapen efter beslut av ansvarig polischef. Praxis har dock hittills varit att aldrig använda hagelvapen för att skjuta mot människor, även om den lagliga möjligheten finns.

Jag misstänker att samma sak som hänt "Remingtonnarna" kommer att hända med 45BE. Varje polismyndighet är numera relativt självbestämmande och har stora möjligheter att själva bestämma vilka typer av fordon och vapen som skall köpas in inom vissa givna ramar. Myndigheterna ansvarar också själva för budgetering av inköpen. Detta gör att ersättningstakten varierar ganska mycket mellan olika myndigheter.

De flesta län (förutom storstadsregionerna) budgeterar gissningsvis (egen uppskattning från tidigare år - helt utan faktaunderlag) som mest fem st MP5 per län och år. Vilka modeller som skall köpas in bestämmer varje vapenredogörare själv, och modellerna brukar variera mellan fast/infällbar kolv och ett mindre antal ljuddämpade MP5SD. Vanligt är också att hänga på vapenlampa och/eller AimPoint.

Enkelskottsomställaren sitter på vänster sida och är en klumpig konstruktion man knappast micklar med mitt i eldgivningen. I övrigt skiljer sig den svarta färgen och axelstödet.

P g a den gamla skyddshjälmen med visir (som kan ses i t ex "Mannen på taket" från 1976) gick det inte att sikta  med originalaxelstödet och nedfällt visir p g a att visiret tog emot kindstödet. Ögonen hamnade en bra bit ovanför riktmedlen.

Därför kapade man till en T-formad kolv som kan förses med ett löstagbart kindstöd. Rutinerade konstaplar ser alltid till att det löstagbara kindstödet sitter på plats, för vapnet blir mäkta vingligt utan detta.

Hur länge den funnits i tjänst? För alltid... Jag gissar på 50-60-tal.

• 1 year later...
Ak4:orna har mig veterligen aldrig använts som förstärkningsvapen då de är mobmateriel. Däremot lånade polisen in ett par kikarsiktesförsedda Ak4 av militären under Norrmalmstorgsdramat i början av 70-talet.

En del var ute under Malexanderjakten.

Jag kan inte mycket om vapen, men varför ersätta M/45 ? Enligt vad jag läst här på forumet skall det vara ett bra och robust vapen. Visst är det en gammal konstruktion men det funkar väl ändå ?

Den som har koll på mp5:ans fördelar gentemot 45:an får gärna radda upp dem så att jag blir lite klokare. :baskerPa:

Förutom årsmodellen, precisionen (blowback kontra stängt slutstycke) den allmänna smidigheten i MP5 och möjligheten att montera vapenlampor, Aimpointsikten och annat, så är den främsta fördelen:

MP5 har en säkring som går att använda. Kpist m/45 går inte att på något godkänt sätt komma till snabbt skott med. Man kan inte bara använda säkringen - man kan välja mellan "ett", "tre" och "många" skott också...

Men en bra bössa är onekligen även m/45. Dock lämpar den sig bäst för stora skogen och inte snabba lägen.

Nifelhel rapporterar att flera polismyndigheter nu har smält ned sina m/45. Varför, varför, varför???

Talade med ett par kollegor för en tre-fyra år sedan som då just eskorterat och övervakat när några långtradare vid ett antal tillfällen smälte ned fulla laster m/45B i smältugnen vid ett större järnverk. Tragiskt.

Kollade runt lite och hittade inte bilder men väl lite noteringar om att även Rangers och USMC använde "the silenced Swedish K" i Vietnam.

Stod i princip bara det så jag lägger inte upp någon länk här.

Det var väl en ganska vanlig kpist bland utländska "special" styrkor.

Dels för att det var ett bra vapen men också för att den inte liknade/lät som något annat vapen och därför får man fienden att fundera en extra gång över vem i #*$¤* det är som skjuter på en.

Det är även en utav anledningarna till att att bl.a navyseals andvände AK47 i Vietnam.

På den tiden, för over 30 år sedan, kanske M45 var ett alternativ. På samma sätt om Ak47 var ett bättre vapen än den första versionen av M16.

Men som tur är har ju inte utvecklingen stått still sedan dess.

Jag har inget emot att man gör brevpressar av M45, förutsatt att den ersätts av något annat. Så verkar det ju tyvärr inte vara överallt.

Just att M/45 skulle ha använts flitigt av div. utländska styrkor har jag läst både ja och nej på, jag har fått intrycket att användandet har överdrivit dramatiskt..

Tyvärr ingen källa på det dock.

Intressant är att S&W tillverkade sin model 76 som ju är mycket lik, änvänder även samma magasin som m/45, det kan ju tyda på att det fanns ett behov av ett M/45 liknande vapen..

Hittade en lustig historia om en M/45 i Vietnam, sann eller inte, lite kul är det dock :wub:

Här:

http://www.jouster.com/articles30m1/swedishk.html

En till:

http://www.jouster.com/Bulletin/July/cia.html

Annat kul:

http://www.elitebrigade.com/REVIEWS/JAKE/PAGE.htm

Om Jake, USMC RTO gubben:

He is armed with a combat knife with scabbard and a Kulsprutpistde  M45 Carl Gustav automatic weapon

,O:blink: :P

Underbart kul att skjuta med faktiskt. Förstår helikopterföraren...