Guest Posted October 5, 2005 Report Posted October 5, 2005 Den dagen då Lionel uppträder i Borås Ishall.. Skicka gärna info om hur man kontaktar knivmakaren lämpligast, gärna e-post om möjligt. Har du möjlighet att ordna bild på hans knivar? Quote
netsniper Posted November 29, 2005 Report Posted November 29, 2005 Finns det någon som kan rekomendera något verktyg (dock ej vanliga brynen o liknande) att slipa knivar. Som en oerfaren kan hantera på ett enkelt och snabbt sätt, som är fältmässigt (dvs inte för stor och komplicerad) och ger rätt vinkel pch skärpa på eggen direkt. Quote
Sytare Posted November 29, 2005 Report Posted November 29, 2005 @netsniper Vanligtvis så anser jag att det inte finns några genvägar, utan att man måste öva och sen är det plättlätt... Jag har dock insett att du är ett hopplöst fall så ja, :P det finns små och kompakta slipar. Kolla runt lite i en järnaffär. Tänk dig ett runt skärpestål (modell kockar har att leka med) som man gjort väldigt tunna och böjt så att det bildas ett lätt fjädrande Y. Det är väl i det närmsta vad du söker. Dessa är utmärkt för knivar som mora och motsvarande, men om du har en riktig kvalitetskniv så är det nog läge att du lär dig bryna på frihand, i alla fall så att du kan hantera ett "hundben" motsvarande så att du får den där sista skärpan. (Förlåt att jag gjorde mig rolig på din bekostnad) Quote
netsniper Posted November 29, 2005 Report Posted November 29, 2005 @netsniper Jag har dock insett att du är ett hopplöst fall så ja, :P det finns små och kompakta slipar. Kolla runt lite i en järnaffär. Tänk dig ett runt skärpestål (modell kockar har att leka med) som man gjort väldigt tunna och böjt så att det bildas ett lätt fjädrande Y. Det är väl i det närmsta vad du söker. (Förlåt att jag gjorde mig rolig på din bekostnad) Sgt Toll....du är förlåten Tja...jag kan väl inte kallas för ett hopplöst fall (inte än). utan snarare oerfaren, och att försöka lära sig med kvalitetskniven var inte att rekomendera. men jag ska fortsätta öva på gamla mora knivar Quote
Guest Posted December 24, 2005 Report Posted December 24, 2005 Sissipuukko Hittade lite info om M/95, men på finska tyvärr.. Ta hjälp av Babelfish eller en finne nära dig, så kanske ni kan klura ut det. Undrar om det är samma kniv som framlidne SSG-soldaten bar på en bild? (vila i frid) Quote
Sir Vival Posted December 24, 2005 Report Posted December 24, 2005 Här finns info på engelska: http://www.canit.se/~griffon/knives/m95/sissipuukko_m95.html Och vad jag kan se är det med stor sannolikhet en Peltonen som Jesper Lindblom har på bild. Quote
svalan Posted December 27, 2005 Report Posted December 27, 2005 Ni ser ju ut att ha stenkoll på detta. Har ni några förslag på stridsknivar? Visa gärna era bästa förslag på hur ni fäster stridskniven i stridsvästen. Mina egna funderingar är att det ska vara ergonomiskt. Den ska aldrig vara i vägen eller skava. Den ska vara lätt att komma åt (ställer höga krav på slidan). Den ska sitta säkert och inte ramla ur. Placering jag har spånat på är upp-och-nervänd vid duellfickan på vänster axel samt vid sidan under vänster arm (längs med revbenen ungefär). Själva kniven behöver inte vara särskillt fancy. Den ska vara vass och ha parerskydd för handen. Den får gärna vara billig också. Och tveeggad. Bladlängd kanske 10-15 cm eller vad som nu är lämpligt. Quote
Mattsson Posted December 27, 2005 Report Posted December 27, 2005 Ni ser ju ut att ha stenkoll på detta. Har ni några förslag på stridsknivar? Visa gärna era bästa förslag på hur ni fäster stridskniven i stridsvästen. Mina egna funderingar är att det ska vara ergonomiskt. Den ska aldrig vara i vägen eller skava. Den ska vara lätt att komma åt (ställer höga krav på slidan). Den ska sitta säkert och inte ramla ur. Placering jag har spånat på är upp-och-nervänd vid duellfickan på vänster axel samt vid sidan under vänster arm (längs med revbenen ungefär). Själva kniven behöver inte vara särskillt fancy. Den ska vara vass och ha parerskydd för handen. Den får gärna vara billig också. Och tveeggad. Bladlängd kanske 10-15 cm eller vad som nu är lämpligt. Kolla in Glock Fm78, den har en bladlängd på ca 16,5 cm och har en slida som gör det möjligt att hänga kniven uppochner, jag gav 25 euro för min nere i Österrike. Sen finns också den med sågtandad rygg, Fm81, kostar ung. lika mycket som 78an. Quote
Hornet Posted December 27, 2005 Report Posted December 27, 2005 Ka-Bar D2 Blackhawk Airborne kniv fordral många fäts punkter för väst kan fota det imorgon om du vill Quote
M00nStalker Posted December 27, 2005 Report Posted December 27, 2005 Ni ser ju ut att ha stenkoll på detta. Har ni några förslag på stridsknivar? Visa gärna era bästa förslag på hur ni fäster stridskniven i stridsvästen. Mina egna funderingar är att det ska vara ergonomiskt. Den ska aldrig vara i vägen eller skava. Den ska vara lätt att komma åt (ställer höga krav på slidan). Den ska sitta säkert och inte ramla ur. Placering jag har spånat på är upp-och-nervänd vid duellfickan på vänster axel samt vid sidan under vänster arm (längs med revbenen ungefär). Själva kniven behöver inte vara särskillt fancy. Den ska vara vass och ha parerskydd för handen. Den får gärna vara billig också. Och tveeggad. Bladlängd kanske 10-15 cm eller vad som nu är lämpligt. En fråga för att kunna rekommendera en kniv: Vad ska du ha kniven till? Ska det vara en renodlad kampkniv eller vill du kunna använda den till att skära rep, skära kläder och tälja med också? Användningsområde bestämmer ju vilken kniv som är bäst, placeringen kan också vara viktigt beroende på vad man ska använda den till. Annars så är dom två knivarna här ovanför bra val, rent kvalitetsmässigt. Quote
Sytare Posted December 27, 2005 Report Posted December 27, 2005 Ni ser ju ut att ha stenkoll på detta. Har ni några förslag på stridsknivar? Visa gärna era bästa förslag på hur ni fäster stridskniven i stridsvästen. Mina egna funderingar är att det ska vara ergonomiskt. Den ska aldrig vara i vägen eller skava. Den ska vara lätt att komma åt (ställer höga krav på slidan). Den ska sitta säkert och inte ramla ur. Placering jag har spånat på är upp-och-nervänd vid duellfickan på vänster axel samt vid sidan under vänster arm (längs med revbenen ungefär). Själva kniven behöver inte vara särskillt fancy. Den ska vara vass och ha parerskydd för handen. Den får gärna vara billig också. Och tveeggad. Bladlängd kanske 10-15 cm eller vad som nu är lämpligt. Okej engan, jag vet inte vad du är ute efter, precis som M00nStalker säger så handlar mycket om vad du skall ha kniven till, men rent spontant så tror jag att Fällknivens G1 Garm Fighter kanske är aktuell. Den kostar runt 1100 spänn, den är tveeggad och den är gjord i ett bra stål. Den kan sen monteras med bl.a. TEK LOK på västar och hur som helst i största allmänhet. Quote
2Sharp Posted December 27, 2005 Report Posted December 27, 2005 Sg Toll har en bra tanke, vill du ha en större kniv kan du titta på Fällknivens MC-1. Den når du djupare med men den är också mer skrymmande. Det enda man kanske, kanske kan "klaga" på är att bladet inte är så brett. Då i meningen "stridskniv" som exklusivt handgemängsverktyg. Quote
svalan Posted December 28, 2005 Report Posted December 28, 2005 Snabba svar. Bra grejer. Ska komplettera lite... Användningsområde: I absolut första hand en stridskniv. Mindre arbetskniv har jag redan. Kanske kommer den i något enstaka fall användas som verktyg till annat. Totallängd bör vara ca 22-25 cm. Jag har kikat på alla dessa utom Glocken tidigare. Garmfightern är för liten och saknar rejäla parerskydd. k-barvarianten är för stor (dock är det den typen av slida jag är ute efter) Du får gärna gå lös med kameran där Sandqvist! Glocken och MC-1an var i största laget dom också. Hehe....lite kärvare att ge förslag nu kanske. Kan upplysa om att jag har funderingar på att snickra slidan själv i kydex (läste tidigare tråd om detta). Det stället lägre krav på orginalslidan till kniven jag söker. Quote
Mackan_ Posted December 28, 2005 Report Posted December 28, 2005 en liten fråga till er knivvetare varför används inte titanium som knivmaterial? jobbigt att slipa? dyrt? jag menar diamant grejar ju allt, och priset. tja så stor skillnad kan det inte vara en tusing mer kanske det är ju trots allt lättare och starkare än syster-stål bara undrar... ursäkta om det har tagit upp tidigare googlade lite och upptäckte att titan-knivar verkar populärt bland dykare, isåfall varför? hoppas på några svar, mvh mackan amatör när det gäller knivar och gillar och ställa varför frågor Quote
Sir Vival Posted December 28, 2005 Report Posted December 28, 2005 varför används inte titanium som knivmaterial? Visst görs det knivar i Ti... Här är ett exempel: Ranger Knives Titanium Necker Problemet med Ti är att det är relativt bökigt att jobba i, samt att man får inte samma hårdhet i eggen utan att lägga på en mer eller mindre exotisk ytbehandling (som ändå bara är några mikrometer tjock). Quote
Hornet Posted December 28, 2005 Report Posted December 28, 2005 Totallängd bör vara ca 22-25 cm Ka-Baren har ungefär 17cm långt blad så den funkar ju handtag 12cm kanske (kan inte mätta just nu) kostar dock 1995kr sist jag såg den i en svensk affär Quote
Persson_Insats Posted December 28, 2005 Report Posted December 28, 2005 en liten fråga till er knivvetare varför används inte titan Jag har själv varit inne på samma funderingar så jag frågade runt lite, problemet är som jag förstår det (och som nämnts ovan) att det inte håller eggen samt är relativt svårt att arbeta med. Anledningen sägs vara den att titan inte går att härda som du kan med "vanliga" knivstål som vanligtvis först får sin form och "primäregg" (tror jag det heter ) innan dom härdas. Med titan måste du arbeta med ett material som är betydligt hårdare redan från början men ändå inte ger ett lika bra slutressultat. Men som också nämts tidigare så finns det knivar i titan dock främst som samlingsobjekt ej brukskniv(förutom dyk). det finns även knivar i plastepoxyspacematerialmumbojumbo men som jag ser det så finns det än så länge inget som kan ersätta dom stål som finns för knivtillverkning idag när det gäller funkis bruksknivar. den fråga jag skulle vilja ställa är varför företag envisas med att tillverka funkis knivdesign i kasst 440a/b när 440c är betydligt bättre och bara marginelt dyrare. rätta mig gärna om ni anser mig ha fel mvh Persson Quote
eskil Posted December 28, 2005 Report Posted December 28, 2005 googlade lite och upptäckte att titan-knivar verkar populärt bland dykare, isåfall varför? De rostar inte även om de får bada i saltvatten. Quote
Sir Vival Posted December 28, 2005 Report Posted December 28, 2005 (edited) Med titan måste du arbeta med ett material som är betydligt hårdare redan från början men ändå inte ger ett lika bra slutressultat. Men som också nämts tidigare så finns det knivar i titan dock främst som samlingsobjekt ej brukskniv(förutom dyk). Eftersom Ti har en helt annan seghet (i de flesta legeringar) så skall man inte enbart stirra sig blind på vilken hårdhet ("HRC") man kan få på eggen. Att knivar av titanlegering främst skulle vara samlarobjekt håller jag inte med om, men det är en marginalprodukt och lätt "hypad" av/för gemene man. Edited December 28, 2005 by Sir Vival Quote
Persson_Insats Posted December 28, 2005 Report Posted December 28, 2005 Med titan måste du arbeta med ett material som är betydligt hårdare redan från början men ändå inte ger ett lika bra slutressultat. Men som också nämts tidigare så finns det knivar i titan dock främst som samlingsobjekt ej brukskniv(förutom dyk). Eftersom Ti har en helt annan seghet (i de flesta legeringar) så skall man inte enbart stirra sig blind på vilken hårdhet ("HRC") man kan få på eggen. Att knivar av titanlegering främst skulle vara samlarobjekt håller jag inte med om, men det är en marginalprodukt och lätt "hypad" av/för gemene man. Taget! (Jag utgår främst från den info jag själv läst och hört så man får ta det för vad det är) Quote
Guest Posted December 30, 2005 Report Posted December 30, 2005 Göteborgs Posten tipsar. Så slipar du kniven Quote
Bappelsinmannen Posted December 30, 2005 Report Posted December 30, 2005 googlade lite och upptäckte att titan-knivar verkar populärt bland dykare, isåfall varför? De rostar inte även om de får bada i saltvatten. Dessutom är dom inte magnetiska! Bra utifall man skulle vilja desarmera en gammal mina eller nåt..... //Nisse Quote
2Sharp Posted December 30, 2005 Report Posted December 30, 2005 Dessutom är dom inte magnetiska!Bra utifall man skulle vilja desarmera en gammal mina eller nåt..... //Nisse Skulle du tälja av brytkrysset då eller? Kolla in missionknives.com (under återuppbyggnad) alt. http://www.tadgear.com/edged%20tools/missi...nife_&_tool.htm Quote
Bappelsinmannen Posted December 30, 2005 Report Posted December 30, 2005 Dessutom är dom inte magnetiska!Bra utifall man skulle vilja desarmera en gammal mina eller nåt..... //Nisse Skulle du tälja av brytkrysset då eller? Kolla in missionknives.com (under återuppbyggnad) alt. http://www.tadgear.com/edged%20tools/missi...nife_&_tool.htm Du är inte dykare va? En dykarkniv används väl i princip till allt UTOM att tälja! Skämt åsido, har för mig att röjdyk har "ickemagnetiska" material i sin utrustning just för att inte utlösa minor som utlöses av magnetiska material (järn/stål etc.) //Nisse Quote
2Sharp Posted December 30, 2005 Report Posted December 30, 2005 Du är inte dykare va?En dykarkniv används väl i princip till allt UTOM att tälja! Skämt åsido, har för mig att röjdyk har "ickemagnetiska" material i sin utrustning just för att inte utlösa minor som utlöses av magnetiska material (järn/stål etc.) //Nisse Nej fan, 2 fötter på jorden och hövvet i en buske! Stämmer gott att det kan vara lämpligt med icke-magnetisk utr. vid minröjning, jag var inte så allvarlig med min kommentar. Quote
Bappelsinmannen Posted December 30, 2005 Report Posted December 30, 2005 (edited) Hehe, allvarlig??? Well kan man inte skämta om saker och ting så kan man inte ta dom på allvar! Du som är guds nåde på knivar, köpte under en mission ett par bajonettliknande av en kollega från österrike, märke Glock. Han påstod att om man pillade bort "plastplutten" i skaftet så passade dom utmärkt som bajonett på AK-5. Har inte haft möjlighet att testa men du kanske har svar? Ska se om jag inte kan ordna en bild också. Han hade förövrigt ett riktigt bra försäljar trick, han släpte kniven med spetsen från 1,5-2 meters höjd och den fastnade i betongen......Inte en skråma!! //Nisse Edited December 30, 2005 by Bappelsinmannen Quote
Hornet Posted December 30, 2005 Report Posted December 30, 2005 (edited) En sådan? isåfal kan du nog glöma att ha den som AK5 Bajonet :P Eller ja allt går med A-PAMS Edited December 30, 2005 by Sandqvist Quote
Guest Posted December 30, 2005 Report Posted December 30, 2005 James brukar ju alltid skära av en kabel i samband med röjningskneg. (Det svåra verkar ju dock vara att välja mellan gul, blå, röd el. grön kabel som ska kapas.. Verkar vara ett funkis nasare-trick, då man blev lite småsugen på objektet.. Quote
2Sharp Posted December 30, 2005 Report Posted December 30, 2005 Han påstod att om man pillade bort "plastplutten" i skaftet så passade dom utmärkt som bajonett på AK-5. Har inte haft möjlighet att testa men du kanske har svar? Ska se om jag inte kan ordna en bild också. Är det den avbildade så kanske du kan stoppa den på pipan/flämdämparen med det blir ju "annorlunda" när du avfyrar ak'n. Men det går säkert, men det är inte rätt.. ;) Glock kniven är annars helt ok. Quote
scattergun Posted January 2, 2006 Report Posted January 2, 2006 Tror att Glocken kan vara en helt suverän bajonett!! Den måste väl kvala in som "mindre dödligt vapen" för att användas i IMF-situationer.....Persson!! Skjut Glock-kniven i benet på uppviglaren!! Quote
Recommended Posts