Jump to content

Recommended Posts

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Det är en Cudeman.

Spansk firma som gör kvalitets jaktknivar mm.

Bra stål som håller och är lätt att slipa, handtaget är i gummi och sitter otroligt bra i handen. En mycket prisvärd kniv :)

Edited by 607 skog
  • 2 weeks later...
Posted

Lånar tråden lite.

Ni som använder/har använt Glock FM78 kniven, den som liknar bajonetten till ak4. Vad har ni för erfarenheter av den? Den ligger nämligen i en bra prisklass tycker jag. ~25 Euro.

Tacksam för svar.

Posted (edited)

Glock 78 är robust med ett hyfsat stål i bladet, men slidan suger. Jag har moddat min rätt så mycket för att få den som jag vill. Den där epa-spärren som håller fast kniven i slidan är ju helt värdelös, och bältessöljan är styv som nåt på Peter North!!

Kniven i sig är dock rätt ok om man kan leva med att skaftet är lite glatt om det blir blött. Köp en och passa på att beställa lite kydex till en ny slida så har du en funkis allroundkniv. Men komihåg att du får vad du betalar för....och om du ska ha en rem i bakre delen av skaftet så måste du borra upp hålet, för det går inte igenom.

EDIT

Här kommer en bild för er som inte sett skapelsen.....

glock78.jpg

Edited by scattergun
Posted

Aha.

Blir nog till att beställa en och se hur mycket som behövs moddas.

Tackar för infon.

ps.

Schysst bild.

Posted

Jag har moddat min genom att såga bort bälteshällan och spärren för kniven. Sedan har jag borrat ett hål där jag skruvat fast en bit nylonrem med hjälp av en såndär skruv för kydex. Den släta skruvskallen satte jag in mot knivskaftet, sedan värmde jag knivskaftet tills det blev mjukt på den punkt som satte an mot skruven och tryckte dit kniven. Voila!! en snäpplåsning var gjord.

Enda nackdelen är att kniven är lite vinglig och tenderar att peka lite utåt när den hänger i bältet, men jag ska nog fästa nån form av förstyvning i nylonbandet så det kommer att försvinna.

Posted

Tog lite tid innan jag fatta. :D

Men nu gör jag det.

J*****t smart!

Blir till att göra något liknande.

Sitter och velar mellan svart eller grön kniv just nu.

Knepigt värre.

Kommer, förhoppningsvis, lägga upp moddarna här.

För att återknyta till originaltopicen för tråden:

Har en Letherman supertool och en F1 i byxbältet. Dessa verktyg löser de flesta uppgifter.

Glocken tänkte jag ha på stridsbältet. Lätt åtkommlig för många uppgifter. Dessutom kör jag med en tveeggad kort kniv, med ena eggen tandad, på selen. Perfekt för snabba jobb. Försöker hålla den så vass som möligt.

Att ha flera knivar kommer av att när stridsbältet är på är det svårt att komma åt något under. "Panikknivarna" sitter på stridsbältet och bra-och-ha-kniv/verktyg på byxbältet.

Mina 5 ören.

Posted
som den lila kniv älskare man är var kan man få tag i denna kniv Glock M/81  :)

På knifeshop.com finns FM78, den utan såg, och FM81, den med såg i sandfärgad, grön eller svart.

~25 Euro.

Jag har beställt den svarta utan såg. :lol:

Posted

Under en B-styrkeövning nyligen fick jag stifta bekantskap med en rysk kniv som en kille hade. Tydligen hade han inhandlat den i Moskva förhållandevis billigt. Det speciella var att bladet var gjort i titan(!) och kniven således knappt vägde något, trots att den inte var så mycket mindre än min S1. Tror den hette "Smersh" eller något liknande.

Någon som vet mer om dessa ryska titanknivar, är de något att ha?

Posted
har någon haft att göra med märket Becker och om i så fall, hur är dom?

Menar du kanske Beck?

Isf är det en amerikansk knivmakare känd för sin WSK (wilderness survival knife) som används i filmen "The Hunted" med Benicio Del Torres och Tommy Lee Jones. Numera är det firman TOPS som gör en egen version för Tom Brown Jr.'s Tracker School. Dom rescensioner jag har läst på båda knivar, säger att Beck's (original-)utgåva är bäst när det gäller utförande o' finish.

Annars är det denna firma du är ute efter.

MVH

Troels

Posted
Under en B-styrkeövning nyligen fick jag stifta bekantskap med en rysk kniv som en kille hade. Tydligen hade han inhandlat den i Moskva förhållandevis billigt. Det speciella var att bladet var gjort i titan(!) och kniven således knappt vägde något, trots att den inte var så mycket mindre än min S1. Tror den hette "Smersh" eller något liknande.

Någon som vet mer om dessa ryska titanknivar, är de något att ha?

Är det en sådan här du menar?

smersch5.jpg

Posted
Prototyp 2: Ex-G3-bajonett

kampfmesser_02.jpg

Förr var hon och jag sambos......nu är hon så förändrad.......

• 2 weeks later...
Posted
Är det någon som har erfarenhet med Coldsteels knivar??

är det bra knivar eller bör man koncentrera sig på fällkniven

I den prisklassen hade jag lätt valt Fällkniven, även om jag tidigare haft god erfarenhet av vissa modeller från Cold Steel.

Jag tycker att de (Cold Steel) har kraftigt förändrat sitt sortiment, till det sämre, på senare år, samt att det är bara för mycket skitsnack om hur über deras knivar är.. fånigt... och inte speciellt trovärdigt.

Hade jag fått välja idag hade jag helt klart köpt Fällkniven.