Jump to content

FBU Ungdom vapenutbildningsförbud


Guest Fågel Fenix

Recommended Posts

Jag tycker att det är bra att det finns möjlighet att genomföra stridsutbildning för ungdomar över 18 år, för den förening/förbund som vill ha det/tycker det är lämpligt.

 

Jag tycker personligen att jag kan ge ungdomarna övningar/utbildningar/erfarenheter som är mer nyttiga att ha under värnplikten än ren stridsutbildning. Exempel på sådana övningar/erfarenheter kan vara: hur jag reagerar och fungerar under fysiska påfrestningar och när det ställs krav på mig som ledare, ledarskapets "ABC" och liknande övningar.

Andra övningar som kan vara lämpligt att genomföra (och som jag personligen inte vill genomföra med personer under 18 år) är: självskydd med täthetsprov för tårgas, brandbana för sådana övningar kan ungdomarna ha nytta av i det civila.

 

Jag håller dock med om att det kan ge ett bra sammanhang för annan utbildning att avsluta t ex en spaningsövning med ett eldöverfall.

 

Vad gäller understödsvapen tycker jag inte att det är "grundläggande" och inte heller särskilt lämpligt.

 

Jag vill inte heller riskera att skicka ungdomarna till värnplikten med mina kunskaper i strid eftersom den utbildare de kommer att ha under GSU:n kanske har en helt annan uppfattning om hur det ska vara, och det är bättre att lära rätt från början än att lära om.

 

Vad gäller att "stå för/utbilda efter" vissa principer anser jag att det är upp till varje förening/förbund att lägga ribban och ävenså beror sådan utbildning väldigt mycket på inställningen hos MD-gruppen. Jag kan visserligen, med full rätt, inför min frivillighandläggare hävda att jag har rätt utbilda ungdomar i strid men om denne inte håller med/anser det lämpligt så blir det inga vapen för han kan dra in stödet.

 

Vad jag skrivit ovan är mina personliga åsikter och ska inte uttolkas som förbundets åsikter och det är inte heller jag som är ytterst ansvarig för ungdomsutbildningen i förbundet men om det vore så att jag var helt på tvärs med förbundsstyrelsen/ungdomsansvarige så skulle jag inte vara ungdomsledare.

 

Edit: tillägg: Att ungdomar under 18 år inte får skjuta pistol 88 kan bero på att det räknas som automatvapen. Det lades nämligen fram förslag på att ersätta gevär m/96 med Ak4 med enkelskottsomställare men det blev nobben för det var fortfarande ett automatvapen.

Edited by Axial
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vad gäller att "stå för/utbilda efter" vissa principer anser jag att det är upp till varje förening/förbund att lägga ribban och ävenså beror sådan utbildning väldigt mycket på inställningen hos MD-gruppen.

 

Håller med till fullo! Det jag avsåg med att stå för principer var att man t ex inte går ut med att "vi utbildar minsann inte våra ungdomar på ett militäriskt sätt" eller liknande för att försöka få allmänhetens stöd...

 

Kan för övrigt säga att våra ungdomar i LK1/2 får 3+3 timmar ledarskapsteori (etik o moral, firos cirkel, maslows behovstrappa, ledarskapsstilar, osv osv). Dessutom får de utbildningsmetodik, PM-skrivning, planering, budgetering och föreningskunskap.

 

Inför varje större utbildningshelg får LK1/2 hemuppgifter där ett moment skall planeras, skrivas PM på och de skall genomföra detta under övningen. Vi går sedan, efter genomfört moment, igenom med respektive LK-elev vad som var bra och vad som bör förbättras till nästa genomförande.

 

Detta har gett ett utmärkt resultat och man märker hur eleverna växer alltmer ju säkrare de blir på sig själv och att den kunskap de har och den metodik de använder är bra nog att förmedlas till andra.

 

//Magnus

Link to comment
Share on other sites

Guest Fågel Fenix
Edit: tillägg: Att ungdomar under 18 år inte får skjuta pistol 88 kan bero på att det räknas som automatvapen.

Men 17-åringar får ju skjuta automatvapen, men dock inte ha stridsutb.

 

Så då borde det ju vara fritt fram för pistol 88..

Link to comment
Share on other sites

 

Edit: tillägg: Att ungdomar under 18 år inte får skjuta pistol 88 kan bero på att det räknas som automatvapen.

Men 17-åringar får ju skjuta automatvapen, men dock inte ha stridsutb.

 

Så då borde det ju vara fritt fram för pistol 88..

Där ser man, vilken tomburk jag är ibland...borde tänkt en gång till.

 

I övrigt skulle jag vilja be om ursäkt för att jag påstod så självsäkert att det nya reglementet var fastslaget, vid en ny koll med kollegan så svarade han "jag vet inte riktigt hur det ligger till, egentligen". Möjligtvis har jag övertolkat/feltolkat honom senast vi pratade om det.

 

Iallafall, jag har nu remissvaren i min dator men jag tänkte hålla på dem tills jag vet från och med när de ska gälla och om det blir några ändringar.

 

Jag kan nämna att i nya reglementsremissen finns en passus som uttryckligen förbjuder utbildning på understödsvapen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Frågan är om de nya 22 LR vapnen är något att ha??

 

För vissa ungdomar kan det vara bra då M/96 har en tendens att sparka betydligt mer än en liten 22:a. Men det jag ser som oerhört negativt, och det har ni ju redan behandlat men jag understryker, att den dag då de helt förbjuder användning av militära vapen som AK5 och AK4 osv , då kommer den "gamla"verksamheten att dö ut.

Jag tänker i alla fall inte utbilda några ungdomar i scouternas regi utan skall de vara militärt skall det vara militärt. :huh:

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu kollat lite här och var angående utbildning på understödsvapen med ungdomar och kommit fram till att det i realiteten är C MD-grupp som kan besluta om utbildning på dessa. (edit:Något förbud mot u-stödsvapen inom FBU kan jag inte hitta i regelverket.. )En lokal styrning kan ju innebära att gruppen anser att: "det är dålig publicitet med ungdomar som övar med understödsvapen".

Således får Frivhandläggaren på gruppen riktlinjen att ej tillåta utbildning på dessa. Då denna person har beslutanderätt angående vapenbeställningar, (alla våra går i alla fall genom honom), så blir det i praktiken ett förbud mot understödsvapen. Även om FBU:s regler inte direkt förbjuder det, så blir effekten av MD-gruppens beslut likalydande.

 

Tror att detta gäller på många MD-grupper runt om i vårt rike....

 

Samtidigt ges nog möjligheten att bedriva denna utbildning vid de eventuella MD-grupper som tillåter det!

 

//Magnus B

Edited by Badboy
Link to comment
Share on other sites

Frågan är om de nya 22 LR vapnen är något att ha??

 

För vissa ungdomar kan det vara bra då M/96 har en tendens att sparka betydligt mer än en liten 22:a. Men det jag ser som oerhört negativt, och det har ni ju redan behandlat men jag understryker, att den dag då de helt förbjuder användning av militära vapen som AK5 och AK4 osv , då kommer den "gamla"verksamheten att dö ut.

Jag tänker i alla fall inte utbilda några ungdomar i scouternas regi utan skall de vara militärt skall det vara militärt. :)

Har varit på instruktörsutbildning för de nya gevären och det blir nog bra så småningom.

Det stora problemet som jag ser det kommer när ungdomarna fyller 17 år och ska lära sig skjuta med militära vapen, då kommer det att krävas extra stringens av ungdomsledarna/instruktörerna när det gäller att lära ut handgrepp och liknande. T ex går inte ungdomsgeväret att säkra när mekanismen inte är uppspänd till skillnad från Ak4/Ak5.

Link to comment
Share on other sites

vad jag har hört från en av mina kurser jag har gjort detta året

så har jag hört att. Ak4-5.Kulspruta 58 får du pröva när du fyllt 18

 

efter du har gjort din GU så får du skjuta med allt som finns

stort sett..själv så ringde jag på en kurs i Karlsborg

Jägarspan/patrull tjänst och där var kravet att du hade gjort

din GU.

 

så Fågel fenix det är inte alltid rättvist men det kommer fler

möjligheter efter du har gjort din GU.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

hm.. I FVRF och HVu där jag är så får man prova på Pistol 88 om man är i FK? Då är man oftast 16-18 dom flesta där är 17..

Sen får IK-U köra AK5 dom är då såklart 18 men ändå. Sen så får ju LK (17-18) också prova på att använda AK5 dom fick det innan iallafall.. Vad jag har hört. Men pistol 88 VET jag att FK har fått pröva på och dom flesta där är bara 16-17

Link to comment
Share on other sites

Som 17åring får man utbildas på ett automatvapen men inte stridsutbildas med det.

Som 18 får du stridsutbildas. FVRF har dock en noll tollerans när det kommer till Stridsutb av alla dess ungdommar.

17-18åringar får dock givetvis utbildning på AK5 och skjuter på skjutbana med skjutledare när tillfälle ges.

Jag vet inte hur reglerna är för pistol men eftersom det inte är ett helautomatvapen så antar jag att det är tillåtet att låta ungdommar ''demo skjuta''

Link to comment
Share on other sites

Som 17åring får man utbildas på ett automatvapen men inte stridsutbildas med det.

Som 18 får du stridsutbildas. FVRF har dock en noll tollerans när det kommer till Stridsutb av alla dess ungdommar.

17-18åringar får dock givetvis utbildning på AK5 och skjuter på skjutbana med skjutledare när tillfälle ges.

Jag vet inte hur reglerna är för pistol men eftersom det inte är ett helautomatvapen så antar jag att det är tillåtet att låta ungdommar ''demo skjuta''

 

Exakt :tveka: Jo "Demo Skjuta" på Pistolbanan. Vi skulle ha utspisning där tillsammans med FK så fick se dom Panga lite. Så Pistol är jag 100 på att dom får. Det var t.o.m en MP som övervakade och lånade ut sin Glock för skyttet... :dribble:

Link to comment
Share on other sites

vad jag förstått så räknas pistol som automatvapen och således gäller 17 år för att skjuta med det....

dock är det på de flesta ställen stört omöjligt att få låna pistoler.. tom KSP eller grg är enklare att låna (iaf här i skaraborg).

 

kan tillägga att här har vi så vitt jag vet aldrig utbildat på varken KSP eller GRG... förevisning har förekommit, men ingen prova på verksamhet...

PSG har dock provskjutits, men det var nog iaf 5 år sedan det hände senast....

 

även sprängning har förevisats...

 

vad gäller larmminor och liknande har jag inte hört att det inte får användas, dock får inte UNGDOMARNA använda eller utbildas på dem...

men om ungdomsledarna använder dem till något är en helt annan sak.

 

sedan GÅR det att lägga upp roliga och spännande övningar UTAN massa pangande och krigande....

vi ungdomsledare kämpar med näbbar och klor för att få bedriva verksamheten, dock är det många som kämpar för att förbjuda den helt... hittils håller vi stånd...

Link to comment
Share on other sites

Jag anser att pistol är en av de värsta vapnen att utbilda ungdomar på. Är väldigt lätt att fippla till med de och således skjuta sönder sin egen fot eller någon kamrats. Inte blir det lättare att man "Måste" stå upp när man skjuter med pistol. I skyttes hänseende är 22LR ett mycket bra vapen som jag hällre har med på skjutbanan i en dag än en AK5. AK5 är inte alls lika rolig att skjuta med om man verkligen vill bli bättre skytt, men tycker man att det är tufft med en liten smäll så.. :P

Link to comment
Share on other sites

Pistol tycker jag det är konstigt att man inte får låna. De som är 17+ och bedöms lämpliga kan ju få.

 

Men annars, vapen som KSP, GRG, PSG, P-tkott etc. hör inte hemma inom U-verk. Det är min uppfattning iaf. Det är som man sade innan: Krävs lite ansvar och att man bedömts som lämplig att handha dessa vapen. Det är ju mkt mer än vilken ak som helst.

Link to comment
Share on other sites

Pistol tycker jag det är konstigt att man inte får låna. De som är 17+ och bedöms lämpliga kan ju få.

 

Men annars, vapen som KSP, GRG, PSG, P-tkott etc. hör inte hemma inom U-verk. Det är min uppfattning iaf. Det är som man sade innan: Krävs lite ansvar och att man bedömts som lämplig att handha dessa vapen. Det är ju mkt mer än vilken ak som helst.

 

inte ens HV IP har speciellt lätt att låna pistol....

pistol är tydligen det farligaste vapnet FM har tillgång till....

Link to comment
Share on other sites

Följande skriver Försvarsutbildarna på sin hemsida vad gäller ungdomsutbildning:

 

Bestämmelserna innebär att:

* grundläggande skjututbildning skall ske med gevär

* skjututbildning med automatvapen får tidigast genomföras när deltagarna fyllt 17 år och genomfört grundläggande skjututbildning med gevär (FFS 1995:20)

* all skjututbildning skall följa Försvarsmaktens anvisningar för skjututbildning (SkjutRA PEK)

* Grundläggande skjututbildning omfattar grundövningar, skolskjutning och fältskjutning enligt SkjutRA PEK. Fältskjutning skall ske från skjutstationer med särskilt avdelad skjutledare.

 

Ungdomarna har även möjlighet att delta i skjututbildning inom den Frivilliga Skytterörelsen.

 

Läs det jag har markerat i fet-text. Där kan man trycka in pistolskytte. Men i övriga fall när det inte är Frivilliga skytterörelsen så är det punkterna ovan som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Stämmer FK.Satan men detta är FVRF vi nämnde och de har lite annorlunda stadgar. Men alla ungdomsbedrivande friv org har ungefär samma stadgar.

Dock har FVRF en MYCKET striktare syn på ungdomar och stridsutb/vapenutb. Pistolskytte sker en gång i FK på F17 och där skjuter de typ 5skott? Altså en lite kul prova på grej. Ungdomar får ''skjuta'' i form av att öva skytte med precision. Eftersom Kulsprutor och Granatgevär endast används i stridssyfte så skall inte ungdommar ha sina händer på dessa men tydligen får ungdommarna fingrarna på dessa också enligt rykten.

 

Vi som går 3e året (LK) på FVRF I ronneby skall få utb på AK5 praktisk och teoretisk samt avlägga säkprov för automatvapen.

Vi kommer torröva minst ett dygn innan vi får skjuta på banan och skall vara godkända med 100% på provet.

Det är så man får tillåtelse att skjuta överhuvudtaget och det är helt korrekt enligt mig. Jag skulle inte för livet våga ligga på skjutbana med skarpa AK5or brevid

ungdomar som inte kan säkreglerna eller sitt vapen... Dirrekt livsfarligt.

Link to comment
Share on other sites

Stämmer FK.Satan men detta är FVRF vi nämnde och de har lite annorlunda stadgar. Men alla ungdomsbedrivande friv org har ungefär samma stadgar.

Dock har FVRF en MYCKET striktare syn på ungdomar och stridsutb/vapenutb. Pistolskytte sker en gång i FK på F17 och där skjuter de typ 5skott? Altså en lite kul prova på grej. Ungdomar får ''skjuta'' i form av att öva skytte med precision. Eftersom Kulsprutor och Granatgevär endast används i stridssyfte så skall inte ungdommar ha sina händer på dessa men tydligen får ungdommarna fingrarna på dessa också enligt rykten.

 

Vi som går 3e året (LK) på FVRF I ronneby skall få utb på AK5 praktisk och teoretisk samt avlägga säkprov för automatvapen.

Vi kommer torröva minst ett dygn innan vi får skjuta på banan och skall vara godkända med 100% på provet.

Det är så man får tillåtelse att skjuta överhuvudtaget och det är helt korrekt enligt mig. Jag skulle inte för livet våga ligga på skjutbana med skarpa AK5or brevid

ungdomar som inte kan säkreglerna eller sitt vapen... Dirrekt livsfarligt.

 

Om det nu gäller FVRF så varför ligger det då i tråden "FBU Ungdom vapenutbildningsförbud, på ksp58/90 samt GRG..."? Är det nu en tråd med konkreta jmf mellan olika ungdoms-organisationer inom FM och vilka regler som gäller för vapenutbildning?

 

Fk Satan - BlåGul

Link to comment
Share on other sites

Pistol tycker jag det är konstigt att man inte får låna. De som är 17+ och bedöms lämpliga kan ju få.

 

Men annars, vapen som KSP, GRG, PSG, P-tkott etc. hör inte hemma inom U-verk. Det är min uppfattning iaf. Det är som man sade innan: Krävs lite ansvar och att man bedömts som lämplig att handha dessa vapen. Det är ju mkt mer än vilken ak som helst.

 

 

Hur kan en PSG vara farligare än en pistol? Att vådaskjuta med en pistol är ju så ofantligt många gånger större än en PSG där man ligger ner och rikar pipan mot målet under hela skjutningen. Pistol skjuts stående, är lättare att vimsa runt med och "glömma bort" att man inte får ta bort den från skjutriktningen med mera. PSG ser jag inga problem med då det är _skytte_ för att beräkna vind, avstånd och dylika faktorer. Att skjuta pistol görs för "skojs skull", ialflall inom Ungdomen.

Link to comment
Share on other sites

Pistol tycker jag det är konstigt att man inte får låna. De som är 17+ och bedöms lämpliga kan ju få.

 

Men annars, vapen som KSP, GRG, PSG, P-tkott etc. hör inte hemma inom U-verk. Det är min uppfattning iaf. Det är som man sade innan: Krävs lite ansvar och att man bedömts som lämplig att handha dessa vapen. Det är ju mkt mer än vilken ak som helst.

 

 

Hur kan en PSG vara farligare än en pistol? Att vådaskjuta med en pistol är ju så ofantligt många gånger större än en PSG där man ligger ner och rikar pipan mot målet under hela skjutningen. Pistol skjuts stående, är lättare att vimsa runt med och "glömma bort" att man inte får ta bort den från skjutriktningen med mera. PSG ser jag inga problem med då det är _skytte_ för att beräkna vind, avstånd och dylika faktorer. Att skjuta pistol görs för "skojs skull", ialflall inom Ungdomen.

 

Jag sade inte att det var mindre farligt med Pist än PSG, bara sade min uppfattning av vad som hör hemma i U-ver och vad som inte gör det. Pist88 är det många som iaf kommer få testa på under sin lumpartid, så det kan ju vara bra att ha lite erfarenheter.

Msn PSG90 är ett understödsvapen, plus att det är mkt få som får utb på detta vapen, så vf bör varje ungdom ha utb på psg? Jag anser inte att en ungdom behöver den kunskapen. Vill man leka prickskytt så finns Ak4B. Det gäller både på bana och i strid.

Sen så tycker jag att det SKA göras en hård bedömning på vilka som ska få skjuta Pist88, just pga säkerhetsrisken.

Link to comment
Share on other sites

Jag har skjutit .22, Pistol 88, Ak4, Ak5 och PSG90 i ungdomsverksamhetens regi. Både pistolskyttet och PSG-skyttet har varit mer av testa-på-form än utbildningsform. Det är dock väldigt roligt och ungdomsledaren har möjlighet att låta sina ungdomar prova, tycker jag att denne ska utnyttja möjligheten.

 

Ett av målen är ju trots allt att informera om FMs verksamhet. :angry:

 

 

EDIT: Felstavning.

 

EDIT2: På uppmaning av Fk Satan, så förtydligar jag lite.

 

Jag har skjutit .22, Pistol 88, Ak4 och Ak5 i FVRFs regi. Under ett utbildningstillfälle som jag missade, sköt min avdelning (Bergslagen) PSG90.

 

Jag har skjutit .22, Ak4 och PSG90 i HVu/FU-us regi.

Edited by Skoog
Link to comment
Share on other sites

FK.Satan. Jag bara drog ett exempel från min egen kunskap eftersom jag inte vet 100% hur FBU ser på saker och deras stadgar.

Men till 85% är alla ungdoms friv org's syn samma på ungdomar och vapen.

 

De flesta vådaskott sker ju med pistol när folk stoppar ner den i hölstret och har fingret på avtryckaren eller i närheten som man inte ska.

Jag tycker ungdomar kan nöja sig med AK4/5. Ser inget behov av att slösa pengar på pistolskytte eller annat.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Nu är ju iofs pistol inte något som kostar några pengar direkt, utan det handlar om tid, tillgång och möjlighet. När vi (jag) har förevisat vapen som pistol handlar det om att prova på. Varje skott är under handledning.

 

Prickskytte kan man lära sig med .22 long. Kan man skjuta VM med ett sånt vapen kan ungdomarna skjuta på 10ringat motsv. PSG är bara större kaliber och med ett kikarsikte som UNDERLÄTTAR skyttet. Dock är det oxå ett bra förevisningsvapen för en större kaliber och just kikarsiktet, resten är vetenskap som normalt inte får plats i det vanliga schemat, och det är få instruktörer som kan vapnet riktigt bra, förutom att vapnet i sig inte ligger och "dräller" överallt.

 

Vapenutbildning i övrigt än det som redan nämnts är att man lär ungdomar att respektera vapen i allmänhet. Detta är av de viktigaste delarna i hela vapenbiten, respekterar man inte vapnet är man inte mogen att börja skjuta. Man ska vara medveten om att man håller i ett livsfarligt verktyg som kan skapa förödelse om det inte respekteras och hanteras på rätt sätt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker ungdomar kan nöja sig med AK4/5. Ser inget behov av att slösa pengar på pistolskytte eller annat.

 

Vapenutbildning i övigt än det som redan nämnts är att man lär ungdomar att respektera vapen i allmänhet. Detta är av de viktigaste delarna i hela vapenbiten, respekterar man inte vapnet är man inte mogen att börja skjuta. Man ska vara medveten om att man håller i ett livsfarligt verktyg som kan skapa förödelse om det inte respekteras och hanteras på rätt sätt.

 

Som gammal FV-U o IACE sa tycker jag helt och hallet med Nilsson & Kimster.

 

Vi hade M/96, K-Pist och AK4 och det var definitivt tillrackligt. (Enda anledningen till flera vapen var att vid 15ar var det Mauser, Pisten vid 17 och Ak vid 18)

 

Forstar inte vitsen med att utbilda ungdomar i understodsvapen eller PSG. Visst ar det kul, men det ar inte anledning nog. Forevisning ar en sak, men resten borde det racka med att man far skjuta under GU da det finns en "riktig" anledning till att kunna vapnet. Sist jag kollade var FBU-U/HV-U/FV-U inte krigsplacerade :rolleyes:

Edited by coolhand
Link to comment
Share on other sites

Forstar inte vitsen med att utbilda ungdomar i understodsvapen eller PSG. Visst ar det kul, men det ar inte anledning nog. Forevisning ar en sak, men resten borde det racka med att man far skjuta under GU da det finns en "riktig" anledning till att kunna vapnet. Sist jag kollade var FBU-U/HV-U/FV-U inte krigsplacerade :-P

Möjligen för att man skall ha en liten erfarenhet av vapnet innan GU. Vet inte, enda anledningen jag kan komma på.

Link to comment
Share on other sites

Forstar inte vitsen med att utbilda ungdomar i understodsvapen eller PSG. Visst ar det kul, men det ar inte anledning nog. Forevisning ar en sak, men resten borde det racka med att man far skjuta under GU da det finns en "riktig" anledning till att kunna vapnet. Sist jag kollade var FBU-U/HV-U/FV-U inte krigsplacerade :happy:

Möjligen för att man skall ha en liten erfarenhet av vapnet innan GU. Vet inte, enda anledningen jag kan komma på.

 

 

Och hur många har en erfarenhet av de vapen de utbildas på innan GU?

 

Är nästa steg att ungdomsutbildningarna ska ha skytte med Strv122, CV9040, GRK osv enbart för att ge lite erfarenhet på vapnen innan GU? DEt är tyvärr inte ett argument som håller i mina ögon.

Link to comment
Share on other sites

Forstar inte vitsen med att utbilda ungdomar i understodsvapen eller PSG. Visst ar det kul, men det ar inte anledning nog. Forevisning ar en sak, men resten borde det racka med att man far skjuta under GU da det finns en "riktig" anledning till att kunna vapnet. Sist jag kollade var FBU-U/HV-U/FV-U inte krigsplacerade :happy:

 

Jag tycker att just att det är kul är en ganska bra anledning, då det kan öka intresset för en karriär inom Försvarsmakten. Självklart menar jag inte att vi ska rekrytera folk till FM genom att bara låta dem skjuta med häftiga vapen, men det kan vara ett steg för att åtminstonde skapa ett intresse.

Link to comment
Share on other sites

det är ingen ungdomsverksamhets syfte att utbilda på sådant som ungdomarna får lära sig i lumpen....

syftet är först och främst att informera om försvarsmakten och de utbildningar som finns...

som hjälpmedel kan man då prova på eller förevisa vissa vapensystem...

 

samtliga frivilligorganisationer som bedriver ungdomsverksamhet har ett kapitel eller en bok som beskriver exakt vad ungdomarna skall utbildas på...

enda som står där är är att ungdomar under 17 år skall utbildas på gevär (.22 long) och ungdomar över 17 år skall (under förutsättning att de har utbildats på gevär .22 long och är lägst LK) skall få möjlighet att utbildas på Automatkarbin, all skjutning skall ske på bana mot 10 ringad tavla.

det är vad som gäller när det gäller vapen.

 

mao är det inte ens ett krav att ni skall få skjuta AK4/5...

 

vad gäller försvarsupplysande syfte så kan ungdomarna under uppsikt från instruktör som har behörighet på vapnet få testa tex PSG90 eller pistol 88, dock inte KSP eller GRG, de får/skall enbart förevisas.

 

vad man gör i upplysande syfte spelar ingen större roll så länge ungdomarna bara står på säkert avstånd och observerar.

 

övrigt ungdomarna skall få lära sig är bla

Förläggningstjänst.

Sjukvård/Första hjälpen.

Exercis.

Orientering.

Ledarskap (gäller främst Försvarsutbildarna)

"försvarsupplysning"

Link to comment
Share on other sites

Forstar inte vitsen med att utbilda ungdomar i understodsvapen eller PSG. Visst ar det kul, men det ar inte anledning nog. Forevisning ar en sak, men resten borde det racka med att man far skjuta under GU da det finns en "riktig" anledning till att kunna vapnet. Sist jag kollade var FBU-U/HV-U/FV-U inte krigsplacerade :banghead:

Möjligen för att man skall ha en liten erfarenhet av vapnet innan GU. Vet inte, enda anledningen jag kan komma på.

 

 

Och hur många har en erfarenhet av de vapen de utbildas på innan GU?

 

Är nästa steg att ungdomsutbildningarna ska ha skytte med Strv122, CV9040, GRK osv enbart för att ge lite erfarenhet på vapnen innan GU? DEt är tyvärr inte ett argument som håller i mina ögon.

 

Jag sa inte att vi måsta gjöra det, ärligt talat så skiter jag i om vi får skjuta mer ksp eller ärtbössa. Jag säger bara vad jag tror

Link to comment
Share on other sites

ett tips för er som skall rycka in....

 

den dagen ni går genom grindarna på regementet så har ni "glömt" allt ni lärt er...

är väldigt lätt hänt att befälen tycker man är en besservisser om man visar att man faktiskt kan något...

ni kan dock hjälpa era kamrater efter ni har fått utbildningen, men inte mer än att det verkar som om ni hängt med bra på lektionerna..

och börja för helsike inte jiddra nåt om "men så gjorde vi inte i FU/HVU/FVRF/motsv" för då kommer ni få "onda ögat" på er och det är defenitivt inte positivt för en eventuell karriär i grönkläder.

 

notera dock att det faktiskt finns vissa officerare som själv börjat sin karriär som ungdom och kanske är positivt inställda, det är dock ganska ovanligt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...