Fenri Posted July 23, 2009 Report Posted July 23, 2009 Jag kommer nu att be om något som vissa skulle tycka var rena kätteriet. En kompis till mig fyller snart 30 år och i våra små psyken anser vi att medaljer efter militärtjänstgöring är extremt hedervärda. Och med vår höga ålder i beaktande har ju ingen av oss fått den numera utdelade värnpliktsmedaljen. Jag vet att man kan beställa den i efterhand men en medalj ska bli utdelad och inte köpas på internet. Jag har i egenskap av högre befäl (graden ovanför) tänkt förläna honom denna medalj. Jag har beställt medaljen via Edmunds ordensatelje, men nu är det ju så att det ska följa med ett diplom... Min fråga är som följer: Finns det någon vänlig själ här på forumet som kan göra mig den tjänsten att scanna in ett befintligt diplom och maila det till mig? Jag skulle kunna komponera en egen kakafoni av färger och riksvapen men det känns som att det här ska göras rätt eller inte alls. Detta kommer att ske helt i privat regi och jag anser att jag, som högre befäl, helt har den rätten trots att ingen av oss fortfarande är aktiv inom det militära. Med förhoppningar Sg Andreas Eriksson Quote
Kingecho1 Posted July 23, 2009 Report Posted July 23, 2009 men det känns som att det här ska göras rätt eller inte alls. Lite motsägesfullt måste jag säga Diplom fick man ju redan innan medaljen tilldelades, iaf jag 1993, så det kanske du har liggandes hemma och då kan använda dig av det. Huruvida det idag kommer ytterligare ett diplom just till medaljen vet jag dock inte. Quote
grisbasse Posted July 23, 2009 Report Posted July 23, 2009 Jag hoppas detta kommer göras under alkoholpåverkan med glimten i ögat? Annars borde ni fan söka vård! Quote
Nilsanders Posted July 24, 2009 Report Posted July 24, 2009 Någon som vet när dessa diplom infördes? Synnergren var ÖB 1970-1978 så min fråga är om han någonsin skrev några sådana. Jag fick inte något diplom vid utryckningen 1978 i alla fall. Quote
Fenri Posted August 12, 2009 Author Report Posted August 12, 2009 Jag hoppas detta kommer göras under alkoholpåverkan med glimten i ögat? Annars borde ni fan söka vård! Naturligtvis Men det skulle ändå kännas fel om nån helt utan grön bakgrund bara skulle ge den i ett paket eller nåt.. Det kanske inte följer med nåt diplom till själva medaljen utan bara det vanliga efter genomförd värnplikt. Medaljerna jag fick i Kosovo hade tillhörande diplom så jag antog att det kanske följer med alla medaljer. Bara den levereras nån gång..... Quote
Fanjunkar´n Posted August 13, 2009 Report Posted August 13, 2009 Snyggt diplom! När jag muckade ´83 fick vi bara ett intyg på vanligt statligt grått papper... Jag lägger inte in mina värderingar här, men hittade denna som har några år på nacken. http://www.arsdicendi.com/images/BetygJpg/Varnplikt.jpg Quote
Gustaf Psilander Posted October 20, 2009 Report Posted October 20, 2009 På förekommen anledning: Vad för typ av utbildning krävs för att få Vpl.medlajen? Räcker Gk-hv? Quote
DaRaven Posted October 20, 2009 Report Posted October 20, 2009 2. Medaljen samt ett diplom tilldelas värnpliktig med vitsord om lägst 10-5-5 som belöning efter fullgjord grundläggande värnpliktsutbildning. Avbryts grundutbildningen på grund av skada eller sjukdom som erhållits i tjänsten, tilldelas medaljen om den värnpliktige bedöms uppnå godkänt resultat på fullgjord tjänst. Källa: HKV 16 991:61624, 2008-02-08 Så det är nog en tolkningsfråga. Samtidigt säger skrivelsen att medaljen ska delas ut i slutet av utbildningen av förbandschef (motsv). Quote
Fk Satan Posted October 20, 2009 Report Posted October 20, 2009 Hur blir det för de som får Ja/Nej betyg? Quote
Gustaf Psilander Posted October 20, 2009 Report Posted October 20, 2009 Tack för snabba svar! Kan jag då tolka det som att ifall man inte får den av förbandschefen så ska man inte ha den? Eller är jag för hård då eller? Quote
DaRaven Posted October 20, 2009 Report Posted October 20, 2009 Tack för snabba svar! Kan jag då tolka det som att ifall man inte får den av förbandschefen så ska man inte ha den? Eller är jag för hård då eller? Tja, det kan ju eventuellt vara att övertolka vad de faktiskt menade när de skrev det. Men ja, det är ju en tolkning som ligger nära till hands. Samtidigt skulle jag själv vilja påstå att GSU-HV är en värnpliktsgrundutbildning. Vad gäller Ja/Nej så är det väl så att båda faktiskt är godkända betyg. Och vad jag förstår så har det varit tämligen vanligt med Nej-betyg just från Hv GSU:n. Quote
Fredas Posted October 20, 2009 Report Posted October 20, 2009 Hur blir det för de som får Ja/Nej betyg? Har för mig att vi hade en kille i plutonen som fick betyg Nej-6-5, och att denne tilldelades medalj. Quote
fandango Posted December 30, 2010 Report Posted December 30, 2010 Någon som vet vilket år värnpliktsmedaljen började delas ut? Quote
DaRaven Posted December 30, 2010 Report Posted December 30, 2010 Någon som vet vilket år värnpliktsmedaljen började delas ut? 2003 Quote
Mästockamannen Posted December 30, 2010 Report Posted December 30, 2010 Hur blir det för de som får Ja/Nej betyg? Som tidigare nämnt, så får även de med Nej värnpliktsmedaljen, så länge de har 5/5 eller högre. Nej 5/5 är ju, trots allt, godkänt. Quote
DaRaven Posted May 2, 2011 Report Posted May 2, 2011 Nu är det beslutat från PROT. De som fullgör sin GMU kommer inte att få en medalj, utan en jetong. Den ska ha samma utseende som värnpliktsmedaljen, men då inget band. Motiveringen till att inte ge en medalj är att GMU är frivilligt, till skillnad från den tidigare plikten. Quote
Heliotrope Posted May 2, 2011 Report Posted May 2, 2011 Någon som vet vilket år värnpliktsmedaljen började delas ut? 2003 Om man nu gjorde lumpen tidigare än 2003, kan man köpa sig en medalj och hänga på sig, eller är det endast tilldelad medalj som är korrekt medalj? Quote
DaRaven Posted May 2, 2011 Report Posted May 2, 2011 Någon som vet vilket år värnpliktsmedaljen började delas ut? 2003 Om man nu gjorde lumpen tidigare än 2003, kan man köpa sig en medalj och hänga på sig, eller är det endast tilldelad medalj som är korrekt medalj? Nej, samtidigt med införandet sa man från PROT att det var OK att införskaffa medaljen retroaktivt själv. Förutsättningen var att man hade godkända betyg (10-5-5 motsv). Quote
Heliotrope Posted May 2, 2011 Report Posted May 2, 2011 Nej, samtidigt med införandet sa man från PROT att det var OK att införskaffa medaljen retroaktivt själv. Förutsättningen var att man hade godkända betyg (10-5-5 motsv). Så trevligt, jag hade 10-8-7, så det borde inte ge några problem. Var kan man införskaffa denna åtråvärda metallbit med tillhörande tygstycken? Quote
Paolo Posted May 2, 2011 Report Posted May 2, 2011 google på "värnpliktsmedalj" så får du direkt träff. vill inte skriva någon internetshopslänk här då dom inte betalar mig något arvode Quote
Maul Posted May 2, 2011 Report Posted May 2, 2011 Nej, samtidigt med införandet sa man från PROT att det var OK att införskaffa medaljen retroaktivt själv. Förutsättningen var att man hade godkända betyg (10-5-5 motsv). Så trevligt, jag hade 10-8-7, så det borde inte ge några problem. Var kan man införskaffa denna åtråvärda metallbit med tillhörande tygstycken? Google-fuu: Hela settet Quote
Sgt.Nilsson Posted May 7, 2011 Report Posted May 7, 2011 (edited) Vill inte låta bitter. GK-HV är GK-HV, det finns bara ett sätt att få Vpl medaljen ''För Rikets Försvar'' och det är genom att ha gjort värnplikten. Man tar inte på sig något man inte förtjänat... Enligt mitt diplom delas den ut på order av självaste Överbefälhavaren. Edited May 7, 2011 by Sgt.Nilsson Quote
32LvTropp Posted February 9, 2012 Report Posted February 9, 2012 Bumpar denna tråden. Jag har aldrig sett diplomet och den tidigare länken är död. Är det någon vänlig själ som kan skanna in ett diplom och lägga upp eller mejla mig så att även jag kan bli upplyst? Quote
Pipkin Posted February 12, 2012 Report Posted February 12, 2012 Hur blir det för de som får Ja/Nej betyg? Har för mig att vi hade en kille i plutonen som fick betyg Nej-6-5, och att denne tilldelades medalj. Jag hade under min värnplikt (2009-2010) en kamrat som fick betyget N-7-5 och denne fick INTE, någon medalj vid medaljutdelningen. Quote
REALIN Posted February 12, 2012 Report Posted February 12, 2012 Kan jag få en värnpliktsmedalj med 2 veckor GU-F som grundutbildning? Nej, jag var inte seriös Quote
32LvTropp Posted February 13, 2012 Report Posted February 13, 2012 Men jag är, kan nån vänlig själ vänligen visa mig hur diplomet ser ut? Bitte. Quote
LUK Posted February 13, 2012 Report Posted February 13, 2012 http://imageshack.us/f/96/diplom.jpg/ Såg nu att namnet är felstavat på diplomet, doh... Quote
32LvTropp Posted February 13, 2012 Report Posted February 13, 2012 (edited) Tack för det LUK Det var ju riktigt tjusigt. Lite annorlunda än jag tänkt mig, jag har ju FBU:s diplom som referensram. Edited February 13, 2012 by 32LvTropp Quote
Lt P Posted February 14, 2012 Report Posted February 14, 2012 Jag tror inte det fanns något standardiserat diplom. De togs nog fram lokalt på förbanden. Quote
Chassi Posted February 14, 2012 Report Posted February 14, 2012 Hur blir det för de som får Ja/Nej betyg? Har för mig att vi hade en kille i plutonen som fick betyg Nej-6-5, och att denne tilldelades medalj. Jag hade under min värnplikt (2009-2010) en kamrat som fick betyget N-7-5 och denne fick INTE, någon medalj vid medaljutdelningen. Det där lät ju inge bra, han måste ha gjort något dumt för att inte "förtjäna" den, han hade ju trots allt godkända betyg och värnplikten genomförd. Quote
Recommended Posts