jonte72 Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 (edited) 1-2 st AH64 Apache har störtat/blivit nerskjutna ca 80 km från Bagdad. Sett tv bilder på en AH-64D Longbow som störtat på ett fält, helikoptern ser intakt ut och kan ha fått motorproblem och störtat. Man ser inga piloter, utan Irakiska soldater som inspekterar vraket. Varför går inte USA in med attackflygplan och förstör helikoptern? Edited March 24, 2003 by jonte72 Quote
Azan_Gb Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Härre gud Härre gud Såg ni den gamle manne med sitt gamla gevär på tvn bredvid apachen??? En gamal man som blir intervjuad?? Om man kollar på apachen så ser man att den är nästan hel... Har icke beskutits med något granatgevär eller något. Det är den mannen . denna gamla man som sköt ner Amerikanskernas Apache ..med sitt gevär som liknar mauser geväret. Denna gamla man upptäckte helekoptern , sköt ett skott och helikoptern trallade ner. Quote
Guest Lt. payne Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Tror du på det själv??? Tror du att man kan ta ner en Apache-helikopter med ett Repetergevär?? Quote
BlåGul -1 9x19 Posted March 24, 2003 BlåGul -1 Report Posted March 24, 2003 Härre gudHärre gud Såg ni den gamle manne med sitt gamla gevär på tvn bredvid apachen??? En gamal man som blir intervjuad?? Om man kollar på apachen så ser man att den är nästan hel... Har icke beskutits med något granatgevär eller något. Det är den mannen . denna gamla man som sköt ner Amerikanskernas Apache ..med sitt gevär som liknar mauser geväret. Denna gamla man upptäckte helekoptern , sköt ett skott och helikoptern trallade ner. Say hello to mr. lättlurad of the year - Ali Azan! Quote
Pal_oldpc Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Härre gudHärre gud Såg ni den gamle manne med sitt gamla gevär på tvn bredvid apachen??? En gamal man som blir intervjuad?? Om man kollar på apachen så ser man att den är nästan hel... Har icke beskutits med något granatgevär eller något. Det är den mannen . denna gamla man som sköt ner Amerikanskernas Apache ..med sitt gevär som liknar mauser geväret. Denna gamla man upptäckte helekoptern , sköt ett skott och helikoptern trallade ner. Så kan det vara ibland, ofta till och med. Iraks info minister sade igår på presskonferensen att iraks armé inte bestod av 430,000 man som de vedertagna siffran är. Han antydde att det var en överaskning som dom dolt för USA att dom hade 6 miljoner man vid vapen. Även om 5 miljoner av dessa män bara har en mauser så är det ett enormt problem, iallfall om det visar sig att de beter sig som iofs många ökenfolk gjort, de slåss, utan hänseende till hur dåliga deras odds är. Quote
Isgubbe Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Härre gudHärre gud Såg ni den gamle manne med sitt gamla gevär på tvn bredvid apachen??? En gamal man som blir intervjuad?? Om man kollar på apachen så ser man att den är nästan hel... Har icke beskutits med något granatgevär eller något. Det är den mannen . denna gamla man som sköt ner Amerikanskernas Apache ..med sitt gevär som liknar mauser geväret. Denna gamla man upptäckte helekoptern , sköt ett skott och helikoptern trallade ner. Jo så måste det naturligt vis gått till. Quote
Raffsec Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Han är pricksäker träffade där rotorbladen går samman med en "tutti-frutti" nähä den fanns inte till mauser aj fan. :P förmodligen motorhaveri och Irak utnyttjar situationen Quote
Pal_oldpc Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 (edited) Tror du på det själv??? Tror du att man kan ta ner en Apache-helikopter med ett Repetergevär?? Jag tror definitivt på det. Det är i linje med den överaskning man fick vid förra irak kriget. Hela doktrinen med att flyga lågt visade sig ohållbar, och problemet var totalt oväntat eldhandvapen. Inte så att han sköt ned den med ett skott, men en enda försmädlig kula på fel ställe och så är din maskin trasig. Ofta inget stort, ingen jätteexplosion eller liknande, system som slutar funka eller en motor som lägger av är det som händer. Edited March 24, 2003 by Pal Quote
Guest Lt. payne Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Helikoptern måste ha varit glad, den trallade ju ner! Quote
Raffsec Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 (edited) Tror du på det själv??? Tror du att man kan ta ner en Apache-helikopter med ett Repetergevär?? Jag tror definitivt på det. Det är i linje med den överaskning man fick vid förra irak kriget. Hela doktrinen med att flyga lågt visade sig ohållbar, och problemet vartotalt oväntat eldhandvapen. Tror du på att man med ett skott kan plocka en Apache skulle inte tro det kanske med ksp eller liknande inte med ett repeeter gevär Sorry pal du hann ändra ditt medan jag gjorde mitt innlägg sorry Edited March 24, 2003 by Raffsec Quote
Lillebror81 Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Den här händelsen påminner om någon Vietnam film tror den hette Air America. Där var det någon bonlöpp som sköt ner något transport plan mer något gammal härke till bössa. Quote
BlåGul -1 9x19 Posted March 24, 2003 BlåGul -1 Report Posted March 24, 2003 Jag tror definitivt på det. Det är i linje med den överaskning man fick vid förra irak kriget. Det är även precis i linje med det budskap den irakiska propagandaapparen vill förmedla - alla kan göra något, gammal som ung. Ingen är för gammal, svag eller för dåligt beväpnad för att göra skillnad och kanske bli en stor irakisk hjälte och kanske få medalj av farbror Saddam. Skjut mauser på helikoptrar och kasta sten på stridsvagnar - det kan löna sig! Visst KAN det vara så att han sköt ner helikoptern. Det är även möjligt att Mao verkligen simmade över Yangtzefloden på världsrekordtid, eller att Kim Jong-Il gick en golfrunda med i snitt 1,2 slag per hål eller så. Men det är väldigt, väldigt otroligt. Quote
stridfighter Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Vad händer om man tex träffar en hellfireraket med en kula? borde det inte bli ett litet "poff" då eller? Quote
Guest Lt. payne Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Jag kanske har fel men inbillar mig att det inte borde gå att plocka ner en AH-64 med en turträff. OM det går att göra det då skulle jag som förbandschef personligen parkera en AH-64 i en dold kroppsdel på den som köpt den! ;) Quote
Azan_Gb Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 (edited) Mannen som sa att han skötner helikoptern, hans historia lät jätte verklig. Det är så att jag just nu inte tror på det.....men irakiska experter säger att helikoptern inte sprängts eller något sånt........den är hel.........ganska hel egentligen... Har ni sett helekoptern änn?? Gubben kanske träffade på ett perfekt ställe så att det blev något tekniskt fel. Hade varit jätte roligt om det är så som gubben sa. Såg det på al-jazeera. Trir inte på allt dem säger ....men men..... Piloterna överlevde ....dem är i saddams händer nu. info ministern ska hålla en presskonferans snart om dem.. Önskade att ni kunde arabiska... Edited March 24, 2003 by Azan_Gb Quote
Pal_oldpc Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Jag kanske har fel men inbillar mig att det inte borde gå att plocka ner en AH-64 med en turträff. OM det går att göra det då skulle jag som förbandschef personligen parkera en AH-64 i en dold kroppsdel på den som köpt den! ;) Tro mig, det går. Och ja det skulle stämma med deras progpagande mål 9x19, jag vill inte spela med i deras propaganda. Jag tror knappast att det var gubben, men om ni minns mina argument om helikoptrar i ändlösa diskussioner som vi har haft i detta forum under snart ett år, så är fenomenet något jag hävdar existerar. 20 bönder ligger i det höga gräset, dom skjuter skott med sina repetergevär så länge dom kan se en helikopter. Och vipps pannkaka så råkar någon kuljävel träffa rätt. Det är just därför alla flygetyg inte har överlevnad på låg höjd. Detta lärde sig jag, och världen, till vår stora förvåning, i förra irak kriget. Quote
Amfibieslusken Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Den här händelsen påminner om någon Vietnam film tror den hette Air America. Där var det någon bonlöpp som sköt ner något transport plan mer något gammal härke till bössa. Nä det var Flight of the Intruder. En vietnamesisk bonde sköt ihjäl bombfällaren i en A6 Intruder, underifrån ( otroligt osannolikt att det skulle gå ) med ett hagelgevär. Quote
Lillebror81 Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Nej, det var inte den filmen!!! Den var lite mer civil. Det var den filmen som handlade om någon helikopter pilot som fick indraget flygcert hemma i USA sedan erbjöd CIA honom att flyga åt dom i Laos och Vietnam har för mej att den hette Air America. Quote
Larsson Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Den här händelsen påminner om någon Vietnam film tror den hette Air America. Där var det någon bonlöpp som sköt ner något transport plan mer något gammal härke till bössa. Nä det var Flight of the Intruder. En vietnamesisk bonde sköt ihjäl bombfällaren i en A6 Intruder, underifrån ( otroligt osannolikt att det skulle gå ) med ett hagelgevär. Air America - Tvåmotorigt transportflygplan nedskjutet av ett repetergevär- Flight of the Intruder - A6:a nedskjutet av hagelbrakare. En Apache lär knappast gå ner av en förlupen gevärskula. "Vitala delar" ska stå emot 12,7mm FMJ och 23mm spräng. En träff i en robot lär förstöra roboten alt. antända raketmotorn, men "thats it". Troligare är i så fall elak sand eller 14,5mm/23mm SAPI. Quote
Pal_oldpc Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 (edited) En Apache lär knappast gå ner av en förlupen gevärskula. hehe ok, hur kan du veta det? Berätta gärna hur man gör för att totalt hindra att en kula kan komma in i turbinen. Som jämförelse kan en kvarglömd tomhylsa på en startbana slå ut en jetmotor då den sugs in i kompressorn. Edited March 24, 2003 by Pal Quote
Larsson Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Totalt går det inte. Men luftintaget är delvis skyddat framifrån och helikoptern har två motorer. Visserligen så kommer en Apache kanske inte hela vägen hem på bara en motor, men den borde kunna ta sig till räckligt långt för att besättningen ska kunna dras ur säkert med en annan hkp. På det hela taget så verkar det som ett väldigt osannolikt scenario (ungefär som propagandan om Saitzev vs. Köenig i Stalingrad). Irak torde trots allt ha en hel del 14,5mm och 23mm-vapen som trots allt kan ställa till med en hel del problem för oförsiktiga hkp. Quote
Isgubbe Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 En Apache lär knappast gå ner av en förlupen gevärskula. hehe ok, hur kan du veta det? Berätta gärna hur man gör för att totalt hindra att en kula kan komma in i turbinen. Som jämförelse kan en kvarglömd tomhylsa på en startbana slå ut en jetmotor då den sugs in i kompressorn. Det är därför som apachen har två mototer. Quote
Yman Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Nu är jag långtifrån väl inläst på just Apache, men jag kan dra lite paralleller med exempielvis HKP 10 och för den delen alla moderna helikoptrar. Att skjuta ned en Apache med en kula ser jag som MYCKET otroligt, detta beroende på ett antal olika anledningar. 1. Du måste vara en förbannat bra skytt, alt. har en helvetes tur (köp en lott gubbe...) Det är inte lätt att pricka en helikopter i luften, ännu svårare om den rör sig och ÄNNU svårare om den far fram med en hastighet av ett hundratal knop. 2. Alla, ALLA utsatta/ömthåliga system är dublerade, exempelvis hela hydralsystemet, motorerna och bränsletankar. Så hade han satt två skott så... kanske B) Och ja, en helikopter ska klara sig på en motor, dock under vissa förutsättningar. Med tanke på värmen som råder i Irak så kan det bli lite käpigt på en motor från stillastående... 3. Återigen, jag är inte inläst på helikoptern i fråga men den är väl förhållandevis rejält bepansrad... För att sammanfatta det hela så är jag MYCKET skeptiskt till att den skjutits ned med ett skott från ett repetergevär. men.... OM helikoptern stod hovrande och en kula letar sig rakt in i turbinen och slår sönder den så kanske kanske... Dock borde inte motorn slås sönder så förfärligt att den måste kuperas *hmmm... Få forska lite i detta* Quote
Raffsec Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 En Apache lär knappast gå ner av en förlupen gevärskula. hehe ok, hur kan du veta det? Berätta gärna hur man gör för att totalt hindra att en kula kan komma in i turbinen. Som jämförelse kan en kvarglömd tomhylsa på en startbana slå ut en jetmotor då den sugs in i kompressorn. Det är väl jetflyg som är känsliga en heli är ganska mycket bättre skyddad Quote
Yman Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Skillnaden stavas FILTER. Hur ofta ser man exempelvis en F-15, fpl 39 eller annat stridsplan med ett stort filter framför turbinen?? En helikoper är tänkt att hållas på låg höjd, på låg höjd finns fler fåglar/löv/getter och annat som kan sugas in :P Det finns inte SÅÅ många getter på 5000 meters höjd... //Yman, som inte orkar vara alltför seriös alltid... Quote
Tarkan Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Jag tackar Ali Azan för dagens goda skratt Om man har en hkp som kostar många många miljoner så tror jag inte att man riskerar att den skjuts ner av en sketen kula. Skydd, skydd och åter igen skydd. Tänk bara på Airwolf, den hade det skumma röret där framme som akilles-häl och motorerna hade filter. :P Quote
Guest järv Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Det troliga är ju som många sagt att Apachen drabbats av tekniska problem. Att gubben skulle ha något med saken att göra är för otroligt. Frågan jag ställer mig är varför inte vraket har förstörts i en flyginsats? Så gjorde man i södra Irak när en Blackhawk kraschade. Man ville inte att den skulle hamna i händerna på irakierna. Quote
Pal_oldpc Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Det verkar som folk här tror att en apache är en flygande stridsvagn. Jag kan berätta att den inte har pansar överallt, den är "mjuk" på större delen av kroppen. Quote
Azan_Gb Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Sorry killar...har jag bevisat tillräckligt Quote
SFC Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Sorry killar...har jag bevisat tillräckligt Nej, en artikel i aftonblaskan är inte bevis för någonting! Oavsett vad man läser eller ser nu är källkritik det viktigaste för att skapa en bild av vad som egentligen händer... Quote
Recommended Posts