Jump to content

127 members have voted

1. 1. Artilleri

• MLRS
      39
    • Haubits
      79

Recommended Posts

Posted
Protec

Ladda ned senaste numret av protec så har ni lite kvällslektyr... :P

Ur artikeln om Fh-77BD:

"För att hålla nere fordonets vikt och anskaffningskostnad så har vi koncentrerat skyddet till personalutrymmena. På övriga delar av Archerpjäsen bantar vi skyddet efter behov, berättar Jan."

Låt oss jämföra med PzH 2000. Till skillnad från Fh-77BD, så har PzH 2000 ett "heltäckande" skydd där även pjäsen och fordonets framdrivning är splitterskyddade. Detta torde innebära att det är betydligt större risk för Fh-77BD att råka ut för ett "mobilitykill" eller "functionkill/firekill" om den utsätts för fientlig moteld jämfört med PzH 2000. I händelse av ett sådant, så är pjäsen antingen stillastående, har kraftigt nedsatt mobilitet och/eller kan inte avfyra, vilket i praktiken betyder att den inte längre är till så stor nytta.

"Archer att ha ett snabbt, automatiskt laddningssystem. Kort laddningstid och snabb omriktning av skjutvinkeln innebär bland annat att Archerpjäsen skulle kunna landa tio granater inom tio sekunder på ett och samma ställe, förutsatt att magasinet förberetts med rätt mängd krut för varje skott. Gamla 77B klarar bara två granater inom detta tidsintervall." (Min markering.)

Hur stor praktisk begränsning är det?

Jag tycker att Fh-77BD verkar vara ett klart intressant, och för svenska försvaret väl lämpat, art-system, men jag är nyfiken på vilka nackdelar och brister det har, då jag har svårt att tro att det helt saknar sådana. Jag skulle inte direkt gråta om de finska 155 K 98 monterades på dumper, om det nu är möjligt.

"De serietillverkade fordonen kommer sedan att levereras till Försvarsmakten med början under 2008. Mellan tolv och 50 Archerenheter kommer att anskaffas. Det exakta antalet avgörs längre fram och beror på det aktuella behovet kontra den slutliga kostnaden. Försvarsmaktens intention är att upprätta två Archer-bataljoner, redo för insats 2010."

12 pjäser låter lagom för att utrusta två stridsgrupper med varsitt litet art-kompani, eller varför inte tre stridsgrupper om man nöjer sig med pytte-art-kompanier. Varför skulle jag inte bli förvånad om det i slutändan införskaffade antalet pjäser hamnar betydligt närmare 12 - 18 än 50.

• Replies 128
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Hur blev det för övrigt med eldrörslängden på Fh-77BD? Kommer de som leveras till svenska försvaret att vara Fh-77BD L45 eller Fh-77BD L52?

det blir L52.

hoppas nu bara att resterande Fh77B pjäser får uppgraderingspaketet till L52 också.... det är ALDRIG fel med längre räckvidd :D

Posted
hoppas nu bara att resterande Fh77B pjäser får uppgraderingspaketet till L52 också.... det är ALDRIG fel med längre räckvidd :D

Det gäller i synnerhet om man ska täcka hela Sveriges yta med några tiotals pjäser... :P ;)

Posted
Vad jag har förstått ska det även gå att skjuta den nya excaliburammunitionen med Archer eller har jag fel (de e aldrig fel med precisionsbekämpande artilleri ) :worthy:

ja, det är väl förutsättningen... å andra sidan skall Excalibur granaten vara konstruerad för att kunna skjutas med alla 155mm pjäser med L39, L45 och L52 eldrör :huh: (även FH77B i nuvarande konfiguration altså)

om jag inte läst helt djävla fel nånstans :sniper:

• 4 weeks later...
Posted
trevligt att se fler från den näst sista Kristinehamns kullen på dethär gudsförgätna forumet ;)

[OT] Sista kullen muckade igår [/OT]

Sen måste jag säga att Archer ser jäkligt tuff ut ;)

Posted (edited)
trevligt att se fler från den näst sista Kristinehamns kullen på dethär gudsförgätna forumet ;)

[OT] Sista kullen muckade igår [/OT]

*borttaget*

glömde att jag heter Skuggan här och Archer på chatten... slut OT och återgå till ämnet

Edited by Skuggan