Jump to content

Artilleri


Foxtrot Lima

  

127 members have voted

  1. 1. Artilleri

    • MLRS
      39
    • Haubits
      79


Recommended Posts

Vafalls!

 

Har de inget haubbat organisatoriskt på brigad längre?

Där ser man........ Man muckar lugnt och stilla och sedan går allt åt H-E! Har jag förstått dig rätt om det endast finns divart kvar?

 

Wendes ? Krigsuppgift i södra Sverige eller?

 

Visst var det klasskillnad på IB2 och A9 befälen, oftast två olika typer av personer mycket på grund av att då skulle man ha NT kompetens för att komma in på ArtOHS. Lite mer sansat folk....

 

Kommentaren "Svarta Kråkans skytteförening" kommer från en viss A9 Mj Högrell,lätt udda människa och mer IB2 typen.

Andra kommentarer var ang Inf från en  Mj Lewin på A9,

"Infanteriet kan gräva och springa och de är de jävligt bra på!"

Hans kommentar om jägeriet var:

"De lär sig att frysa och att gå långt men det blir de bäst på oxå".

Givetvis gjorde vi KB vårat bästa att hålla IB 2 nere....

(Det kloka i att tre KB från A9 står och förolämpar IB2 och infanteriet i allmänhet i matkön omgivna av 200 infanterister kan ju dock diskuteras...Hehe.)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 128
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nja, det är meningen att de ska vara både divisionsartilleri OCH brigadartilleri. ???

 

De fyra bataljonerna lyder organisatoriskt under artilleriregementet, det lyder under divisionen. Regementet/divisionen fördelar sen bataljoner till brigaderna vid behov.

Men det är alltså divart i första hand och brigart i andra.

Tja, det finns för få bataljoner kvar så vad ska man säga...

 

Namnet Wendes betyder inte nödvändigtvis att vi ska söderut och härja i händelse av krig.

När det bara blev ett artilleriregemente kvar döptes GU-bat om till Bergslagsbataljonen och de fyra fältbataljonerna fick namn efter fyra artilleriregementen, Wendes, Svea, Göta och en till.

Enbart av traditionsskäl.

 

Det är viss skillnad på A9 och IB2 befäl, nu har ju IB2:arna lyckats infiltrera leden så bra att fys och soldategenskaper plötsligt är viktigare än någonsin. :)

 

Testade en A9-major i fält för att se vad han tyckte om det:

Jag: Major, ska vi inte ta och ha lite mysig fältfys?

Han: Johanson! För i H-E!

Jag är en fet artillerist och stolt över det! Här ska det inte bli någon fys så länge jag har någonting att säga till om!

 

Sen la han in en monsterprilla och placerade sig i halvliggande ställning i sätet...

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Tack för klargörandet!

 

På min tid...fan va gammal man låter..var Wendes och Svea regementen och inga bat, sorgligt!

 

Jag kanske hade lite mer "vettiga" befäl (frontsvin som Casca skulle sagt) i och med man låg på E-plut. Känns som om det var så då i alla fall. E-plut hade ju i särklass mest tid i fält.

Link to comment
Share on other sites

Guest stor och tung
77A på dumper (77AD) kan vi nog glömma. Kvar i krigsorganisation kommer väl för alltid de fyra 77B-bataljoerna att kvarstå. Finns 77AD-pjäsen kvar i demokompaniet eller vad det heter??

När man gjorde GU var antalet fördelningshaubitsbataljoner "hemligt", nu finns det väl inte ens nåt som heter det ens!

Med A menade jag inte 77a utan menade

Artilleriet... vart otydlig....

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är sorgligt att regementena försvann, men trevligt att lite traditioner bevarades.

Tex så sjöng Lekhyttan nationalsången vid varje permissionsuppställning efter tradition från Wendes. :rolleyes:

 

Hade du Bremer som befäl?

Medina var väl knappast yoff då du gjorde lumpen så han kan du väl inte ha haft.

Link to comment
Share on other sites

Trevligt med traditioner!

 

Ang bef hade jag ingen du räknat upp, förutom de jag redan nämnt så Lt Spånbo, Kn Kristofferson, Lt Eliasson,under KBS även Lt Y. Svensson, Kn Jonsson Fk Lycke de tre sistnämnda var dock mest på batteriesidan.

 

Det var några år sedan så jag tror alla Fk är väl Kn nu.

 

Tillhörde riktig E-plut så vi åkte aldrig e-vagn utan skulle vi vara Kompart åt P eller Inf åkt vi med Kompanichef annars tgb 11 och ligga på Opl (efter att ha gått Ak-tåg över hela Villingsberg)....

Link to comment
Share on other sites

Den heltokige stridspitten Spånbo är Kn nu, Ylva Svensson likaså.

Spånbo härjar på NSKY tror jag, Svensson är TS 9000 boss på LTA.

 

Lustigt nog hade jag Spånbos lillbrorsa som BFA, KB-Fk.

Rätt heltokig han med. :rolleyes:

 

Kristoffersson är Mj nu och kompch på Lekhyttan, han var stf förra utbildningsåret.

Ja se den skåningen tuffade runt i 11/12 med mig i vintras.

Han var nämligen stfBatch under en och en halv övning. :)

 

Resten av de du räknade upp känner jag inte till

 

Du gjorde inte lumpen samtidigt som Pütsep?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, där ser man. Förstår att du inte vill kommentera men kan du säga om Spånbo var HVu?

Han måste ha varit det, det går inte ihop annars. :D

 

När vi ändå kommer in på HV, är du i Värmland Casca? Funderade lite på att gå med i HV vad det lider men vill få reda på lite var som är lämpligt för att undvika den värsta "gubbmaffian" så att säga.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jag tar och drar upp den här tråden till ytan.

Jag undrar hur vi på den här sajten helt har missat Haubits 77 BD Archer. Det är riktigt skamligt för oss. Vi borde straffa oss själva.

Artreg om Archer

Danskar har gått in i projektet

 

Det finns lite trevliga bilder där men det skulle ju vara guld värt om någon av våra kontakter inom artelleriet kunde ta med sig kameran och fota lite. Info nu tack ! :)

 

 

Johnsson

Link to comment
Share on other sites

Den här dumbpermonterade hatbitsen.

Innebär det en ökning av antalet eldrör eller monterar man bara in befintliga rör i dumpern?

av de 5 Fh77B vi har byggs 36 om till Fh77BD om jag förstått rätt, 12 av de övriga 14 pjäser bildar 1 Fh77B bataljon, de kvarvarande 2 pjäserna är hos Bofors (1 misstänker jag blir dumpermonterad och en blir som den är nu, de kommer förmodligen användas till skjutförsök med ny ammunition samt för att mätan in skjuttabeller med (krävs åtskilliga tusen skott för att få pålitliga tabeller))

 

totalt blir det altså (om inget ändras inom snar framtid) 3 bataljoner med dumpermonterade pjäser (en av dem LÄR ingå i EU stridsgruppen) och 1 bataljon med vanliga dragna Fh77B

 

så nej, det blir ingen ökning av antalet eldrör, men det blir en avsevärd ökning av räckvidd (över 40km jämfört med dagens 28) samt eldkraft (tack vare MRSI funktionen som tillåter varje pjäs att skjuta upp till 6 granater med samtidig detonation i målet)

blir även en klar förbättring avseende taktisk rörlighet (man kan hänga med i pansarbataljonernas anfallsrörelse i högre utsträckning än idag)

samt att sårbarheten för fientlig moteld blir betydligt lägre.

 

 

till ursprungsfrågan ang MLRS vs Eldrör så säger jag att båda vore det ultimata då de kompletterar varandra.

Eldrör kan göra saker som MLRS inte kan och vise versa.

får jag bara välja 1 av dem så säger jag eldrör för det är mer användbart för oss som inte bedriver direkt anfallsstrid (MLRS har inte samma möjlighet till punktmålsbekämpning som eldrör har, MLRS är mer "skjut för allt vad tygen håller och överrumpla fienden med mängden ammunition i målet"

Link to comment
Share on other sites

Antalet artilleripjäser i det Svenska försvaret är ett sorgebarn. Artilleriet har en ärorik historia från den tid då Sverige låg i förde med sina granländer men detta har inte återspeglats i artillerimaterielen under 1900talet.

Edited by Darkwand
Link to comment
Share on other sites

Sverige kommer med största sannolikhet att endast ha haubits 77 till nästa beslut om eventuelt inköp tas, ungefär 2008-9. Då kommer troligtvis också en budgetlösning vinna. Iinte det bästa och inte de sämsta, men det mest kostnadseffektiva,och då arbetspolitiskt, inte försvarspolitiskt.

 

MLRS är troligen för dyrt för sverige hur man än räknar på det tyvärr, men personligen skulle jag heldre satsa på luftvärn.

Link to comment
Share on other sites

Jag blev lite beklämd då jag var i Älvdalen för ett år sedan. Vi delade

garageplan med fyra 77:or. Jag frågade en vinkel-sgt hur många

som ingick i art-GU per år och fick svaret att jag såg hela klabbet

där på garageplanen. Eftersom rotationstiden är fyra år i krigsorg

så är matten lätt. Vi har inte så många rör i Sverige.

 

\flamesuit on

Men det gör inte så mycket. Jag såg en studie på jobbet

(man ser mycket kul här) om bekämpningstider mot art

och man hinner inte få iväg så många bumpor innan

man måste vara någon annan stans. MLRS har det

lättare i det fallet.

\flamesuit off

Link to comment
Share on other sites

helt rätt, i Kriorg har vi totalt sett 48 pjäser... i hela sverige.....

och det är då Fh77B (varav som jag sade tidigare iaf 36 skall dumpermonteras och moderniseras, vad som händer med resterande 12 vet jag inte, hoppas dock att även de blir moderniserade och får nya längre eldrör (L52 isf L39)

 

och jag behöver väl knappast skriva det för att ni skall gissa min åsikt ang mängden pjäser..... åt helvete för lite.... finland tex har över 1000 eldrör i olika kalibrar.

Link to comment
Share on other sites

Annars så har vi dessutom ett annat jänkar-alternativ, MLRS½ eller HIMARS om man så vill.

 

En MLRS-kapsel på vanligt lastbilschassi. Kan vi slänga upp en haubist på en dumper så borde vi väl kunna slänga upp en så'n kapsel på en dumper och trycka in eldledningsmaterielen. Så köper vi in en bunt ATACMS så kan vi skippa markrobotbataljonen istället...

En annan fördel med den lösningen är ju att det är off the shelf och de facto NATO-standard

 

Förresten, är dumpern med kanon möjlig att transportera i Herka?

Edited by Sg Toll
Link to comment
Share on other sites

Dumpern är inte dimensionerad för att transporteras i en C-130 utan man har tänkt framåt och haft som krav att den skall kunna transporteras med AM-400. Alltså den nya maskinen som Airbus skall bygga.

Detta tycker jag är helt rätt tänkt. Hade man tvingat in den i en C-130 så hade man förmodligen tvingast skära på en massa andra funktioner.

 

Johnsson

Link to comment
Share on other sites

Vem säger att man måste köpa MLRS om man vill ha rakart? Ryssarna har exempelvis klart intressanta system inom området, och de verkar kosta bra mycket mindre än MLRS.

Nu var väll frågan i topic ändå MLRS eller artilleri?

Link to comment
Share on other sites

Annars så har vi dessutom ett annat jänkar-alternativ, MLRS½ eller HIMARS om man så vill.

Frågan är hur mycket billigare HIMARS är än MLRS? Jag kollade upp det en gång i tiden, men minns inte siffrorna. Notera även att rakart kräver en del kringsystem och en hel del logistikresurser, så det är inte enbart pjäsernas pris man måste ta hänsyn till när man räknar på rakart-system. Ta en titt i relevanta Field Manuals för MLRS om du är intresserad av organisation och kringsystem, då de beskrivs bra där.

 

Så köper vi in en bunt ATACMS så kan vi skippa markrobotbataljonen istället...

 

Markrobotbataljonen? Är det något som det på fullt allvar talas om att införa i praktiken/verkligheten inom svenska försvaret, med tanke hur försvaret utvecklats under de senaste tio åren? :dong: Jag vet att man lekt med markrobotkoncept inom Artdemo, men det är en helt annan sak än att faktiskt sätta upp en riktig fysiskt existerande markrobotbataljon.

Link to comment
Share on other sites

ser man MLRS som raketartilleri (vilket det ju är) så är vi fortfarande on topic ;)

många säger ju MLRS när de menar rakart.

Det vore ju dessutom något dumt att ha en fråga där man ställer ett specifikt vapensystem (MLRS) mot en grupp vapensystem (art). Det rimliga är att jämföra en grupp vapensystem (rakart) med en annan grupp vapensystem (art), eller att jämföra ett specifikt vapensystem (MLRS) med ett annat specifikt vapensystem (Fh-77BD). Så jag antog att ämnet rörde art kontra rakart.

 

Hur blev det för övrigt med eldrörslängden på Fh-77BD? Kommer de som leveras till svenska försvaret att vara Fh-77BD L45 eller Fh-77BD L52?

Link to comment
Share on other sites

@A2Keltainen

 

Du minns väl vad vi diskuterat tidigare i PM? I det informationssystem som jag arbetar med att underhålla så är förberedelserna redan gjorda för att man ska kunna ympa in och "spela" med sådana där framtidsfenomen som markrobotbataljoner, LBB, AHKPförb. och 90 Int.komp.

 

Vad vi sen får eller inte får är en annan femma. LBB verkar ju ha halva inne. Sikta mot månen och du kanske når trädtopparna.

Edited by Sg Toll
Link to comment
Share on other sites

@A2Keltainen

 

Du minns väl vad vi diskuterat tidigare i PM? I det informationssystem som jag arbetar med att underhålla så är förberedelserna redan gjorda för att man ska kunna ympa in och "spela" med sådana där framtidsfenomen som markrobotbataljoner, LBB, AHKPförb. och 90 Int.komp.

 

Vad vi sen får eller inte får är en annan femma.

Vilket är precis min poäng. Bara för att man har en förmåga att koppla in låtsassaker i sitt ledningssystem och spela med dem betyder inte att man har dem i verkligheten. Jag tror inte att ryssen blir så imponerad när den virtuella svenska markrobotbataljonen anfaller... Jag tror inte heller att det bara är att springa iväg och köpa en väl fungerande, erfaren och beprövad markrobotbataljon på Konsum den dagen man kommer på att man behöver en sådan, och det gäller oavsett hur mycket man lekt med en sådan på sin dator. Jag kan dock se en klar poäng med att spela med saker man inte har, både för att se om de verkar vara värda att införskaffa, för att förstå hur en eventuell fiende kan tänkas använda dem och hur man kan värja sig emot dem. Men vad jag var intresserad av var om det faktiskt har pratats om att sätta upp en svensk markrobotbataljon på riktigt. Och då menar jag under andra omständigheter än blöta och drömmande kvällar på artillerimässar här i landet.

Link to comment
Share on other sites

Det jag ville komma fram till och försökte relatera till är att FM inte är helt förankrat i verkligheten och att de få saker som är förankrade i verkligheten tar lite farsartade övertoner m/svensk bonnkomik (cykelskytte har ju blivit det stående skämtet på sista tiden!).

 

jag tror inte att vi kommer att ha MLRS, markrbbat., nå't nytt enhetseldhandvapen, attackhelikoptrar eller nå't sån't till 2010.

 

Det som dock kan bli en realitet är väl om vi släpar med oss vårt artilleri och mek 90/int så fixar finnarna med Patrias och några 122mm Rakh 89, då Sverige och Finland gemensamt svarar för en Battle Group.

 

Nåja. Jag borde nog ha sett till att haft lite torrare på fötterna innan jag skrev det senaste och framför allt varit tydligare. Nåja. Dags att kraschlanda på huvudkudden...

Link to comment
Share on other sites

Det jag ville komma fram till och försökte relatera till är att FM inte är helt förankrat i verkligheten och att de få saker som är förankrade i verkligheten tar lite farsartade övertoner m/svensk bonnkomik (cykelskytte har ju blivit det stående skämtet på sista tiden!).

Jag tror att jag halvt förstod vad du menade, att du halvt förstod vad jag menade och att du halvt förstod att jag halvt förstod vad du menade. Det är i alla fall så jag förstår saken. :angry: ;)

 

fixar finnarna med Patrias och några 122mm Rakh 89

 

Finska försvaret ska för övrigt köpa in nytt tungt rakart inom en snar framtid. Jag har sett detta nämnas på flera ställen och har även tittat på ett dokument där intresseanmälan till industrin deklareras. Det ska bli väldigt intressant att se vilket system som köps in, då finska försvaret har en tradition av att försöka plocka det mest lämpade både från väst och öst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...