Jump to content

Artilleri


Foxtrot Lima

  

127 members have voted

  1. 1. Artilleri

    • MLRS
      39
    • Haubits
      79


Recommended Posts

LD:

Fu Johanson.. hm, du leker spåkärring märker jag. Jag tror inte politikernas "mindre men vassare" är baserat på morgondagens hot, snarare på dagens budgetramar, vem fan kan sia om framtiden? Ta en titt i vapenlära för Armén -86 eller dyl och läs om "framtidens slagfält".. jo jo, finns väldigt mycket som verkligen inte slog in där.

 

Vem fan har sagt något om politiker? Jag pratar om militära förutsättningar osv, inte nån jävla försvarskommission.

 

Framförallt är det trist med svenskt artilleri att det inte finns kvar längre. Man snackar mycket skit om att de där 48 pansarhaubitsarna ska bli "Europas bästa artilleri"... avseende vad om man får fråga? Flera länder använder redan de vagnar som testas eller likvärdiga system, de har dessutom fler.

 

Avseende C4I, taktik och samverkan maskin/människa.

Det är inte exakt dem vagnar som testas som kommer att anförskaffas. Tänk strv122, moddad för svenska krav.

 

Till o med ww2/kalla kriget länder som Finland vars artillerikompetens sågas av sådana som Fu Johanson (skulle nog väcka många gapskratt där) har ju för fan fler pansarhaubitsar (68 st) än de projekterade 48 i "Europas bästa artilleri".

 

Hur fan går det ihop?

 

För det första så skulle du nog väcka både gapskratt och arga blickar om du gick fram till en svensk artofficer och påstod att svenska artilleriet är uruselt som du gör, har inget med det här att göra.

 

Det går ihop alldeles utmärkt, du lyssnar fortfarande inte på vad jag säger. Det är mer än bara pjäserna som ska till för att ett artilleri ska svara upp till morgondagens krav.

 

Casca: Du skulle inte kunna ge mig en lite närmare hint om vem det är, ifall jag känner honom menar jag...

 

Det om att bandhaubitssystemet skulle vara skrinlagt har jag inte hört. Måste ha varit rätt nyligen isåfall.

Kan du ge närmare detaljer om varför?

 

Ang. Tung Markrobot: Såvitt jag förstod i vintras så har man nu lyckats ändra den så att den kan låsa på landmål utan problem.

 

Det man koncentrerar sig mest på nu är att öka räckvidden samt skapa en funktionabel ledningsvagn för systemet.

Det som tidigare var räckviddsmålet var 400 km.

Det har inofficiellt ändrats till 500 km.

Det kommer nog att krävas lite ombyggnationer för att uppnå det så än är det inte klart.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 128
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En annan fördel med att köpa in dumpermonterade haubitsar är att det stimulerar den inhemska ekonomin. Personligen anser jag att man alltid ska eftersträva att tillverka så mycket som möjligt av försvarsmateriel inom Sverige.

 

Det låter som att det svenska artilleriet är av världsklass, men jag skulle gärna ser att vi hade fler än 48 eldrör (moderent art) om det skulle dra ihop sig till krig.

 

 

Hälsningar, Födelsedagsbarnet

Link to comment
Share on other sites

150 av de 200 Adam pjäserna är i princip oanvända (stått i mobförråd) så de skulle kanske kunna säljas men det är nog svårt att hitta en kund.

Föredrar nog att vi har kvar dem så länge som möjligt själv.

Tycker också att 48 haubitsar är för lite.

Vad är skillnaden på dessa och Bertil?  Då är det ju skitsnack det här med 48 pjäser, om det står 150 till (om än i samma årsmodell som finlands.. ;) ) och väntar, fortfarande insmorda med vapenfett från fabriken...

Link to comment
Share on other sites

Casca: Du skulle inte kunna ge mig en lite närmare hint om vem det är, ifall jag känner honom menar jag...

 

Det om att bandhaubitssystemet skulle vara skrinlagt har jag inte hört. Måste ha varit rätt nyligen isåfall.

Kan du ge närmare detaljer om varför?

Vem det är kan vi ta på chatten vid tillfälle.

 

Bandhaubitssystemet är utvärderat och klart. I projektet morgondagens art ligger bepansrad dumper bäst till. 2010 skall Europas bästa artilleri vara operativt. Mer vet jag inte.

 

Casca

Link to comment
Share on other sites

Casca: Ok, ska försöka få tag på någon på ArtDemo vid tillfälle och fråga om de kan säga något närmare om detta.

 

Ing: Skillnader mellan Adam och Bertil:

Bertil har:

* Ett något längre eldrör (en halv kaliber).

* En skruv istället för klack i "laddänden" på eldröret (gör att större laddning kan användas).

* En annan mynningsbroms för att kompensera för den högre rekylen, även lite extra skydd för besättningen då den mynningsbromsen leder krutgaserna/trycket bakåt.

* En annan motor, diesel, mot Adams bensinare. Driver även hjulen direkt genom växel istället för via pneumatiskt system. Tror dock det finns ett pneumatiskt system för att rikta osv.

* Bättre elektronik med POS 2.

 

Den skjuter alltså lite längre och har modernare elektronik.

Dock så begränsar skruven eldhastigheten något då det tar längre tid för den att stänga och öppna sig än klacken.

Dessutom så sägs Bertil vara lite mer opålitlig än Adam.

 

De Adam pjäserna som används nu i utbildningen har man tagit POS2 och övrig elektronik från Bertil och satt på vilket fungerar utmärkt. Inte stor skillnad på kapacitet då.

 

I princip kan man säga att skillnaderna mellan Adam och Bertil är lika stora som mellan strv121 och strv 122, dvs inte extremt stora.

Link to comment
Share on other sites

Tillägg: Bertil skjuter längre, kan skjuta med högre elevation i övergrader och använder NATO-standard på am.  Det finns med andra ord ett större urval av am till Bertil-pjäsen. Bertil-pjäsen är indien-versionen. Den användes i fördelningshaubitsbataljonerna för den som är historiskt intresserad. Detta var på den tid när Sverige hade sex arméfördelningar, inte bara en division som idag.

Link to comment
Share on other sites

Läste att Indien med sina 400+ FH-77B inte var helt nöjda trots allt, APU:n var väl lite klen i Kashmirs berg. Därför skulle "följdleveranserna" gärna bestå av FH-77D

 

Enligt artikeln jag läste så skulle det inte vara dumpersvarianten utan samma som Bertil fast nerbantad.

 

Nån som vet mer om David?

Link to comment
Share on other sites

Tänkte att Fu Johansson inte skulle behöva vara ensam artillerist här så jag ansluter mig!

 

Som svar på Hv U fråga så står det hemsidan om projektet att D-max är 7-10km, jag antar att det är beroende på vilken proj man använder. Strix (psvinggr 94) skjuter i dragen 12  cm Grk 7 km istället för vanliga 12 cm spräng som bara når 6 km.

 

Artss har gjort försök med rakart tidigare dels med MLRS %/96

och västtyska LARS på 70-80 talet?.

Huvudsyftet med dessa försök var förutom att se om det var ett bra system att ta de bra bitarna och föra in i ett framtida svenskt system för indirekt eld. Ungefär som de gör med Pz 2000 & AS 90.

Link to comment
Share on other sites

När jag gjorde GU hade de inte insett att pjäserna behövdes skyddas så det fanns bara en NSKY-plut på Bat och den låg på Stabkomp liksom E-plut som jag tillhörde.

Har NSKY-komp egna eldledare?

 

Din befattning?(nyfiken som attans)

 

Tänkte komma med mina åsikter om tidigare diskussion.

 

MLRS är ett komplement till haubitsen och kan inte ersätta den däremot kan Haubitsen gör MLRS jobb (sämre och det behövs en fruktansvärd massa eldrör för att nå upp i samma kraftiga eldkraft på en korttid) men MLRS kan inte på samma sätt användas som understöd som Haubits kan göra.

Därför MLRS är en bra och ha sak och ingen ersättning!

 

Ang debatten om finska kontra svenska art så kan jag inte speciellt mycket om finsk taktik och hur de utnyttjar indirekt eld men jag kan ju säga så här att ju mer eldrör desto bättre men man vill ju att de ska klara mer en ett eldöppnande innan de nedkämpas av fi artbek. Måste även som sagt tidigare ha kapaciteten att leda alla dessa och även underhållsmässig klara av det.

Link to comment
Share on other sites

Bamse

 

http://www.mil.fi/reservilainen/pdf/Resbefhandb.pdf

 

Reservistchefens handbok, en 22.3 mb .pdf-fil på svenska, bland annat med taktik och dyl.. o hur artilleriet skjuter med mera. Kan vara intressant att lära sig skillnader på svensk metod och utländska.. då får man förståelse för att svensk utbildning inte är så världsunik som man vill få den till i propagandasyfte, för egna soldaters självförtroendes skull.

Link to comment
Share on other sites

Tackar!

 

Nu har jag lite att läsa in mig på.

Mycket spännande att se vad finnarna lär ut.

 

Alla erfarenheter och intryck är bra.......

 

Har du mer handböcker från finska försvaret på data så tveka inte att delge mig dem!!

Link to comment
Share on other sites

Bamse: Ja, NSKY-komp har två små e-grupper om fyra man vardera (tror jag det var).

De sitter bak i kompaniets två ledningsvagnar vanligtvis och när det behövs så blir dem ivägskickade till fots för att eldleda. NSKY har ju pbv 401 numera.

E-pluton kör ju mest uppsutten eldledning i Epbv 302 nu, vet inte hur det var när du låg inne.

 

Min befattning är C batchgrp, ledningspluton, stabskompani (Lekhytte). I princip alltså vara adjutant/signalist åt batch eller stf batch i fält.

Fick en jädra bra överblick över hela bataljonen i den befattningen.

Så samma kompani som dig då. :)

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta att jag svarar i stället för Fu Johansson.

 

Har oxå legat på A9 men det var för några år sedan.

Batterieplats (Bpl) ligger på Pjäskompaníerna (Batterie= skjutande delen av pjäskomp dvs ej trossen på pjäskomp).

 

Pjäskomp hette när jag låg inne Riseberga och Noraskog men det har förändrats säkert sedan dess. Bland annat har Svarta Kråkans skytteförening (IB 2) försvunnit från Garnisonen.

 

Fu Joh: Lekhyttan var Trosskomp på min tid....

Ekeby var Stab så jag behövde inte flytta efter Förstegsutb.

och fick fräschast kasern på reg.

 

Detta var vad jag vet!

Rätta mig Furir om jag har fel!

Link to comment
Share on other sites

Utbildningsår 01-02 var Lekhytte stab, Riseberga tross, Bro NSKY och Noraskog pjäs (bara ett pjäskompani pga ekonomiska skäl), Ekeby KB-kompani (enbart).

 

Vet inte vilket som kommer att vara det andra pjäskompaniet men det finns ett par-tre tomma kaserner att välja på.

 

Eda skans ockuperas av GU-batstaben och en av de gamla kasernerna av sjukgymnast och isokai osv.

 

Själv måste jag säga att jag föredrar de gamla kasernerna före de nya, mer känsla och bättre luft.

Hade viss utbildning i Ekeby och tyckte inte om den kasernen.

De nya är det mer studentlägenhetsstuk på. Känns inte riktigt som en kasern.

:)

 

Förresten kommer Casca att ta dig i upptuktning över din IB2 kommentar om han läser den.

:)

 

Vilka befäl hade du på Ekeby förresten?

MJ Olsson, Kn Larsson, Kn Söderman, Kn Nielsen... Någon av dem?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jo det är ju rätt...

Det lär ju finnas ett antal Rb15 som kan modifieras..

 

 

*Dreglar på tanken att sverige snart skaffar markrobot*

Och sen får vi kanske Taurus också...

 

Jag är inte hundra på specifikationerna men det handlar om någon sorts medelräckvidds kryssningsrobot till Gripen.

Link to comment
Share on other sites

Förresten kommer Casca att ta dig i upptuktning över din IB2 kommentar om han läser den.

:D

 

Vilka befäl hade du på Ekeby förresten?

MJ Olsson, Kn Larsson, Kn Söderman, Kn Nielsen... Någon av dem?

 

Svarta Kråkans skytteförening......hehehe aldrig hört innan. Lite klasskillnad på officerare mellan Gamla A9 och IB2. Den handfull frontsvinsofficerare som orkade stanna kvar på ArtReg när IB 2 lades ner håller fortfarande distansen och har en egen del av mässen/matsalen där Art inte vågar sig in. Lite kul.

 

Söderman och Larsson är infanterister. Hoppas "Bamse" inte yppade de nedlåtande orden om IB 2 till dom. Då hade du nog gjort armsträck fortfarande, men det är kanske inte försent än.

 

Kul att ni fick några av de riktiga officerarna. Nielssen Stf Kompanichef och Olsson Kompanichef på Ekeby om jag minns rätt.

 

Casca

Link to comment
Share on other sites

Taurus är en kryssningsrobot som eventuallt kommer till Gripen, ja.

Det finns en 150 km (KEPD 150) version som Gripen A/B versionerna kan bära, dock har det spekulerats i 350 km versionen (KEPD 350) för Gripen C/D då de verkar kunna bära den.

I övrigt är det väl lite tunnt med info förutom att KEPD 150 har provskjutits från Gripen.

 

Casca:

Ja, de var jättebra, Larsson var vaktch Drottningholm och Söderman vaktch Kungliga under min högvaktsvända.

Olsson var Vakthavande Major.

 

Larsson var även FältKompch för NSKY och Olsson FältBatch.

Så jag hade att en del med dem att göra, speciellt Olsson då eftersom jag var i batch gruppen.

Nielsen var utlånad till stabskompaniet delar av tiden pga av extrem befälsbrist (3 yoff på hela kompaniet som värst).

 

De låter infanteristerna styra NSKY helt och hållet, bra idé tror jag. :)

Kn Roth var bataljonsmarkstridsledare, typisk IB2:are han med.

:D

 

Förresten, en Lt Dahlgren känns inte vid måhända, kalaskula, 60 år, ex-IB2? Misstänker ex-Fanjunkare.

Link to comment
Share on other sites

150 av de 200 Adam pjäserna är i princip oanvända (stått i mobförråd) så de skulle kanske kunna säljas men det är nog svårt att hitta en kund.

Föredrar nog att vi har kvar dem så länge som möjligt själv.

Tycker också att 48 haubitsar är för lite.

 

På A3 användes respektive GU-bataljon "sina egna" pjäser. Lika under repövning (nån som minns dem?), så att det skulle stå oanvända pjäser i förråd tror jag inte på...

Link to comment
Share on other sites

Guest stor och tung

Om det inte redan har skrivit i detta forumet redan så om jag inte minns helt fel skall A få dumpers ( pansar ) med tksp eller granatspruta på taket samt att dom har rullflak med haubits på.. nackdelen med detta är ju att dom kan inte skjuta lika långt.. men har en betydligt snabbare omgrupperings tid vilket gör att dom inte blir nerskjutna direkt efter att dom har skjutit understödeld... måste säga att dumpers i FM är helt riktigt.. dom är pansarbeklädda och har grymframkomlighet.. å ni som tycker att de inte går vidare snabbt så kan man köra i +70 km/h på landsväg.... tycker personligen att det börjar likna något nu med dumpers och pansarbeklädda lastbilar.. nu skall det bara komma en vettig ersättare till 11/13/20/ ... dumpersna kan ju ta över  30/40 tgb å sisun samt ev mamba ta över 20 samt 11 bil.. någon annan som har en annan åsikt?

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne
För att lösa väpnad strid i framtiden behöver FM framtidens artilleri. Detta är på gång bl a genom artdemo-projeket. Tanken är att om vi bara har 48 pjäser så måste varje pjäs vara jäkligt bra. Prestanda för det system som kommer användas av Sverige efter 2010 kommer förmodligen vara avsevärt bättre än dagens bästa, säger nästan sig själv. Om man ser stridsekonomiskt på saken är eldrör att föredra framför rakart, särskilt med morgondagens eldrörsartilleri där den momemtana eldhastigheten förmodligen blir 10 ggr större än idag. Vad jag vet disskuteras framtiden för en del av 77-pjäserna. En tanke var att ställa några av dem(inte många) i en strategisk materielreserv, men det blir någ inte så mycket med det. Man kan kanske sälja till Indien, dom tycker ju om pjäsen. Eller kanske till Pakistan... :)

Mera art åt folket!

Äntligen lite kompetens in i debatten. Ett frontsvin.

 

Jag kan inte annat än hålla med.

 

Casca

I min värld är betyget "frontsvin" det högsta betyg som kan utdelas. Så var stolt för det inf!

Link to comment
Share on other sites

77A på dumper (77AD) kan vi nog glömma. Kvar i krigsorganisation kommer väl för alltid de fyra 77B-bataljoerna att kvarstå. Finns 77AD-pjäsen kvar i demokompaniet eller vad det heter??

När man gjorde GU var antalet fördelningshaubitsbataljoner "hemligt", nu finns det väl inte ens nåt som heter det ens!

Link to comment
Share on other sites

Ro/Lt:

77A på dumper är osannolikt, 77B på dumper är i alla fall mer sannolikt.

77AD finns kvar på ArtDemo tillsammans med en 77BD.

 

Fördelningshaubitsbataljonerna döptes om till divisionshaubitsbataljoner och är de haubitsbataljoner som finns kvar.

Man valde att kalla dem det helt enkelt.

Min krigsbataljon är tex 29. divisionshaubitsbataljonen (Wendes).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...