Jump to content

Operation Våreld

Recommended Posts

Guest Militärpolisen
Posted

v.12 - 13 bedriver militärpolisen skarptjänst samt deltar i en del övningar.

Vilka fler skall deltaga i ASÖ 2003?

Guest mutley
Posted

http://www.armen.mil.se/article.php?id=8029

Hela armén på krigsfot

A 9

Artilleriregementet

ATS

Arméns tekniska skola

I 19

Norrbottens regemente med

Norrbottens pansarbataljon

Norrlands artilleribataljon

Norrlands luftvärnsbataljon

Norrlands ingenjörbataljon

Norrlands signalbataljon

I 5

Jämtlands fältjägarregemente

Ing 2

Göta ingenjörregemente

K 3

Livregementets husarer

LG

Livgardet

Lv 6

Luftvärnsregementet

MSS

Markstridsskolan

P 4

Skaraborgs regemente

P 7

Södra skånska regementet

P 10

Sörmlands regemente

P 18

Gotlands regemente

S 1

Upplands regemente

T 2

Göta trängregemente

Posted
v.12 - 13 bedriver militärpolisen skarptjänst samt deltar i en del övningar.

Vilka fler skall deltaga i ASÖ 2003?

Ett antal HV-insatsplutoner skall oxå medverka. Vi ska vara med.

:lol: /:D

Posted

Helikopterflottiljen är med också, med c:a 15 helikoptrar. Kommer att köra LBB, skarp ambulans, trafikövervakning, Pv-krig på Skövdefältet, VIP-transporter och lite annat krafs.

Posted

Pv-krig på Skövdefältet

Kan du inte sätta en vimpel på en av dina skids, så att jag ser att det är dig vi skjuter på! :ak:

Posted (edited)
Divlednbat är först på plats utgångsgrupperar imorgon....

ähum... vi får väl se... Ambulanshelikoptern från Norrlands helikopterskvadron omgrupperar oxå imorgon!! :ak:

EDIT: Jag har tagit bort länken till ambulanshelikoptern eftersom länken inte längre finns.

Edited by lowandslow
Posted

Ja så är det... P4 och I19 bildar bataljonen VL som krigar mot en bataljon med P7, P18 och P10.

Erik Adam Rudolf och 8 st kulsgr 90 i rotorhuvudet kommer du läsa på pappret du får från STA...

:D

Posted

Kommer bli en mäktig övning det här, ja har hört att det är den största på 10 år. Fast det har ja visserligen inga belägg för (enbart vad befälen har sagt). Det tråkiga blir att mån-tors kommer jag gruppera 10 min från mitt "riktiga" hem. Närmare bestämt blir min grupperingsplats Norrahammar (Jönköping). Tillsammans med resten av Försörjningskompaniet. Så om ni blir duschade eller sanerade ute i fält så är ja med å jobbar...

Ett tips för er som ska vara i Skaraborgsområdet ifall ni inte redan visste det. På tisdag så blir det 99% säkerhet "Skyddsmask på"... hehe!

Posted (edited)

känns som kommer bli mycke snack om övningen efterår. Hoppas det blir ännu störrre nästa år då när jag ligger inne ;)

Men ni som är insatta kanske inte ska tipsa för mycket om gasmask och sånt. En del måste vara överraskningar ju..

Edited by granQ
Posted (edited)

Om ni är intresserade om hur ett LBB uppdrag kan se ut så kan ni klicka er in på länken nedan!

Rotorbladet- filmer

Klicka sedan på "En 8 Norrlands".

Den är filmad i Norrbotten under en av Norrlands helikopterskvadrons förberedande övningar för operation Våreld. :((

Edited by lowandslow
Posted

Såja Ehlana nu lugnar vi ner oss "sketna 401:a" :dong: !! Ska också ut på Våreld nu i min 401:a :wub:

Ing pluton som vördar sina 401:or ömt..

”Vagnen vår” Vagnen vår som är från Ryssland, helgad vare din tillsyn. Ske din vilja så ock på fält så och i skog. Inled oss icke i bakhåll utan fräls oss ifrån minfält. Ty makten är din på fältet, i luften i evigheten. Vagnen! :ak:

Posted
Såja Ehlana nu lugnar vi ner oss "sketna 401:a" :wub:  !! Ska också ut på Våreld nu i min 401:a :wub: 

Ing pluton som vördar sina 401:or ömt..

”Vagnen vår” Vagnen vår som är från Ryssland, helgad vare din tillsyn. Ske din vilja så ock på fält så och i skog. Inled oss icke i bakhåll utan fräls oss ifrån minfält. Ty makten är din på fältet, i luften i evigheten. Vagnen!  :dong:

Ok den är faktiskt rätt ok.

Speciellt sjukvårdsvagnen man sitter i riktigt gott om plats..

Åkte dock med i stri pbv'n från i19 under övningen "förbrödring"

Fan vikken vagn. Kunde fan slå frivolter där inne...

Sen har man ju sitt kära pansarskott.

Stridstrossen TL har hittills lyckats döda 3 stridsvagnar. 1 121'a och 2 122'or..

:ak:

Posted

Våran PvRb pluton har "mördat" en del Strv dom med, själv gödslar vi med minor så vi får nog vår beskärda del på "Vårelden". Visste du att man fått upp en 401:a i 95km/h genom att skruva upp insprutningspumpen (se den CV90 som hänger med då :ak: )? Hon blir bara finare och finare denna kära vagn :dong::wub:

Posted
Våran PvRb pluton har "mördat" en del Strv dom med, själv gödslar vi med minor så vi får nog vår beskärda del på "Vårelden". Visste du att man fått upp en 401:a i 95km/h genom att skruva upp insprutningspumpen (se den CV90 som hänger med då :ak: )? Hon blir bara finare och finare denna kära vagn :wub:  :wub:

Vi åkte med våran i 67 km/h Sen kokade den :dong:

Posted

Jaha, då är det dags imorgon.

Jag ska åka runt som BLÅGUL i en vecka och ställa till så mycket oreda och förtret jag bara kan. :D

The Swede

Posted

Skall komplettera Norrvikens (HV) insatspluton då jag inte ingår i den i vanliga fall.

Någon som vet något om Bohus Dals Insatskompani och deras/min uppgift?

I kallelsen nämndes luftlandsättning och strid mot pansar i bebyggelse. Någon som vet mer?

Posted

Våran Insatspluton kommer att slås i hop med andra plutoner inom NSG och bilda insatskompani, Efter vad jag har lyckats snoka reda på kommer vi sammgruppera med haubitsförand i närheten av skillingaryd så det skall nog bli panga av...

,O:o

Nån mer som kommer vara i närområdet??

Posted
Jaha, då är det dags imorgon.

Jag ska åka runt som BLÅGUL i en vecka och ställa till så mycket oreda och förtret jag bara kan.  :camo:

The Swede

hahaha. gott!!!

Mvh

Vlad :rocketl:

Posted

Läget har klarnat något. Efter genomgång i går verkar det som om vi så småningom skall mot Tidaholm, samgruppera med andra HV-insatsplutoner. Sedan invänta lede fis antåg som skall vara pansar av någon sort. Någon som vet mer?

Natt till söndag, ryktas det om stridspatruller mot andra HV-förband.

Ser Ni en Sgt med Kulspruta 58 i 3 plutons 3 grupp är det jag.