Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjena ! För en som precis sökt internationell tjänst i Kongo, så infinner sig ju frågan: Hur är läget i detta land ? Totalt kaos ? Rebell-grupperingar som fightas ? Politiskt styre ? etc. etc.... Tacksam för all info jag kan få.

Posted

visst är den! en formidabel guldgruva! en nackdelen är att man får FÖR mkt information. Testa och sök på Sverige och konflikter...

"Name of conflict: Sweden-Denmark ( Hesseloe)

[D] Region of conflict: Europe

[D] Disputed issues: territory, borders or water

[D] Intensity of conflict: latent conflict

[D] Beginning/end of conflict: 1978 / 1984

[D] Direct participants: SWE//DEN"

man kan hitta många tuffa saker....

Posted (edited)

Ja, är det inte det ena. Så är det det andra.... Något ska man ju dö av.

Hmmmm...... 1400 sökande och 90 som får åka. Hur stora ÄR ens chanser på en skala !?

Fan, jag kommer ALDRIG få chansen att få Ebola..... :):((

Edited by flygbasjägarn
Posted
Hmmmm...... 1400 sökande och 90 som får åka. Hur stora ÄR ens chanser på en skala !?

Beror väl mycket på vad du säkt och har för utbildning. Och som vanligt vilka som plockar ut soldaterna som får åka. Jag gissar på att är du gammal flygbasjägare med goda vitsord och gärna med en sväng eller två utomlands sp har du nog rätt stora chanser att få åka...

Posted

Fan, jag kommer ALDRIG få chansen att få Ebola.....    :angry:  :blink:

Själv är man ju flottist, så min ansökning tittade dom på, skrattade åt och körde i dokumentförstöraren :huh: (eller nåt)

Posted
Själv är man ju flottist, så min ansökning tittade dom på, skrattade åt och körde i dokumentförstöraren  (eller nåt)

Doyle, du är ju iaf Bassäk, och det borde ju göra dig mer kvalificerad än t.ex psksoldater eller övrigá "armésluskar"! :blink:

Posted
Doyle, du är ju iaf Bassäk, och det borde ju göra dig mer kvalificerad än t.ex psksoldater eller övrigá "armésluskar"!  :blink:

Förklara den tack :(

Posted

...om man har sökt tjänsten som Bassäksoldat på FK01, skulle iaf JAG om jag satt och valde ut soldater, hellre välja en med GU som Bassäk än GU som t.ex robotman.......

:blink:

Posted (edited)
Att vara kvalificerad vaktsoldat klara nog samtliga psksoldater av...

Jag hoppas du syftar på FK01. Jag misstänker att risken är stor att de kommer syssla med sådant då det handlar om bevakning av en civil flygplats. Har dock inte sett någon organisationsskiss så jag vet inte om hundar och liknande skall med.

Men i övriga utlandsstyrkan kan ju nästan vem som helst lösa uppgiften som psksold.

Vad gäller krigsbefattning hopppas jag att du inte tror att en psksold kan gå in i vilken del som helst av FM och lösa uppgiften lika bra som de som är utbildade för befattningen. Flygbassäksoldaternas krigsbefattning är INTE att vara kvalificerade skyddsvakter. Till att börja med är utbildningen för en flygbassäksoldat minst 10 månader medan en vanlig psksold ligger inne i 7,5 månader. Men eftersom båda är stridande befattningar går det säkert att omutbilda en psksold till flygbassäksold om man har några månader på sig, självklart gäller även det motsatta.

Edited by 106
Posted
Har folk något emot min förhoppningsvis blivande huvudbonad ??

Eftersom det är flygvapnet som ska sätta upp denna Flygplatsenhet FK01 så förmodar jag att dom först och främst tar in folk från Flygvapnet. Vilket enligt mig iof är helt befogat. :ak:

Posted

FOI (Totalförsvarets Forskningsinstirut) har precis gjort en riskvärdering för insatspersonal i Kongo. Det är en rapport som bedömmer hur stor risken är att bli sjuk, skadad, rånad m.m. FOI har även tagit fram en likadan för Afganistan. De ligger inte ute på nätet.

De är en del av ett forskningsuppdrag som går ut på att beslutsfattarna snabbt ska få ett underlag för vilka risker det är förknippat med att skicka ut personal i vida världen.

Posted
FOI (Totalförsvarets Forskningsinstirut) har precis gjort en riskvärdering för insatspersonal i Kongo. Det är en rapport som bedömmer hur stor risken är att bli sjuk, skadad, rånad m.m. FOI har även tagit fram en likadan för Afganistan. De ligger inte ute på nätet.

De är en del av ett forskningsuppdrag som går ut på att beslutsfattarna snabbt ska få ett underlag för vilka risker det är förknippat med att skicka ut personal i vida världen.

Partykillen, kan man på något sätt ta del av den? eller är den göörhemlig?

Jag är lite tveksam till en ev. tjänstgöring pga av de sjukdomar som förekommer, men jag har ju inte snorkoll på risker etc.

Jag får intrycket att risktillägget är lite lågt? (jämfört med Kosovo)

Locals med vapen högt och lågt kan jag ta, men ebola, malaria och liknande tycker jag mindre om...

Hur ser ni andra på just sjukdomsriskerna?

Posted (edited)

Partykillen, kan man på något sätt ta del av den? eller är den göörhemlig?

Jag är lite tveksam till en ev. tjänstgöring pga av de sjukdomar som förekommer, men jag har ju inte snorkoll på risker etc.

Jag får intrycket att risktillägget är lite lågt? (jämfört med Kosovo)

Locals med vapen högt och lågt kan jag ta, men ebola, malaria och liknande tycker jag mindre om...

Hur ser ni andra på just sjukdomsriskerna?

Akta er för tvivelaktiga kvinnor!!! :lol:

Seriöst talat, så skall ni tänka på att en stor procent av befolkningen är Hivpositiva, har dock inga exakta siffror, så tänk er för när ni tar hand om ev skadade...

Edited by Fu Dahlberg
Posted

Förmodligen flygbassäk, eftersom uppgiften är knuten till Insatskompaniet BASBAT 04 (väl valda delar). Vad jag har hört så ska dock flygplatsens skyddas av Uruguay !? Inga svenska stridande förband alltså.

För övrigt går riskanalysen i stort ut på att det du ser, inte är farligast. Små snuskiga kräk i luften och vattnet skördar fler offer än giftormar och hivsmittade rebeller... :lol:

Posted
Förmodligen flygbassäk, eftersom uppgiften är knuten till Insatskompaniet BASBAT 04 (väl valda delar). Vad jag har hört så ska dock flygplatsens skyddas av Uruguay !? Inga svenska stridande förband alltså.

För övrigt går riskanalysen i stort ut på att det du ser, inte är farligast. Små snuskiga kräk i luften och vattnet skördar fler offer än giftormar och hivsmittade rebeller... :=o

Men vad ska flygbassäk göra där om Uruguay skyddar basen?

Posted
...om man har sökt tjänsten som Bassäksoldat på FK01, skulle iaf JAG om jag satt och valde ut soldater, hellre välja en med GU som Bassäk än GU som t.ex robotman.......

:=o

Detta har absolut ingenting med tråden att göra egentligen men det skar upp ett S T O R T sår i mitt hjärta. :(

Det där får du minsann ta och utveckla...du slänger dig med ord som "armésluskar" och "robotman" i samma andemening...är det något jag borde veta som någon har missat att berätta?

/Winnfield

Posted

Armén har också robotar, pvrb till exempel.

Han menar nog helt enkelt att om han skulle välja någon som skall skydda ett flygfält i 6 månader är det större chans att han väljer någon som är utbildad under GU för att skydda flygbaser eller flottans baser än en person som skjutit/burit pvrb. Det är ju olika stridsteknik även om stridens grunder är desamma.

Posted
Detta har absolut ingenting med tråden att göra egentligen men det skar upp ett S T O R T sår i mitt hjärta.

Det där får du minsann ta och utveckla...du slänger dig med ord som "armésluskar" och "robotman" i samma andemening...är det något jag borde veta som någon har missat att berätta?

/Winnfield

Winnfield, jag ber hemskt mycket om ursäkt om jag sårade dig. Min mening var absolut inte att påstå att arméns utbildningar skulle vara sämre eller att man bara för att vara robotman skulle vara en dålig soldat. Jag menade helt enkelt det som 106 säger att om det vore JAG som satt i uttagningskommission, skulle jag välja de med utbildning på att vakta flygabaser (antagligen även de med vakttjänst överhuvudtaget, exempelvis arméns Närskydd), före soldater från utpräglade attackförband. Men som sagt, det är ju bara jag. Det är inte jag som väljer ut soldaterna. :P