Jump to content

Recommended Posts

Posted
Hmmmm...... 1400 sökande och 90 som får åka. Hur stora ÄR ens chanser på en skala !?

Beror väl mycket på vad du säkt och har för utbildning. Och som vanligt vilka som plockar ut soldaterna som får åka. Jag gissar på att är du gammal flygbasjägare med goda vitsord och gärna med en sväng eller två utomlands sp har du nog rätt stora chanser att få åka...

Ja, hoppas kan man ju..... Hoppas folket på Swedint tänker som du !!

Posted
Men vad ska flygbassäk göra där om Uruguay skyddar basen?

Jag läste på swedint:s hemsida att det tyvärr ej kommer att skickas någon bassäk-pluton till Kongo

Posted
Detta har absolut ingenting med tråden att göra egentligen men det skar upp ett S T O R T sår i mitt hjärta.

Det där får du minsann ta och utveckla...du slänger dig med ord som "armésluskar" och "robotman" i samma andemening...är det något jag borde veta som någon har missat att berätta?

/Winnfield

Winnfield, jag ber hemskt mycket om ursäkt om jag sårade dig. Min mening var absolut inte att påstå att arméns utbildningar skulle vara sämre eller att man bara för att vara robotman skulle vara en dålig soldat. Jag menade helt enkelt det som 106 säger att om det vore JAG som satt i uttagningskommission, skulle jag välja de med utbildning på att vakta flygabaser (antagligen även de med vakttjänst överhuvudtaget, exempelvis arméns Närskydd), före soldater från utpräglade attackförband. Men som sagt, det är ju bara jag. Det är inte jag som väljer ut soldaterna. :P

Jag känner att jag måste förtydliga mig.

För det första har jag aldrig haft något med armén att göra, för det andra försökte jag skoja lite. Förbaskat svårt forum (då menar jag skrivna inlägg i allmänhet, inte SoldF's forum) att skriva ironiskt eller med känslor.

Hursomhelt är ursäkten accepterad även om jag fortfarande tycker att du behandlade begreppet "robotman" på ett märkligt och nedlåtande sätt, det är skillnad på "robotman" och "robotman" :dong:

/Winnfield

Posted

Åter till Kongo:

Denna sida - Svenskt flyg i Kongo

Hittade en intressant sida med google.com som handlar om flygflottiljen F 22 som sattes upp i Kongo. Det finns en hel del intressant läsande :huh:

T.ex:

"Kylning av öl

Ett problem i Kongo kunde vara att hålla ölen tillräckligt kall inför inmundigandet. Vid ett tillfälle hade den begärliga drycken en alltför hög temperatur. Det enda sättet som stod till buds för en snabb kylning (enligt divisionens samlade idérikedom) var att lasta dom i 29:ans utrymme för akan-ammunition, för att därefter genomföra ett företag till 10 000 m och åter..."

Eller när det var matbrist och dom tog en sväng med helikopter i Upemba nationalpark och hämtade 1st antilop :camo: