valmet Posted May 2, 2009 Report Posted May 2, 2009 Är lite förvirrad angående kontrollbeskedet, på mitt står det inget om mina värnpliktsbetyg, utan istället under "obehörighetsinformation gällande särskild behörighet" att Lämplighetsbedömning / värnpliktsvitsord inte är uppfyllda. Ska vitsorden inte finnas med under registrerade meriter i kontrollbeskedet? Att lämplighetsbedömningen är med under obehörig har nog att göra med att den inte genomförts. Samt att vpl betyg inte registrerats/kontrollerats. Utan allt sammanställs och kontrolleras när allt är klart efter alla prov. Jag hoppas du har rätt, jag fick nämligen samma besked. Någon som vet hur det ligger till? Jag skall ringa dit på måndag och höra med dom. Quote
Slöbevakarn Posted May 2, 2009 Report Posted May 2, 2009 Som Berggren skrev. Om du inte är behörig pga att dom inte fått dina vpl vitsord hade det redivisats separat. Ej behörig pga lämplighetsbedömning, har du ej genomfört den har dom ej heller fått in den. Alltså kan dom inte bedömma om du saknar behörighet om dom inte fått in dina resultat som inte styrker behörighet. Det är bara att sitta lugnt i stormen. Quote
Krook Posted May 3, 2009 Report Posted May 3, 2009 Ej behörig pga lämplighetsbedömning, har du ej genomfört den har dom ej heller fått in den. Alltså kan dom inte bedömma om du saknar behörighet om dom inte fått in dina resultat som inte styrker behörighet. Rätt fast tvärtom. Om de inte har fått intyg/resultat så är du per default obehörig. Lämplighetsbedömningar har ju redan slutförts så vissa resultat borde ha kommit FHS tillhanda redan. /K Quote
valmet Posted May 4, 2009 Report Posted May 4, 2009 Jag ringde till FHS och kollade, och dom sa att ingen är behörig än då dom inte har fått några resultat från intervjuerna/testerna. Dom hade alltså fått mina vpl-vitsord. Lämplighetsbedömningar har ju redan slutförts så vissa resultat borde ha kommit FHS tillhanda redan. /K FHS skulle få resultaten från testerna/intervjuerna nån gång kring månadsskiftet maj/juni. Quote
Cosmo Posted May 4, 2009 Report Posted May 4, 2009 Snabb fråga: är det möjligt att ta ett studieuppehåll från OP, precis som på en vanlig högskola? Eller är man "låst" i 3 år? Quote
Waba Posted May 4, 2009 Report Posted May 4, 2009 FHS skulle få resultaten från testerna/intervjuerna nån gång kring månadsskiftet maj/juni. Jag gissar på att det först går till RekryC som sammanställer och sedan skickar vidare till FHS. Quote
martin Posted May 10, 2009 Report Posted May 10, 2009 Snabb fråga: är det möjligt att ta ett studieuppehåll från OP, precis som på en vanlig högskola? Eller är man "låst" i 3 år? Det ärju en vanlig ögskola så du har ju rätt till det men dom blir inte glada. Utlandstjänst under skoltiden är svår att få igenom till exempel Quote
Slöbevakarn Posted May 10, 2009 Report Posted May 10, 2009 Att dom blir glada eller ej pga att du gör avbrott för US borde inte spela någon roll. Det finns en lag som heter: Lag (1994:2076) om skydd för anställning vid viss tjänstgöring inom totalförsvaret m.m. Den säger att du inte kan avskedas från jobb eller skola pga att du utför vissa åtaganden inom FM regi. Så så vitt jag vet kan dom inte sparka ut dig emot din vilja utan att begå lagbrott om du ska till US. Quote
Vikström Posted May 10, 2009 Report Posted May 10, 2009 Den säger att du inte kan avskedas från jobb eller skola pga att du utför vissa åtaganden inom FM regi. Så så vitt jag vet kan dom inte sparka ut dig emot din vilja utan att begå lagbrott om du ska till US.Däremot har man alla möjligheter att inte anställa personen i US. Vilket också är vad som tillämpas mer eller mindre undantagslöst. Quote
AdamKalleTre Posted May 10, 2009 Report Posted May 10, 2009 Snabb fråga: är det möjligt att ta ett studieuppehåll från OP, precis som på en vanlig högskola? Eller är man "låst" i 3 år? Det ärju en vanlig ögskola så du har ju rätt till det men dom blir inte glada. Utlandstjänst under skoltiden är svår att få igenom till exempel Faktum är att man inte har rätt till studieuppehåll av vilken anledning som helst, eller rättare sagt, man har inte rätt till studieuppehåll med platsgaranti hur som helst. Detta regleras i Högskoleverkets författningssamling 1999:1 4 § (länk). Godkända anledningar är bl.a. medicinska skäl, vård av barn och plikttjänstgöring. Däremot kan man ju ta studieavbrott och hoppas på att få komma tillbaka i mån av plats (eller välvillighet hos institution, motsv.). Det finns en lag som heter: Lag (1994:2076) om skydd för anställning vid viss tjänstgöring inom totalförsvaret m.m. Den säger att du inte kan avskedas från jobb eller skola pga att du utför vissa åtaganden inom FM regi. Så så vitt jag vet kan dom inte sparka ut dig emot din vilja utan att begå lagbrott om du ska till US. Det här är intressant! När man läser den lagen (länk) (som för övrigt är föredömligt kortfattad) säger den ingenting om studier. Den hänvisar också till 9 kap lagen om totalförsvarsplikt (länk), där det inte heller står något om studier. Alltså, om man bokstavstolkar det här innebär det att det finns en lucka som innebär att man inte har rätt till studieuppehåll med platsgaranti för tjänstgöring i utlandsstyrkan. Möjligen kan man tänka sig en analog tolkning av HSVFS 1999:1 4 § (se ovan) där man tolkar begreppet "värnplikts- eller civiltjänstgöring" utifrån lagen om skydd för anställning vid viss tjänstgöring inom totalförsvaret. Det finns mycket som tyder på att det här var en detalj man missade under arbetet med pliktlagen. Varken i propositionen (länk) eller utskottsbetänkandet (länk) står det något om detta. Eventuellt kan det finnas något i SOUn (utredningen), men eftersom den inte finns på nätet, och jag inte har lust att bryta mig in i biblioteket ikväll så räknar jag kallt med att den inte tar upp ett problem som man sedan inte kommenterar i departements/riksdagsbehandlingen. Jag hittar inte heller någon hänvisning till något avgörande där saken prövats, dock publicerar inte Överklagandenämnden för högskolan (som är sista instans i frågor om bl.a. studieuppehåll) alla sina avgöranden på sin hemsida (bara de som anses vara vägledande), så även där kan det ju finnas något som jag inte hittar. Nu kanske det blev en del OT här på slutet, ber om ursäkt för det... /H Quote
Dizzy_keys Posted May 11, 2009 Report Posted May 11, 2009 (edited) Haha, fick mitt kontrollbesked idag. rätt roligt alltihopa. Jag tog tydligen studenten nio månader in i lumpen. Det står att jag inte är behörig pga att jag saknar matte B, men bläddrar man till betygssammanfattningen på nästa sida så står det att jag har fått godkänt i just matte b =) Edited May 11, 2009 by Dizzy_keys Quote
Lindeblad Posted May 11, 2009 Report Posted May 11, 2009 Haha, fick mitt kontrollbesked idag.rätt roligt alltihopa. Jag tog tydligen studenten nio månader in i lumpen. Det står att jag inte är behörig pga att jag saknar matte B, men bläddrar man till betygssammanfattningen på nästa sida så står det att jag har fått godkänt i just matte b =) Ring FHS så att du inte halkar ur. Quote
Dizzy_keys Posted May 11, 2009 Report Posted May 11, 2009 Det är gjort, men båda kontakterna som anges i beskedet är på tjänsteresa så jag drog iväg ett mail på studs. Quote
Festman Posted May 13, 2009 Report Posted May 13, 2009 Fick mitt kontrollbesked. Står "särskild behörighet saknas". Vad innebär detta? nått man ska åtgärda på något set lr vad menar dom? Quote
DaRaven Posted May 13, 2009 Report Posted May 13, 2009 Fick mitt kontrollbesked. Står "särskild behörighet saknas". Vad innebär detta? nått man ska åtgärda på något set lr vad menar dom? Har du gjort pyskologintervjun ännu? Annars kan det vara exempel på särskild behörighet som sakner - vid det tillfället som beskeded skickades ut! Quote
Festman Posted May 16, 2009 Report Posted May 16, 2009 Ne ja har gjort allt. Men ja fick beskedet jävligt tidigt. Kanske inte hann komma med. SKa ringa och kolla iaf Quote
Krook Posted May 18, 2009 Report Posted May 18, 2009 Jag har nu flyttat diskussionen om Hafströms syn på Officersprogrammet till FMV, FOI och FHS läggs ner. /Krook -------------------- REGLER Quote
033 Posted May 23, 2009 Report Posted May 23, 2009 Någon krigsvetenskapare som fått hem formulär om att välja ev. inriktning? skulle väl komma ett sådant under våren? Quote
JAS Posted May 23, 2009 Report Posted May 23, 2009 Någon krigsvetenskapare som fått hem formulär om att välja ev. inriktning? skulle väl komma ett sådant under våren? Jag har inte fått något... Quote
Lindeblad Posted June 2, 2009 Report Posted June 2, 2009 Någon som vet om man tjänstgör över helgen de två första introduktionsveckorna på OP? Quote
Beafer Posted June 2, 2009 Report Posted June 2, 2009 Var det någon som var på Karlbergsdagen och lyssnade på informationen om OP? Quote
Waba Posted June 25, 2009 Report Posted June 25, 2009 Det går nu och se och ladda hem antagningsbesked till OP 09-12 på studera.nu Quote
JAS Posted June 25, 2009 Report Posted June 25, 2009 Happ...reserv 10. Då vill jag att tio pers meddelar att de tänker tacka nej här i tråden...come on people, make my day Quote
033 Posted June 25, 2009 Report Posted June 25, 2009 Det går nu och se och ladda hem antagningsbesked till OP 09-12 på studera.nu Vi ses i höst... Quote
valmet Posted June 25, 2009 Report Posted June 25, 2009 Jag fick ej behörig. Vad beror det på? Fippel med papper från FHS/FMs sida, eller bara att jag inte klarat något test/intervju/annat krav? Quote
Berggren Posted June 25, 2009 Report Posted June 25, 2009 Vi ses i höst... Det kan du ge dig på! Svårslagen känsla att se texten "Antagen". Quote
hasegawa Posted June 25, 2009 Report Posted June 25, 2009 "Struken pga att du är obehörig" på studera.nu. Vad i helvete? Jag uppfyllde ju alla krav. Jag fick i och för sig ett brev låångt innan där det stod att processen pågår och att jag inte är behörig pga gymnasiebetyg eller något. Då ringde jag RekryC/HR och han sa att alla hade fått så? Quote
david_88 Posted June 25, 2009 Report Posted June 25, 2009 ANtagen till både OP och SOU! vånda!! Quote
Lindeblad Posted June 26, 2009 Report Posted June 26, 2009 @david_88: Både du och jag vet att det är OP du ska söka! Till er som blivit obehörig: Ring HRC och luska ut vad ni missat på, är det lämplighetsbedömning så finns ett prejudikat för överklagan. Till er som blivit antagna: Vi ses den 10 augusti... jag är antagen till nautisk profil. Quote
Recommended Posts