Dizzy_keys Posted February 11, 2009 Report Posted February 11, 2009 Då har jag fått bekräftelse på ansökan från FHS och registerkontrollspapper Quote
PhilipG Posted February 11, 2009 Report Posted February 11, 2009 Har fått papper för test dag i Enköping, samt fick register kontrolls papper idag. Om jag har förstått det rätt är test dagen för både SOU och OP? Quote
Berggren Posted February 11, 2009 Report Posted February 11, 2009 Någon som har koll på hur höga betyg man ska ha för att vara konkurrenskraftig? Över 40 borde man ju ligga bra till, men hur är det för dem som har lägre? Någon som har en uppfattning om hur det sett ut förr om åren? Quote
DaRaven Posted February 11, 2009 Report Posted February 11, 2009 Någon som har koll på hur höga betyg man ska ha för att vara konkurrenskraftig? Över 40 borde man ju ligga bra till, men hur är det för dem som har lägre? Någon som har en uppfattning om hur det sett ut förr om åren? 40? Vilken skala är det? Quote
ivar3 Posted February 11, 2009 Report Posted February 11, 2009 Ja-7-7=2, MVG i alla ämnen från gymnasieskolan=20, 2x20=40poäng Det e väl så FHS kommer att räkna eller e jag ute å cyklar sent på kvällen Quote
hacke Posted February 12, 2009 Report Posted February 12, 2009 Ja-7-7=2, MVG i alla ämnen från gymnasieskolan=20, 2x20=40poängDet e väl så FHS kommer att räkna eller e jag ute å cyklar sent på kvällen Hur blir Ja-7-7=2? Quote
Dizzy_keys Posted February 12, 2009 Report Posted February 12, 2009 (edited) För att det står så i antagningsordningen. Läs mer i denna tråd http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...aded&start= Edited February 12, 2009 by Dizzy_keys Quote
hacke Posted February 12, 2009 Report Posted February 12, 2009 För att det står så i antagningsordningen. Läs mer i denna tråd http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...aded&start= Jag som hade läst den tråden tidigare... Quote
Lindeblad Posted February 16, 2009 Report Posted February 16, 2009 För att det står så i antagningsordningen. Läs mer i denna tråd http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...aded&start= Jag som hade läst den tråden tidigare... Nja det där med betyg och vitsord och formler och allt har ju bara betydelse om antalet behöriga sökande överstiger antalet platser. Förra året var det precis som i år fler sökande än platser men väldigt många försvann på vägen och OP startade med 50 vakanser, ingen profil fyllde upp platserna. Så om vi ska döma av förra året så kommer man in om man tar sig förbi fys och psykolog. Klarar man inte det går det ju alltid att överklaga: http://forum.soldf.com/index.php?s=&sh...st&p=673940 Quote
Dizzy_keys Posted February 16, 2009 Report Posted February 16, 2009 Hur många tar man in till den nautiska inriktningen? Quote
Lindeblad Posted February 16, 2009 Report Posted February 16, 2009 Hur många tar man in till den nautiska inriktningen? OP 08 hade 170 platser, 17 platser på nautisk. 16 blev antagna till nautisk och 100 antagna totalt. Källa FHS. OP 09 påstås ha 150 platser. Quote
Faers Posted February 18, 2009 Author Report Posted February 18, 2009 För att det står så i antagningsordningen. Läs mer i denna tråd http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...aded&start= Jag som hade läst den tråden tidigare... Nja det där med betyg och vitsord och formler och allt har ju bara betydelse om antalet behöriga sökande överstiger antalet platser. Förra året var det precis som i år fler sökande än platser men väldigt många försvann på vägen och OP startade med 50 vakanser, ingen profil fyllde upp platserna. Så om vi ska döma av förra året så kommer man in om man tar sig förbi fys och psykolog. Klarar man inte det går det ju alltid att överklaga: http://forum.soldf.com/index.php?s=&sh...st&p=673940 Bara för att man klarar allt ska man inte vara säker på att man kommer in! Och överklagar man så får man nästan vara säker på att man får vänta ett år med sin utb. De arbetar inte särdeles snabbt när det gäller de frågorna tyvärr =/ Quote
Krook Posted February 18, 2009 Report Posted February 18, 2009 Bara för att man klarar allt ska man inte vara säker på att man kommer in! Och överklagar man så får man nästan vara säker på att man får vänta ett år med sin utb. De arbetar inte särdeles snabbt när det gäller de frågorna tyvärr =/ Ja, söker man en högskoleutbildning så kan man inte ha så höga krav på flexibilitet verkar det som. Kom ihåg att det inte är Försvarsmakten som administrerar och tar in till OP, utan FHS, och kursstart är en gång om år. /K Quote
martin Posted February 18, 2009 Report Posted February 18, 2009 Hur många tar man in till den nautiska inriktningen? OP 08 hade 170 platser, 17 platser på nautisk. 16 blev antagna till nautisk och 100 antagna totalt. Källa FHS. OP 09 påstås ha 150 platser. På op08-11 är vi 124 kadetter. 90% från armén ungefär. Finns folk från armén som läser nautik och virseversa. Quote
Berggren Posted March 16, 2009 Report Posted March 16, 2009 En sak jag kom att tänka på ... hur mycket är man ledig, antar att det är normala terminer som gäller på officersprogrammet? Hur är det med förmåner under denna tid, får man ersättning även när man är sommarledig, eller måste man betala mat och hyra själv då? Quote
Lindeblad Posted March 16, 2009 Report Posted March 16, 2009 En sak jag kom att tänka på ... hur mycket är man ledig, antar att det är normala terminer som gäller på officersprogrammet? Hur är det med förmåner under denna tid, får man ersättning även när man är sommarledig, eller måste man betala mat och hyra själv då? I princip gäller samma regler som för värnpliktiga, d.v.s. 144? kr per dag med 65 kr i tillägg under ledig tid. Quote
Berggren Posted March 31, 2009 Report Posted March 31, 2009 Ytterligare en fråga: Hur mycket plugg är det som kadett? Hur mycket schemalagd undervisning, hur mycket egen studietid? Antal fältveckor och motsvarande? Hur mycke är man ledig? Hur mycket av den tiden används till att plugga? Quote
Vikström Posted March 31, 2009 Report Posted March 31, 2009 Ytterligare en fråga: Hur mycket plugg är det som kadett?Det är en fråga som det inte är möjligt att ge ett generellt svar på. För egen del har jag lagt väldigt lite tid på plugg (relativt mina kursare och när jag pluggade civilt) medan kursare suttit och svettats i veckor med vissa kurser. Allt beror på en mix av fallenhet för aktuellet ämne, studiebegåvning och ambitioner. Quote
martin Posted April 1, 2009 Report Posted April 1, 2009 Ytterligare en fråga: Hur mycket plugg är det som kadett? Hur mycket schemalagd undervisning, hur mycket egen studietid? Antal fältveckor och motsvarande? Hur mycke är man ledig? Hur mycket av den tiden används till att plugga? Hur mycket plugg: som sagt ganska individuellt. Beror på ambitionsnivån. Vissa kurser är som alltid knepigare än andra. Hur mycket schemalagd undervisning: I regel har vi föreläsningar varje dag men dom är ju frivilliga att gå på. Egen studietid: Jag har kanske snittat 2h i veckan effektiv tid. Fältveckor: Dream on. Akademisk utbildning. Knappt några alls innan praktiken börjar termin 4. Lite norrlandsövningar osv bara. Ledighet: I stort sett varje helg och varje dag efter 1650 Plugg under ledighet: Individuellt såklart men jag försöker undvika det. Hoppas du fick lite klarhet Quote
david_88 Posted April 1, 2009 Report Posted April 1, 2009 Men hur ser det ut med skjutövningar och sånt? Inget? Quote
Krook Posted April 1, 2009 Report Posted April 1, 2009 Men hur ser det ut med skjutövningar och sånt? Inget? Det beror på vad du ska läsa för inriktning. Det blir mer skjuta om du läser Markstrid än om du läser Mekanik /K Quote
Apone Posted April 1, 2009 Report Posted April 1, 2009 OT: Skjuthallen på MHS K, vad är tillåtet där? Endast 5,56 patronvis, eller finns fler möjligheter? /OT Quote
david_88 Posted April 1, 2009 Report Posted April 1, 2009 @Krook, när väljer man det då? under termin 4? Quote
Krook Posted April 1, 2009 Report Posted April 1, 2009 När man söker OP så väljer man mellan Krigsvetenskaplig, Militärteknisk, Nautisk eller Aviatisk profil. Sedan väljer man inriktning inom respektive profil. Jag vet inte exakt men jag tror det är i skiftet termin 1 och 2 som det valet görs. Det kan säkert någon annan svara på, Martin kanske? /K Quote
martin Posted April 2, 2009 Report Posted April 2, 2009 När man söker OP så väljer man mellan Krigsvetenskaplig, Militärteknisk, Nautisk eller Aviatisk profil. Sedan väljer man inriktning inom respektive profil. Jag vet inte exakt men jag tror det är i skiftet termin 1 och 2 som det valet görs. Det kan säkert någon annan svara på, Martin kanske? /K Har fått olika ingånsvärden angående inriktningar. Har varit tal om att MSS inte skulle ha inriktningar utan en gemensam kurs för alla, detta ändrades senare till att alla inriktningar skulle finnas. Markstrid har tillexempel jägeriet, lätt infanteri, stridsvagn och 9040. Vi har ännu inte fått göra några val (läser termin 2). Det velas lite fram och tillbaka här. OT:Skjuthallen på MHS K, vad är tillåtet där? Endast 5,56 patronvis, eller finns fler möjligheter? /OT 50m patronvis ja. Finns bara fläktar för krutgas vid skjutplatsen så inga fancy skjutövningar kan genomföras. Om vi skjuter så gör vi det på Livgardet eller Amf 1. (Vi har låst ut vapnen en gång i år, för fys.) /Martin Quote
Beafer Posted April 2, 2009 Report Posted April 2, 2009 Jag var på Öppet hus på FHS igår och pratade med ett antal personer med olika anknytning till Officersprogrammet. Fick fram följande information: 1) Det är endast gymnasiebetyg samt värnpliktsbetyg som räknas vid antagningen. Övriga tester ger bara behörighet. Det spelar alltså ingen roll om man har jobbat som BFA, gjort tre missioner, hade en 8:a på MHS-provet samt 450 poäng på multitestet. Inget av detta är meriterande. Om två personer hamnar på samma poäng, så är det en maskinell lottning som avgör vem som kommer in. Det enda undantaget kan vara underrepresenterat kön. 2) Utbildningen i FHS regi är 20 veckor per termin, till detta kommer ett antal veckor som Försvarsmakten förfogar över. Man kommer dock få fyra veckors sammanhängande ledighet på sommaren samt ledighet över jul och nyår. 3) Hur många platser det är på respektive inriktning är ännu inte bestämt, men det lutar åt ungefär 110 platser militärvetenskap, 20-25 platser teknik och 15-20 platser nautik. Till nautikinriktningen var det cirka 60 sökande. Oklart om det var sammanlagt eller i förstahand. 4) Det är samma testtillfälle för OP och SOU. Dvs att om man sökt båda sorternas utbildning så kommer man bara bli kallad till ett testtillfälle. Testtillfälle 2 ser dock lite olika ut, då OP endast kräver psykologintervju. Denna ska avgöra om man är lämplig eller inte. Det ska enligt en örlogskapten på plats egentligen inte gå att vara lämplig för både OP och SOU eftersom det är olika sorters tjänster. 5) För tillfället ser det ut som att den ytterligare utbildning som de som går nautik ska ha efter examen kommer att bli ett år lång, istället för tidigare annonserade ett och ett halvt. Om man tillhör något av förbanden på Berga, kommer man få traktamente och bostad av FM, men om man tillhör något av Karlskronaförbanden kommer man antagligen inte att få det. Quote
simon Posted April 2, 2009 Report Posted April 2, 2009 5) För tillfället ser det ut som att den ytterligare utbildning som de som går nautik ska ha efter examen kommer att bli ett år lång, istället för tidigare annonserade ett och ett halvt. Om man tillhör något av förbanden på Berga, kommer man få traktamente och bostad av FM, men om man tillhör något av Karlskronaförbanden kommer man antagligen inte att få det. Jag trodde inte att man tillhörde något förband om man valde att gå OP? Quote
Beafer Posted April 2, 2009 Report Posted April 2, 2009 (edited) Det stämmer, men poängen är att den vidare navigationsutbildningen man ska ha för att nå upp till N5 - militär sjökapten (inte att förväxla med stabsfunktionen N5), kommer att bedrivas efter examen, då man kommer att vara anställd på ett förband. Edited April 2, 2009 by Skoog Quote
martin Posted April 3, 2009 Report Posted April 3, 2009 Men hur ser det ut med skjutövningar och sånt? Inget? I stort sett inget under de tre första terminerna. Kanske en skjutdag, heldag, per termin. Quote
JAS Posted April 3, 2009 Report Posted April 3, 2009 1) Det är endast gymnasiebetyg samt värnpliktsbetyg som räknas vid antagningen. Övriga tester ger bara behörighet. Det spelar alltså ingen roll om man har jobbat som BFA, gjort tre missioner, hade en 8:a på MHS-provet samt 450 poäng på multitestet. Inget av detta är meriterande. Om två personer hamnar på samma poäng, så är det en maskinell lottning som avgör vem som kommer in. Det enda undantaget kan vara underrepresenterat kön. Eftersom det är en högskoleutbildning, och gymnasiebetygen är så viktiga som dem är, borde man inte kunna söka på högskoleprovsresultat också? Quote
Recommended Posts