Jump to content

Tejpade m90 kängor

Guest martin_67

Recommended Posts

Guest martin_67

I senaste hv tidningen på sid 42 står det att m90 kängorna hvererade under Nijmegenmarschen. För en deltagare redan vid första rastplatsen ganska oroväckade...är det något som en soldat måste kunna lita på utom vapnet så är väl kängorna något av det viktigaste. För dom drabbde var det bara att ta fram tejprullen och hoppas att det håller...men alla tepade kängor tog sej i mål! inte dåligt tycker jag :blink: vad tycker ni? "pinsamt bara att det händer vid sådana tillfällen"

I senaste hv tidningen på sid 42 står det att m90 kängorna hvererade under Nijmegenmarschen. För en deltagare redan vid första rastplatsen ganska oroväckade...är det något som en soldat måste kunna lita på utom vapnet så är väl kängorna något av det viktigaste. För dom drabbde var det bara att ta fram tejprullen och hoppas att det håller...men alla tepade kängor tog sej i mål! inte dåligt tycker jag :blink: vad tycker ni? "pinsamt bara att det händer vid sådana tillfällen"

Kanske ett måndagsexemplar....

Tycker m90 kängorna tål jäkligt mycket stryk. Sen är det kanske inte världens bästa känga att gå långa marscher med, finns betydligt bättre kängor att använda då. Men att de gick sönder för ovan nämnde deltagare är nog mest otur med ett dåligt ex.

Jag har varit med om att hälen lossnat på m/90-kängan under någon övning i skogen..

Jag har dock aldrig sett något motsvarande hända under marsch, med kängor som innan är i gott skick. Ett par nya kängor ska utan problem hålla för 1-2 nijmegenmarschen + träningen inför. Min rekommendation är att man ser till att byta till ett par fräscha kängor innan man påbörjar sin träning..

Under en blöt övning för någon månad sedan lossnade båda sulorna från kängorna för en kille i min grupp. Dom satt fast pyttelite i hälen. Resten hade bara släppt. Jag har för mig att han precis hämtat ut dom från förrådet.

Så kan det gå.

jag har sett samma fel några gånger...

tror att det är en batch med kängor som är av riktigt dålig kvalitet..

Jaha där ser man. Verkar vara ganska vanligt tydligen.

När jag gjorde lumpen så vet jag ingen som drabbades av detta. Fast det var förvisso när kängorna var nya :baskerPa:. Är väl samma batch av kängor som används idag kanske... som legat i förrådet i 15 år hehe.

Kommer inte ihåg något fall under utlandstjänst heller, fast där använder de flesta oftast andra kängor.

jag har inte sett några kängor som gått sönder på det sättet före 2005 så troligen är det en batch kängor levererad då...

kommer inte ihåg om de jag sett var Sievi eller Arbesko, men jag har ett svagt minne av att det varit samma iallafall...

är det någon som vet vilken tillverkare det varit på de ni känner till som gått sönder?

Sist övning var i hällande regn, kopisen klagade på att kängorna tog in vatten. Jag gnällde på honom för dårlig skovård. Under vapenvården senare på dagen får jag syn på sulorna, i m"mellanrummet" mellan slitytorna har gummit spruckit ordentligt på flera ställen. Inte konstigt han blev blöt. Dessa var tillverkade för över 10 år sedan eller nåt sånt (årstalet står på sulan).

Fick då en möjlighet att pika kamrat nr 2 som jobbar på skofabriken som har tillverkat dem..

Själv har jag bara god erfarenhet av M90 kängorna sedan 1990. De är inte världsbäst på nåt tror jag, men känns väldigt "allround".

Kvaliten skall enligt befäl YO på plats, ha sjunkit efter att de började produceras i Finland. Men har inget som visar att det verkligen är så.

Mitt andra par kängor under mina två månader i grönkläder (första paret var alldeles för små...) släppte hela högerkängas häl på en dag på skjutbanan. Var ju en rolig sak att upptäcka när man sprang och markerade. Var bara att åka tillbaka och byta (och dessutom få ut ett par sprillans nya från '08!).

• BlåGul -1

Jag har varit med om fyra sulsläpp på känga 90 som är ett riktigt bedrövligt skodon. Kängan är gjord för dålig passform för alla och är typad för att räcka en grundutbildning innan omsulning. Kängan ska således bytas efter GU, mission eller eljest den används mycket.

/K

Jag har varit med om fyra sulsläpp på känga 90 som är ett riktigt bedrövligt skodon. Kängan är gjord för dålig passform för alla och är typad för att räcka en grundutbildning innan omsulning. Kängan ska således bytas efter GU, mission eller eljest den används mycket.

/K

Kanske en aning OT..

Har aldrig förstått varför folk klagar på 90kängans komfort. Har aldrig fått ont eller fått skavsår av dem.

Har varit med om att en kille från min avdelning hade sulsläpp, den såg inte så vacker ut. Men i övrigt tycker jag den är bra. Har visserligen inte använt dem lika mycket som majoriteten på forumet har men.

min erfarenhet är att det som oftast är nackdelen vad gäller sulor är den mycket varierande kvalitén på de "regumerade" skorna (skor med utbytt sula)

de skor jag använt som haft originalsulan från början har hållit kanonkvalitet.

Sievi kängorna och Arbesko kängorna tycker jag håller lika bra kvalitét så inga kommentarer.

/K

Kanske en aning OT..

Har aldrig förstått varför folk klagar på 90kängans komfort. Har aldrig fått ont eller fått skavsår av dem.

Har varit med om att en kille från min avdelning hade sulsläpp, den såg inte så vacker ut. Men i övrigt tycker jag den är bra. Har visserligen inte använt dem lika mycket som majoriteten på forumet har men.

Jag får nästan alltid problem p.g.a 90 kängorna, vet inte hur många gånger jag tappat högerstortånagel när jag gått i 90 kängorna dagligen. Har problem med nedtrampad hålfot och det är inte kängorna särsklit bra för, dock har jag fått ut sulor från FM som är klockrena att ha i kängorna som avlastar hålfoten (eller brist av hålfot) mycket bra!

Jag är också en sådan som måste fått fötter designade för 90-kängorna, gått 4 nijmegen i mina. Och knappt en blåsa...

Ett bra tips om man ska gå långt är att ta med ett extra par kängor, utifall det första paret går sönder.

Inte heller jag brukar ha problem med 90-kängorna (8 Nijmegenmarscher), men jag bävar inför den dagen jag drabbas av lossnande sulor! Jag lider med dom som tvingades bryta pga detta!

Ett bra tips om man ska gå långt är att ta med ett extra par kängor, utifall det första paret går sönder.

Inte heller jag brukar ha problem med 90-kängorna (8 Nijmegenmarscher), men jag bävar inför den dagen jag drabbas av lossnande sulor! Jag lider med dom som tvingades bryta pga detta!

Jag vill bara instämma med tipset att ha med sig ett par extra kängor när man går Nijmegen och då hellst en annan modell av känga än de ordinarie. Olika kängmodeller skaver på olika ställen och att byta kängor efter två eller tre mil känns nästan som att börja dagen på nytt.

Vi har haft stora problem med kängorna på årets GU, lossnande sulor och vittrande klackar...

Verkar som om man har grävt fram lite väl gamla kängor ur förråden.

Personligen har jag svårt med sömmen där plösen sitter fast, den trycker mitt på fotbladet och gör riktigt ont. Därför försöker jag hålla mig till andra typer av kängor. Har kört slut ett par Magnum Protector (som jobbet bjussade på som skyddsskor) och dom funkade bra som "vardagskänga". Dock kör jag mina Meindl Performance som kvalitetskängor, dom jag har nu har någonstans mellan åtta och tio år på nacken och en omsulning i halvtid.

Verkar vara sämre kvalitet nu för tiden.

Har ett par m90 som är snart 15år gamla, de är rätt slitna men ingen tendens till att vara på väg att gå sönder.

Har för mig att FM la ut tillverkningen av m90 kängorna på en annan leverantör för ett antal år sedan. Kanske är därför det är sämre kvalitet i dagsläget?

Det är ganska vanligt att sulorna lossnar från 90 kängorna.När dom gör det är det oftas på kängor som är tillverkade 90-93 dvs gummit har torkat av ålder.Så det spelar ingen roll om dom är helt oanvända eller om dom är använda, gummit torkar ut till slut på alla kängor

/oak

Verkar vara sämre kvalitet nu för tiden.

Har ett par m90 som är snart 15år gamla, de är rätt slitna men ingen tendens till att vara på väg att gå sönder.

Har för mig att FM la ut tillverkningen av m90 kängorna på en annan leverantör för ett antal år sedan. Kanske är därför det är sämre kvalitet i dagsläget?

Samma här, använder 2 uppsättningar med kängor, det ena från 1991 och det andra från sent 90-tal. Funkar fint och inte haft några problem med dem och de är de kängor som passar mina fötter bäst. Dock på senare år med en mjukare inläggssula.

Ja, produktionen var från början i Norrvikens skofabrik i Skee, nån mil från Strömstad. Men den hamnade i finland någon gång på på 2000-talet vill jag minnas. Då vi under GU-91/92 fick ut M59 uniformen och man kunde köpa 2-sortering från fabriken för några hundralappar, var jag nästan som en grossist till mina grönklädda kamrater som ville ha bättre, billiga kängor. :blink:

Jag har genomfört 10 (tio) stycken Nijmegen och ett antal andra liknande vandringar och anser mig ha viss erfarenhet i ämnet. Människan är av naturen lat, så även jag, och alla upptänkliga genvägar och förbättringar har prövats. Mina två första Nijmegenmarscher (inkl. träning) genomfördes i ”m/59 kängor” vilka ger en helt annan dimension av både trycksmärtor och blåsor än vad m90 dito hittills kunnat uppbåda (blåsor under blåsorna har jag aldrig upplevt med m90…). Att m90 inte är den tekniskt mest avancerade kängan kan man inte komma undan men den var säkert prisvärd och fyllde sitt syfte i invasionsförsvarets sista skälvande andetag.

Något som många (även FMV/FM…) verkar glömma är att kängor, liksom annan stötdämpande utrustning, är färskvara. Jag kommer inte ihåg den rekommenderade livslängden (år och/eller kilometer) på ett par löparskor men det finns ingen (nåja, ytterst få…) som mer en en gång skulle springa ett maraton i sina favvospringskor som är 15 år gamla och ”man alltid har tränat, klippt gräset och gått med hunden i”; ”Fjädringen på min bil är inkörd och bra – den har fungerat i 25 år, den vill jag inte byta!”. 1999 hade jag förmånen att ha ett utomhusarbete under sommaren och gick dagligen i mina m90-kängor. De hade jag haft under lång tid och var vad man brukar säga ”riktigt ingådda”. Emellertid fick jag möjligheten att byta dem mot ett par nya kängor på plats i Holland och var lite osäker på hur det skulle arta sig. Det gick ganska bra, förutom ett litet skavsår bakpå vaden som föranledde att jag på tredjedagens andra rastplats böt tillbaka till de gamla kängorna jag bar med mig i ryggsäcken. Efter 500 meter insåg jag mitt misstag då stötdämpningen på mina ”favvokängor” var lika bra som en urvriden disktrasa. Jag härdade ut och vid rasten 50 minuter senare bytte jag tillbaka. Sedan dess har jag genomfört ytterligare fyra Nijmegenmarscher med nya, oingådda, direkt-ur-förpackningen m90-kängor utan problem.

I anvisningen/ordern för marschen 1989, när jag gick första gången, anvisades/beordrades man att ha två par kängor med (ett par i reserv). Att ha två par kängor har sina fördelar: man har ett utbytespar utifall ett par skulle fallera, men framförallt kan reservparet (”kängpar 2”) stå och torka i förläggningstältet under dagen och vara torra och fina nästa marschdag. Att behöva laga kängorna med tejp är naturligtvis inget bra betyg åt tillverkaren eller FMV, men det är väl inget som inte lite gaffa- eller glasfibertejp skall kunna fixa så pass att man kommer tillbaka till Heumensord?

M90-kängorna varierar rätt mycket i kvalitet, jag skulle inte våga ta ett par M90 direkt från förrådet och gå Nijmegen eller annan längre marsch, i min och mina soldaters erfarenhet kom M90 tillbaks till förrådet trasiga inom ett par dagar eller inte alls. Har de gåtts fem till tio mil utan att börja visa tendenser att gå sönder så håller de förmodligen åtminstone en normal värnpliktstjänstgöring ut På de fem par jag haft (fyra par privat, ett par i lumpen, alla med många långa mil lagda) så har bara ett par råkat ut för sulsläpp eller annat större haveri och det var efter fyra år daglig tjänst hos mig och jag köpte dem begagnade så de hade ett halvt till ett år hos kustjägarna först.

Använder inte mina M90 kängor mer än nödvändigt.

Kör istället med Lowa mega camp. Samma känga som combat boot, men utan gore - tex.

Mycket bättre stöd när man bär packning enligt min uppfattning.

• 2 weeks later...
Hur är det med lagningen egentligen efter man lämnat in dem? Själv lämnade in mina skadade kängor som har slitits sönder vid tårna.

De "nya" som jag inhämtade höll under en KFÖ-vecka sen så lossnade hela sulan, på båda kängorna! :o

Ja man gör ju en bedömning av hur pass sliten kängan är i övrigt, skicket på lädret/ytterhölje tåhättan, bakkappan, innersulan osv uppfyller det vissa krav så skickas kängorna oftast på regumering (ny sula limmas dit) alternativt så limmar man på en extra bit på den slitna delen av sulan ex hälen (ni har säkert sett svarta bitar på vissa sulor).

att just dina sulor lossnade strax efter KFÖ veckan är ytterst tråkigt, var kängornar nya eller bättre begangnade?

man kan även anta att maskinerna som tillverkar skorna "slits" eller ändras en aning efter X antal tusen tillverkade kängor, man kan därav anta att det finns vissa Batch inom FM som är tillverkade strax innan maskinerna på Sievi, Arbesko motsv blev kalibrerade.