Jump to content

KS 08 antagna


Recommended Posts

Hej!

 

Leo var namnet och jag är 24 år gammal. Bor i Kalmar där jag studerar systemvetenskap, kommer dock att plugga statsvetenskap när jag kommer hem. Min befattning kommer att vara sign/bilf. Jag har börjat hårdträna inför missionen och spenderar just nu mkt tid på att träffa nära och kära. KS08 är min första mission, har tidigare varit med i IM01 och IM02. Varje dag inför inryckning innebär en massa tankar och funderingar, som tur kan dessa ventileras i detta forum. Till alla yxor: Kom gärna med tips, idéer och "peptalk"

 

Mvh

Leo

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 313
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

är inte riktigt säker, men det är nog stab/tross.....såg att du hade gjort en vända till Kosovo innan, har du schyssta tips, allt mellan himmel och jord så tveka inte med att dela med dig :/

Link to comment
Share on other sites

Japp, jag kommer att filma en hel del, vet du vad bilfarna hade för fordon när du var nere? jag vet att det är en lökig tjänst, men jag kommer ändå göra mitt bästa för att hjälpa tilll där det behövs B) ... hoppas att man får åka över tilll andra nationers camper , särkilt jänkarna..mkt leksaker :/

Link to comment
Share on other sites

Du kommer nog att köra de förträffliga MB Sprinters eller eventuellt VW-bussarna (9sits)om dom är kvaroch om du har tur så blir det väl GW.

Om du vill åka till Jänkarna och Bondsteel så skall du veta att du Måste låta den där fjanten med mässingstav kontrollera pipan.

Det blir nog en hel del baccisande får väll hoppas på det i alla fall. :/

Link to comment
Share on other sites

Hoppas att man får utbyte av alla möjliga nationer .... en grej jag funderade på häromdagen: hur mkt personlig packning får man ta med sig? Går man nånsin i civila kläder utanför campen?

Link to comment
Share on other sites

Fältbyxor 90 P Samma som Fältbyxa 90 men med svårantändligt foder, dragkedja baktill vid byxbensslut och två stora nedre benfickor för mindre verktyg. Den högra benfickan inredd med tre fack som är avsedda för Ak 5 magasin. Eftersom stridsfordonspersonal sällan bär fullständigt stridsbälte när man är i vagnen så måste de ha ett alternativt ställe att förvara magasinen. P.g.a. att magasinen väger en del har byxorna hängslen för att de inte skall hasa ner. Vadderade förstärkningar är insydda i knän och midja.

 

Fältjacka 90 P Kort midjejacka med åtdragbar resår i nederdelen, mönstertryckt, vatten/oljeavvisande, svårantändligt foder, fickor för pennor på vänster arm samt extra namnbrickshållare. Vadderade förstärkningar insydda i armbågar och axlar.

 

På vänster sida sitter två stycken och på höger sida en namnbrickshållare. De bägge vänstra är avsedda för den vanliga namnbrickan och för en s k befattningsbricka, dvs är man plutonchef står det t.ex. AR på brickan osv. Den högra hållaren var ursprungligen avsedd för att fästa telehjälmkabelns clips, för att få denna ur vägen. Eftersom clipset på kabeln till telehjälm 9 sitter lite "bakvänt" fungerar inte detta i praktiken. Det går dock att fästa en vanlig namnbricka på kabeln för att på detta sätt fästa kabeln i hållaren. På nya modeller av jackan är den högra namnbrickshållaren borttagen.

 

s_m90jacka_pansar.jpg

 

All information från SoldF.com :/

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Hoppas att man får utbyte av alla möjliga nationer .... en grej jag funderade på häromdagen: hur mkt personlig packning får man ta med sig? Går man nånsin i civila kläder utanför campen?

Du går aldrig i dina civila kläder förutom när du fysar eller får möjlighet att åka på nån sorts av leave.

Såvida inte CampOrdern har ändrats så är det så.

Link to comment
Share on other sites

Du går aldrig i dina civila kläder förutom när du fysar eller får möjlighet att åka på nån sorts av leave.

Såvida inte CampOrdern har ändrats så är det så.

Nu när t.o.m. KS-missionerna börjar närma sig "tvåsiffrigt" så får man väl vara glad om man får ha fyskläder när man fysar...

Edited by APC-mannen
Link to comment
Share on other sites

Har läst att alla på KS07 fick ut 90P om de ville. Är det sant?

Ja, helt nya.

 

Du kommer nog att köra de förträffliga MB Sprinters eller eventuellt VW-bussarna (9sits)om dom är kvaroch om du har tur så blir det väl GW.

 

Tror GW har gått till skytte eftersom PL fick våra TLC. VW-bussarna är helt slutkörda (iaf den på RL, men vad jag har hört även på SL) men de är kvar ändå.

 

Om du vill åka till Jänkarna och Bondsteel så skall du veta att du Måste låta den där fjanten med mässingstav kontrollera pipan.

 

Trots detta lyckades en svensk dra ett vådaskott men det var pipmannen som fick skit för det, så nu sköts det av befäl/med befäl närvarande.

 

Vilket kompani ni tillhör kan ni se på första siffran i befattningsnumret:

1=PL

2=QL

3=RL

4=SL

Link to comment
Share on other sites

APC-mannen>> Det ser ut som om Camp Tor råkade ut för en A-bomb efter det att jag åkt hem.  :camo:

Hahaha! :/ Ja, det kan nog stämma. Inte mycket kvar från det va? Ändå är bilden EFTER det att jänkarnas camp Caisson försvann. Fast den har du ju heller aldrig sett antar jag.

Edited by APC-mannen
Link to comment
Share on other sites

VW-bussarna är helt slutkörda (iaf den på RL, men vad jag har hört även på SL) men de är kvar ändå.

Hoppas att RL:s VW inte är mintgrön längre! :camo:

Jo, visst är den det.

Den är från 1999 och har gått 8000 mil och är helt slutkörd. Det var knappt att den orkade upp för backen till Bifrost.

Samtidigt finns det TLC från 1991-93 som gått 25 000 mil (har hört upp till 50 000 för vissa) och fortfarande rullar.

 

Bilden du har lagt upp heter sb, är det Sierra Base sett från luften?

Link to comment
Share on other sites

Samtidigt finns det TLC från 1991-93 som gått 25 000 mil (har hört upp till 50 000 för vissa) och fortfarande rullar.

 

Bilden du har lagt upp heter sb, är det Sierra Base sett från luften?

Nån som sett om "Landkryssaren" 13407 fortfarande lever? :huh:

 

SB=Sierra Base, som den såg ut efter att jänkarna stack alltså.

Edited by APC-mannen
Link to comment
Share on other sites

Samtidigt finns det TLC från 1991-93 som gått 25 000 mil (har hört upp till 50 000 för vissa) och fortfarande rullar.

 

Bilden du har lagt upp heter sb, är det Sierra Base sett från luften?

Nån som sett om "Landkryssaren" 13407 fortfarande lever? :huh:

 

SB=Sierra Base, som den såg ut efter att jänkarna stack alltså.

Vet ej dessa fanns på RL/KS06:

AR: 63254

BR: 12952

CR: ? skrotades tidigt under missionen

ER/RL: 13410 pickup grön, utan styrservo

ER/RL: 13488 pickup kamomålad, gick mycket bra (hade upp den i 135-140), tillhörde kompaniet på Sierra Base BA12/99

 

Hur var det, ni tog över Sierra Base efter jänkarna och rev den under BA99?

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

Vilket kompani ni tillhör kan ni se på första siffran i befattningsnumret:

1=PL

2=QL

3=RL

4=SL

Men det finns fler förstasiffror. Även 5-7 förekommer.

 

Vad står de olika för?

Vet ej jag tror stabens (VL) nummer började på 0.

Link to comment
Share on other sites

Trots detta lyckades en svensk dra ett vådaskott men det var pipmannen som fick skit för det, så nu sköts det av befäl/med befäl närvarande.

Stackas chef mässingspinne om det händer något då!!!! :huh:

De kollar pipan men dom skiter i magasinsstyrningen, men nu kanske det är dax för dom att konstruerat en mässingsbit för magasinsstyrningen också???

Link to comment
Share on other sites

Hur var det, ni tog över Sierra Base efter jänkarna och rev den under BA99?

Sierra Base är det som blev till av spillrorna som blev kvar efter camp Tor revs (BA07). Sierra Base och jänkarnas camp Caisson bildade en liten camp tillsammans. Sommaren -98 lämnade jänkarna camp Caisson, och den delen av campen hamnade utanför det som sedan bara var Sierra Base. (Som jag antar revs sedan under BA99?)

 

Toyotan 13407 vet jag för övrigt inte ens om det någonsin kom till Kosova?

Edited by APC-mannen
Link to comment
Share on other sites

Hoppas att man får utbyte av alla möjliga nationer .... en grej jag funderade på häromdagen: hur mkt personlig packning får man ta med sig? Går man nånsin i civila kläder utanför campen?

KS06 hade 2 leaver, en på 2 veckor då man fick gratis hemresa och en på en vecka då man om det fanns lediga platser på herkan kunde åka gratis. Ett flertal valde att åka till Grekland på sin 1-veckas leave. Det är enda anledningen till att ta med sig civila kläder.

 

Jag tror det är totalt 60 kg packning (fördelat på 2 bärsäck 2000, 1 civil väska/ryggsäck och en persedelpåse som handbagage) man får ta med sig på herkan vid rotation. Då ingår all personlig utrustning minus vapen och kroppsskydd. Man kan välja att lämna en del utrustning i en off-pack-väska på Almnäs t ex kommer ni sannolikt inte behöva vinterkängor och en massa annat skräp man får ut. Mer utrustning lämnad på Almnäs = mer egna prylar och mer sprit vid hemrotation. Det går ju även bra att skicka civila prylar med paket till/från Kosovo.

Link to comment
Share on other sites

Sitter och funderar på dator och ur fan man skall få med den ner några tips kanske???

Var och kollade på en aluminum väska fan det kommer ju väga typ 10kg med dator och allt !

Inte bra i vikt synpunkt skall man behöva charma travel eller?

Smusla med den i kroppsskyddet kanske ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...