Jump to content

Bajonett och andra närstridsmetoder

Guest

Recommended Posts

Att: Hans

Du verkar ha en förkärlek till KJ!

Efter vad jag har hört så tränar väl KJ mest närstrid av all förband i sverige men det är bara vad jag har hört det finns säkert nån annan som är bättre lämpad än mej att svara på denna fråga! :P

//Tompa :shaun

Bajonettstrid kan man ju utesluta med en gång, då det inte finns bajonett till AK5. Enda handgemängstränandet vi hade var under skyddsvaktsutb. Tror det var en dag ungefär, men jag var ju inte direkt KJ..  

Sedan utövades det ju ibland under fritid m.m... men det räknas väl inte? :rolleyes:

Bajonetten användes under alla skarpa stridsskjutningar när jag gjorde min GU. Det va rätt kul, befälen va rätt uppfinningsrika när det gäller det. De hängde upp dockor i träd som efter att de drog i ett snöre gled ner framför truppen. Vi använde AK4ans bajonett som funkade väl även fast det inte va en AK5 bajonett. Vad jag har hört så används fortfarande bajonett på K3.

>Du verkar ha en förkärlek till KJ!

INte riktig, men just nu efterforska jag marina SF enheter i Norden -- om ni har infos om Finnlands Taistelusukeltajat, Danmarks Frømandskorps eller Norges Marinejegerkommando så lät gärna av er!

>handgemänge

Skulle ha tänkt på det. Samma ord på tyska ;)

Tränar man nån särskilt stil (typ taekwon do eller nåt), eller är de blandade teknikar hämtat från olika stiler, boxing, osv?

Tackar

HASSE

tror det va någon gång i förra veckan kunde man läsa på mil.se om yrkesofficerare som utbildade sig till instruktörer inom Krav Maga, israeliska närstridssystemet, för att sen lära ut det på förbanden. vad jag har förstått används redan krav maga i viss utsträckning på vissa förband. har själv tränat det o kan säga att det funkar jävligt bra! där handlar det inte om fina ninja-sparkar utan där slår o sparkar man tills den andra ligger jävligt aggresivt =)

pungspark for ever! :devil

rekomenderas för dig som funderar på att börja träna kampsport! :cool:

Vad jag saknar är ett Föravarsmaktsreglemente Hangemäng. Det och ett centrum för handgemäng kanske i anslutning till KJS eller FM överlevnads- och idrottcentrum.

Förr fanns det en FBU-veckokurs i handgemäng. Det vore också bra om den återupptogs.

Handgemäng är en viktig del av den militära utbildningen, bl a ger den ökat sjävförtroende.

Mera handgemäng åt folket!

sivu141.jpg

HANS

De två olika sorterna som utbildas i Finland är röjdykare samt stridsdykare. Före utbildningen börjar så prövas de sökande i 3 dagar i ett förtest, 70-80 deltar i förtestet varje år för de två kurserna (röj/stridsdyk). Man utbildar röj varannat år och stridsdyk varannat. Hur förtestet går till är tydligen hemligt, men i finska värnpliktsnytt läste jag iaf att man genomför bland annat psykologintervjuer 7 meter under vattenytan. Hm, vad nu det kan betyda.

20 st antas av dem och får genomföra militärtjänst under 12 månader, varav 3 är vanlig GSU och resten är befattningsutbildning, samtliga får underofficers grad vid muck. Utbildningen till både röjdykare/stridsdykare sker i 5. Minflottiljen. Antal dagar man dyker är 15-20 i månaden, och när man inte dyker är man besättning på speciellt moderfartyg som man har 2 st av, med tryckkammare och dyl. Nedan Mursu:

http://www.mil.fi/joukot/slmepa-5.milv/sisalto/mursu.htm

Vad gäller utrustning så har de nog det mesta inom rimliga gränser, framförallt stridsdykarna, då de endast är 20 st så får de ju vad de vill ha förmodar jag. Kanske svårt att uttyda på nedanstående bild, men som standard har de iaf den vanliga automatkarbinen och pistolen samt det vanliga (specialförbandens) stridsväst. Sen anpassas väl antagligen utrustningen efter uppdrag.

http://tietokannat.mil.fi/ilma2002/get2data.php3?id=44

Du har stor insikt i vad Ninjutsu handlar om märker jag.

...där handlar det inte om fina ninja-sparkar utan där slår o sparkar man tills den andra ligger jävligt aggresivt =)

pungspark for ever!

Jag håller med Inf. En standardiserad gren är en bra idé. Den lilla utbildning i närstrid som kan presteras under GU blir bara patetisk, men har man en standardgrund att stå på kan beväringen på eget initiativ vidareutveckla sina kunskaper civilt efter GU. Kravmaga är i grunden självförsvar vilket är bra för förband i ex internationell tjänst, vissa förband skulle kanske må bättre av en mer offensiv stil som Ninjutsu eller Sambo. Både Sambo och Ninjutsu använder också vapen i sin gren som spadar, svärd, kniv och andra tillhyggen.

>

Ninjutsu är lite svårare att hitta dojos till. Snygga sparkar är lågprioriterat i Ninjutsu som är en mycket praktisk gren om man avser att lämna sin fiende död efter sig.

Casca

För dem som vill se lite Krav maga under utövning av sveriges bästa gubbar. Så kan ni titta på denna hemsidan: http://www.kravmaga.nu

Första filmen:

http://www.kravmaga.nu/videos/kma.wmv

Andra filmen:

http://www.kravmaga.nu/videos/[email protected]

Dem verkar kunna sina grejer :)

Här står det om FM nya projekt "Närkamp": http://www.mss.mil.se/utbildning/article.php?id=5447

Det finns, mig veterligen, ett reglemente för handgemäng. Det utvecklades av en Kn Dahlquist och detta utvecklades i sin tur till ju jutsustilen Shogun Ju jutsu. Inom detta system används också knivar, vapen och allt du kan tänka dig. Den militära delen kan tränas när man tränar till instruktör och man har t o m AK 5 attrapper med rätt viktfördelning för att få "rätt känsla". De instruktörer som jag hade i handgemäng på I 16 hade fått sin instr.utb. av Shogun instr.

Tyngdpunkten i systemet ligger på praktiskt självförsvar med utgångspunkt från dina egna förutsättningar.

Kan rekommenderas!! :)

att. Casca: stämmer att den civila delen av krav maga är i grunden självförsvar men den militära varianten e ganska effektiv offensivt med kan ja lova ;)

tyvärr lärs denna del av krav maga inte ut bland civila.

vet inte riktigt vad ninjitzu är men det låter ju rätt bra me... så länge det är uppbyggt för att fungera på gatan och inte i ringen så...

Ninjutsu tar för lång tid att lära sig för att det skulle vara en bra metod att lära ut till värnpliktiga.

Där jag tränar så är träningen tämligen inriktad på grepp, med önskat resultat att grovt skada motståndaren.

Även sparkar mot knän och skrev förekommer rätt mycket.

Snygga snurrsparkar finns knappt, inte något man tränar på speciellt mycket. Iaf inte där jag är...

• 2 weeks later...
Guest Hanfot

*hmm*

Tja var skall jag börja....?

När jag gjorde min vpl så fick jag 10h handgemäng. Och jag låg på 505 kj komp. Slår vad om att det fanns andra som fick mer handgemäng än oss det året.

Det hela beror ju på vilka bestämmelser som finns och vilka utb krav som tagits fram för utb året. En del får ju inte överlevnadsutb medan året därpå så får ngn annan det med samma befattning.

Hörde idag på jobbet att vi har fått en ny kull instr i handgemäng som skall utb biträden och vpl på resp regemente. Det arb lite på att få ihop ngt som skall ingå i den fysiska aktiviteten för varje vpl i framtiden.

Vet inte var det slutar??

Vilken stil som är bäst är rent tramsigt. Stilarna är ju personliga. En aggressiv person tränar knappast tai chi tror jag...

Dessutom så skall det kanske nämnas att handgemäng anv när inte eldhandvapnet kan anv. Pga av eldavbrott, ont om utrymme eller rent av förlagt det. Därför tränar man med stridsutrustning på sig. Funkar inte så bra med höga ansikts sparkar. Det är lättare och bättre att ge sig på knä och skrev. Alla fulla tricks är ju tillåtna om det skulle vara en skarp situation.

Til HANS:

Information om det danske Frømandskorps kan findes på disse links:

Den officielle hjemmeside: http://www.5eskadre.svn.dk/fkp/fkpfr.htm

Artikel i Søværns Orientering:

http://www.sok.dk/pr/svnori/snvort00/svnort200/fkp.htm

Artikel i krigeren.dk: http://www.krigeren.dk/content/artikel_vis.asp?ArtikelID=29

Privat hjemmeside om danske specialenheder: http://fkp.ninja.dk/

"Modifierad aikido" kan även vara bra då det gäller handgemäng. Jag tränade det i två år, och tränarna visade hur man LÄTT kunde döda folk eller paralysera dem, det räckte t.ex. med att flytta ena knät 10 cm åt höger vid en fällning för att knäcka ryggraden på motståndaren.

Aikido är en bra kampsport, i och med att man använder sig av anfallarens energi i motattacker, vilket gör att man inte behöver vara ett muskelberg för att gå levande ur en fight.

En liten upplysning, vad gäller reglemente för handgemäng vet jag inget men i det "nya" GU-paketet som börjar gälla om det är fr.o.m. i år eller ngt så finns det ett litet paket med handgemäng som ligger på typ 15 h eller nåt sånt... Även för oss "vanliga dödliga" mao som inte är vare sig amf, jägare eller dylikt...

hmmm det verkar ha utvecklat sig ordentligt i ämnet närstrid inom FM sen jag gjorde min VP...Handgemäng med Bajonett var aldrig på tal...därimot närstrid med skarpslipade fältspadar.. :D

Och det här fick vi lära oss på ett IngReg hehehe :)

I skyddsvaktsutbildning ingår ju en del handgemäng med bajonett men för övrigt var det inte mkt, lite innan man gick högvakt å så, men å andra sidan hade jag ingen "machoutbildning" överhuvudtaget ???

• 1 year later...

Det finns en hel del information om Försvarsmaktens utbildning i Krav Maga på följande sidor:

Försvarsmakten #1

Försvarsmakten #2

Dessutom finns mycket info om Krav Maga på Stockholm-centrets hemsida. Ibland dyker det även upp militär KM på träningarna, speciellt i deras mest avancerade grupp.

Stockholm Krav Maga Center

De har hyggliga rabatter för yrkesmilitärer i enlighet med överenskommelse med Försvarsmakten.

Mvh Lazze

Räknas pipstöt, kolvslag och ak 5 genom nyckelbenen som handgemäng, i så fall har jag haft ett par timmar. Dock saknade jag en riktig jävla fight. Drog iofs till en kille med en stor jävla pinne en gång! Han blev inte glad men jag sa att jag improvisera. (killen var 120 kilo muskler så det var min enda chans :dong: )

Edited by Hideous

"Modifierad aikido" kan även vara bra då det gäller handgemäng. Jag tränade det i två år, och tränarna visade hur man LÄTT kunde döda folk eller paralysera dem, det räckte t.ex. med att flytta ena knät 10 cm åt höger vid en fällning för att knäcka ryggraden på motståndaren.

Aikido är en bra kampsport, i och med att man använder sig av anfallarens energi i motattacker, vilket gör att man inte behöver vara ett muskelberg för att gå levande ur en fight.

har ju tagits upp i många andra trådar, men ett litet svar här. har kört aikido i ett tiotal år, och håller inte med dig alls. aikido tillhör nog de kampsporter som tar längst tid att ta till sig, just för att du använder dig av moståndarens krafter istället för dina egna. de kan ju funka bra på träning kan man tycka, men tar år för att kunna tillämpas.

och varför skulle inte aggresiva välja tai-chi som också står här? kan hända att du i så fall bara ha sett tai-chi utföras i så kallad form, men då har du missat hela fightingbiten. har själv aldrig stött på ngn aggresivare men samtidigt effektiv kampsport. det krävs tålamod för att i lugn form lära in rörelser, men tillämpat är det allt annat än oagressivt.

nu finns det ju iofs ett tio-tal olika tai-chi-grenar bara i sverige, varför det alltid är riskabelt att uttalala sig om tai-chi. jag har bara erfarenhet av tai-chi-chuan. min erfarenhet från denna är att man ska vara mycket tacksam om man kan bli fullt återställd efter en duell med dessa människor.

och glöm för allt i världen inte att självförsvar är något högst personligt! tror ni inte att om någon var helt överlägsen en annan skulle den konkurera ut andra? men alla stilar som finns idag passar några personer i några situationer.

jag avundas inte dem som väljer ut 'försvarsstilar'. de måste hitta någon stil som går hyffsat lätt att lära sig, passa de flesta, kunna brukas med stridsutrustning och vara hyfsad effektiv. självklart finns det då andra stilar som passa MIG bättre om jag vill spöa ngn av dessa med all tid jag kan lägga ned, mer anpassad för mig samt att jag på något sätt är motiverad. det är väl inte tänkt att vara mer än ett komplement till all annan utrustning (som om man skulle öva sig i att kasta handgranat 10 timmar om dagen, man kan ju alltid bli lite bättre... ).

jag har svårt att tro att det finns någon bättre stil än krav-maga för försvarsmakten - det finns en anledning till att den valdes.

pajkastning mellan olika fightingstilar är både onödig och oerhört löjlig. jag har fullaste förtroende för krav maga, även om jag inte provat det själv. känns lite som att jag inte skulle ha förtroende för min ak som försvaret ger mig, även om jag kanske tycker att en lätt glock skulle vara bekväm ibland.....

som en parantes till KJ kan jag säga att jag hade en från dem som utbildade oss flottister i handgemäng. kan ju säga att han var bättre än medelsvensson, men vi som tränat innan var ju inte dirrekt imponerade av hans tekniker (men en del kompenserades av musklerna)

Har ocksa kort aikido av och till sen jag var atta (totalt kanske fyra ar, ett och ett halvt om man raknar med tiden emellan och diverse minnesforluster...), och tycker faktiskt att - med ovning - sa kan det vara mycket effektivt i en skarp situation. Haller dock med om att det inte ar lampligt for lumpare, eftersom det som sagt tar san tid att bli bra.

Ar nu med i universitetets aikidoklubb, vars tranare (f d militar, utovar aven diverse andra kampsporter) undervisar aikido ur praktisk synpunkt; allting demonstreras sa som det skulle kunna anvandas. T ex sa ar det ingen som kommer och hjalpsamt tar tag i handleden... :dong:

Hade en ovning dar han demonstrerade med skarp tanto - det var lite lustigt. Lektionerna brukar aven avslutas med vad han kallar en "melee" - fem mot en, som maste forsvara sig pa valfritt satt... Extrapoang fas om man hittar pa nagot klurigt sjalv.

Har ocksa kort aikido av och till sen jag var atta (totalt kanske fyra ar, ett och ett halvt om man raknar med tiden emellan och diverse minnesforluster...), och tycker faktiskt att - med ovning - sa kan det vara mycket effektivt i en skarp situation. Haller dock med om att det inte ar lampligt for lumpare, eftersom det som sagt tar san tid att bli bra.

Ar nu med i universitetets aikidoklubb, vars tranare (f d militar, utovar aven diverse andra kampsporter) undervisar aikido ur praktisk synpunkt; allting demonstreras sa som det skulle kunna anvandas. T ex sa ar det ingen som kommer och hjalpsamt tar tag i handleden...  :dong:

Hade en ovning dar han demonstrerade med skarp tanto - det var lite lustigt. Lektionerna brukar aven avslutas med vad han kallar en "melee" - fem mot en, som maste forsvara sig pa valfritt satt... Extrapoang fas om man hittar pa nagot klurigt sjalv.

sa inte att den inte var effektiv. den är aseffektiv!!!! däremot tar det väldigt lång tid att lära sig. glöm för allt i världen att han som grundade det är obesegrad, trots att han nästan dagligen blev utmanad för att folk ville bevisa att hans nya stil inte var bättre än deras egen (dem hade fel :lala: )

"melee" är ju det roligaste som finns ju! ska tränas sen barnsben. aikido är faktiskt den enda kampsport jag vet som har tekniker anpassade för hur många motståndare som helst (dock används inom svärd i alla fall åtta - fler kan inte samtidigt puckla på dig på grund av utrymmesskäl :huh: )

Jo, O'sensei var ju lite bra pa det.

Jag gick forresten pa Sensei Tomitas dojo pa Kommendorsgatan i Stockholm - och Tomita tranade direkt under Morihei Ueshiba. Han ager nu flera dojos i hela Europa, men det ar lite kul att veta att en av varldens kanske tre framsta aikidoexperter ar baserad i Sverige... Attande dan ar han, har sett honom ta ner atta pers med skarp katana, utan att nagon blev skadad, och han ar val en bra bit in pa de sextio...

NinpoTaijutsu e bra och K.L.A.S. + en yxa/kniv det är allt du behöver i handgemäng... Släpper du fi så nära så får du skylla dig själv. Kolven på AK4 e kass och vapnet upphör att fungera om du crosscheckar med lådan, det enda som duger e pipstöt och den e för långsam. Nej K.L.A.S. i höger hand och en kniv eller Yxa i vänster hand. Bring them to slaughter... Men bäst vore nog att ta dem lite tidigare...

Men smäller det så kommer jag nog ha min Ninjato på ryggen .... :angry: