zaitoh Posted August 6, 2003 Report Posted August 6, 2003 @Torak: som sagt, allt är högst personligt. jag slutade med aikido just för att jag här i linköping skulle ha tvingats köra tomita, en stil som inte passade mig alls (kommer från nisho). jag bytte då istället till ju-jutsu-kai, som att 'under tiden' ge mig en större bredd. där jag kan fortsätta att bruka mina gamla kunskaper, men det är också jävligt viktigt att inte låsa sig. du har kanske råkat ut för fenomenet att en teknik funkar kanon första gången du gör det. verkar världsbäst. en annan funkar inte alls och verkar helt meningslös. efter något år är rollerna helt omvända. den som satt funkar inte alls, förstår inte att du kunde haft som som lite 'små-favorit', medan den andra går så lätt och får motståndarna att kännas som siden... så dagens stalltips. prova annat också! om inte annat finns det överallt gossar som är väldigt kloka. som min instruktör som hade mig som ju-jutsu-nybörjare. "självförsvar är som ett tält, och tekniker är tältpinnarna. när något tillämpas blir det ALDRIG som man tränat. men om man kan flera tekniker ökar chansen att det som faller fångas upp av något som finns mellan pinnarna..." (dessutom ser det ju snyggare ut ) kan bara gratulera att du har sån tur (för givetvis får du kvalité med en sådan instruktör), men det innebär ju inte att det passar alla. Quote
Torak Posted August 6, 2003 Report Posted August 6, 2003 Hade bara en lektion med Tomita sjalv, nar varan larare hade ledigt. Han var aningen hardhant, men han var ju inte precis van vid attaariga nyborjare... Fick avbryta av diverse skal, sen en termin aikido vid en kass liten dojo i Skottland nar jag var fjorton, en termin vid en proffsig och fin dojo i Bryssel, och nu igen pa universitetet. Den har sista passar mig bast, tror jag - mer improvisation. Under meleen, t ex, fick en kille jattebra betyg nar han helt sonika klev at sidan... Quote
Patroels Posted August 6, 2003 Report Posted August 6, 2003 Ja nu kommar det altså att synas som lite paj-kastning, men ändå... Torak / Zaitoh: Hur kan det vara att Morehei Yushiba inte ville erkänna, att han startade med att träna Daitoryu - Aiki - Jujutsu ? ..... Ville inte erkänna , när han frågades om han hade tränat detta systemet desförinnan han startade Aikido? Kom ihåg nu att en del av den japanska kulturen dengång, rörde sig om att LJUGA SOM F-N! Lett upp historien om "Benkei", och ni vill förstå att detta inte är illa menad. Inte om er goda herrar, ej heller om "O'sensei" (som påstod att det var "en guds gava" till honom... Ja, just det... Den kristna gud!) Och sök då upp historian om "Aizu-Tengu". Läs den med ett vagnläss salt, och ni vill förstå exackt vad jag menar. Ha inte fel nu, jag har stor respekt för Aikido... Särskilt för dom klubbar som sluttat omtala M. Yushiba som Gud! Men annars är jag bara enig med er. Går inte att träna som "lumpar-system", tar ju för lång tid Mvh Patroels, som respekterar alla sorters kampkonst (men inte -sport) Quote
Fk.Mandrake Posted August 6, 2003 Report Posted August 6, 2003 Efter att ha tränat både kampkonst, kampsport och självförsvar under ett flertal av mina tidigare levnadsår så tycker jag att detta ämne är intressant. Att FM behöver ett närstridssystem tycker jag är ställt utom allt tvivel. Utan att ha tränat eller ens ha provat på Krav Maga så tror jag, genom det jag läst mig till, att man har hittat en bra form för detta. Ett militärt handgemäng/närkampssystem behöver vara lättlärt, flexibelt ifråga om fysiska förutsättningar, innehålla tekniker såväl obeväpnade som med någon typ av vapen(kniv, batong motsv). Enligt vad jag förstår så har man hittat detta i Krav Maga. Nu ska jag bara få ändan ur vagnen och se till att testa Krav Maga. Skall bli skönt att träna igen. Quote
heiho Posted August 7, 2003 Report Posted August 7, 2003 Grabbar. Allt som är lätt att lära sig och som fungerar i en stressad situation är bra, sedan kan det heta vad det vill. En tumme i ögat funkar lika bra vare sig det heter tumjutsu eller tummen i ögat. Har tränat ninjutsu sedan 1984 och har nosat lite på Krav Maga, privatträning för att ev. bli instr. Båda är lika bra KM bygger på naturliga reaktioner och Ninjutsu har i olika former funnits sedan år 628 först som ett sätt att utveckla sig själva och därefter för att överleva i ett hårt samhälle. Ninjan var i regel i underläge då han stred men med olika tekniker kunde han vända detta till sin fördel. Jag har även flitigt studerat Miamoto Musashi's Fem ringars bok om Heiho = krigskonsten . Låna den på biblan, läs den och begrunda och fundera över innehållet om ni vill få inblick i hur man vinner. Quote
Fosk Posted August 7, 2003 Report Posted August 7, 2003 Allt som är lätt att lära sig och som fungerar i en stressad situation är bra, sedan kan det heta vad det vill. Instämmer. Jag tränade ninjutsu tidigare, men på grund av svårigheter att ta sig till träningen så har jag mer eller mindre slutat. Min tränare berättade en väldigt intressant grej: När han var yngre tränade han brottning, blev ganska bra, men slutade med det och började träna ninjutsu istället. När han tränad åtminstone dubbelt så mycket ninjutsu som brottning så hade han oturen att bli överfallen på stan. Lyckligtvis buntade han ihop buset effektivt, men det var ett brottningsgrepp/kast som var det första som kom ur honom och inte ninjutsun och det förvånade honom då han inte brottats på många år. Om det beror på att det var det han tränat först eller om det helt enkelt var enklast vet jag inte, men funkade gjorde det iaf. Förmodligen begränsar man sig på tok för mycket om man brottas grekisk rommersk stil, men i vissa situationer kan det nog vara bra. Quote
Gotcha Posted August 7, 2003 Report Posted August 7, 2003 Kom ihåg nu att en del av den japanska kulturen dengång, rörde sig om att LJUGA SOM F-N! Tyvärr måste jag bekräfta det där i viss mån.. Jag har ju kikat runt i Japan en del och har några bekanta där, och deras historieuppfattning är inte alla gånger helt överensstämmande med övriga världens. Ex: många av mina bekanta där tror på fullt allvar att Japan tvingades med i WW2 pga att USA atombombade dem, samt deras historiska muséer vanligen utmålar Japan som ett offer i kriget. Deras förehavanden i Kina (Enhet 731, slakten av Nanjing, etc) finns överhuvudtaget inte med i deras historia. Japan har ännu inte bett om ursäkt till Kina för detta. Märkligt, tycker jag, för ett såpass utvecklat land. (look who's talking... även Sverige har en del i bagaget, men inget av denna magnitud) Quote
heiho Posted August 7, 2003 Report Posted August 7, 2003 Allt som är lätt att lära sig och som fungerar i en stressad situation är bra, sedan kan det heta vad det vill. Instämmer. Jag tränade ninjutsu tidigare, men på grund av svårigheter att ta sig till träningen så har jag mer eller mindre slutat. Min tränare berättade en väldigt intressant grej: När han var yngre tränade han brottning, blev ganska bra, men slutade med det och började träna ninjutsu istället. När han tränad åtminstone dubbelt så mycket ninjutsu som brottning så hade han oturen att bli överfallen på stan. Lyckligtvis buntade han ihop buset effektivt, men det var ett brottningsgrepp/kast som var det första som kom ur honom och inte ninjutsun och det förvånade honom då han inte brottats på många år. Om det beror på att det var det han tränat först eller om det helt enkelt var enklast vet jag inte, men funkade gjorde det iaf. Förmodligen begränsar man sig på tok för mycket om man brottas grekisk rommersk stil, men i vissa situationer kan det nog vara bra. Ninjutsun är en krigskonst som är under ständig utveckling, finns det brottningstekniker som fungerar så är även det en del av utvecklingen. Att göra en kata som det gjordes för 100 år sedan kallar inte jag utveckling det är stagnation. Quote
Recommended Posts