Jump to content

Recommended Posts

Posted
Alltså tillför man en bvpvrb-pluton och döper om Stab/Grk-komp till Ustödkomp.

I det stora hela ja, men det är också tillfört förmåga att leda CAS (TACP) och även en bgbv 90 på U-komp.

@ 3924

Span rullar fortfarande strf 90.

Tanken är att man skall kunna använda skyttekompaniet som en spaningsresurs också. Uppgiften Infiltration kommer finnas för skyttekompaniet. Att oupptäckt manöverera och anfalla svagt försvarade grupperingar eller ta och försvara nyckelterräng.

"Kavalerieskadron", som du nämner är nog lik spaningspluton på NBG. Att den inte finns en liknande spaningspluton på mekbat 09 tror jag är en kostnadsfråga och att utbildningstiden är för kort för att hinna lära sig att utnyttja alla system.

Posted (edited)
:rodna: Vad är mekbat 09 för något? IA?

Kom aldrig in i diskussionen :surprise:

Mekbat 09 är en tung värnpliktsbataljon enkelt förklarat. Den har inget med några beredskapsförband att göra. Dock så skall denna bataljon i skillnad från den gammal mekbat kunna utnyttjas i insatser som omfattar hela konflikttrappan både nationellt och intetnationellt (rent organisatoriskt sätt). "Den gamla" var mer ett renodlat anfallsförband som skulle slå röd vid kusten med 2 tankskompanier och 2 pansarskyttekompanier.

Edited by 9040B1
Posted (edited)

Mekbat 09:

1 strvkomp 3x4 strv122 + L1/L2

1 skkomp

2 pskkomp 2x3x4 strf90

1 uhkomp

1 ustkomp

122/90 bat :

2 strvkomp 2x3x3 strv122 + L1/L2

2 pskkomp 2x3x3 strf90 + L1/L2

1 uhkomp

1 st/grkkomp

så skillnanden i antalet vagnar; 90:er och 122:or blir inte så fruktansvärt stort medan flexibilteten har ökat

Ang org så anser jag att man bör köra som jänkarna med 4 st 4-vagnsplutoner. Visst det blir många vagnar och underhållskrävande men ger mer för både plutch och kompch att spela med. Och skall man nu göra om 50% av de tunga mekbataljonerna till lätta så finns det ju vagnar till en sån org.

Mer vagnar åt folket :surprise:

Edited by Larsleo
Posted
:rodna: Vad är mekbat 09 för något? IA?

Kom aldrig in i diskussionen :surprise:

enkelt sagt så är det en modell för hur "mekbataljon modell 2009" är uppbyggd..

det är altså en organisationsskiss för den "nya tidens" Mekbat..

förra var väl mekbat99 eller nåt sånt?

jämför gärna med Pbat66, 77 osv som var skisserna för förbandens uppbyggnad på 60 resp 70 talet :)

har altså inget med beredskapsförband osv att göra utan är bara pappermodellen för hur förbanden skall vara uppbyggda.

Posted
Ang org så anser jag att man bör köra som jänkarna med 4 st 4-vagnsplutoner. Visst det blir många vagnar och underhållskrävande men ger mer för både plutch och kompch att spela med. Och skall man nu göra om 50% av de tunga mekbataljonerna till lätta så finns det ju vagnar till en sån org.

Mer vagnar åt folket :surprise:

Jag tror inte att det kommer komma fler strf 90 till bataljonen. Totalt så finns:

14+14+2 (drifsstödsgruppen åker 9040A)=30st på mekskyttekomp

1 på strv komp (DSG)

4 på spanplut

3 på S-pionjärerna

Totalt: 38st 9040

Men visst går de rykten om ett 18 vagns kompani strv 122 om det bara kommer bli en plattform kvar som utbildar på stridsvagn.

Posted

När vi ändå är inne och köttar i bataljonens organisation, så vore det fint att få stridsvagnskompaniet klart för sig, 3x4 +L1/L2 är väl ganska solklart, men i övrigt då? Stridstross, bgbv osv..

Posted
När vi ändå är inne och köttar i bataljonens organisation, så vore det fint att få stridsvagnskompaniet klart för sig, 3x4 +L1/L2 är väl ganska solklart, men i övrigt då? Stridstross, bgbv osv..

St/TR pluton, strvkomp

L1, L2, Strv 122

L3, Stri 90

DSG, Strf 90

Bärgare, BGBVx2

Egrp, E 90

Trossgrupp, fordon och uppgift oklart ( tro inte det är packgrupp då de finns på trosskomp)

Ledningsmässigt så skall det finnas en KVM som är i kompaniledningen (nivå 5), C Stab o tross (nivå 5/6) och stfC Stab o tross (nivå 6 resoff).

Posted

Stridstrossplutonen bör ju se ut som en normal sådan, minus de sjv-resurser som nu har tryckts upp på bataljons/"brigad"-nivå.

Dvs.

1 st Stripbv 90

1 st Epbv 90

1 st BgBv 120

1 st DSG (9040A/B)

Posted
Stridstrossplutonen bör ju se ut som en normal sådan, minus de sjv-resurser som nu har tryckts upp på bataljons/"brigad"-nivå.

1 st Stripbv 90

1 st Epbv 90

2 st BgBv 120

1 st DSG (9040A)

Posted

Vajjert om 2 BgBv kommer ingå i strvkomp. Precis vad jag skulle förespråka nu när ett antal mekbats strippas på tunga fordon!

Vet att man hittills använt sig av 9040A för DSG, men tänkte man kanske kunde uppgradera sig nu när redan nämnda bantning av mekbatarna genomförs.

Posted
Har man verkligen fått BOA på minplogen nu, när jag fick utbildning i höstas så var det tydligen inte det?

Det är BOA på minplogen men den kommer inte tillföras utbildningsförbanden utan finnas för utbildning på de olika strf90 plattformarna. Om den då kommer finnas rent fysiskt i orgen kan jag inte svara på.

Posted (edited)
Alltså tillför man en bvpvrb-pluton och döper om Stab/Grk-komp till Ustödkomp.

I det stora hela ja, men det är också tillfört förmåga att leda CAS (TACP) och även en bgbv 90 på U-komp.

@ 3924

Span rullar fortfarande strf 90.

Tanken är att man skall kunna använda skyttekompaniet som en spaningsresurs också. Uppgiften Infiltration kommer finnas för skyttekompaniet. Att oupptäckt manöverera och anfalla svagt försvarade grupperingar eller ta och försvara nyckelterräng.

"Kavalerieskadron", som du nämner är nog lik spaningspluton på NBG. Att den inte finns en liknande spaningspluton på mekbat 09 tror jag är en kostnadsfråga och att utbildningstiden är för kort för att hinna lära sig att utnyttja alla system.

Jo, vet inte fall du inte förstod min idé eller om jag tolkar dig helt fel men min tanke är att man istället för Spaningspluton och ett skyttekompani som kommer att ha samma/liknande uppgifter kanske skulle se lite åt väster och kanske prova på norges lösning med en "Kavaleri Eskadron" = Spaningskompani.

Så av en händelse när man sitter och skriver detta meddelade så trillar man in på Norrbottens regemente hemsida och vad får man se, jo att just Spaningspluton har varit på besök hos pansarbataljon i Nordnorge och just Kavaleri Eskadronen.

En nost "Kavaleri Eskadron" = spaningsskvadron består av tre spaningsplutoner:

* En avsutten/luftburen pluton

* En pluton med stridsfordon 90

* En sensorpluton

Läsvärt: Full aktivitet vid spaningsplutonen

Så för er som har mer kunskap än mig om tunga bataljoner var tror ni om sådan här lösning som norge kör med?

Edited by 3924
  • 3 years later...
Posted

122/90 bat :

2 strvkomp 2x3x3 strv122 + L1/L2

2 pskkomp 2x3x3 strf90 + L1/L2

1 uhkomp

1 st/grkkomp

Lite OT, men inte mycket. Ändrades 122/90-bat efter -98? Om det är mekbat90 (eller något sådant) så är det en vagn för mycket, L2 hade inte en "egen" vagn utan åkte som GC om jag inte missminner mig. Lätt akademisk fråga då detta är historia, men jag är nyfiken :)