Jump to content

Recommended Posts

• Replies 171
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Preliminär releasedatum för Generation Kill är 090313 men tyvärr utan svensk text.

Att köpa eller? För att skaffa en "säkerhetskopia" har gått länge...

Posted
Preliminär releasedatum för Generation Kill är 090313 men tyvärr utan svensk text.

Att köpa eller? För att skaffa en "säkerhetskopia" har gått länge...

För att köpa enligt discshop.se

Posted

nästan bara bra att det inte kommer med svensk text som är översatt helt skevt, som det tyvärr så ofta är i sånna här serier.

Å dessutom så hör man/upptäcker nya grejer varje gång man kollar =) är inne på min 7e vända tror jag, och jag hittar fortfarande saker jag missat.

• 4 weeks later...
Posted (edited)
För er fåtalet som det kan intressera, så har jag hittat lite filmsnuttar med dom riktiga soldaterna när dom va i Irak. filmat och upplagt av "Casey Kasem"

http://www.youtube.com/watch?v=abeszlxvIcI

http://www.youtube.com/watch?v=PI6SG4Nmbcw

Oj, man känner verkligen igen karaktärerna! :uuh:

Blev sugen att titta igenom ett par avsnitt till!

Edited by danhild
Posted

Ja, sjukt roligt att det finns riktigt filmmaterial med dom!

Är själv inne på att kolla igenom serien igen för gud vet vilken gång, hittar alltid nya småsaker i alla avsnitt.

Posted

Generation Kill är ju riktigt bra! För engångskull är ju Alexander Skarsgård riktigt bra. Gör sig bra som USMC!

Längtar dock mest efter nya med de som gjorde band of brothers.

Posted

Det var bara en miniserie, vilket jag tycker ändå var ganska bra, annars hade det nog bara blivit flera avsnitt fast med mindre innehåll istället.

Posted
Det var bara en miniserie, vilket jag tycker ändå var ganska bra, annars hade det nog bara blivit flera avsnitt fast med mindre innehåll istället.

håller med. tycker att det låg på en alldeles lagom nivå

Posted

Enligt dagens DN kommer Generation Kill börja visas på SVT2 17:e april i år (om det här var gamla nyheter så är det väl bra med en repetition :mellow: ).

Posted

Jag har inte själv sett ett enda avsnitt ur denna miniserie. Tydligen är det dock många andra som har gjort det. Efter en kommentar från en hv-övning i helgen så har jag en fråga dock. Är serien så pass rättvisande så att befälen på LG kan hänvisa till vissa scener för att visa hur det ska gå till? Går alltså serien att använda som en instruktionsfilm? Eller har vi bara sjunkit så lågt inom FM att i brist på lämplig instruktionsfilm tar vi Hollywood till hjälp?

Posted
Jag har inte själv sett ett enda avsnitt ur denna miniserie. Tydligen är det dock många andra som har gjort det. Efter en kommentar från en hv-övning i helgen så har jag en fråga dock. Är serien så pass rättvisande så att befälen på LG kan hänvisa till vissa scener för att visa hur det ska gå till? Går alltså serien att använda som en instruktionsfilm? Eller har vi bara sjunkit så lågt inom FM att i brist på lämplig instruktionsfilm tar vi Hollywood till hjälp?

Eftersom att dom har haft tre av dom riktiga marines som var med nere i Irak, både som skådespelare och som rådgivare så har dom i mina ögon fått en väldigt hög verklighetsgrad i det hela. Det märks att dom har haft en hel del att säga till om.

Men som instruktionsfilm vetefan, det visas inte så många "taktiska" förfaranden, utan är mer fokuserat på hur soldaterna tyckte tänkte och gjorde. Och dom sekvenser som är på olika förfaranden är, inte helt oväntat, filmade med en mer dramatisk kamerateknik och redigering, även fast dom är taktiskt korrekta.

Men absolut finns det vissa scener som skulle kunna användas som "målbild".

Posted (edited)

P7 visar scener ur "Rädda menige Ryan" för att beskriva kaoset som uppstår i strid i bebyggelse-moment....så det är inte bara Livgardet som tar Hollywodds tjänster i anspråk! Dock inte utan att påpeka fel och brister.

Edited by CP2
Posted

Måste börja med att lovorda denna underbara mini-serie . Den är klockren. Humorn, sångerna och skådespelarna, allt är bra.

Men att visa den som instruktionsfilm tror jag inte är någon idé. Den visar egentligen inga riktiga strider, utan nästan hela serien handlar om soldaternas kamp mot tristess och liknande. De åker mest runt lite över allt, likt många amerikanska soldater säkerligen fick göra under invasionen. Jag är väl ingen expert, men serien är i mina ögon ganska verklig.

/ Oskar

Posted
Men att visa den som instruktionsfilm tror jag inte är någon idé. Den visar egentligen inga riktiga strider, utan nästan hela serien handlar om soldaternas kamp mot tristess och liknande. De åker mest runt lite över allt,

Nej vi vet ju att "Verkligheten" är helt annan i en konfliktzon.... :mellow:

Alla FS och KS missionerna är fulla av helt annan verklighet.

Väntan...Är ett uttryck du kommer lära dig

Posted (edited)

den bästa "instruktionsfilmen" är muntliga föredrag av personer som har erfarenhet.

gärna från de områden man skall åka på insats.

det bästa jag hört är i från en snart 80-årig kongo-yxa.

det var då man insåg att vi inom NBG var jävligt gnälliga vad gällde mtrl och övningsmöjligheter.

han behövde inga bilder eller flashiga powerpoint presentationer, verkligheten var tillräckligt målande ändå.

det underlättar också att ha en Plutonchef med fem missioner i ryggen.

personligen är jag evigt tacksam för att generation kill hade premiär efter tiden i NBG.

jag hade personer i min närhet, som på fullt allvar refererade vår verksamhet till div filmer, och ville utföra saker ur dyl.

"comando-rullning" någon?

Edited by bushman
  • 3 weeks later...
Posted

Liten fundering:

I första avsnittet när Lt. Fick berättar för soldaterna i tältet om att det förekommit en "oavsiktlig avfyrning" på närliggande kompani/bataljon/whatever så säger han "so make sure you brasscheck your weapons". Vad innebär det? låter ju som att det har å göra med att kontrollera att man inte har mässingsrester kvar i vapnet, men sånt brukar ju annars orsaka eldavbrott och inte att vapen avfyrar sig själva...

Att han sen tillägger att det var en m203 som smällde av gör ju inte saken mera begriplig..

någon som kan förklara?

Posted
Liten fundering:

I första avsnittet när Lt. Fick berättar för soldaterna i tältet om att det förekommit en "oavsiktlig avfyrning" på närliggande kompani/bataljon/whatever så säger han "so make sure you brasscheck your weapons". Vad innebär det? låter ju som att det har å göra med att kontrollera att man inte har mässingsrester kvar i vapnet, men sånt brukar ju annars orsaka eldavbrott och inte att vapen avfyrar sig själva...

Att han sen tillägger att det var en m203 som smällde av gör ju inte saken mera begriplig..

någon som kan förklara?

Är inte det bara att de ska kolla om vapnet är laddat? Patron i patronläget eller en granat 203:an.

Posted
Liten fundering:

någon som kan förklara?

Man kollar att man inte har någon mässing (dvs patroner) kvar i vapnet.

Posted

Hur gör jag för att kunna se serien på svt.se? Varit inne på svt:s hemsida men det finns bara en intervju med Skarsgård. Jag har inte läst igenom hela tråden pga att jag inte kan ändra "options" och återställa hur hela trådar visas. Tack på förhand. /Gusten

Posted

verkar inte som om det går. Generation Kill finns inte med att välja i SVT-play och finns inget på seriens egen sida heller..

Posted
verkar inte som om det går. Generation Kill finns inte med att välja i SVT-play och finns inget på seriens egen sida heller..

Generation Kill ar en HBO produktion, och de ar dyra att kopa in. Jag misstanker att det ar darfor man inte kan se den "on demand" pa svt.se.

Posted

stämmer, dom har bara köpt rättigheterna till att visa varje avsnitt en gång (går inga repriser?) och får således inte slänga upp den på nätet.