Jump to content

Recommended Posts

Posted
Även om Gringo och de bakom tidningen försökte få "b latte" att bli rumsrent, så är det fortfarande laddat. Iallafall om det är en "svensk" som säger det. Precis som "n igger" i resten av världen. Går utmärkt för svarta att säga det, men inte tvärtom.

Svenne, är för mig motsatsen till "b latte", och därmed lika negativt laddat när det kommer från en "b latte" till en "svensk"... Dj-igt jobbigt, men de tuffa killarna och de PKiga personerna bestämmer ju sånt, och därför är det fortfarande No-no.

Om jag lägger till SvenneJÄVEL, så kanske det negativa i WhiteTrash kommer fram? Elelr så blir det white trash och sen får folk tro vad de vill om de inte vet vad det betyder i USA. Hudfärg/ras är väl avsevärt mer laddat i USA än i Sverige, eller är det bara jag som är blåögd, naiv och inte har dåliga erfarenheter?

Slut det.

Nu har ju min text spridits rätt så bra, eftersom den var först ut av avsnitt två subbarna. Men, för att göra den bra för framtida bruk, så för all del, hör av er med konkreta förslag till ändringar! Döp om sub filen till .txt så kan du redigera i Wordpad el Word. Se bara till att inte röra tidsangivelserna oavsiktligt! Då blir det fel.

Ur ren MÖP-vinkel så är ju Casevac nåt som alla känner till. Så jag håller mig till det framöver. Casevac, casevac, cas-evac, CASEVAC ??

Signalering: Hur översätta "How copy?" Ibland känns det som "Uppfattat?", ibland som "Hörbarhet frågas." Förslag ?!

Om du kollar min post ovanför denna så har du min version av din översättning.

White Trash kan bäst översättas som Vitt Slödder, tycker jag. Det är lika negativt laddat och du förlorar ingen plats i texten på att vitt slödder eftersom det endast är en eller två bokstäver mer än i white trash.

• Replies 171
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Låt oss diskutera TV-serien som sådan och inte översättning, nyanser och skillnader i det amerikanska och svenska språket...

Posted

I USA: Söndagar.

Hos Piratviken mfl: Måndag 0715 och framåt. Jag har sett tre varianter. 700mb HDTV, 1,36 gb X264 och en bamse MPEG2 DD5.1 på över SEX gb.

Jag har ännu inte sett någon engelsk text till trean, men den svenska lär komma max ett dygn efter den.

Posted (edited)

så del 3 sändes i söndags

enligt canal+ hemsida så kommer serien visas i Sverige from 3:e augusti. så nu lär väl antalet sålda abbonemang för canal+ rekord öka när alla MÖPar tecknar avtal :länky

Edited by kexet
Posted
så del 3 sändes i söndags

enligt canal+ hemsida så kommer serien visas i Sverige from 3:e augusti. så nu lär väl antalet sålda abbonemang för canal+ rekord öka när alla MÖPar tecknar avtal :länky

Voffo då då?

Då har ju alla MÖP redan sett alla avsnitt som sänts.

Med spörsjal-MÖP subs från 709, Hermansson, Sgt Odh mfl.

Posted

Så nu kanske vi ska fortsätta diskussionen om själva tv serien och dess handling och om den är bra eller inte och släppa diskussionen on vart man bäst köper sin lagliga kopia.

Jag förutsätter givetvis att alla som skriver här på soldF köper sina filmer och tv program lagligt och att de inte på några sätt uppmuntrar till olagliga handlingar i form av illegal nedladdning från nätet.

//Blågul

Posted

Lite off-topic men ändå:

Det verkar vara många här på SoldF som översätter avsnitt var för sig, varför inte samarbeta? På så sätt får ni mer korrekta översättnigar och får ut "releasen" snabbare.

Om ni skulle bestämma er för att samarbeta kan jag tipsa om Gobby. Gobby är ett fritt verktyg liknande googledoc där en av användarna startar en server och öppnar ett dokument som senare flera kan jobba på samtidigt. Varje användares ändringar syns i en speciell färg och ändringarna uppdateras i realtid. Gobby är snabbt, stabilt och fruktansvärt effektivt! Jag gjorde själv stora delar av min C-uppsatts i Gobby.

Posted

Jag och 709 har gjort nästan hela klar.

Om jag kommer ihåg rätt så är början nästan klar, till strax efter att de gnällt på G-sprutan och PTSD-doktorn kommer.

Därefter är det gjort från när killen tappar hjälmen till nära slutet. Det kan fattas någon minut när sgm skäller om hjälmen.

709 jobbar på att samla ihop det som redan finns. Kolla med honom.

Vi får samla ihop oss så att vi kan få fart på avsnitt fyra ännu snabbare.

Ettan översattes av någon på undertexter.se

Det finns en variant som jag MÖP:at.

Tvåan har bla. 709 gjort. Med lite inspiration från mig.

Trean är på gång.

Posted

Då tilldelas tråden ett stycke GULT KORT och hädanefter så köper alla sina lagliga kopior som textats av nån underbetald stackare med en kandidatexamen i engelska. Väljer ni att inte hörsamma uppmaningen så vill jag inte veta vad ni gör eller hur ni gör det. Frågor på vad ni INTE skall diskutera i denna tråd?

Anders

BLÅGUL

Posted

Såg precis del tre

Nu börjar det hända saker, hoppas serien fortsätter utvecklas och växa

Skarsgård imponerar, det tåls att säga igen

Posted

De säger ett ord på radion väldigt ofta som jag inte riktigt kan tyda. Det uttalas ungefär [ennerågadiv] och jag har hittills taget det att betyda något i stil med "uppfattat", men är inte säker.

Någon med mer kunskap som kan upplysa mig?

Posted
De säger ett ord på radion väldigt ofta som jag inte riktigt kan tyda. Det uttalas ungefär [ennerågadiv] och jag har hittills taget det att betyda något i stil med "uppfattat", men är inte säker.

Någon med mer kunskap som kan upplysa mig?

Roger that. Kanske?

Posted (edited)

Interrogative!

Det betyder i princip samma som det svenska ".....frågas"

De exempel jag har sett skulle, om de istället skrevs, se ut såhär "Fråga: vad gör vi nu, kom" "Interrogative, what do we do now, over".

Det är lite svårt om man textar på remsa, eftersom de brukar säga "interrogative:" och i nästa andetag ta frågan, det blir liksom bakvänt. Det går ju att skriva på svenska, men inte MÖPiska.

Enligt US Army FM 24-19 Radio Operators Manual.

INT INTERROGATORY: Used to give an interrogatory meaning to operating signals or prosigns; precedes a portion of a message when requesting if indicated portion is correct.

(Alltså i princip som .... frågas)

Dessutom används aldrig ordet "roger, wilco" på riktigt, det är bara i coola spel.

Edited by sgt Odh
Posted
Dessutom används aldrig ordet "roger, wilco" på riktigt, det är bara i coola spel.

Isåfall är Försvarsmakten ett coolt spel.

Posted

Ja, det var märkligt. jag har hört wilco och roger i försvarsmaktssammanhang...

Tack för interrogative-förklaring!

Posted
Ja, det var märkligt. jag har hört wilco och roger i försvarsmaktssammanhang...

Tack för interrogative-förklaring!

Roger wilco ar sa javla IG som det kan bli!

Inom militara sammanhang i USA sa blir man utskrattad som amator/wannabe om man drar till med roger wilco

Posted (edited)
Och om de används separat?

Så är det OK. Meningen är att de ska användas separat då de har två olika betydelser.

ROGER: "Jag har tagit emot ditt medelande och uppfattat vad du sagt"

WILCO (WILl COmply): "Order/meddelande mottaget, uppfattat och anbefalld verksamhet kommer genomföras av mig/andra"

Annat sambandsfel på film: "Over and out..." Antingen "Over" (motsv "Kom") eller "Out" (mots "Klart slut").

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Reason for edit: inte meningen att skrika med alla bokstäverna.

Edited by Foxtrotcharliegrg
Posted

Inte alla som gillar serien, eller har någon större koll på verkligheten heller. Att jämföra Over there med Generation Kill är...

nån blogg

Posted

Haha, oh gud

Att jämföra Over there med Generation Kill är ju lika illa som att påstå att King Arthur och Sagan om Ringen är i samma klass

Posted

Jag gillade Over There, den började ganska kasst men tog sig på slutet. Äger t o m DVD'n. Men Gen. Kill är så mycket bättre :rolleyes:

Posted

känns ju rätt relevant att göra en jämförelse mellan två serier som skilldrar samma krig. även om du inte tycker om over there och tycker att det är bland det hemskaste som någonsin visats på tv så finns det faktiskt folk som inte tyckte de var så tokigt. visst generation kill är klasser bättre MEN så jävla dåligt är inte over there. jämförelsen tål att göras och är relevant.