Jump to content

Jag är placerad som...  

42 members have voted

1. 1. Befattningar

• FH705. Luftburen Befäl, Armén.
      11
    • FH805. Luftburen Gruppbefäl, Armén.
      4
    • FH905. Luftburen Soldat, Armén.
      22
    • GA936 Bevakningssoldat, Armén
      5
    • GA836 Bevakningsgruppchef, Armén
      1

Recommended Posts

Posted (edited)

@Axly

Hoppas att du hade en trevlig helg. :rolleyes:

Det fanns ingen "lungsjukepojken"? :)

Har från flera håll hört att infohelgen var hård men bra, det glädjer att åtminstone några fortfarande har en god inställning. Vilket var "värst"? Är avundsjuk!

Syns på kommandoskolan!

Constanter!

Edited by BILL
  • Replies 325
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Vafalls, var körtelfebermannen med och gick ändå? :P

ja, han gick alla mil, men fick ej stanna kvar och göra de andra aktiviterna efter, iaf såsom jag förstod det.

Vid sista vilan fick han gå främst i ledet för att säga till om det blev för mkt... och ingen hoppade av efter det :D

Och om Axly nu är, fan ska man skriva om man inte får använde namn... Snubben som sa att vi kunde knulla brudar när vi kom hem och bara skulle hålla ut.. Om det är han som jag förmodar så uppskattades dina råd av många du tillägde emellenåt.

Sedan var den skönaste

"var gör vi medan vi väntar på våra befäl?"

"vilar?"

"städar?

"nej förfan, man står i Jägarvila"

Folk var jävligt optimistiska till en början innan de visste att det var lite småtungt. De trodde att fredagen var det värsta under helgen på fredagkvällen :tveka:

Posted
Vilket var "värst"? Är avundsjuk!

Constanter!

Vasa knäckesandwichen gick sönder i min packning, fick nästan bryta...

Att någon ropade "bro!" under marchen och alla upprepade. Blev helt konfuderad och börja tänka för mkt.

Vadfan gör det om det kommer en bro? Och speciellt när det inte ens är en bro i syne på flera kilometersavstånd.

Gick och klurade på vad problamatiken skulle bli om det kom en bro.. Huvudvärk :D

Posted

Nej.

Försvarsmaktens värdegrund vilar på ÖRA. Öppenhet, Resultat, Ansvar. Det skall inte finnas något som bara får sägas och höras innanför murarna. Om det nu finns tankar på annat så är det avbryt på den verksamheten. Allting skall tåla insyn och granskning.

Kamma er!

/simon, BlåGul.

Posted
Nej.

Försvarsmaktens värdegrund vilar på ÖRA. Öppenhet, Resultat, Ansvar. Det skall inte finnas något som bara får sägas och höras innanför murarna. Om det nu finns tankar på annat så är det avbryt på den verksamheten. Allting skall tåla insyn och granskning.

Kamma er!

/simon, BlåGul.

Nja, men är det en felcitering/något som har tagits ur sitt sammanhang som dessutom antyds komma från en viss person så tycker jag att det kan diskuteras.

Posted

Diskuteras, kanske det. Men inställningen att ett visst beteende är ok, så länge det sker innanför murarna, är helt åt pipsvängen och något som starkt bör omvärderas innan man tar steget in i organisationen.

Posted
Diskuteras, kanske det. Men inställningen att ett visst beteende är ok, så länge det sker innanför murarna, är helt åt pipsvängen och något som starkt bör omvärderas innan man tar steget in i organisationen.

Ett visst beteende? Nu får du nog ta och förtydliga, kanske via PM. Du menar att det är ett beteende att "åka hem och ligga med sin respektive, gråta hos morsan, eller vad fan som helst", som det egentligen skulle stått. Ja, det är väl ett beteende, men du fick det att låta ganska negativt.

Posted
116, säker på att du inte låg i första tät?

För i min tät var vi 100-139 + 223 eller vadfan han nu hade.

Jag hade 120 och vi var 19 av 40 som klarade alla tester

Starkast ändå var snubben som klarade marchen trots att han hade halsfluss, men han fick dock inte sova utomhus.

Sedna jävligt strong av nummer 124 tror jag han hade som blev gick till han blev medvetslös, där har vi motivation, förebild.

Men satan vilket sargat gäng som gick till bussen, såg ut som vi legat ute i flera månader :rockon:

Men håller med, man blir mer taggad av denna helg, främst för att människorna som var där var jäävligt sköna och spontana.

Det kommer bli en härlig värnplikt känner jag.

Här ser man hur trött man var när man skrev sitt inlägg :baskerPa: klart att jag vet att man inte får skriva namn och ber om ursäkt för det samt en annan groda: jag låg visst i första tät;).. då stämmer genast antalet som klarade sig hela vägen :sniper:

Posted
Ett visst beteende? Nu får du nog ta och förtydliga, kanske via PM. Du menar att det är ett beteende att "åka hem och ligga med sin respektive, gråta hos morsan, eller vad fan som helst", som det egentligen skulle stått. Ja, det är väl ett beteende, men du fick det att låta ganska negativt.

Jag tar det här i tråden eftersom det är av värde att alla blivande värnpliktiga, oavsett förband, har följande i åtanke.

Själva uttalandet om vad som skall ske med brudarna efter eran informationshelg skiter jag i, det är bara ett tecken på verbal och mental omognad.

Det jag vänder mig mot är den attityd som du gav uttryck för i ett meddelande som du av någon anledning senare har redigerat och uppmanat oss att kasta. Där menade du på att ex. ett beteende är ok så länge det sker innanför murarna. Det är helt fel inställning och jag upprepar mig själv;

Försvarsmaktens värdegrund vilar på ÖRA. Öppenhet, Resultat, Ansvar. Det skall inte finnas något som bara får sägas och höras innanför murarna och det finns ingen vht som är "ok" så länge ingen "på utsidan" får reda på det. Om det nu finns tankar på annat så är mitt starka råd till er att avbryta den inställningen för den kommer inte vara er till gagn när ni väl stiger förbi kasernvakten. Allting skall tåla insyn och granskning.

Det är alltså inte uttalandet i sig som skaver i mitt öga, utan de åsikter och omedvetna (?) ställningstaganden som beskrivs i enskilda inlägg som jag vänder mig starkt emot som ansvarig för den här forumssektionen. Kan det vara några frågor på det?

/simon, BlåGul.

Posted

De skulle ju ha en infohelg till i vår sa de tydligen.. då många fler ska mönstra (Fram till Februari va?) och även att man gallrat bort en del ''svaga länkar'' så det saknas ju ett antal personer till tjänsten.

En kille i min tät kunde inte gå marschen då han var sjuk eller liknande så han fick komma tillbaka nästa infohelg.

Jag är bara glad att jag klarade denna så jag slipper prova om eller söka annat. Risken finns ju att man är sjuk i vår eller nått tråkigt och väljer själv att hoppa av då sjukdomen kanske gör att det känns riktigt jobbigt och hemskt.

Men fan gubbar! nu gäller det att tagga till inför inryck.

Hur långt innan inryck får man papper med vilken skvadron/pluton man hamnat på?

så kan man kanske dra igång lite träffar innan menar jag!

Posted

Tjenare!

Eric, nr 164 i andra tät här.

Jag klarade allt utom att gräva klart 1,5m gropen och sedan var jag stram i lårens framsidor annars var allt bra. På fystesterna låg jag en ungefär medel eller lite över.... Hur stor är chansen att jag kommer med?

Skulle vi in på någon extramönstring till våren eller var det bara fallskärmsjägarna?

/Eric.

Posted
Hur stor är chansen att jag kommer med?

Även om du inte klarar alla moment så riskerar du inte att bli bortplockad. Syftet med infohelgen är snarare att få bort skadade, omotiverade och folk med allmänt dålig inställning än att skicka hem den som inte gör tillräckligt många armhävningar. Så så länge de inte har sagt något annat så är du inne.

Posted
Det är alltså inte uttalandet i sig som skaver i mitt öga, utan de åsikter och omedvetna (?) ställningstaganden som beskrivs i enskilda inlägg som jag vänder mig starkt emot som ansvarig för den här forumssektionen. Kan det vara några frågor på det?

/simon, BlåGul.

Inga större frågor på det, men du glömde nog/bortsåg nog från min smiley som jag gjorde efter det jag skrev. Var med andra ord kanske inte helt 100 % seriös. Nog om det, tror alla har förstått poängen.

Posted

Vore kul om alla i tät ett skrev vilka ni är för vi i logiment 232 (tror jag det var) pratar om att alla möts på mitten i Sverige innan vi rycker in för att lära känna varandra bättre.

Detta är främst riktat till de 19 som klara sig, men ni andra är självklart välkomna likaså.

men bara så ni vet.

Förövrigt lägger jag till att det som jag citera ovanför kan ha överdrivits för att låta lite roligare i nya värnpliktigas öron och förstår inte riktigt vad poängen med denna konfilkt är då saker tagits bort.

Men Axly, du som legat inne som luftburen på K3, berätta gärna om livet där. Om det är som det vi upplevde varje dag och vad som skiljer sig. Vore roligt att höra.

/120 :)

Posted
Vore kul om alla i tät ett skrev vilka ni är för vi i logiment 232 (tror jag det var) pratar om att alla möts på mitten i Sverige innan vi rycker in för att lära känna varandra bättre.

Detta är främst riktat till de 19 som klara sig, men ni andra är självklart välkomna likaså.

men bara så ni vet.

Förövrigt lägger jag till att det som jag citera ovanför kan ha överdrivits för att låta lite roligare i nya värnpliktigas öron och förstår inte riktigt vad poängen med denna konfilkt är då saker tagits bort.

Men Axly, du som legat inne som luftburen på K3, berätta gärna om livet där. Om det är som det vi upplevde varje dag och vad som skiljer sig. Vore roligt att höra.

/120 :)

Livet på K3 som luftburen soldat kommer du uppleva när det är dags att rycka in, infohelgen är en bra sammanfattning på kort tid. Marchen på infohelgen är en liten prutt i rymden jämfört med många andra marcher.

PS. det är kallt i vättern klockan 04.30, speciellt på vintern :rolleyes:

Posted

Fick veta att man skulle kunna ringa till pliktverket och få reda på vilken skvadron/bataljon man var placerad på då förra årets kull gjorde det efter besked om deffinitiv antagning.

Men när ja ringde idag sa de bara att alla ligger under en och samma samlingsbataljon/skvadron och att vi kommer att placeras på olika skvadroner beroende på prestation efter inryck.

Någon som har något annat att tillägga/berätta?

Posted

men bara så ni vet.

/120 :rolleyes:

Haj!

Träffas igen? Räkna med mig! Alla var ju fan Goa gubbar!

logiment 232 // Nr 129 // Joakim T

Msn: [email protected] ((Ny))

Posted
Någon från vadsbo här?

Låg i logement 183, nr 16!

Jo, låg i logementet bredvid, nr 26. Dock var vi bara 3 st kvar i logementet på söndagen... :wub:

haha va? berätta!

Posted

Jag vet inte riktigt vart alla tog vägen... Två var sjuka tror jag, så de fick inte vara med på marschen. Tror de blev hemskickade. En kille skadade knät på marschen, de andra gav nog upp efter hand.

Hur var det i din grupp?

Posted

Var på pliktverket idag i annat syfte än lumpen. Har projektarbete om intagningsprocessen i försvaret, ett bra sätt för mig att lära mig samtidigt som jag gör arbetet.

Fick intervjua en inskrivningsförättare som var huvudansvarig för K3, LBB och FJS. efter intervjun berättade han en hel del spännande saker om tjänsterna.

Varför det var svårt att komma in och hur hela intagningsprocessen fungerar.

Bland annat sa han att om man tar tex.

1. K3, Luftburen Befäl.

2. Jägarplutonbefäl, AJB.

3. Amfibieplutonbefäl

Så har man en enormt liten chans att få något av dem.

Eftersom tydligen det bara finns 6 FH705, Luftburen befäl platser per mönstringsperiod och 28 totalt. Så söker tydligen 30pers (om jag minns rätt) tjänsten per period och bara 6 får dem.

får man då inte den platsen vilket det är stor risk för, så får man heller inte de andra då de är mycket populära, har även få platser och alla med dem i 1a hand får dem före dig som har de i 2a eller 3e hand. Detta resulterar i utbildningsreserven.... Så till er som bara vill söka populära tjänster. TA EN MINDRE POPULÄR SOM 2a / 3e hands val så har ni större chans att få göra lumpen.

Detta var en av de saker jag tyckte var intressant som jag inte viste sedan tidigare.

I övrigt så var det 27% bortfall under INfohelgen. 57stk föll ifrån av samtliga deltagare.

Jag trodde det var mycket mer, eftersom Ö.N Verkar stå för den större delen av denna summa... men så kan de va

Posted
I övrigt så var det 27% bortfall under INfohelgen. 57stk föll ifrån av samtliga deltagare.

Jag trodde det var mycket mer, eftersom Ö.N Verkar stå för den större delen av denna summa... men så kan de va

Skall ju även nämnas att det var "mixade" täter. Dvs. att både folk som var inskrivna som luftburna gjorde sin infohelg i ÖN:s korridorer, och folk som var inskrivna till und gjorde hos Vadsbo.

Men tycker också att 27% låter lite. :)

Posted

Skall ju även nämnas att det var "mixade" täter. Dvs. att både folk som var inskrivna som luftburna gjorde sin infohelg i ÖN:s korridorer, och folk som var inskrivna till und gjorde hos Vadsbo.

Men tycker också att 27% låter lite. :baskerKav:

Hur vet man om man är inskriven på ÖN eller Vadsbo?

Jag genomförde infohelgen på Vadsbo men hörde inte ett ord om jag skulle ligga på und eller luftburna.

Posted
Hur vet man om man är inskriven på ÖN eller Vadsbo?

Jag genomförde infohelgen på Vadsbo men hörde inte ett ord om jag skulle ligga på und eller luftburna.

Maila Pliktverket och fråga. På förekommen anledning skall dock tilläggas att svaret kanske inte överensstämmer med var du i slutänden hamnar.

Posted

jag har både ringt pliktverket och pratat face to face med inskrivningsansvarige till K3, LBB och FJS.

de alla bekräftar att man inte kan få reda på detta genom pliktverket utan att K3 gör de valen senare och skickar ut infon...

Posted
jag har både ringt pliktverket och pratat face to face med inskrivningsansvarige till K3, LBB och FJS.

de alla bekräftar att man inte kan få reda på detta genom pliktverket utan att K3 gör de valen senare och skickar ut infon...

Där ser man, då har det ändrats sen föregående kull.