Jump to content

Jag är placerad som...  

42 members have voted

1. 1. Befattningar

• FH705. Luftburen Befäl, Armén.
      11
    • FH805. Luftburen Gruppbefäl, Armén.
      4
    • FH905. Luftburen Soldat, Armén.
      22
    • GA936 Bevakningssoldat, Armén
      5
    • GA836 Bevakningsgruppchef, Armén
      1

Recommended Posts

Posted
Nummer 28 här. Klarade infohelgen och kom hem med ett par marschkängor i handen, även träningsdagbok till inryck:D

Jaha, då kanske vi som bara varit med på första infohelgen får våra kängor så småningom?

• Replies 325
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)
Fick höra från Sirén att ni fick önska vilken skvadron ni ville hamna på och att befälen eventuellt kommer att försöka placera er efter era önskemål?

Minns inte om vi skrev i ngt sånt men jag är 90% säker på att dom sa att det slumpas innan eller efter inryck.

Kängor och träningsdagbok fick vi inte heller :S

Ska ringa K3 imon och se vad som händer för jag är grymt taggad på LBB... synd om man inte hamnar där pga att vi i november inte fick skriva vad vi ville.

Grävde ni värn under kvällen också?

Starkt jobbat iaf!

Jo, det blev värngrävning senare på kvällen, som man sedan direkt efter alla var klara skulle fylla igen ;P

Och ja, vi fick lämna ett önskemål om vi ville hamna på Luftburna eller Underättelse, men enligt befälen så va våra önskemål lägst i prioritering när de sätter ihop bataljonerna, de vill ha likvärdig kompetens i båda.

Edited by KeSSeLL
Posted

Ja det låter ju rätt otänkbart att de huxflux skulle bara kasta in folk där de själva vill utan att titta på resultaten från testerna.

Men jag ringer imon ändå, kan ju inte göra mer än att hjälpa, sen ska jag fråga om kängorna också.

Om dom inte kan skicka till mig ska jag fråga om jag får köpa ett par M90 på ÖoB (inte för att de skulle godkänna det men man kan ju alltid hoppas)

för att ha sina kängor ingådda känns som en sjukt bra fördel innan inryck...

Posted
Ja det låter ju rätt otänkbart att de huxflux skulle bara kasta in folk där de själva vill utan att titta på resultaten från testerna.

Men jag ringer imon ändå, kan ju inte göra mer än att hjälpa, sen ska jag fråga om kängorna också.

Om dom inte kan skicka till mig ska jag fråga om jag får köpa ett par M90 på ÖoB (inte för att de skulle godkänna det men man kan ju alltid hoppas)

för att ha sina kängor ingådda känns som en sjukt bra fördel innan inryck...

Jag är tämligen säker på att du kommer få de skickade till dig :)

Men fråga hellre en gång för mycket en en gång för lite...

Posted

Pratade med någon form av värnplikts handläggare på K3 idag och hon sa att det enda sättet för mig att få ut mina kängor är att komma dit och hämta ut dem personligen.

De skickar inte och jag kan inte plocka ut dem från ett annat förråd.

Jag kommer la helt enkelt bara att få göra detta för kängorna känns viktiga att gå in innan.

Sen så noterade hon även ner mitt önskemål om LBB. Hon sa att det verkade lite difust om syftet med önskemål men att de va bra att jag ringde ändå.

Så nu är det bara att hålla tummarna och ge gärnet med träningen :)

Posted
Pratade med någon form av värnplikts handläggare på K3 idag och hon sa att det enda sättet för mig att få ut mina kängor är att komma dit och hämta ut dem personligen.

De skickar inte och jag kan inte plocka ut dem från ett annat förråd.

Jag kommer la helt enkelt bara att få göra detta för kängorna känns viktiga att gå in innan.

Sen så noterade hon även ner mitt önskemål om LBB. Hon sa att det verkade lite difust om syftet med önskemål men att de va bra att jag ringde ändå.

Så nu är det bara att hålla tummarna och ge gärnet med träningen :-(

Oj där ser man. Lycka till med allt! :)

Posted
Av rent intresse, hur många var det som insåg att det här inte var något för dem och ville byta tjänst efter infohelgen?

Vet ej allt som allt, men i min 1a pluton var det 12 av 35 som hoppa av. Tror inte de va lika många i dom andra plutonerna.

Posted
Av rent intresse, hur många var det som insåg att det här inte var något för dem och ville byta tjänst efter infohelgen?

När jag var där på förra infohelgen i november så var det 19 av 40 stycken i min tät som hoppade av innan samtliga moment var över. Ett par precis på slutet...

Posted

Tja nr 115 här. Kom också hem från infohelgen och blev/är grymt taggad till augusti. Marschtränade idag och rekommenderar alla att köpa en pulsklocka. Nästan omöjligt tror jag att hålla ett jämnt och högt tempo utan en sådan.

Posted
Tja nr 115 här. Kom också hem från infohelgen och blev/är grymt taggad till augusti. Marschtränade idag och rekommenderar alla att köpa en pulsklocka. Nästan omöjligt tror jag att hålla ett jämnt och högt tempo utan en sådan.

Jo det är sant, har tänkt införskaffa en i veckan...

Posted
av rent intresse hur många armhävningar klarade ni? :banghead:

kul o se vart man ligger

Klarade 42st, så de är armhävningar man måste lägga stor vikt på vid träningen. Men klarade 105 situps, så de väger över lite:P De va ju vissa som klarade runt 70st, då kände man sig rätt klen:P

Posted
av rent intresse hur många armhävningar klarade ni? :ph34r:

kul o se vart man ligger

Klarade 42st, så de är armhävningar man måste lägga stor vikt på vid träningen. Men klarade 105 situps, så de väger över lite:P De va ju vissa som klarade runt 70st, då kände man sig rätt klen:P

Ja men det är ju endå bra. Hörde att det var jävligt koncentrerade armhävningar och inte såna "pump"saker man gör själv ibland? :P

Posted

Kan ni fatta att de e 89dagar kvar tills vi står innanför murarna eller göbbar!!??

Hur går träningen runt om i landet?

Själv sprang jag en längre runda på 13km i lördags o simmade igår. Ikväll blir det nog en 5km'are för att hålla igång och kanske milen imon eller torsdag.

Posted
Kan ni fatta att de e 89dagar kvar tills vi står innanför murarna eller göbbar!!??

Hur går träningen runt om i landet?

Själv sprang jag en längre runda på 13km i lördags o simmade igår. Ikväll blir det nog en 5km'are för att hålla igång och kanske milen imon eller torsdag.

89 dagar. Fyfan, de börjar dra ihop sig nu. Träningen går framåt, började i går för första gången sen infohelgen, ska köra enligt schemat. Lite mer på slutet dock. Ska börja löpa riktigt lungt, får benhinneinflamation så jävla lätt.

• 2 weeks later...
Posted

Hej alla!

Fick idag besked om att jag kommer rycka in som Luftburen soldat nu i sommar! Känns super!

Sätt igång tråden igen, vill veta massor!

Posted
Vadå gjorde du inte infohelgen? :unsure:

Nope, ringde för nån vecka sen för att kolla om det hoppat av folk och många hade tydligen inte pallat. Fanns 5 platser och när jag ringde va det 15 sökande, så det blev nog en del. Fick ett samtal i förrgår att jag fått en plats och blev självklart superglad :eeh:

Posted
Vadå gjorde du inte infohelgen? :o

Nope, ringde för nån vecka sen för att kolla om det hoppat av folk och många hade tydligen inte pallat. Fanns 5 platser och när jag ringde va det 15 sökande, så det blev nog en del. Fick ett samtal i förrgår att jag fått en plats och blev självklart superglad :)

hm... är du säker på att du pallar då? ;D

Posted
Vadå gjorde du inte infohelgen? :o

Nope, ringde för nån vecka sen för att kolla om det hoppat av folk och många hade tydligen inte pallat. Fanns 5 platser och när jag ringde va det 15 sökande, så det blev nog en del. Fick ett samtal i förrgår att jag fått en plats och blev självklart superglad :)

hm... är du säker på att du pallar då? ;D

Jag är i bra form och kommer träna för fullt fram till inryck så det kommer nog att gå bra! :)

Posted
Hej alla!

Fick idag besked om att jag kommer rycka in som Luftburen soldat nu i sommar! Känns super!

Sätt igång tråden igen, vill veta massor!

Samma här, även jag blev tilldelad en plats och kommer att rycka in i augusti.

Någon i Göteborgstrakten som är taggad för marschträning i sommar?

Posted

@Johannes_88 Svar Ja!

Jag bor vid olskroken i centrala göteborg och marschtränar gärna längre sträckor i sommar.

Adda [email protected]

Kul att ni kom in iaf, ni vet ju med er själva om ni är redo för sömnbrist, smärta, trötthet och stress flera veckor i sträck.

Jag litar på att ni vet vad ni sökt och att ni kommer vara förberedda! Så det kommer bli awesome!

Posted
@Johannes_88 Svar Ja!

Jag bor vid olskroken i centrala göteborg och marschtränar gärna längre sträckor i sommar.

Adda [email protected]

Kul att ni kom in iaf, ni vet ju med er själva om ni är redo för sömnbrist, smärta, trötthet och stress flera veckor i sträck.

Jag litar på att ni vet vad ni sökt och att ni kommer vara förberedda! Så det kommer bli awesome!

Jag noterade en lite kaxig underton här, J.Nilsson; du ska väl inte påpeka att du är så mycket mer erfaren och bättre än de andra bara för att du har vart på en infohelg?

Posted

Ni vet inte vad ni sökt än. Infohelg eller ej.

Posted (edited)

Okej, förlåt mig då om jag trampat på din fot.

men me tanke på hur många som gjorde infohelg och bröt så är det väl ganska självklart att de som inte gjort den kanske (Notera KANSKE) inte är helt 100 på vad de ger sig in på. Övrigt än det så var det inte mitt syfte att säga att andra var mindre förberedda eller liknande utan att helt enkelt fråga om de gjort infohelgel eller ej. Det är väl positivt att några får tjänsten över huvudtaget så att platserna fylls.

Ja det är möjligt att vissa inte vet vad de sökt.

Jag vet att jag sökt och blivit antagen till FH705 Luftburen Befäl. Sen har jag fått en helg med information om den tjänsten... så något borde jag allt veta ;)

Edited by J.Nilsson
Posted (edited)

Någon som inte var med på andra infohelgen som hämtat ut / fått sina kängor? Jag tror inte att jag kommer få tag på mina på ett tag, man kanske kan få betala för att de skickar hem kängorna? Vi har väl en stackare från Ume i plutonen också, om inte han var med på andra infohelgen hoppas jag han slipper åka och hämta :D

Kanske kan samköra så att en hämtar ut till flera?

Edited by J.Norrman
Posted
Någon som inte var med på andra infohelgen som hämtat ut / fått sina kängor? Jag tror inte att jag kommer få tag på mina på ett tag, man kanske kan få betala för att de skickar hem kängorna? Vi har väl en stackare från Ume i plutonen också, om inte han var med på andra infohelgen hoppas jag han slipper åka och hämta :-P

Kanske kan samköra så att en hämtar ut till flera?

Jag skulle också vilja få tag på ett par kängor. Ringde dock till K3 idag och det verkade inte finnas någon annan utväg än att åka dit och prova/hämta ut ett par, suck...

Posted (edited)

Jag fick beskedet igår om att jag har blivit satt som luftburen soldat, jag var innan i utbildningsreserven.

Nu måste jag bara få tag på ett par kängor.

Edit:Bor förövrigt i Göteborg och hänger gärna med och marschtränar.

Edited by simon