Jump to content

Jag är placerad som...  

42 members have voted

1. 1. Befattningar

• FH705. Luftburen Befäl, Armén.
      11
    • FH805. Luftburen Gruppbefäl, Armén.
      4
    • FH905. Luftburen Soldat, Armén.
      22
    • GA936 Bevakningssoldat, Armén
      5
    • GA836 Bevakningsgruppchef, Armén
      1

Recommended Posts

Posted (edited)
Jo, vi skulle ha fått kängorna där egentligen, men de hade inte råd (det var förklaringen vi fick iaf), så bevakningssoldaterna fick kängor istället. Jag har väl antagit att vi som redan varit på infohelg kanske får våra kängor i samband med den andra infohelgen nu i vår (som du ska på).

Edit: Alltså, som jag förstod det: Bevakningssoldaterna rycker in tidigare än oss och får därför kängor före oss eftersom de inte har råd att köpa in det till oss så långt i förtid.

hmm, låter som nedskärningar, har vart snålt me pengar dom senaste åren va jag har hört. IA09 har la "tatt" mycket pengar kan jag tänka mig. Min bror sa att vi kanske skulle få ut dom nya kängorna. (Jägarkänga) för dom som går me tungpackning. Tror de va en annorlunda sulor på den för att förebygga marschfrakturer. Kan va så att dom inte fått in dom än.

Nej, det är en helt ny känga.

Marschkänga 2008

Nya kängor -men inte till alla (varnpliktsnytt.se)

EDIT:

Bild på den nya kängan

Edited by Mattsson
  • Replies 325
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Jo, vi skulle ha fått kängorna där egentligen, men de hade inte råd (det var förklaringen vi fick iaf), så bevakningssoldaterna fick kängor istället. Jag har väl antagit att vi som redan varit på infohelg kanske får våra kängor i samband med den andra infohelgen nu i vår (som du ska på).

Edit: Alltså, som jag förstod det: Bevakningssoldaterna rycker in tidigare än oss och får därför kängor före oss eftersom de inte har råd att köpa in det till oss så långt i förtid.

hmm, låter som nedskärningar, har vart snålt me pengar dom senaste åren va jag har hört. IA09 har la "tatt" mycket pengar kan jag tänka mig. Min bror sa att vi kanske skulle få ut dom nya kängorna. (Jägarkänga) för dom som går me tungpackning. Tror de va en annorlunda sulor på den för att förebygga marschfrakturer. Kan va så att dom inte fått in dom än.

Nej, det är en helt ny känga.

Marschkänga 2008

Nya kängor -men inte till alla (varnpliktsnytt.se)

EDIT:

Bild på den nya kängan

Ser faktiskt skön ut, ser lite mer påkostad. Men hoppas den håller bra, kan tänka mig att den inte riktigt är testad.

Posted

ja med en stor fet klick tur kanske vi får ha den i år när vi rycker in.

Annars funkar nog en Meindl Performance lika bra.

Dock fräckt att komma och ha försvarets nya känga som enbart delas ut till jägare :)

• 2 weeks later...
Posted

Faan, va dött det är i tråden. Får väll försöka få liv i den och ställa frågan. Vet någon ungefär vilken vecka/månad infohelgen är?, me tanke på träningen.

Posted
Faan, va dött det är i tråden. Får väll försöka få liv i den och ställa frågan. Vet någon ungefär vilken vecka/månad infohelgen är?, me tanke på träningen.

Jag fick reda på för några dagar sedan att infohelgen ska vara i april månad. Jag vet inget exakt datum, tyvärr.

Posted

Jag fick reda på för några dagar sedan att infohelgen ska vara i april månad. Jag vet inget exakt datum, tyvärr.

Okej. Faan va juste. De va gött att den va så sent.

Posted

Ja ni får ju iallafall lite varmare klimat när ni sover utomhus o springer osv.

Vi sprang ju fan på snö/is och sov när det snöade och vaknade med is på enmanstältet :baskerPa:

Posted

Vi sprang ju fan på snö/is och sov när det snöade och vaknade med is på enmanstältet :rolleyes:

Ja, vissa har det mycket tuffare än andra. :rolleyes:

Första löpsträckan var ju omöjlig, sprang som en dåre och kom ingenstans :)

Posted

Vi sprang ju fan på snö/is och sov när det snöade och vaknade med is på enmanstältet :rolleyes:

Tyck inte synd om dig för det, för det kommer bli din VARDAG efter inryck...

Posted

Vad hände nu? Onödigt att dra fram machoklubban och börja svinga.

Det är väl rätt självklart att vissa som bröt pga kylan i november kanske inte hadde brutit i April, eller?

• 2 weeks later...
Posted
Kallesen har kommit, datumet är 24 april, bara o nöta träning.

Yes nöta nöta. Lite roligare blev det att hålla igång med träningen när man fick ett litet tidigare mål än augusti.

Ses i april grabbar! ;-)

Posted
Kallesen har kommit, datumet är 24 april, bara o nöta träning.

Minsann.. Då blir det ju kanske lite varmare än på det datumet jag hade hört. ;)

Posted

Fick en kallelse jag också, de verkar ha skickat till alla som är inskrivna. Dock behöver inte vi som redan klarat den med hyffsade resultat göra om den om vi inte vill.

Så jag kommer nog inte att komma eftersom jag känner att jag känner att det som sker på infohelgen(inte värnplikten) är nått jag har rätt bra pli på... Så jag tränar lite extra istället och håller tummarna för er som ska dit ,O

Posted

Fick min kallelse till värnplikt vid K3 idag.

Gött o veta att man e inne iaf.

Inte nått särskilt, bara en specifikation om vilket förband och tider osv det är samt lite om lagen.

Och hur man bestället biljetter.

Posted

Inte nått särskilt, bara en specifikation om vilket förband och tider osv det är samt lite om lagen.

Ska man skicka in den där kallesen, det stod att man skulle skriva sin underskrift på den? Tåg biljetter gäller bara tåg, inte dom som åker buss va?

Posted

Ska man skicka in den där kallesen, det stod att man skulle skriva sin underskrift på den? Tåg biljetter gäller bara tåg, inte dom som åker buss va?

Ja, du ska skriva på och skicka in. Tågbiljett gäller för tåg, bussbiljett gäller för buss och flygbiljett gäller för flygplan! ;)

Posted
Tjena grabbar! Jag är en av de uttagna till Luftburen tjänst med inryck 3e Augusti 2009.

Fick tjänsten FH705 Luftburen Befäl (Deffinitivt).

Heter Joel och bor i Göteborg.

Hör av er om ni är placerade på K3 2009!

Jag heter Douglas Starö och är placerad på K3 som luftburen soldat. inryck i Augusti 09 :D

Posted
Tjena grabbar! Jag är en av de uttagna till Luftburen tjänst med inryck 3e Augusti 2009.

Jag heter Douglas Starö och är placerad på K3 som luftburen soldat. inryck i Augusti 09 :D

Gött, grattis!! Då ses vi nog på infohelgen i april i Karlsborg. Tränat mycket?

• 1 month later...
Posted

god morra!

Nu är det ca 124dagar kvar till Inrycket.

Lycka till nu till er som ska till Infohelgen i april.

Kämpa på! Det är värt det!

Posted

@J.Nilsson, tack så mycket. Ska verkligen träna riktigt mycke de sista veckorna nu. Har inga planer på att prestera dåligt på infohelgen:P Fick ni välja skvadrons plats på din infohelg?

Posted

Nej man hamnade på Vadsbo eller Östra nerike under infohelgen. Men det var inte nånting som skulle betyda nått i framtiden.

Enligt pliktverket så kommer vi hamna i en utbildningsbataljon och sen flyttas omkring till olika tjänster efter ett tag.

Så jag tror inte vi får reda på vilken Skvadron vi hamnar på innan inryck.

Men allt är ju möjligt, fel information och misstag har ju skett förr.

Själv har jag dragit på mig feber o hosta så det blir ingen träning denna veckan heller. Kommer få lägga i en hög växel under maj-juli tiden för att komma in i tempo.

Marschträningen är dock i bra form!

Känns som att tiden går jävligt fort nu. Studenten kommer flyga förbi sen är det knappt 2 månader fritid innan tåget går till Karlsborg.

Ska bli jävligt spännande.

Posted

Synd med febern :unsure: , men du har ju ingen infohelg o oroa dig över iallafall. Okej, hoppas man själv får välja vilken skvadron man hamnar på vid gsun. Marschträning är i riktigt fin form för mig med, marschar 1 gång i veckan. Man märker verkligen skillnad från gång till gång. För mig känns det som om det är långt kvar, men när man tänker efter så är det jävligt kort, kom fram till 4 månader. Jag undrar ryggtestet på infohelgen, hur går den till, är det statisk från en bänk i 2min?

MVH/Sirén

Posted (edited)

Tja på er alla!
Luftburen Soldat, inryck aug ´09 och infohelg 24:e april för min del.

Bor i Örebro och namnet är M*****, är det någon ful jävel som springer runt och kallar sig Finsken så kan det vara mig ni träffar på där nere.

Hare bäst!

Edited by henke
Posted

Max Kessell här, luftburen soldat med inryck i augusti 09, blir info helgen den 24 april för mig med...

och ser ni någon snygg jävel som springer runt och kallar sig halv-finsken så kan det vara jag...

Posted (edited)

Träningen går bra tror jag, har slappat nu en hel del efter extramönstringen för kustjägare, blev riktigt slut efter det :P men ska börja dra igång igen...

Det jag kan prestera nu på milen är på ca 45 min och march har jag blivit riktigt van vid, så framåt går det, men man kan alltid bli bättre ;)

Ska tillägga att jag blev godkänd genom kustjägar prövningen, härligt som fan B-) men fick tillslut endå ett nej pga konkurrens.

Men det ska bli gött med tjänst på k3! ;)

Edited by KeSSeLL
Posted

Hoj, jag är inskriven som luftburen soldat med inryck 3:e Augusti.

Kommer från Leksand :)

Posted

Har börjat få benhinneinflamation:( Perfekt tajmning till infohelgen. Får vila tills infohelgen för att det inte ska bli värre. Får visa pannben istället. Tror ni det är värt o nämna detta vid infohelgen? Ge gärna tips för att lindra detta.