Dass Posted February 28, 2003 Report Share Posted February 28, 2003 jag vet att Attackdykarna tas ut från Kj men räknas dom som en typ av Kustjägare? Gör dom inte samma tester som ”vanliga Kj”? Hur tar dom in folk till attackdykarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VH Posted February 28, 2003 Report Share Posted February 28, 2003 Attackdykarna tas ut från Kustjägaraspiranterna runt slutet av GSUn. Efter det utbildas dom separat och är inte mycket med Kustjägarna överhuvud taget. Adyk och KJ går neptuni tillsammans och blir kustjägare. Attackdykarna genomför sitt i-dyk i slutet av utbildningskedet, innan alla slutövningar drar igång. Det är först då dom blir attackdykare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo Posted February 28, 2003 Report Share Posted February 28, 2003 Har det inte ändrats till att alla i AMF får söka till A-dyk, hade för mig att ett av mina bef sa det, och han ingick annars i ett Kj-komp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dass Posted February 28, 2003 Author Report Share Posted February 28, 2003 det sista har jag svar på. träffade nämligen en Roff. han sa att anledningen till att AMF fick söka A-dyk var dör att dom inte hade tillräckligt med Kj som klarade Kraven/sökte. för få Kj helt enkelt. men räknas Adyk som KJ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted February 28, 2003 Report Share Posted February 28, 2003 men räknas Adyk som KJ? >> Dass << Läs Viktors inlägg en gång till. Rapportera när du är klar. // Gotcha \ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 28, 2003 Report Share Posted February 28, 2003 A-dyk kan räknas som ett slags KJ-förband. Skillnaden är att de har andra sätt att nå insatsområdet, de rör sig i mindre patruller och har således mindre eldkraft än KJ har. A-dyk är ett renodlat span-förband med få stridsuppgifter, och är främst inriktade på när-och fjärrspaning och sabotage. Dessutom utbildas de helt åtskilda från övriga KJ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slasken Posted February 28, 2003 Report Share Posted February 28, 2003 det sista har jag svar på. träffade nämligen en Roff. han sa att anledningen till att AMF fick söka A-dyk var dör att dom inte hade tillräckligt med Kj som klarade Kraven/sökte. för få Kj helt enkelt. men räknas Adyk som KJ? Är det inte min- dyk du menar... ??? Har aldrig hört att Amf får söka A- dyk..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted February 28, 2003 Report Share Posted February 28, 2003 det sista har jag svar på. träffade nämligen en Roff. han sa att anledningen till att AMF fick söka A-dyk var dör att dom inte hade tillräckligt med Kj som klarade Kraven/sökte. för få Kj helt enkelt. men räknas Adyk som KJ? Är det inte min- dyk du menar... ??? Har aldrig hört att Amf får söka A- dyk..... Nej, på senare tid - i syltryggarnas tid - har det helt enkelt funnits för få span-aspiranter, så det har hänt att ex. pb/amf också får söka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 28, 2003 Report Share Posted February 28, 2003 ViktorH, vad kan du säga allmänt om KJs organisation och upppgifter i dagsläget, och då tänker jag både på utbildningsfallet och krigsfallet? Vad är det t.ex. för skillnad mellan attackdykare och spandykare ("Amf 1 utbildar amfibiesoldater inom åtskilliga huvudtjänster, kustjägare, spaningsdykare och attackdykare." [1]) och var ingår ni prickskyttar i organisationen? [1] http://www.amf1.mil.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bolin Posted February 28, 2003 Report Share Posted February 28, 2003 Jag har hört rykten från en gammal KJ att "KJ är inte vad det brukade vara (läs allså ren skit är det nu)" Visst dom har ju ändrat uppgifter och organisation men är det så dålig fräs på kj komp nu? Jag får snarare känslan av att dom anamat fjs utbildningsmetodik vilket kanske inte är helt fel, dock så blir det kanske svårt för dagens lilla FM att ha två ganska snarlika förband. Vi har norrlandsjägare som löser jägaruppgifter i arktiskmiljö sen så har vi kustjägare som löser jägaruppgifter i kustjmiljö. Jaja hur som helst - jag ska söka kj, har tom begärt uppskov ett år för att kunna göra det, oavsett vad folk säger osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dass Posted March 1, 2003 Author Report Share Posted March 1, 2003 (edited) men räknas Adyk som KJ? >> Dass << Läs Viktors inlägg en gång till. Rapportera när du är klar. // Gotcha \ jag såg det nu. missade det där med att dom vart Kustjägare. tackar Viktor. tack Amfibieslusken för svaret. nästa fråga: hur blir man A-dyk officer? är samma där, först KJ officer sen A-dyk? eller kan man söka A-dyk på direkten? tusen tack för alla svar Edited March 1, 2003 by Dass Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VH Posted March 1, 2003 Report Share Posted March 1, 2003 (edited) Det där med att Amfare sökt span berodde på att det var så få KJ det året, och många ville helt enkelt inte söka till span antar jag. Edited July 13, 2003 by VH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NBC Posted March 1, 2003 Report Share Posted March 1, 2003 Är Adyk hårdare än KJ eller vad är hur ligger det till. Om så är fallet på vilket sätt är det hårdare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dass Posted March 1, 2003 Author Report Share Posted March 1, 2003 ahh så man kan inte bli Adyk-off på engång utan först KJ-off. tackar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iNfO Posted March 1, 2003 Report Share Posted March 1, 2003 ahh så man kan inte bli Adyk-off på engång utan först KJ-off. tackar JOdå det går alldeles utmärkt om du gjort din vpl på A-dyk eller om du fixar in dig under kd tiden så går det med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dass Posted March 1, 2003 Author Report Share Posted March 1, 2003 några tips på hur? är det bra ifall man gjort lumpen som amfdyk? jag har inga planer påa tt säka men är extremt nyfiken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VH Posted March 2, 2003 Report Share Posted March 2, 2003 Du måste klara Adyks alla krav mm. Du måste genomföra deras dykutbildning och deras dykprov, intesivdyket. Sen om du inte redan är kustjägare måste du gå övning Neptuni. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NBC Posted March 2, 2003 Report Share Posted March 2, 2003 Vad går intensivdyket ut på, jag har svårt att se någon direkt fysisk ansträngning i att dyka. Fast å andra sida så har jag visserligen aldrig provat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fbj972 Posted March 2, 2003 Report Share Posted March 2, 2003 Vad går intensivdyket ut på, jag har svårt att se någon direkt fysisk ansträngning i att dyka. Fast å andra sida så har jag visserligen aldrig provat. Har ingen aning om hur I-dyket går till, men har stor erfarenhet av dykning. Huruvida det är fysiskt ansträngande kan bero på vilken sträcka man skall avlägga, strömmar etc... Man kan vara ordentligt slut i kroppen efter vissa dyk. Har en känsla av att A-dyk/span tillryggalägger en avsevärd sträcka i vissa fall... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted March 2, 2003 Report Share Posted March 2, 2003 Godmiddag. Idyk är, mig veterligen, en period av intensiv dykning. Alltså inte ett enskilt dyk, detta gör det hela "a tad bit harder". Planera>>>Dyka>>Vårda>>Äta?>>>Planera>>>Dyka>>>Vårda>> >>planera>>> osv.. Sova?>>> nja lite grann. GMY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björkman Posted March 2, 2003 Report Share Posted March 2, 2003 @ Fu Tangsjö: Enligt uppgift så är intensivdyk-PERIODEN riktigt jobbig. Och som Rokare sa så är det inte ett dyk, utan många under en lång och slitig tid. MVH. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oz Posted March 2, 2003 Report Share Posted March 2, 2003 MEN ÅH SÅ MYCKET DUMMA FRÅGOR NI HAR STÄLLT OM OCH OM IGEN. För guds skull, läs igenom SAMTLIGA frågor/svar INNAN ni ställer era frågor. Den här tråden hade kunnat vara avklarad efter 2 svar från "ViktorH". *suck* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik|sthlm Posted July 14, 2003 Report Share Posted July 14, 2003 Vad går intensivdyket ut på, jag har svårt att se någon direkt fysisk ansträngning i att dyka. Fast å andra sida så har jag visserligen aldrig provat. Fu Tangsjö, för det första har man krav på mycket bra kondition för a-dyk av den anledningen att en person med bra kondition förbrukar mindre mängd syrgas under vattenytan. Dessutom lär ju en person som sent blir trött ha lättare att klara av psykiska påfrestningar etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elfgren Posted August 10, 2003 Report Share Posted August 10, 2003 Adyk och KJ går neptuni tillsammans och blir kustjägare. FEL de har två olika neptungafflar, adyks har mer böjda spetsar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Protiwa Posted August 10, 2003 Report Share Posted August 10, 2003 Adyk och KJ går neptuni tillsammans och blir kustjägare. FEL de har två olika neptungafflar, adyks har mer böjda spetsar Är det inte så att det är samma gaflar fast adyk böjer sin som ett eget kännetäcken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elfgren Posted August 10, 2003 Report Share Posted August 10, 2003 (edited) M-4015 BASKERMÄRKE Attackdykarna. M-3952 BASKERMÄRKE Kustjägarna Länk Edited August 10, 2003 by Elfgren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted August 10, 2003 Forumsledning Report Share Posted August 10, 2003 Är det inte så att det är samma gaflar fast adyk böjer sin som ett eget kännetäcken. Jo, stämmer så var det förr iaf. Man ska enligt tipsen använda en tomhylsas diameter för att få den korrekta böjvinkeln... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elfgren Posted August 10, 2003 Report Share Posted August 10, 2003 men om ni går in på militärlagrets hemsida så ser ni att det inte är samma, same same but difrent Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted August 10, 2003 Forumsledning Report Share Posted August 10, 2003 Jag ser en som inte är böjd och en som är böjd.. helt riktigt. Det finns inte nån "speciell" A-dyks gaffel, utan de böjjer den själva efter avklarat prov motsv.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Protiwa Posted August 10, 2003 Report Share Posted August 10, 2003 Är det inte så att det är samma gaflar fast adyk böjer sin som ett eget kännetäcken. Jo, stämmer så var det förr iaf. Man ska enligt tipsen använda en tomhylsas diameter för att få den korrekta böjvinkeln... Exakt, en 7,62a om jag inte minns fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts