Jump to content

FRA-lagen


Recommended Posts

Problemet är inte FRA (eller någon myndighet) kollar på mina mail (som till 99% består av arbetsrelaterad eller någon form av försvarsmaktsrelaterat innehåll) utan principen att en statlig myndighet avlyssnar det jag säger utan att jag är misstänkt för ett brott. Jag är ytterst tveksam att vi skulle vilja ge den befogenheten till Polisen rakt av, att få avslyssna godtycklig persons telefon i jakt på att hitta något att åtala dig för?

 

Jag lever hellre i hotet från "terroristerna" är får min personliga frihet successivt nermonterad bit för bit...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 349
  • Created
  • Last Reply

Om vi nu är beredda att ta till vapen och döda samt döda för vår frihet, varför ska vi då acceptera att den plockas bort bitvis av våra folkvalda.

Med begreppet "Det är för vår säkerhets skull" kan man ju motivera vad som helst. Hur mycket frihet är vi beredda att offra för vår säkerhet? Hur rädda för talibaner och organiserad brottslighet är vi? Vill vi hellre leva i trygghet i ett samhälle liknande det sovjetiska och det östtyska, där staten har monopol på att trycka ner medborgarna?

Jag hörde en riksdagsledamot berättiga sin ja-röst med argumentet "man måste offra lite integritet för säkerheten". Visst, men vari består hotet? Ingen har lyckats övertyga mig om att vi kommer spara så fruktansvärt många liv på grund av detta. Jag kan inte låta bli att dra paralleller med USA, "the land of the free" där de arbetar febrilt med att göra landet till ett isolerat fort. Hur mycket frihet har man om man lever innanför ett staket hela livet?

 

Nä, varje del av vår frihet vi plockar bort till förmån för "säkerhet" är en liten vinst för terrorister. I terrorns natur ligger ju att motståndaren ska vara osäker och rädd. Varje gång en muslim blir diskriminerad eller utsätts för hatbrott pga terrorstämpeln alla muslimer bär, är det en seger för terrorn. Al Quaida m.fl VILL att vi ska gå omkring och vara jävligt skakis, de vill att vi ska vara avlyssnade, övervakade och åsiktsregistrerade.

 

Min personliga övertygelse är att vi inte vinner kriget mot terrorn genom att avlyssna och övervaka varenda kotte, eller genom att isolera alla muslimer eller genom att införa diverse murar av olika slag. Min övertygelse är att vi endast kan vinna genom att minimera spänningar, genom att successivt eliminera de grogrunder för hat som finns på olika platser i världen. Hur man gör det, det är en annan historia.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Men om terrorister återgår till vanlig postbefordran av handskrivna brev då? Skall alla vi andra acceptera detta stora ingrepp i våra liv till ingen nytta?

Lagen blir uddlös till ett alldeles för högt pris. Den är oigenomtänkt och räcker inte längre än näsan pekar. STASI......känns principerna igen?

Jag är uppriktigt rädd för vilken typ av samhälle sverige kommer att bli.(delvis har blivit)

 

Som någon sa, vad motiverar denna lag? Trots att andra delar av världen verkligen upplevt storskalig terrorism har Sverige inte ens haft en förhöjd hotbild.

Tycker vi kommit till den punkten där vi kan konstatera att politikerna och delvis befolkningen blivit totalt fartblinda för uttrycket "storskalig terrorism".

Detta mantra legitimerar i stort sett vad som helst nu för tiden. Detta fenomen kan liknas vid något slags domedagsprofetia.

 

Ärligt talat, vem är rädd för att Sverige skall utsättas för detta uppdiktade hot. Nej, trodde väl det.......det är rädslan för att bli nedstucken på öppen gata, att bli rånad på väg till ICA, att bli ihjälkörd av en rattonykter etc. som är ett verkligt hot. När kommer man att legitimera användningen av FRA för att komma till rätta med detta. Steget är inte långt när väl lagen trätt i kraft. Baktanke?

 

Oavsett om man har rent mjöl i påsen vill man inte att en myndighet har tillgång till privat korrespondens. Det kan alltid feltolkas(missbrukas), och det är Du som enskild som alltid måste vara beredd på att försvara Dig mot eventuella anklagelser. Att ständigt gå runt och vara beredd att försvara Dig är inte särskilt hälsosamt. Du måste alltid tänka igenom vad du gör, säger och skriver då allt finns dokumenterat. Folk slänger sig med uttryck som inte egentligen har onda eller verkliga avsikter, men som mycket väl kan ifrågasättas av myndigheterna.

 

Det kan bli fel, och låt arbetarna på Oskarshamns kärnkraftverk tjäna som ett exempel på hur ett helt liv kan förstöras i jakten på potentiella terrorister.

Kontrollapparaten(samhällets förbyggande åtgärder) hade fel, men den enskilde och hans familj blev offentligt utpekade som terrorister, och han kommer förmodligen för resten av livet vara den misstänkte terroristen i folks ögon, och i synnerhet av dem som vet vem han är. Fruktansvärt!

 

Uppnår vi då en trygg välfärd genom att snoka i folks privatliv i syfte att förbygga brott mot denna välfärd? NEJ!

 

Sedan undrar jag om det skulle kunna finnas andra vägar att gå för att uppnå önskat resultat? Just nu argumenterar man för lagen som om detta är den ultimata lösningen, och inga andra metoder är bra nog. Historiskt så vet vi att man spränger den ena terrorcellen efter den andra ute i Europa. Man förhindrar att planerade terrordåd begås. Ursäkta, men vilken metod används i de här fallen, för det kan väl inte vara så att vi redan är avlyssnade eller?

Link to comment
Share on other sites

Tror inte Erik.G insåg hur genialt hansm förslag med att CC:a [email protected] egentligen är :)

 

Om man sprider det till tillräckligt många så... Blir det en ganska stor snöbollseffekt och framförallt ett klarare sätt att visa att vi ogillar detta än en kortvarig demonstration någonstans :)

 

I alla fall...

Utlandsstyrkan... Skall den klassas sonm utanför eller innanför sveriges gränser :)

Vet inte hur mycket man godkänner i anställningsavtal och nyttjandeavtal för "welfare-internet" (och tveksamt om vi skall gå in på det heller) men detta är bara en sak som jag pekar på som visar svårtigheten med en gränsdragning.

Detta då meddelandet ju lämnar sverige men datortekniskt (som det var upplagt i forntien) inte gör det :)

 

Sedan... Kan jag bara konstatera att all information jag skickar i jobbet med våran Utv avd kommer granskas...

 

Hur blir et med "överskotts"informtion?? Det har ju varit bitvis rabalber om det inom landet då man får information från en telefonavlyssning som inte har med det misstänkta (anledningen till avlyssningens godkännande) brottet att göra. Får man använda och agera på det??

Knarksmugglare a har krypterat sitt mail till leverantör B de råkar använda något ord i konversationen som FRA uppsnappar och förstår att det är ett allvarligt EJ terroristrelaterat brott bakom... Får de agera på det??

Eller arabiskt talande man boende i sverige ringer och förklarar för din farbror att han nu har knuffat sin syster från balkongen för att hon uppträder som en slampa??

Det klassas som ett av lagens grövsta brott.. men kommer man att få agera eller måste man bara glömma det man hört

Link to comment
Share on other sites

Funderar på detta med källskyddet till journalister. Hur kommer det att fungera i samband med införandet av denna lag? Hur kommer fri åsikts och opinionsbildning att fungera efter införandet av denna lag?

 

Jag är förvånad att inte fler har tittat i regeringsformens 2:a kap. Och att det inte är en större diskussion om hur denna lag inskränker på en grundlag.

Link to comment
Share on other sites

Tror inte Erik.G insåg hur genialt hansm förslag med att CC:a [email protected] egentligen är :)

 

Om man sprider det till tillräckligt många så... Blir det en ganska stor snöbollseffelt och framförallt ett klarare sätt att visa att vi ogilalr detta än en kortvarig demonstartion någonstans :)

 

I alla fall...

Utlandsstyrkan... Skall den klassas sonm utanför eller innanför sveriges gränser :)

vet inte hur mycket man godkänner i anställningsavtal och nyttjandeavtal för "welfare-internet" (och tveksant om vi skall gå in på det heller) men detta är bara en sak som jag pekar på som visar svårtigheten med en gränsdragning.

Detta då meddelandet ju lämnar sverige men datlrtekniskt (som det var upplagt i forntien) inte gör det :)

På min tid gick även welfare-internet via kryperad satellitförbindelse till Sverige. Mao så har FRA idag redan rätt att försöka lyssna på det. Fast det du surfar/gör på en welfaredator har ju Försvarsmakten koll på själva :D

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Om man tittar på London så finns det övervakningskameror överallt, ändå sprängs bussar, och oskyldiga fullständigt avrättas i tunnelbanetåg av polisen.

Vad hjälpte kamerorna? De kunde backa bandet efteråt och se vilken väg buset gick för att komma till bussen, dock försvann banden när polisen sköt en oskyldig. Dessutom kom det fram att ledningscentralen konstaterat att han var oskyldig men det nådde inte fotfolket pga dåliga kommunikation. TETRA?

Det var ju inte heller fanatiska religiösa tokskallar med handduk på huvudet som sprängde bussarna, det var ju killar som hade utbildning och lägenhet och jobb osv. Alltså borde alla som har utbildning, bostad och jobb vara terrorister. Kanske läge att ringa Pol Pot (inte han som sjunger opera, utan han som hade ihjäl alla som kunde läsa osv).

 

Jag tror att detsamma kommer att ske med det Lex Orwell. Militären, Polisen, F-kassan, AF, Posten, CSN osv. kommer inte att ha en aning förrän det smällt. Först då kommer man att följa spåren baklänges och ta in alla som råkar vara i närheten. Det blir lite som ett CSI-avsnitt. Det börjar med ambulanser, blåljus och blodiga folk. Vinjetten. Texten "Tre dagar tidigare" och så rullar det på tills klimax som man visade i början. Pressen kommer att skriva spaltmil om misslyckade spaningar, uppslag som inte följdes upp (ex. Engla), krav på chefers avgång mm. precis som det brukar vara. Pressen kommer att visa utskrifter (som läckt från FRA) på information som funnits i systemet men inte behandlats rätt osv. osv.

 

Om varken britterna eller Festung USA som har "hotbild" klarar av att hålla rent, varför skall vi då införa STASI-metoder för att jaga någon sorts "hotbild" som bara är de uppskrämda politikernas egen skugga.

Det är ganska troligt att många "terrorister" bor i Sverige, var, hur och varför tar vi inte nu, och verkar utomlands. Det är just därför vi inte har någon "hotbild" här. Jämför med Israel, Befrielsekämpe/terrorist X spränger buss i Israel. Israelerna spränger sedan X hus. Med det resonemanget enligt den "hotbild" som politikerna försöker lura i oss så skulle kämpeterroristen X istället spränga sitt eget hus, med sig själv i det.

 

Naturligtvis finns det grader av intelligens hos "terrorister", men knasbollar kan ju hitta på saker som man inte räknar med.

Visst vore det dumt om någon sprängde T-centralen, men vad skulle terrorgrupp Z tjäna på det? Spränga ihjäl en stor mängd människor i landet där terroristerna bor är ju bara korkat. Då kommer troligtvis polisen (och kanske militären) i det landet att samla ihop dem och ringa till USA. Jag har svårt att tänka mig att Polisen inte VET vilka personer som är "terrorister", men så länge vi har ett rättssystem som fungerar, utan märkliga terrorlagar så kan inte polisen bunta ihop dem och skicka ut dem. Det ligger alltså i "terroristernas" intresse att det INTE införs undantagslagar i landet där de bor.

Om "terrorister" hade haft en fackförening så hade den klagat högljutt över Lex Orwell.

Link to comment
Share on other sites

En sån här lag gör att Sverige sällar sig till stater som Kina och Saudiarabien. Frågan man ställer sig inombords är......är det förenligt med min övertygelse om vad som är det goda samhället......kan jag frivilligt ställa upp och försvara en övervakningsstat, eller skall jag markera min avsky och överlåta försvaret åt de mindre betänkliga? :)

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star

Som en liten tröst: om detta går igenom så kommer det att gå till Europadomstolen snabbt som f-n... och där tror jag inte att det har en chans att klara sig.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Om man tittar på London så finns det övervakningskameror överallt, ändå sprängs bussar, och oskyldiga fullständigt avrättas i tunnelbanetåg av polisen.

Vad hjälpte kamerorna? De kunde backa bandet efteråt och se vilken väg buset gick för att komma till bussen, dock försvann banden när polisen sköt en oskyldig. Dessutom kom det fram att ledningscentralen konstaterat att han var oskyldig men det nådde inte fotfolket pga dåliga kommunikation. TETRA?

....

Jag tror att detsamma kommer att ske med det Lex Orwell. Militären, Polisen, F-kassan, AF, Posten, CSN osv. kommer inte att ha en aning förrän det smällt. Först då kommer man att följa spåren baklänges och ta in alla som råkar vara i närheten. Det blir lite som ett CSI-avsnitt. Det börjar med ambulanser, blåljus och blodiga folk. Vinjetten. Texten "Tre dagar tidigare" och så rullar det på tills klimax som man visade i början. Pressen kommer att skriva spaltmil om misslyckade spaningar, uppslag som inte följdes upp (ex. Engla), krav på chefers avgång mm. precis som det brukar vara. Pressen kommer att visa utskrifter (som läckt från FRA) på information som funnits i systemet men inte behandlats rätt osv. osv.

 

Om varken britterna eller Festung USA som har "hotbild" klarar av att hålla rent, varför skall vi då införa STASI-metoder för att jaga någon sorts "hotbild" som bara är de uppskrämda politikernas egen skugga.

....

 

Är det inte så här verkligheten är?

 

Hade det varit en Tom Clancy/Guillou-novell hade givetvis John Clarke/Hamilton ryckt ut och "eliminerat" problemet. Men det är inte en novell. Det är verkligheten som den här lagen vill verka i.

 

Men jag röstar inte i den här frågan, så vad spelar min åsikt för roll? Även om FRA har någon som läser detta?

 

Tråkig utveckling. Sverige är värt bättre. Och har/kommer civil olydnad i form av kryptering av allt, bifogade "heta ord" eller CC till FRA någon effekt?

 

Och, Sverige är inte USA. Kan vi inte låta det förbli så?

Link to comment
Share on other sites

Följer TV debatten och någon tangerade ett skrämmande scenario. Vad händer den dag vi har en mörk regering? Åsiktsregistrering och annat för att än mer komma åt oppositionen i syfte att stärka sin egen makt och på sikt lagligen omöjliggöra ett maktskifte.

Link to comment
Share on other sites

Krypterar du med dagens krypteringsystem, tex PGP, så är det i princip omöjligt för FRA, NSA mm mm att läsa informationen. Det tog FRA 10 månader att knäcka kryptot på den serbiske(?) spionens dator i kosovo (då förmodligen med Brute force). Tänk att göra det på allt krypterat som kommer in.

 

Precis som FK Satan säjer, så är detta ett allvarligt problem för journalister, en del har redan gått ut och sagt att om detta träder i kraft, så kan de inte garantera källskyddet.

 

Många företag har redan börjat flytta sina serverparker utomlands (bla Telia) för att de känner att de inte längre kan garantera sina kunder sekretessen som står i kontraktet.

 

FRAs arbetsgivera är idag (uppskattat): 40% Militärt, 30% polisiärt och 30% Politiskt. Enligt FRA själva.

 

Den oskyldige har inget att frukta? Det är väl verkligen den oskyldiga som har något att frukta. Det är alltid lättar att sätta dit en oskyldig än en skyldig på indicier (som är precis vad övervakning generear). Det var inte länge sedan en helt oskyldig far fick en piketstyrka uppkörd i hemmet, pga av att hans IPnummer påminnde om ett som figurerat i en barnporrhärva. Visst, han förklarades oskyldig, men vad hjälper det när grannarna sett honom bli ivägförd, fängslad, av "tungt" beväpnad polis, och sedan läst i tidningen om tillslag mot barnporrhärvor.

 

Folk nämner "För nationens bästa". Saker som jag tänker på som gjorts för det tidigare: IB, Baltutlämningen, Tvångssterilisering mm. just det ja.

 

Edit: Ändrar så att siffrorna faktiskt stämmer, enligt påpekan nedan.

Link to comment
Share on other sites

Och har/kommer civil olydnad i form av kryptering av allt, bifogade "heta ord" eller CC till FRA någon effekt?

Troligtvis inte.

Precis som när det gäller att skilja spam från icke-spam så är det varifrån du skickar mailet och till vem mer utslagsgivande än själva innehållet. FRA kommer troligtvis inte ens att försöka dekryptera din epost såvida du inte har haft en stadig epostkorrespondens med Afgahnistan på sistone.

Link to comment
Share on other sites

Kan någon förklara vad denna barnsliga vilja att motarbeta systemet genom kryptering och "heta ord" kommer från?

 

Brukar ni parkera in polisbilar och stå ivägen för väktare som kommer springande bara för att det är roligt, eller av någon sorts princip också?

 

VARFÖR????

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
Kan någon förklara vad denna barnsliga vilja att motarbeta systemet genom kryptering och "heta ord" kommer från?

 

Brukar ni parkera in polisbilar och stå ivägen för väktare som kommer springande bara för att det är roligt, eller av någon sorts princip också?

 

VARFÖR????

För att markera missnöje.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Kan någon förklara vad denna barnsliga vilja att motarbeta systemet genom kryptering och "heta ord" kommer från?

 

Brukar ni parkera in polisbilar och stå ivägen för väktare som kommer springande bara för att det är roligt, eller av någon sorts princip också?

 

VARFÖR????

Dom anser att det funkar bra med civil olydnad..Det som främst extremvänstern använder sig för att det ska låta legitimt att bryta mot lagar och förordningar..

 

Sen kommer garanterat 98% inte klara av att kryptera något..

Av resterande 2% så kommer bara några promille kunna utbyta information då infrastrukturen för PKI knappt exsisterar och således blir det ungefär lika effektivt som häromdagen då några dårar smög sig in på Bofors område och kallade sig "vapeninspektörer"...

Link to comment
Share on other sites

På nytt välkomna att tycka om lagförslaget men ni har att hålla er till forumets regler och lagboken.

 

Jag har tagit bort några inlägg där skribenten uppmanat folk att visa sitt missnöje genom att på olika sätt göra så att system skulle mättas i syfte att "sabotera" myndighetens möjlighet att lösa sina uppgifter.

 

-Att uppmana andra till att försvåra eller förneka myndighetsutövning kan anses som ett brott enligt Brottsbalken; uppvigling. Det är ju också ett brott mot forumets regler § 8.

-Att uppmana andra till att överbelasta Svenska system och organisationer som jobbar för Sveriges säkerhet är att hota den samma och inte i enlighet med forumets regler och § 14.

 

Således ska ni inte hålla på att tala om att försvåra eller fördärva för svenska myndigheter på detta forum.

 

/Krook

Blågul

 

På förekommen anledning så postar jag härmed en paragraf ur Brottsbalkens 16:e kapitel som handlar om brott mot allmän ordning.

 

Den som muntligen inför menighet eller folksamling, i skrift som sprides eller utlämnas för spridning eller i annat meddelande till allmänheten uppmanar eller eljest söker förleda till brottslig gärning, svikande av medborgerlig skyldighet eller ohörsamhet mot myndighet, dömes för uppvigling till böter eller fängelse i högst sex månader.

För uppvigling skall dömas även den som muntligen inför en samling av krigsmän eller i annat meddelande till krigsmän uppmanar eller på annat sätt söker förleda dem till en handling eller underlåtenhet som innebär att de åsidosätter vad som åligger dem i tjänsten.

I ringa fall skall ej dömas till ansvar. Vid bedömande huruvida ringa fall föreligger skall särskilt beaktas, om det förelegat endast obetydlig fara för att uppmaningen eller försöket skulle leda till efterföljd.

Är brottet med hänsyn till att gärningsmannen sökt förleda till allvarligt brott eller eljest att anse som grovt, skall dömas till fängelse i högst fyra år.

Andemeningen med lagen är att stävja att folk försöker få andra att agera mot myndighetsutövning.

Link to comment
Share on other sites

Nu skriver jag som medlem, inte som blågul:

 

I min värld så innebär lagen ingen större skillnad. Som det är nu så får FRA avlyssna eterkommunikation (väl?) och jag har faktiskt ingen susning om huruvida min kommunikation gör något länkhopp i det elektromagnetiska spektrat eller ej och på så sätt är tillåten för dem att spana mot.

Som jag ser det så ger lagen FRA möjlighet att följa potentiella hot oberoende av villket överföringsmedia de väljer att kommunicera på.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Vad jag inte kan förstå är varför folk är mer oroliga över att FRA kan läsa deras epost än att de stora internationella företag som erbjuder eposttjänster såsom Google eller Hotmail (Microsoft) kan läsa deras epost.

Litar vi mindre på staten än på kapitalet?

Link to comment
Share on other sites

Vad jag inte kan förstå är varför folk är mer oroliga över att FRA kan läsa deras epost än att de stora internationella företag som erbjuder eposttjänster såsom Google eller Hotmail (Microsoft) kan läsa deras epost.

Litar vi mindre på staten än på kapitalet?

 

Skulle vilja bredda din fråga ytterligare med följande.

 

Hur många individer/myndigheter/organisationer/entities har i dagsläget.

 

1. Tillstånd att läsa din epost?

2. Möjlighet att läsa din epost?

 

Frågan är riktad till gemene man.

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star

Som kommentar till den tidigare låsningen - och som jag förmedlade till Blågul - så är FRA-baiting inte ett brott. Att försvåra en myndighets arbete är tillåtet, så länge som medlen man använder för det inte är uttryckligen förbjudna. Man får vara en haverist, även om folk ser det som barnligt och/eller moraliskt tveksamt.

 

Som exempel på detta kan jag nämna att en kompis som är hovrättsassessor som nyligen blev anmäld för bland annat högmålsbrott. Anmälningen var fullständigt grundlös egentligen men detta var ett standardförfarande som anmälaren gör varje gång ett rättsbeslut går honom emot.

 

Eller varför inte juristernas favoritexempel: "Hej, jag vill försvåra för den här myndigheten. Kan jag vänligen få tillgång till all post som inkommit idag som inte är sekretessbelagd?"

 

FRA-baiting faller inte under BrB 16 kap §5 som Krook sade ovan. "Ohörsamhet mot myndighet" handlar om att trotsa myndigheters uppmaningar, inte att förbjuda annars laglig haverism. Vi som medborgare har (tills vidare) ingen skyldighet att hålla våra kommunikationer okrypterade och sanerade från trigger-ord bara för att FRA's avlyssning skall blir enklare. Vi får, enligt Yttrandefrihetsgrundlag §1 skriva vad skit vi vill i våra mail på vilket sätt vi vill... med vissa små begränsningar, men FRA-baiting innefattas inte av dessa. Vill FRA avlyssna oss är det på deras ansvar och inte vårt. Vad vi beslutar att skicka i våra mail och med vilken avsikt har ingen betydelse. Krook har fel när han påstår att detta skulle vara brott eller att uppmaning till baiting skulle vara uppvigling.

 

Notera dock att BlåGul får besluta om striktare regler här på SoldF. Även om det inte är lagbrott så är det - tydligen - brott mot forumsreglerna att uppmana till FRA-baiting. Så... behave.

 

Vad jag inte kan förstå är varför folk är mer oroliga över att FRA kan läsa deras epost än att de stora internationella företag som erbjuder eposttjänster såsom Google eller Hotmail (Microsoft) kan läsa deras epost.

Litar vi mindre på staten än på kapitalet?

 

Exakt... jag är inte rädd för Storebror. Lillebror däremot... den där lilla skiten som smiter in och nallar i plånboken, stjäl ens hemliga dagbok och visar för kompisarna, och som krashar ens Lego-byggen bara för att djävlas... den rackaren borde hållas i betydligt hårdare tyglar. Det finns inget som hindrar att någon nyfiken operatör på våra interletleverantörer sitter och loggar precis allt du gör. Internettrafik borde likställas med telefon och post. Jag fattar inte varför man inte infört det än. Är det någon som vet skälen?

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Jag har det ju så ställt att min arbetsgivare har möjlighet att läsa all min mail och övervaka mitt högst begränsade surfande redan idag, och min privatamail är det väl inte så värst hemskt med heller, och detta köper jag i vart fall. Baserat på regeringars tidigare agerande kring integriteten så vill jag nog säga så här;

 

Jag är OK med lagen först den dagen Sverige har en författningsdomstol.

Link to comment
Share on other sites

Okej J-star, du ger dig alltså inte.

 

Det är inte lagligt att ge sig på myndighetsutövning i syfte att fördärva utövandet. Detta gäller i synnerhet myndigheter vars ansvar är nationell säkerhet.

 

Vi har inget ansvar för att städa våra meddelanden men om vi medvetet och i uppsåt att sabotera myndighetsutövning så är det inte "civil olydnad" utan ett ärende som kommer att hanteras av rättsinstans, som ett brottsmål. Antingen som ett brott mot det allmänna eller ev. som ett brott mot rikets säkerhet (som fallet kan bli med FRA). Jag låste tidigare tråden för att folk uppmanade(s) att mailbomba FRA i syfte att sabotera (det uttalades) och annat med samma syfte.

 

Och bara så att alla förstår. Syftet med lagen är överordnad exakt ordalydelse. Därför spelar det ingen roll vad man kallar det. Är syftet med agerandet stick i stäv med lagens andemening så kommer det dömas. Prejudikat skapas på det viset.

 

Och nu J-star ska du fortsätta med PM och inte gå i polemik mot blågulas modererande i trådar.

 

/Krook

Blågul

 

Källa: Polismyndigheten i Uppsala län

 

Edit: J-stars exempel på offentlighetsprincipen är inte fullt gällande, något som jag förklarat för honom i PM innan han postade föregående inlägg. Det är allmänna handlingar som kan begäras ut, inte all post. Det är möjligt att all post blir allmän men inte säkert. När man begär ut allmäna handlingar så ska man beställa dessa och då uppge märkning på dem. Ett lätt sätt att göra det är att begära daglistor. Dessutom ska man erlägga avgift för att täcka kostnader som myndigheten har för att hantera det.

Link to comment
Share on other sites

Det värsta med förslaget är inte den potentiella kränkningen av privatlivet, utan att metoden defacto är tandlöst (med modern kryptografi tar det helt enkelt för lång tid att knäcka koden för att innehållet fortfarande skall vara aktuellt samt möjlighet till anonymitet) och kostar en hemulsk massa pengar - pengar som troligen kan ge bättre effekt investerade på annat sätt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...