Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tänkte kolla om det är någon som har någon färsk info. ang MARKUS,Markstridsutrustadsoldat...

Skulle vara skoj och se vart vi ligger...

Vet att de håller på med "honom" på Kvarn...

Någon som har bra kontakter dit??? :ph34r:

• Replies 75
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

På I 5 utbildas i år en Lätt Skyttepluton som en del av MARKUS-studien. Inte mycket tekniskt lull-lull eller överdrivet mycket häftiga prylar, koncentrationen ligger på utveckling av stridsteknik och enskild soldats uppträdande motsv. Det genomförs dock en del tester av uniformer, GPSer, vissa vapen och lite småpryttlar.

Posted

lite OT, men blågul får väl ställa saker till rätta om det blev för OT :D

Nu har jag hört Lätt skytte, lätt infanteri, lätt kavalleri...vad är skillnaden?? vad är likheten??...nån som vet?

Posted
Nu har jag hört Lätt skytte, lätt infanteri, lätt kavalleri...vad är skillnaden?? vad är likheten??...nån som vet?

Lätt Skyttepluton = inga fordon och ett minimum av övrig utr, dvs små lätta tält och mycket prylar á la jägeriet.

Posted
Är det där någon version av land warrior programmet?

Läs sidan som heiho länkade till.

"Exempel på motsvarande utländska projekt är "Land Warrior" och kommande "Objective Force Warrior" (USA) och "Infanterist der Zukunft" (Tyskland)."

Posted

Jisses i himlen, vad ska man ha för jobb för att få klä upp sig sådär snofsigt och springa runt och testa, modella för fotografer osv...?!

/Toll vill, jättemycket :blink:

Posted

.oz: Det är HK:s granattillsats

Jag har f.ö. hört rykten om ett delprojekt inom MARKUS-projektet, som syftar till att medelst genmanipulation framställa den perfekta soldaten.

Än så länge så har det resulterat i underbefäl som får gunnery-sergeant Hartman att framstå som en lekfarbror:

alien003.jpg

De har även visat sig ha en enastående förmåga att utnyttja överraskande framryckningsvägar vid SIB:

Alien_3_confusion.jpg

De har dock vissa svårigheter att särskilja vän från fiende...

(Jag förutsätter att ni förstår att ovanstående innehåller ungefär lika mycket sanning som komplimanger på krogen kl. "en kvart före stängning")

Posted

Det är taget, Casca.

Ser inte ut att att vara någon bra konstruktion. Hoppas den är bättre i praktiken!

Så nu duger alltså inte en gammal hederlig m/79 alltså ;)

• 1 month later...
Posted

Följande är saxat från www.sak-fv.org:

Flygvapnet och 4. Säkerhetsförbandskompaniet på F4 kommer under utbildningsåret 03/04 genomföra försöksverksamhet inom ramen för MARKUS-studien. [MARKUS = Mark Strids Utrustad Soldat]

Då undrar man ju lite eftersom jag ska ligga där då, får vpl Kalle Klåfinger&co pilla med nya grejjor, samt vet någon vad det är som lämpligen bör testas på säkförband? Tacksam för all info, som den är pessimist jag är misstänker jag dock att man nog blir snuvad på att testa så mycket... B)

Posted

På I5 som ligger bara några kilometer bort har värnpliktiga fått prova nya uniformer. FBJ var med och provade Stridväst 2000 och FJS har Ak5D. Det finns alltså en möjlighet att värnpliktiga får prova ny utrustning men var inställd på att du inte får det så kan du bara bli positivt överraskad. Jag kan tänka mig att hundtjänsten är unik för flygbassäk, FBJ, Bassäk och MP(J) och därför något man skulle kunna låta er prova ut utrustning till.

Posted
Följande är saxat från www.sak-fv.org:

Flygvapnet och 4. Säkerhetsförbandskompaniet på F4 kommer under utbildningsåret 03/04 genomföra försöksverksamhet inom ramen för MARKUS-studien. [MARKUS = Mark Strids Utrustad Soldat]

Då undrar man ju lite eftersom jag ska ligga där då, får vpl Kalle Klåfinger&co pilla med nya grejjor, samt vet någon vad det är som lämpligen bör testas på säkförband? Tacksam för all info, som den är pessimist jag är misstänker jag dock att man nog blir snuvad på att testa så mycket... B)

Erfarenhetsmässigt så har vpl sönder ny utrustning :D därför bör man i det längsta undanhålla dessa nya grejor. Om inte syftet är just förstörande provning :D

Posted

Soldatburnasystem har alltid provats på förband just för att se att sakerna håller bl.a.

Har en kamrat som gjorde GU på Ing1 i början av 80-talet (82 tror jag det var) och dom hadde AK5 ute på försök.

• 2 weeks later...
Posted

FBS på F4 som testar MARKUS får bl.a den nya korta AK5an, det kommer att testas lasersikten m.m..samt en del annan utrustning.

Ligger inne på FBS F4 just nu, vi har även en del ny utrustning vi provat.

:2guns:

Posted
Ligger inne på FBS F4 just nu, vi har även en del ny utrustning vi provat.

Vad for utrustning da, nagot man inte har hort talas om an eller?