jonte72 Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Jag är Furir i Infanteriet, hur blir det när man blir krigsplacerad i Hemvärnet? När jag var extra HV man för 8 år sedan, hade jag både Furirs grad och korslagdagevär på kragspegeln+märke i mössan. Försvinner graden eller....bryr mig igentligen inte, men kan vara bra att veta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MP Loke Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 (edited) Du behåller din grad då du går in i HV. Du får dock byta ut Infanterimärket mot HV-märket. Agraffen (mössmärket) hör till graden så den får du oxå behålla. Hade du basker i lumpen kan din chef ge dig tillåtelse att bära den vid enskilt uppträdande (hos oss är det så), men när gruppen/plutonen är samlad måste alla vara likadant klädda. Det med baskern är alltså en lokal bestämmelse och ingen regel för HV i hela landet. Edited February 21, 2003 by MP Loke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hellmut Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 sant du får behålla graden men måste gå kurs för att bli grpch alt. plut.ch. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted February 21, 2003 Forumsledning Report Share Posted February 21, 2003 Du kan bli grpch i HV utan att gå kurs om du varit GB i lumpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Beroende på Md grupp så är det olika som gäller. På vissa ställen, exempelvis LG gruppen skall man gå kursen för att kunna bli förordnad. Sedan är det väl anpassningsbart. En Ro lär ju inte tvingas göra tramset för att få en sådan befattning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Varför uppfinna hjulet en gång till? Vad kan en som gjort GU som skyttegruppchef lära sig på HVs gruppchefskurs? Möjligtvis fräsha upp sina kunskaper men det är väl det enda. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Skrivbordskrigare... Jag var där i två dagar, sedan förklarade jag och en annan att eftersom vi utbildat gruppchefer och soldater under vår gu samt att den andre killen jobbat som bfa ett år på IB1 att det kändes lite onödigt att vi var där. De förstod våra synpunkter och sedan fick vi åka hem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted February 21, 2003 Forumsledning Report Share Posted February 21, 2003 Enligt HvH Hemvärnshandboken, FÅR du bli förordnad GrpCh. utan att gå grpch.kursen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Capt Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 111 SSK bat; Inom LG-gruppen kan du förordnas i befattning som grpch om du gjort GU som GB. Förutsättningen är att du är krigsplacerad i HV. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knighthawk Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 Det är väl inget fel med att gå GB-utb i HV....tänk på att det är många som inte kanske går från en GU till HV utan, väntar ett ántal år innan man går till HV. Och då kan det ju vara bra att friska upp baskunskaperna. Sedan får man tänka på att det kan ju vara helt skilda uppgifter i HV mot GU... Sedan får man även tänka på att medelåldern fortfarande är ganska hög,fast den är på väg nedåt... så jag tycker att det bara är bra att det finns GB/PB utb. för HV,för desto bättre utbildade befäl,desto mer motiverade soldater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 Knighthawk. Jag har inte sagt att HVs gruppchefsutbildning är dålig och borde tas bort men jag tycker att man inte ska ställa som krav att man måste genomföra den kursen för att få bli gruppchef. Naturligtvis måste man ha lite fingertoppskänsla som chef och kunna se att Fu X som gjort GU som skyttegruppchef för tre år sedan kanske klarar av uppgiften utan att gå gruppchefskursen medan menige Y som muckade från sin tjänst som fordonsförare T2 för tio år sedan kanske skulle må bra av kursen. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knighthawk Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 Tappade bort själva huvudfrågan på t-bordet... Givetvis får man behålla graden, men man blir inte automastiskt befäl för att man har befäls-GU... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalkarl Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 En HV-skgrp kan ju rent praktiskt bestå av en grpch med furirs grad och stf grpch med fänriks grad. Själv är jag Vo/Fk men skulle helst i HV vilja vara Sgt eller Fj. Det känns onekligen som att jag har en för hög grad i förhållande till vad jag egentligen kan om man jämför med YO eller RO. Anser att vissa grader skall vara yrkesmän (och -kvinnor) särskilt förbehållna eftersom dessa genomgår en utbildning (som blir mer och mer akademiserad) med examen. Lite av en legitimation om man jämför med sjukvården. En leg. läkare eller leg. sjuksköterska har genomgått en utbildning enligt den kontrollmyndighetens (Socialstyrelsen) föreskrifter. Legitimationen är en garanti och ett bevis för att innehavare har den kompetens som krävs inom sitt ansvarsområde. Vissa kanske anser att jämförelsen inte är analog, i sjukvården handlar det om liv och död på undersökningsbordet, men det gör det likväl under en skarpskjutning. Ett misstag och man har en tragedi på halsen, nu står det iofs att skjutledaren skall vara yrkesofficer, men jag tror att FM gentemot samhället skulle kunna klargöra och säkerställa på ett bättre sätt genom att förbehålla graden för YO och RO. Det blir på så sätt klart för omgivande samhälle att fänriks grad är analogt med YO kompetens (motsvarande) Fast å andra sidan så är det väl ballt att få sy på den blå agraffen och stjärnan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 dalkarl. Vart står det att skjutledaren måste vara yrkesofficer? Följande står i SÄKI G angående övningsledare: 28 SäkI G - 00 U2 16. Val av övningsledare. – Chef som utser övningsledare, utbildnings- eller övningsorganisation samt övrig personal med säkerhetsansvar skall kontrollera att avdelad personal har befäst duglighet för att leda och planera genomförandet av avsedd verksamhet. Konstateras brister avseende befäst duglighet hos aktuell personal skall beordrande chef begränsa övningens svårighetsgrad alternativt beordra handledare med befäst duglighet eller på annat sätt se till att bristerna åtgärdas. Ansvaret för säkerheten 2 Övningsledare som inte uppfyller kravet på befäst duglighet skall handledas av befäl med befäst duglighet. Handledaren har då ansvar som övningsledare. Detta förfarande tillämpas bl a när elever, t ex befäl, värnpliktiga eller frivillig personal, vid förband och skolor är övningsledare i elevledda övningar. Som grund för val av övningsledare och kontroll av dennes kompetens genomförs en duglighetsbedömning. Härvid vägs avsedd övningsledares kända och bedömda duglighet mot riskfaktorerna i den aktuella övningen. Underlag för bedömning av övningsledares kända duglighet kan utgöras av behörighetsbevis för att leda verksamhet, chefs personliga kännedom eller inhämtade upplysningar. Härutöver gör chefen egen bedömning av tilltänkt övningsledares duglighet och omdömesförmåga. Datum för utdrag: 20030222 Giltigt till: 20030223 Jag är själv utbildad och godkänd skjutledare för eldhandvapen, p-skott samt grg och jag är INTE yrkesofficer. Det är något folk fått för sig att man måste vara y-off. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KalleSWE Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 Inom vårat kompani har vi policyn att man bär grad efter befattning och inte utb. ståndpunkt. Detta innebär att jag som muckad sgt inte fick ha pixstjärnan på mig utan började som menig och fick jobba mig upp samt visa att jag dög någonting till ( ja ja vissa e lätt lurade B) ) Hv är unikt på detta sätt inom armen då graden visar befattning och inte utb.ståndpunkt, därför hävdar jag att man inte bör bära sin GU grad inom Hv. Eller är det bara streck och stjärnjägare här? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knighthawk Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 Jag och kompisen har utbildat oss från GU-GB>>>HV-GB>>>HV-PB, fast vi är kvar som GB,men har givetvis graden fk. Så man kan nog kalla oss för utbildningsjägare istället.... Men å andra sidan så har vi lagt upp och lett flera egna övningar + att han utb. sig till skjutledare förra året. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalkarl Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 The swede. Rätt skall vara rätt. Bra. Vi kan väl försöka sätta in det i kontextet istället. Kärnan var att jag anser är att kompetensen skall speglas i den utnämnda graden. Om man innehar graden fänrik då innebär det också att man har en viss utbildning, vi kan överlåta åt FM att sätta upp kraven. Men som det är idag ligger kompetensnivån väldigt olika beroende på viken "typ" av fänrik man är. Vi behöver inte snöa in oss på just fänriks-grad men jag hoppas ni förstår principen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustkavallerist Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 Dalkarl så då kan man alltså inte likställa en ny löjtnant med en gammal löjtnant, pga att utbildningsformerna har ändrats??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knighthawk Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 Och vad ska man då säga om en fanjunkare som automatiskt blev löjnant då graden försvann... är han/hon en obehörig löjnant??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalkarl Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 (edited) Dalkarl så då kan man alltså inte likställa en ny löjtnant med en gammal löjtnant, pga att utbildningsformerna har ändrats??? Var finner du stöd för det i mitt resonemang? Jag söker efter enhetligheten. Vi tar exemplet sjuksköterska igen, då jag har insyn i det. En sjuksköterska som utbildats enligt 1982 år utbildningsplan (enligt Socialstyrelsen och med endast 20 p omvårdnad i sitt huvudämne) har enligt precis lika stor rätt att verka som leg. sjuksköterska som en sjuksköterska som examinerats enligt 1997 år utbildningsplan (med 40 p omvård) eller som i framtiden leg sjuksköterskor enligt utbildningsplan av år 2001 (60 p omvårdnad). Skälet till detta är att dessa med den äldre utbildningen innehar gedigen erfarenhet. Förövrigt så känds det som jag har klivit en del på tårna här. Jag avböjer vidare diskussioner eftersom det är lite OT. Edited February 22, 2003 by dalkarl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 dalkarl. Jag förstår vart du vill komma men den skillnaden har vi ju även inom FM bland y-off. Det är en stor skillnad på en förstaårs fänrik som kommer direkt från Karlberg och en som jobbat nåt år på förband. Samma med en nyutnämd löjtnant jämfört med en som jobbat tio år. Dock benämns dom med samma grad. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalkarl Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 dalkarl. Jag förstår vart du vill komma men den skillnaden har vi ju även inom FM bland y-off. Tack The swede. Jag kanske har en del ogenomtänkta åsikter, och kanske inte kan underbygga dessa med sakriktig fakta. Förövrigt är dett "wayout" OT. Streck i denna debatt. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knighthawk Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 Jag tror nog att vi kan ta och avrunda detta då den ursprungliga frågan för länge sedan är besvarad och jag hoppas att frågeställaren finner sig nöjd med detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 Får väl gå lite mer mot ämnet igen och fråga hur det fungerar i utlandstyrkan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 I utlandsstyrkan får du grad efter befattning. Dock behåller officer sin grad oavsett befattning. Allt enligt Swedint. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 (edited) Jag, som var KB men efter lite omorganisationer på P4 blev PB eftersom att eftersteget slopas i år blir ju bara sergeant. Men enligt befattningsbeskrivningen till IA03 ska jag bli fänrik för att vara vagnchef på 9040. Kan man verkligen gå upp så bara sådär? Måste i alla fall sticka lite i ögonen på riktiga yrkesfänrikar när man kommer med guldstjärna efter endast 10 mån... Muckar 11 april och är då furir. Blir sergeant i insatsorganisationen 14 april och samtidigt fänrik? Verkar vrickat värre. Då snackar vi att stiga snabbt i graderna... Edited February 22, 2003 by Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted February 22, 2003 Forumsledning Report Share Posted February 22, 2003 Det var tom med så att min plutch som var löjtnant skulle vara Kapten för den beffatningen. Han fick erbjudande om att få sy på Kaptens grad. Nu vägrade han att vara nån låtsas kapten och behöll LT graden. Likadant för min stf.plutch som var Fänrik men fick vara Löjtnant om han vill. Så där verkar det som om man kan få högre grad för att passa in i en beffatning. En annan som jag kände var grpch. i en pluton. Sen var hans stf.plutch tvungen att åka hem... nånting med frugan.. Då blev han erbjuden och tackade ja till att gå upp från grpch. till stf.plutch och fick då även Fänriks grad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
113JOR Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 (edited) Startade en tråd om min fråga istället då den inte riktigt var rätt här /JOR Edited February 23, 2003 by 113JOR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted February 22, 2003 Report Share Posted February 22, 2003 Detta med grader inom HV är enbart viktigt för dom som är nymuckade. Minns under grundkursen att det var massor som sprang runt med GU märkena på m90`n, baskrar, sgt/fk speglar osv. Detta ser man inte av alls längre, dom har väl fått reda på hur det ligger till ute på kompanierna.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustkavallerist Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 Angående utlandstyrkan så kan man stiga väldigt snabbt i graderna om det t.ex saknas vagnchefer så kan en som varit vagnförare bli vagnchefer. Vad jag har hört så beror det på att det är för få som söker så man får vara väldigt flexibel med tjänsterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts