Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det blir hylsfångare även på ak4 b. Orsaken är att det annars finns en liten risk att skytten får mässingsflisor i ögonen. Säkerhetsinspektionen är hård.

Posted

Då har de alltså moddat hylsfångarna? det var ju problem med att de inte passade när skenan monterats.

Fast jag tycker ju att man hade kunnat modda utkastet istället. En buffert som styrt hylsan snett framåt som på AK5 hade varit betydligt mer tilltalande.

• 1 year later...
Posted
Då har de alltså moddat hylsfångarna? det var ju problem med att de inte passade när skenan monterats.

Fast jag tycker ju att man hade kunnat modda utkastet istället. En buffert som styrt hylsan snett framåt som på AK5 hade varit betydligt mer tilltalande.

Jag trodde att bufferten hade just den funktionen? Hylsfångaren sitter ju inte på bössan för att skona kamraten, utan snarare miljön.

Posted

Apropå Kulspruta 90 som det pratats om.

Vanliga "långa" sprutan = KSP90A

"Para" modellen utan skena = KSP90B

Borde inte då PAra-modellen med skena bli KSP90C?

Har ju en sådan spruta på IA03, vapnet är märkt KSP90B, men modifikationen är troligen gjord i efterhand, blir det en ny modellbeteckning då eller säger man bara KSP90B med skena? ;)

Posted

Provade nya Ak4án med aimpointsiktet på en prickskyttekurs förra året.

Vet inte om jag tycker den var så mycket bättre än Ak4án med kikarsiktet.

Bättre skjuttider dock. Snabbare å hitta målet.

Posted

KSP 90B med skena kallas KSP 90B(ny), det hävdades ialla fall på Gardet under MP01 utb.

Provade AK 4 med RPS under skjutledarutb. i helgen, klart bättre än öppna sikten.

Snabbare eldöppnande, snabbare 2:a skott, lättare att skjuta in. Det är vad jag ligger och drömmer om på nätterna :D

Posted
Aha jag hade fel där kollade just igenom mina FMV papper och de vapen som får skena kommer benämnas enligt följande

AK5 = C och D

AK4 = B

Ksp 58 = C

Ksp 90 = B

Dä är frågan vad Ksp 90 para är för nått?

Vet inte var du fått beteckningen KSP 58 C ifrån. KSP 58B ska renoveras och moddas till KSP 58D.

/LtX

Posted
Angående denna sidan

Menar man med detta att alla AK5 kommer att moddas med rödpunkts- eller reflex-sikte, inom en snar framtid?

Den där sidan är gammal som gatan. Bilderna är från artonhundrakallt.

Något spegelreflexsikte till AK5 blir det inte. Tack och lov.

Däremot testas det hya rödpunktsiktet även till AK5.

Försöksmodellen heter AK5CF. Sök i Kasunen så hittar du massor av info och bilder på både AK4B och AK5CF

Posted
Aha jag hade fel där kollade just igenom mina FMV papper och de vapen som får skena kommer benämnas enligt följande

AK5 = C och D

AK4 = B

Ksp 58 = C

Ksp 90 = B

Vet inte var du fått beteckningen KSP 58 C ifrån. KSP 58B ska renoveras och moddas till KSP 58D.

/LtX

Ksp 58B kommer att bli både 58C och 58D. Den ena för fordonsmontage, den andra ersätter 58B.

Posted
Är det ngn som vet om dom nya ak4, orna kommer att vara renoverade?

Skulle bra gärna vilja slippa min kromade knallpinne.

Läs inlägget innan ditt eget.

(DVS: SÖK!)

Posted

AK5 = C och D

AK4 = B

Ksp 58 = C

Ksp 90 = B

/LtX

Ksp 58B kommer att bli både 58C och 58D. Den ena för fordonsmontage, den andra ersätter 58B.

Helt rätt ! Jag gör rättning mittåt och ställer mig sen i skamvrån.

LtX

Posted
Och inte vart jag mycket klokare på det svaret.

(DVS: NADA!)

I inlägget före ditt skrev jag:

Sök i Kasunen så hittar du massor av info och bilder på både AK4B och AK5CF

Vad är det du inte förstår?

Posted

Det jag inte förstod var vad du menade med läs inlägget innan ditt eget.

Sökfunktionen ballar förövrigt ur varenda gång jag försöker använda den och loggar ut min användare eller säger att jag inte är inloggad.

Posted
Det jag inte förstod var vad du menade med läs inlägget innan ditt eget.

Sökfunktionen ballar förövrigt ur varenda gång jag försöker använda den och loggar ut min användare eller säger att jag inte är inloggad.

:baskerPa: I inlägget innan ditt skrev jag att om man söker på AK4B i Kasunen så hittar man massor av info. Jag provade nyss och fick 111 träffar.

Du har förmodligen problem med cookies eller nån Norton Firewall, om du blir utloggad av sökfunktionen. För den fungerar ypperligt på ett sökord som "ak4b".

Nog om detta.

Posted

Hmmm ja norton var det visst... Det funkar nu.

Får väll tacka för hjälpen då så ngt ledde det till och jag hittade det jag sökte.

Posted
Det blir hylsfångare även på ak4 b. Orsaken är att det annars finns en liten risk att skytten får mässingsflisor i ögonen. Säkerhetsinspektionen är hård.

Jeg har ikke sett noe annet land som har hylsefanger på G3. Er dere ekstra paranoide i Sverige, eller?

Posted

Jeg har ikke sett noe annet land som har hylsefanger på G3. Er dere ekstra paranoide i Sverige, eller?

Danmark har hylsavledare på sina G3. Så då är de väl lite paranoida de också...

Posted (edited)

AK5 = C och D

AK4 = B

Ksp 58 = C

Ksp 90 = B

/LtX

BJE har rätt i sak, med viss reservation.

KSP 58C, fordonskulspruta, är beställd och under tillverkning.

KSP 58D, markkulspruta, är inte beställd, försök på dessa pågår (KSP 58DF) under liknade förhållanden som projektet AK5CF.

Utförande på dessa, inkl om de har rail eller inte vilket verkar vara ett hett änmne för påhittnings-onani av modellbeteckninar på vapen av vissa på foromet, finns

i ett antal trådar på forumet.

För övrigt så renoveras AK4 i samband med modifiering till AK4B.

Därav namnet REMO (renovering och modifiering).

Tack för ordet

Van der Kaye

Edit: Quoten verkar konstig?

Edited by Van der Kaye
Posted (edited)
Är det ngn som vet om dom nya ak4, orna kommer att vara renoverade?

Skulle bra gärna vilja slippa min kromade knallpinne.

Dom jag sett på Värmlandsgruppen var renoverade.

Edit: Stavfel..

Edited by HotelAlpha
Posted
KSP 58C, fordonskulspruta, är beställd och under tillverkning.

Nu blir det ruskigt mycket OT, men jag kan inte hålla mig.

Kommer 58C att ersätta 39:an på plats i 9040A/B, eller kommer den att bli takmonterad som på 9040C?

Posted

KSP 58C, som blir den nya enhetskulsprutan för fordon, kommer

att sitta på taket på Strf 9040. Monteras i en lavett som härstammar från strv 103,

se bilder på Strf 9040C för exempel.

En anledning till takmonteringen är brist på plats vid VC pga de nya ledningsystemen etc.

Van der Kaye