Groaghach Posted February 20, 2003 Report Posted February 20, 2003 Är det ngn som vet när Ak4C kommer att delas ut bland Hv i Sthlms omr? Groaghach Quote
jonte72 Posted February 20, 2003 Report Posted February 20, 2003 Är det ngn som vet när Ak4C kommer att delas ut bland Hv i Sthlms omr? Groaghach Du menar inte AK4B eller............ Quote
Pansardvärg Posted February 20, 2003 Report Posted February 20, 2003 om folk från början förklarar vilket vapen man menar genom att förklara hur det ser ut och vad som sitter på, så slipper man skrönor och missförstånd.... Det e ju ganska uppenbart att inte alla kan alla förkortningar..... Quote
ABP Posted February 20, 2003 Report Posted February 20, 2003 Det finns bara två verisoner av AK4:a AK4 = Vanlig hederlig AK4a AK4B = AK4a med picatinnyskena där det bl.a. går att montera rödpunktsikte Sen går det sätta 4X sikte på den gamla vanliga AK4an då kallar med den för AK4OR men den är teknisk sett fortfarande en AK4a. Samma sak med grantillsats som går att montera på både AK4a samt AK4B AK4C Finns inte, iallafall inte nu. För att ett vapen skall få ett bokstav bakom sig måste det gjorts ändringar på vapnet som inte skytten kan göra själv typ byta handskydd. Utan det måste vara en sak som gör att du inte själv kan göra en AK4 till en AK4B samt vice versa. Utan en fabriksändring på vapnet. Quote
Smocken Posted February 20, 2003 Report Posted February 20, 2003 Jag antar att han menar Ak4 och M203(granattillsatsen 40mm) Quote
Groaghach Posted February 21, 2003 Author Report Posted February 21, 2003 (edited) Förlåt, men jag menade Ak4B. Ak4 med rödpunktssikte alltså. Edited February 21, 2003 by Groaghach Quote
Forumsledning henke Posted February 21, 2003 Forumsledning Report Posted February 21, 2003 ABP har rätt men det har givetvis gjorts undantag. Kulspruta 58 B är ju bara en annan pipa (7.62) än Kulspruta 58 original som hade 6,5 mm pipa. Resten är det samma och pipa om något går ju att byta snabbt. Quote
ABP Posted February 21, 2003 Report Posted February 21, 2003 Vad jag vet så heter inte den KSP58B (6,5 mm) utan det är KSP 58 med picatinnyskena som kommer benämnas KSP58B. Quote
Axial Posted February 21, 2003 Report Posted February 21, 2003 Sen har man också tagit bort kolvstödet till ksp 58. Det finns ett hål på undersidan av kolven där det gick att fästa en liten "pinne" som stöd för kolven. Inget som motiverar till ändring till 58 B dock utan mer lite messerschmidt-fakta ;=) Quote
mjukis Posted February 21, 2003 Report Posted February 21, 2003 Hur går det till rent praktiskt att fästa picatinnyskenan på ak4? Skall de ordinarie riktmedlen svarvas ner, och skenan fästas rakt på huset? Quote
Forumsledning henke Posted February 21, 2003 Forumsledning Report Posted February 21, 2003 Jo KSP 58 B är den "vanliga" med 7.62 ammo. Se framsidan på SoldR Vapen KSP58B Quote
ABP Posted February 21, 2003 Report Posted February 21, 2003 de ordinarie riktmedlena skärs eller svarvas eller vad vet jag men de tas bort sedan svettsas skenan på inom en viss felmarginal som gör att den inte får missvisa mer än vad man skall kunna justera med siktet. Quote
ABP Posted February 21, 2003 Report Posted February 21, 2003 Aha jag hade fel där kollade just igenom mina FMV papper och de vapen som får skena kommer benämnas enligt följande AK5 = C och D AK4 = B Ksp 58 = C Ksp 90 = B Dä är frågan vad Ksp 90 para är för nått? Quote
mjukis Posted February 21, 2003 Report Posted February 21, 2003 Dä är frågan vad Ksp 90 para är för nått? Käre ABP, det är ett vapen. Quote
Adam Wilhelm Posted February 21, 2003 Report Posted February 21, 2003 Jag tror att ABP menade vilken beteckning Para:n ska ha/har. Quote
Doyle Posted February 21, 2003 Report Posted February 21, 2003 Jag fick höra under GU att Kulspruta 90 Para benäms Ksp90B. Hm.....Men det verkar ju inte stämma iom att Kulspruta 90 med skena tydligen ska heta så. Quote
Knighthawk Posted February 21, 2003 Report Posted February 21, 2003 Eftersom vi redan håller på och messerschmidtar så kan jag väl fortsätta: Man FRÄSER bort nuvarande riktmedel på AK4:n, då jag skulle vilja se den som sätter upp den i en svarv, för att ta bort riktmedlet. Gå in och kolla på FMV:s sida där du kan få ett hum om hur det går med ombyggnationen. Quote
mjukis Posted February 21, 2003 Report Posted February 21, 2003 Är det ingen som har en bild på resultatet av en sådan mod? Quote
Minimi Posted February 21, 2003 Report Posted February 21, 2003 Jag fick höra under GU att Kulspruta 90 Para benäms Ksp90B. Hm.....Men det verkar ju inte stämma iom att Kulspruta 90 med skena tydligen ska heta så. Jag har för mig att Para modellen av Kulspruta 90 heter Ksp90b i listorna... Men jag kan minnas fel... (även om det är ovanligt ) Quote
Groaghach Posted February 21, 2003 Author Report Posted February 21, 2003 Åter till det jag frågade efter. Är det ngn som vet när Ak4B med rödpunktssikte kommer att finnas ute hos Hemvärnsförbanden i Stockholm? Groaghach Quote
ARN Posted February 21, 2003 Report Posted February 21, 2003 Åter till det jag frågade efter. Är det ngn som vet när Ak4B med rödpunktssikte kommer att finnas ute hos Hemvärnsförbanden i Stockholm? Groaghach Den som söker han finner... http://forum.SoldF.com/in...t=ST&f=1&t=3453 Quote
SFC Posted February 21, 2003 Report Posted February 21, 2003 Jag fick höra under GU att Kulspruta 90 Para benäms Ksp90B. Hm.....Men det verkar ju inte stämma iom att Kulspruta 90 med skena tydligen ska heta så. Jag har för mig att Para modellen av Kulspruta 90 heter Ksp90b i listorna... Men jag kan minnas fel... (även om det är ovanligt ) Jag måste instämma med dig, i mina listor har det alltid stått och står Ksp90B när para-versionen av minimi avses. Quote
Forumsledning henke Posted February 21, 2003 Forumsledning Report Posted February 21, 2003 Groaghach , troligen vet ingen. Troligen 2004 om jag får gissa, har du extrem tur och så kanske du har den innan 2003 är slut. Man vet aldrig säkert föräns man har saken i sin hand OCH har satt dit kråkan på pappret inom HV. Quote
111 SSK BAT Posted February 21, 2003 Report Posted February 21, 2003 Just för tillfället pågar en sagolika dragkamp på RiksHv Avd om vem som skall få dem först. Det finns en mängd falanger just nu, två är dock mest troliga. En är att insatsplutonerna skall ha dem först som belöning. Det som talar emot det är att det blir väldigt mycket dyrare att distriburera dem på detta sätt. Om man skall skicka 100-250 sikten till varje md grupp och sedan göra det en gång till i större skala är ganska oekonomiskt och skulle bara drabba verksamheten i stort. Den andra som verkar var den mest ekonomiska är att den MD grupp med högst kontraktsuppfyllnad får dem först och sedan neråt. På de ställen där kontraktsuppfyllnaden är låg, på några ställen i landet neråt 20% kan man ju fråga sig om de överhuvudtaget skall ha vapen, skulle de plutoner med hög kontraktsuppfyllnad samt insatsplutoner få dem samtidigt. Sedan finns det idéer om att ge dem till storstadsregionerna först, lotta ut dem, md grupperna i bokstavsordning, osv osv i all förbannelse. Quote
Guest Dedicated Posted February 25, 2003 Report Posted February 25, 2003 Herre gud, alltså........skulle starkt misstänka att vi allesammans överlever ett stort antal år framöver UTAN det nya rödpunktsiktet också! Det kommer när det kommer..........OM det kommer! Quote
Guest Lt. payne Posted February 25, 2003 Report Posted February 25, 2003 En snabb och någorlunda rättvis fördelning underlättar kanske nyrekryteringen,men först och främst till de som med råge uppfyllt sina timmar oavsett var i landet man finns. Quote
m9.do Posted March 2, 2003 Report Posted March 2, 2003 Vad avser införandet av ak4B så kommer tillverkningstakten av sikten att spela en viss roll. Under 2003 kommer någar tusen sikten att tillverkas för att därefter följas av ca 20-25000 sikten per år... Vapnena är klara och ligger och väntar på siktena. Vad gäller toleransen på skena så bör det inte vara något problem - siktet medger en skottställning på ca 3 meter på 100 meter... Hv är bara att gratulera till ett utmärkt vapensystem. Quote
Fredriksson Posted March 2, 2003 Report Posted March 2, 2003 Vad menar du med en "skottställning på ca 3 meter på 100 meter"? Quote
Recommended Posts