109 Eken Posted February 20, 2007 Report Posted February 20, 2007 Vill du göra utlandstjänst är nog MP bättre än skyttesoldat som det går tretton på dussinet av Quote
konane Posted February 20, 2007 Report Posted February 20, 2007 Vill du göra utlandstjänst är nog MP bättre än skyttesoldat som det går tretton på dussinet av Alltså jag är öppen för förslaget, men jag "vill" liksom inte. Inte i den bemärkelsen som jag "vill" göra lumpen. Men jag kan tänka mig utlandstjänst. Quote
Marmoth Posted February 20, 2007 Report Posted February 20, 2007 Men för allt i världen grabben! Skriv MAX en 5a på inskrivningsprovet! (skojjade bara ) Quote
konane Posted February 20, 2007 Report Posted February 20, 2007 Men för allt i världen grabben! Skriv MAX en 5a på inskrivningsprovet! (skojjade bara ) Vadå man behöver inte höga "poäng" för att komma in? Quote
Raveomaniac Posted February 21, 2007 Report Posted February 21, 2007 Men för allt i världen grabben! Skriv MAX en 5a på inskrivningsprovet! (skojjade bara ) Vadå man behöver inte höga "poäng" för att komma in? Satsa på att få så höga poäng som möjligt för att kunna ha möjligheten att kunna välja den tjänst som intresserar dig mest. Du kommer få nog med info när du mönstrar. Gällande din ursprungliga fråga; Pansar e det inget som helst fel på! Stridande befattning med stor rörelseförmåga, du måste dock vara "A-klassad" vid mönstringen. En tjänst som kanske "låter" tuffare och som dessutom ger en grymt bra utbildning är Stadsskytte. Tufft, hett och eftertraktat. Säkförbanden (typ flygbassäk, bassäk mf.) har också det där "tuffa" du söker, dock vill jag betona det att utan en enhet funkar inte den andra. Alla tjänster inom FM är viktiga. Tänk efter före som man säger. Sök på hemsidorna som FM har, www.P7.mil.se, www.f17.mil.se etc... Där finns mer ingående info om de olika tjänsterna som finns på respektive förband. Lycka till! Quote
konane Posted February 21, 2007 Report Posted February 21, 2007 Tack Rave. Vad menas med "A-klassad" vid mönstringen? Quote
konane Posted February 21, 2007 Report Posted February 21, 2007 En fråga till, på "Lumpen.nu/utbildningar/förband och skolar/södra sandby(P7).." Vilken utav utbildningarna där är det? är PSK ett samlingsnamn för alla de? Vilken av dem är det då som dazzzero beskrev? GA904 - Skyttesoldat stridsfordon? Quote
Guest palindaniel Posted February 21, 2007 Report Posted February 21, 2007 Om man har tankar på att bli polis i framtiden tycker jag att göra lumpen som MP är ett bra val. Även om det är som någon sa, att vara grundutbildad MP är långt ifrån att vara civil polis. Men för min egen del så hade jag polisplaner redan innan jag ryckte in, och under värnplikten så får man ändå en inblick i hur polisyrket kan vara. Man får en varierad tjänst med juridik, trafiktjänst, förhör, utredning och en del praktik genomförs på polishögskolan. Så jag är jättenöjd med utbildningen och känner att jag har gjort något vettigt som jag kan ha nytta av i det civila plus att jag nu vet att jag tänker satsa på att bli polis. Quote
mdn Posted February 21, 2007 Report Posted February 21, 2007 Vad menas med "A-klassad" vid mönstringen? Det innebär att man har "Tjänstbarhet A", dvs. att man inte har några krämpor, skador, allergier eller liknande. /mdn Quote
konane Posted February 21, 2007 Report Posted February 21, 2007 Om man har tankar på att bli polis i framtiden tycker jag att göra lumpen som MP är ett bra val. Även om det är som någon sa, att vara grundutbildad MP är långt ifrån att vara civil polis. Men för min egen del så hade jag polisplaner redan innan jag ryckte in, och under värnplikten så får man ändå en inblick i hur polisyrket kan vara. Man får en varierad tjänst med juridik, trafiktjänst, förhör, utredning och en del praktik genomförs på polishögskolan.Så jag är jättenöjd med utbildningen och känner att jag har gjort något vettigt som jag kan ha nytta av i det civila plus att jag nu vet att jag tänker satsa på att bli polis. Men jag vill inte tjänstgöra som militärpolis Vad menas med "A-klassad" vid mönstringen? Det innebär att man har "Tjänstbarhet A", dvs. att man inte har några krämpor, skador, allergier eller liknande. /mdn Ok men det är lugnt, har inget sådant. Bara min vikt/läng och syn (0.7 och 1.0) som kan hindra mig. Quote
BuddhaSWE Posted February 21, 2007 Report Posted February 21, 2007 @Konane: Vad grundar du på att du inte vill göra värnplikten som MP? o.0 PalinDaniel skrev: "Man får en varierad tjänst med juridik, trafiktjänst, förhör, utredning och en del praktik genomförs på polishögskolan." Är det inte sånt som Poliser pysslar med bland annat, vill inte verka ohövlig på något sätt men att vilja bli polis men inte vilja pyssla med det dom gör får jag inte ihop, å andra sidan är det väl så att MP skiljer sig från vanliga polisyrket såklart, men de är väl det närmsta. Quote
konane Posted February 21, 2007 Report Posted February 21, 2007 För från vad jag har hört om MP, så ska det vara sjukt strikt. Måsta ha perfekt polerade stövlar annars jävlar. De måste patrullera flera timmar på samma ställe. m.m. saker som jag inte skulle trivas i att göra. MP skilljer sig mycket från polisens yrke här i sverige, min mor har varit polis i över 15 år. Så jag är lite insatt i det. Säkert inget fel på MP, har en kompis som har kommit in på det i sthlm, bara att jag känner mig inte sugen på att göra lumpen som militärpolis. Tack /Otto Quote
BuddhaSWE Posted February 21, 2007 Report Posted February 21, 2007 @Konane: Okej, då förstår jag! Quote
Kaliber600 Posted February 21, 2007 Report Posted February 21, 2007 Vill du göra utlandstjänst är nog MP bättre än skyttesoldat som det går tretton på dussinet av Inte i årskull 89... Quote
MatsLennarth Posted February 21, 2007 Report Posted February 21, 2007 För från vad jag har hört om MP, så ska det vara sjukt strikt. Måsta ha perfekt polerade stövlar annars jävlar. De måste patrullera flera timmar på samma ställe. m.m. saker som jag inte skulle trivas i att göra. MP skilljer sig mycket från polisens yrke här i sverige, min mor har varit polis i över 15 år. Så jag är lite insatt i det. Säkert inget fel på MP, har en kompis som har kommit in på det i sthlm, bara att jag känner mig inte sugen på att göra lumpen som militärpolis. Tack /Otto /min fetstil skojar du med oss? Quote
konane Posted February 21, 2007 Report Posted February 21, 2007 För från vad jag har hört om MP, så ska det vara sjukt strikt. Måsta ha perfekt polerade stövlar annars jävlar. De måste patrullera flera timmar på samma ställe. m.m. saker som jag inte skulle trivas i att göra. MP skilljer sig mycket från polisens yrke här i sverige, min mor har varit polis i över 15 år. Så jag är lite insatt i det. Säkert inget fel på MP, har en kompis som har kommit in på det i sthlm, bara att jag känner mig inte sugen på att göra lumpen som militärpolis. Tack /Otto /min fetstil skojar du med oss? haha, nej. Min kompis sa att det va riktigt strängt med utseéndet på dem som gick MP. Han som sa att de måste tex ha perfekt polerade kängor. Eller vad menar du? :S Quote
MVJ Posted February 21, 2007 Report Posted February 21, 2007 *KLIPP*Bara min vikt/läng och syn (0.7 och 1.0) som kan hindra mig. Behöver du glasögon för ditt synfel? För stridande tjänst krävs nämligen syn A och pansarskytte är just en sådan tjänst. Quote
konane Posted February 21, 2007 Report Posted February 21, 2007 *KLIPP*Bara min vikt/läng och syn (0.7 och 1.0) som kan hindra mig. Behöver du glasögon för ditt synfel? För stridande tjänst krävs nämligen syn A och pansarskytte är just en sådan tjänst. Vet inte, jag har det i alla fall inte nu. Ser 0.7 på vänster och 1.0 på höger. Jag kan ju testa sysen innan jag ska in och mönstra. ..helvete, så GA904 - Skyttesoldat stridsfordon är bara att glömma då eller? Då vet jag inte om jag vill göra lumpen alls... Quote
The Swede Posted February 21, 2007 Report Posted February 21, 2007 som det hörs på namnet så bekämpar man pansarmotstånd. Nej, som det hörs på namnet är det ett skytteförband som är bepansrat. Quote
konane Posted February 21, 2007 Report Posted February 21, 2007 Ok, så man behöver perfekt syn för det, någon inför pansar som man inte behöver perfekt syn för? Jag har ju knappas kass syn, bara precis under normal. Quote
Guest Sandström Posted February 22, 2007 Report Posted February 22, 2007 Det här med perfekt polerade kängor kan du nog förvänta dig, oavsett vilken utbildning du än väljer... Det tillhör liksom drillningen under GSUn... För övrigt tror jag inte att pansarskytte har jättehöga synkrav? Det är nog bara jägare och dyl. som kräver >=1.0 på varje öga. Quote
konane Posted February 22, 2007 Report Posted February 22, 2007 Det här med perfekt polerade kängor kan du nog förvänta dig, oavsett vilken utbildning du än väljer... Det tillhör liksom drillningen under GSUn... För övrigt tror jag inte att pansarskytte har jättehöga synkrav? Det är nog bara jägare och dyl. som kräver >=1.0 på varje öga. ja det trodde jag också. Jägare och olika pilotutbildningar. Står ju inget som synen på varken lumpen.nu eller mil.se. The_Swede du borde veta. Quote
The Swede Posted February 22, 2007 Report Posted February 22, 2007 Det här med perfekt polerade kängor kan du nog förvänta dig, oavsett vilken utbildning du än väljer... Det tillhör liksom drillningen under GSUn... För övrigt tror jag inte att pansarskytte har jättehöga synkrav? Det är nog bara jägare och dyl. som kräver >=1.0 på varje öga. ja det trodde jag också. Jägare och olika pilotutbildningar. Står ju inget som synen på varken lumpen.nu eller mil.se. The_Swede du borde veta. Veta vadå? Har du läst min profil när jag gjorde GU? Det är ju flera hundra år sedan, kraven kan ha ändrats en del sedan dess. Vid en snabb sökning på www.lumpen.nu hittar vid dock att skyttesoldat stridsfordon (GA904) hamnar i kategorin "God syn, ej glasögon" Exakt vad det innebär vet jag dock inte. Testa att söka lite på lumpen.nu, det går att ställa in en hel del parametrar för att begränsa sökningen. The Swede Quote
Beafer Posted February 22, 2007 Report Posted February 22, 2007 (edited) Testa att söka lite på lumpen.nu, det går att ställa in en hel del parametrar för att begränsa sökningen. Tillägg: Det går alltid att höra av sig till Pliktverket och fråga. Det är ju förstahandsinformation. Jag ska till och med ge dig numret till deras växel: 0771-244 000. EDIT: För att undvika missförstånd, så riktar det sig här inlägget till konane. Edited February 22, 2007 by Skoog Quote
konane Posted February 22, 2007 Report Posted February 22, 2007 Ok, tack skoog och the swede. @The swede sorry trodde du gjorde pansarskytte Quote
The Swede Posted February 22, 2007 Report Posted February 22, 2007 Ok, tack skoog och the swede.@The swede sorry trodde du gjorde pansarskytte Jo, jag gjorde GU som pansarskyttegruppchef, 1986-87. Du tror inte det kan ha hänt en hel del på de 20 åren som gått? Kravprofiler kan ha ändrats, fodonstyper HAR ändrats, organisationen har ändrats etc. etc. etc Mina inputs torde därför vara GAAANNSSKKAA out of date vad gäller pansarskyttetjänst av idag. Dock är det så, en gång pansarskytte, alltid pansarskytte! The Swede Quote
MatsLennarth Posted February 22, 2007 Report Posted February 22, 2007 För från vad jag har hört om MP, så ska det vara sjukt strikt. Måsta ha perfekt polerade stövlar annars jävlar. De måste patrullera flera timmar på samma ställe. m.m. saker som jag inte skulle trivas i att göra. MP skilljer sig mycket från polisens yrke här i sverige, min mor har varit polis i över 15 år. Så jag är lite insatt i det. Säkert inget fel på MP, har en kompis som har kommit in på det i sthlm, bara att jag känner mig inte sugen på att göra lumpen som militärpolis. Tack /Otto /min fetstil skojar du med oss? haha, nej. Min kompis sa att det va riktigt strängt med utseéndet på dem som gick MP. Han som sa att de måste tex ha perfekt polerade kängor. Eller vad menar du? :S Jag menade det att under GU så är det nog riktigt höga krav överallt på sådant, inte bara på MP. Quote
dazzzero Posted February 22, 2007 Report Posted February 22, 2007 som det hörs på namnet så bekämpar man pansarmotstånd. Nej, som det hörs på namnet är det ett skytteförband som är bepansrat. Som jag sa så finns det alltid personer som är bättre på att förklara Quote
Jompa Posted November 18, 2007 Report Posted November 18, 2007 Jag ska rycka in på p7 nu i januari som pansarskyttesoldat. Vad jag undrar är hur fyskisk krävande det är. Är det mycket fysträning. hur ofta har man löpträning? hur ofta styrketräning? är det löpning varje dag eller bara någon enstaka gång i veckan? hur lång brukar man springa? är det 5 eller 10 km? jag hittar ingen info om det. hade varit bra så man kan förbereda sig så bra som möjligt. Just nu har jag fått en liten skada så håller på med rehab träning inför inryck, men rehaben kommer inte vara riktigt klar när jag rycker in. Hur brukar dom se på sådant? kan man göra alternativ träning om det är något jag har svårt att vara med på under rehaben? vill gärna ha svar av någon/några som har gjort denna utbildning innan. tack på förhand /jompa Quote
Mech.Inf Posted November 18, 2007 Report Posted November 18, 2007 Jag ska rycka in på p7 nu i januari som pansarskyttesoldat. Vad jag undrar är hur fyskisk krävande det är. Är det mycket fysträning. hur ofta har man löpträning? hur ofta styrketräning? är det löpning varje dag eller bara någon enstaka gång i veckan? hur lång brukar man springa? är det 5 eller 10 km? jag hittar ingen info om det. hade varit bra så man kan förbereda sig så bra som möjligt. Just nu har jag fått en liten skada så håller på med rehab träning inför inryck, men rehaben kommer inte vara riktigt klar när jag rycker in. Hur brukar dom se på sådant? kan man göra alternativ träning om det är något jag har svårt att vara med på under rehaben? vill gärna ha svar av någon/några som har gjort denna utbildning innan. tack på förhand /jompa Kondition är ett plus i vilken befattning man än har. Allt blir lite lättare med bättre kondition. Men om du ska kraftsamla på något är det väl att springa kortare sträckor med någon form av belastning packning motsv. Pansarskyttestriden är högintensiv, du springer med full stridsutrustning (kropsskydd, stridsväst, hjälm) utöver detta kan du komma att bära p-skott, i vissa fall även grg eller grg-bumbor och pansarhotet är stort. Är du ksp-skytt bär du ksp och så mycket band du kan få med dig. En fullutrustad pansarskyttesoldat väger i striden mer än många stridande förband och att ta närstrid är bland svettigaste (läs roligaste) man kan göra. Jag själv har varit med om att ta närstrid närmare 3km även om detta inte är särskilt vanligt. Och för att se till att ammunitionen räcker så kan du räkna ut att man behöver bära med sig en hel del. Träna hårt! //Mech.Inf som blev kvar i pansarskytteriet Quote
Recommended Posts