Jump to content

Pansarskytte

Recommended Posts

Jag har några fundering om min kommande tjänst som Pansarskytte GB på Strf 90.

Jag skulle gärna vilja att någon som har/har haft denna tjänst beskrev den och förmedlade sina intryck.

Är det en bra och givande tjänst?

Tillbringar man mycket tid i fält?

Jag har sökt på forumet men inte hittat tillfredsställande svar, varför jag nu postar denna fråga.

MvH

Sandquist

• Replies 122
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag tycker att det var helt okej att göra GUn som Pskt GB... och då hadde vi 401orna med Rb56... CV90n är ju lite "lyxigare" vad det gäller inredning, konfort och sånt... Hyfsat mycket fält med det gjorde inte mig nånting.. det var mycket vagnsstrid oxå pga. snödjupet.... Så jag skulle rekommendera det... men det gäller ju också att person-kemin i gruppen stämmer något så när.

//Sgt. Fjellman

Jag hoppas att det blir mycket fält, så för mig är inte mycket fält något negativt. Det måste ju ändå vara där den viktigaste träninge sker, och där man lägger grunden för att göra ett bra arbete i sin befattning.

Jag var själv inte GB, men väl skyttesoldat, och det verkade vara en jädrans schyst tjänst bara man får en bra grupp och om man är en bra chef. Har sett exempel på det motsatta och då är det väl bara halvkul att vara GB.

Tjänsten skiljer sig en del mellan förbanden, vart hamnar du?

Och ja, man tillbringar många härliga dygn i tält.

/Aron

Ska också in som Pansarskyttesoldat =)

Trodde inte att pansarskytte använde pv-robot...

Gör de det? Eller var det bara för med pbv 401?

Tillbringar man mycket tid i stridsfordonet eller är det mycket strid/framryckning till fots?

FEL!

Grunt och Harte, ni ska INTE in som Gruppbefäl! Ni ska in som KSP-skyttar!

Att lyckas slänga iväg 7 respektive 5 inlägg på raken är en bedrift! Orkar inte ta bort fler i den här tråden nu, lugna ner er!!!

:D

/Ing, BlåGul

Satan! Harte, det går att ändra i inläggen istället för att skriva ett till. Längst upp i höger hörn finns en liten knapp som det står "ändra" på. Använd den. 6 inlägg... inte igen.

hehe.. säger ju att jag bara förhandsgranskade... ;P

vad jag har läst så kommer jag ha en vanlig ak och pansarskott..

vet nån om det blir mkt urban strid på Kvarn?

SIB? I Kvarn?

De får väl bygga SIB-anläggningen först.

Den ska (skulle) vara en kopia av Norrköpings centrum.

Jag ska förhoppningsvis upp dit på Lördag för att spränga lite, så jag kan passa på att höra mig för.

"Some call it h#ll. We call it home. Fucking jävla kuk-Kvarn."

Någon mer måste väl rimligtvis ha gjort sin vpl på pansarskytte och kan dela med sig av sina erfarenheter, eller?

Vilka är skillnaderna mellan att ligga på Kvarn och inne på P4 i Skövde ?

MvH

Sandquist

En hälsning från en psk 9040 vagnchef:

Ni kommer att slita hund i geggamojjan medan såna som jag osolidariskt tittar på och ibland understödjer med ksp när vi känner för det...

Lite så är det, men jag tror att skyttesoldaterna har kul, de säger i alla fall att de har det. Fast det har jag ju lite svårt att förstå från mitt mörka hål i tornet på 90an...

Guest Holger3D

Jag har precis kommit hem från en veckas H-E i fält med pansarskytte. Skyttesoldat med kulspruta är ruskigt krävande då det bli mycket skyttelinje framåt då man gjort avsittning. Angående SIB så har mina gb varit i kungsängen i en vecka och övat det. Vi soldater ska öva ganska mycket SIB efter jul då mitt förband vill skicka alla soldater på utlandstjänst och då måste man kunna det.

Sandquist.

Jag är visserligen pansarskytteutbildad men det var under förra århundradet när vi inte hade vagnar med värme och automatisk bandspänning och inbyggda toaletter. :)

Detta innebär att jag inte är 100% uppdaterad på hur pansarskyttetjänsten ser ut på ett Strf90 kompani.

Under min GU åkte vi pbv302 och sprang runt i uniform m/59.

Detta till trots så vill jag lägga några ord i debatten.

Som pansarskyttesoldat så kommer du att syssla med strid, strid, strid och slutligen strid.

Utöver detta så kommer ni att syssla med strid. :)

Det är grymt roligt att vara pansarskyttesoldat, det finns inte mycket som går upp mot pansarskytteplutons anfall skarpt genom skog avsuttet med akan, kulsprutor och ak.

Vagnstrid är också helt ok. :)

The Swede

Ingenjör till yrket men pansarskytte i hjärtat.

The Swede, ta nu detta inte som ett påhopp.... men titta vad du skrev :)

Jag är visserligen pansarskytteutbildad men det var under förra århundradet när vi inte hade vagnar med värme och automatisk bandspänning och inbyggda toaletter.

Nästan helt rätt.... men man kan oxå säga "under förra årtusendet när vi inte hade..."

Tillbaka helt till topic, den erfarenhet jag har av pansarskyttestrid kanske inte är så mycket jämfört med många andra på forumet, men helv... det är jävligt skoj!

/Anders, f.d infanterist

Det låter helt enkelt skitkul. Väntar på att uppleva en skyttepluton anfalla genom skogen....

Skiljer det mycket på utnyttjandet av vagnen och skyttesoldaterna mellan infanteriet och pansarförbanden. Och vad är i så fall de grundläggande skillnaderna?

MvH

Sandquist

Vet inte riktigt, men jag kan tänka mig följande:

Pansar: Åker mest uppsuttet och bedriver vagnsstrid när kompaniet anfaller. Gör avsittning i eller innan anfallsmålet om det är fråga om bebyggelse eller betäckt terräng, dock ogärna.

Inf: Mera försvar och fördröjning avsuttet, kanske med vagnen på en plats där den kan gå mellan eldställningarna och skyttet på en annan, flankerande riktning möjligtvis.

Pansar vet jag med säkerhet men någon annan kanske vet mer om vad inf gör?