Jump to content

Mattraditioner inom FM

Dizzy_keys

Recommended Posts

Med anledning av en artikel i BLT så undrar jag hur det står till med ärtsoppetraditionen på andra ställen i försvarsmakten, har ditt förband fortfarande kvar ärtsoppan på torsdagarna?

Eftersom artiklarna på blt.se försvinner så klistrar jag in den här.

Fredag 23 November 2007 03:00

Korvgryta i stället för ärtsoppa

I går bröts en 350-årig tradition - för andra gången

KARLSKRONA Det svenska försvaret var sig inte riktigt likt i går. Ärtsoppan och pannkakorna hade bytts ut mot korvgryta och fisk. Det är andra gången detta har hänt på 350 år. Men nästa torsdag är soldatens ärtsoppa tillbaka.

Första gången det serverades annan mat på torsdagarna än ärtsoppa i marinens matsal i Karlskrona var i mitten av 1980-talet. Då var Carl Christiansson kock.

- Det blev en våldsam reaktion då. Och då bestämde vi att aldrig mer ta bort ärtsoppan på torsdagar.

Temavecka

Sedan en månad tillbaka är det Sodexho som ansvarar för matsalen, men Carl Christiansson är kvar. I dag som restaurangchef.

- Vi har en temavecka med hälsa, mat och miljö och därför togs ärtsoppan bort denna torsdag. Vårt alternativ är korvgryta med linser eller fisk. Men reaktionen är exakt den samma i dag som för 20 år sedan, säger han.

Soldaterna saknar sin ärtsoppa.

Till och med de yngre befälen blev besvikna när de kom ner till matsalen och kände att det doftade fel.

- Vi har ätit ärtsoppa varje torsdag i tio år. Det handlar om tradition och regelbundenhet, säger Christian Alsnäs som valde fiskalternativet.

Men det fanns också inbitna ärtsoppeälskare som tog nymodigheterna på menylistan med fattning.

- Det är roligt att prova lite nya matalternativ. Det viktigaste är att maten är nyttig och god, säger fartygschef Erland Jacobsson.

Traditionen fortgår

I stort sett är de försvarsanställa rätt nöjda med maten även sedan

Sodexho tagit över grytorna.

Men en sak har restaurangchef Carl Christiansson lärt sig: ärtsoppan har hängt med i 350 år. Och en sådan tradition bryter man bara inte.

- Jag lovar att aldrig mer ta bort ärtsoppan, säger han

Simone Hansen

[email protected]

När jag gjorde GU på F7 03/04 var det alltid ärtsoppa och pannkakor på torsdagarna. Brukade tävla med en annan gruppchef om vem som kunde sätta i sig flest pannkakor. Jag tror rekorden låg på 18 stycken. Till reglerna hörde att man var tvungen att äta en portion ärtsoppa och ett bröd också. :baskerPa:

På K3 06/07 ärtsoppan varje torsdag med tillhörande pannkakor, soppan var hemlagad och personalen snåla med pannkakor.

När det var en på pluton som försökte få backning på pannkaka så fick han reda på att senaste gången någon fick mera var för drygt 10år sedan. :-P Kanske för att Flugvapnet har ätit upp alla så dom tvingas rationera? :baskerPa:

Ärtsoppan fick man dock ta hur mycket som helst. :rodna:

Min pluton slapp tacksamt nog den här skymfen mot traditionerna då vi var på skjutbanan och fick grillad korv av befälen istället. Jag vart dock mycket besviken när jag läste vår matsedel i måndags. Så får man inte göra. Mycket ondskefullt.

det var fruktansvärt! där stod man redo med snuskburken i högsta hugg för att inmundiga varm ärtsoppa frusen efter (inte-)PEK.

men vad får man? linssoppa! att vi blev besvikna är väl tidernas underdrift...

sodexho är f ö en stor besvikelse.

Att ta bort ärtsoppan på en Torsdag är lite av det där med att förstöra konstverk eller rita nidbilder på Muhammed. Alltså totalt meningslöst med egen vinning i syfte. Att häva ur sig att Korvgryta, med linser, skulle vara nyttigare tål att diskuteras.

Dessutom vad många inte tänker på, inte vet, aldrig kommer att fatta eller vägrar tro på är just Ärtans roll i krigsföring. Soldater bör gilla Ärtor!! Anledningen är enkel... Historiskt sett har Ärtsoppan och Havregrynsgröten varit en bas i Soldatkosten. Förr i tiden (Då det inte fanns importerade "rations"med mystiska namn och flera språk på påsen) var Ärtor och Havregryn de näringsmässigt sett lämpligaste matvarorna i förhållande till sin vikt, hållbarhet och näringsvärde.

'Ärtsoppan med det FETA Fläsket var en ypperlig soldatkost med sina kolhydrater, protein och fett. Än i dag torde få maträtter gjorda av råvaror konkurrera med denna. Även Ärtan ensam ger en ypperlig näringssammansättning...

Änn i dag torde Ärtan och havregrynet få stå för det tunga lasset vid en avskuren situation där konserver och "rations" reserveras till ev strid och då enbart till vissa förband och uppgifter. Kolla vad Finnarna åt under kriget!!

Dagens Mc slabburgare, Pan blaffor och kebab ätande ungdom måste därför skolas i Ärtsoppsätandets ädla konst. Önskvart vore även en obligatorisk Havregrynsgrötsdag :)

Å ja, man kan koka ärtsoppa på 10 min bara man maler (finkrossar)ärtorna först!!!

Gärna "rations" men först en rejäl Ärtsoppa!!!

För att bryta trenden (och undvika brott mot §9) kan jag meddela att det på flottans fartyg i allmänhet inte serveras ärtsoppa och pannkakor på torsdagar. Vi sätter det kulinariska målet något högre än så! :)

/mdn

För att bryta trenden (och undvika brott mot §9) kan jag meddela att det på flottans fartyg i allmänhet inte serveras ärtsoppa och pannkakor på torsdagar. Vi sätter det kulinariska målet något högre än så! :/

/mdn

Du har just krossat en liten bit av min världsbild. Jag kommer alltså att få spendera 8 månader i uniform utan ärtsoppa. Katastrof. :)

Är det inte dags att ta bort denna farsot ut försvarsmakten? Att ha en maträtt som så många väljer bort och därmed enbart "överlever" dagen på några torftiga pannkakor kan väl inte vara en rimlig målsättning i en modern försvarsmakt. Visst finns det traditioner men låt då ärtsoppan bli alternativet och inte huvudrätt. Ärtsoppan var modern för 800år sedan för att man skulle fasta på fredagar, en motivering som har tämligen dålig tyngd i dag. Vill man hålla på traditioner så håll på trevligare traditioner som tycks förtvinna med "moderniseringen"

Fanns nog alltid alternativ, utom vid ett tillfälle, precis i början av GSU (ute i fält då).

Annars var det ärtsoppa och pannkakor varje torsdag, dock så var det mycket sällan vi hade möjlighet att äta det av någon anledning, var alltid något annat vi sysslade med på torsdagar. Blev kanske 8-10 gånger under 10 månader. :D

Är det inte dags att ta bort denna farsot ut försvarsmakten? Att ha en maträtt som så många väljer bort och därmed enbart "överlever" dagen på några torftiga pannkakor kan väl inte vara en rimlig målsättning i en modern försvarsmakt. Visst finns det traditioner men låt då ärtsoppan bli alternativet och inte huvudrätt. Ärtsoppan var modern för 800år sedan för att man skulle fasta på fredagar, en motivering som har tämligen dålig tyngd i dag. Vill man hålla på traditioner så håll på trevligare traditioner som tycks förtvinna med "moderniseringen"

Tyvärr håller inte din "Modernisering" i ett ett längre scenario. Visst är "rationer" trevliga men de finns inte i obegränsad mängd och dessutom kan man med råvaror som Ärtor, Havregryn och smör överleva en längre tidshorisont än med de flesta "rations" om man tittar på per viktenhet. Änn en gång ställs dagens "SUPER DUPER" mot gammalt och hederligt. Läs lite på paketen i affaren nästa gång... jämför sedan med texten på "rations" och glöm inte vikten..

Skall vår förmåga att föra krig bero på tillgången till Pizza, Kebab och andra rätter dagens yngre befolkning är van av..?? Det är ok att riskera bli skjuten bara jag får kebab till middag????

Jag har vid ett flertal tillfällen läst frågor här ang vad man skall ha med sig till fjällen, skogen, stranden och gud vet vad.. Oftast har svaren handlat om div SUPER DUPER ADVENTURE SPECIAL mat för ca 250 kr dygnet... I minst ett att de mest kända märkena finns det helt vanliga sketna snabbmakaroner som kostar 8 spänn/kg men i Multi mega survival versionen kostade dessa makaroner tillsammans med lite annan skit 90-120 spänn portionen beroende var de köps!!!!! Köpare är och förblir losers..... Om en fjäll eller skogstur ovillkorligen kräver 5 min kortare tillagningstid torde man ej ha tid att uppleva naturen i vilkt fall som helst. Om man i krig ej kan klara sig på ärter och havregryn är man en medioker soldat....

Jag är nu som förstått en konsekvent motståndare till dessa, enligt mitt tycke, bluff mat rätter. Går det käpprätt åt H********e så är Ärtor och havregryn dina bästa vänner..... Soldater skall öva på verkligheten...

Dessutom håller jag Ärtorna för överlägnsa kulinariskt mot div korvgrytor och annart modert tjafs... :D

Har jag förstått den här tråden rätt?

Var tanken att alla unisont skulle bekräfta att det äts ärtsoppa på torsdagar inom försvarsmakten?

Tanken var att ta reda på om det är så att alla fortfarande äter ärtsoppa på torsdagarna.

Traditioner är viktigt i flottan, mitt intryck är att flottan lägger mer vikt vid traditionerna än vad dom andra delarna av FM gör och därför ville jag ta reda på om traditionen med ärtsoppa lever kvar i hären/flyget.

@skoog, till hamn lär ni väl fortfarande äta på trolle, och därmed få ärtsoppa på torsdagar?

För att bryta trenden (och undvika brott mot §9) kan jag meddela att det på flottans fartyg i allmänhet inte serveras ärtsoppa och pannkakor på torsdagar. Vi sätter det kulinariska målet något högre än så! :lol:

/mdn

Du har just krossat en liten bit av min världsbild. Jag kommer alltså att få spendera 8 månader i uniform utan ärtsoppa. Katastrof. :D

Det finns en bättre, tre rätters (oftast toastt skagen, oxifle och potatisgratäng, choklad pannacota) till onsdag middagen. Ombyte till middagen sker självklart, eller den viktiga 90grammarn vid midnatt, minst en gång per sjöpull.

Du behöver inte vara orolig för skaffningen ombord, såvida du inte retat kocken.

Måste säga att jag blev allvarligt chockerad när ärtsoppan uteblev.. tillhör dock samma pluton som Skoog så det löste sig ganska smidigt ändå. Är f.ö. inte överdrivet imponerad av Sodexhos restauarangverksamhet.

Psilander, är detta med onsdagsmiddagar något som körs på alla fartyg?

Måste säga att jag blev allvarligt chockerad när ärtsoppan uteblev.. tillhör dock samma pluton som Skoog så det löste sig ganska smidigt ändå. Är f.ö. inte överdrivet imponerad av Sodexhos restauarangverksamhet.

Psilander, är detta med onsdagsmiddagar något som körs på alla fartyg?

Så ofta man hinner iallafall, beror lite på vad gunrummet gör också, men det eftersträvas. Varje fartyg är ju en individ som är beroende av dess besättning och inte minst chef (och intO) vad gäller skaffningen. Men en trerätters i veckan bör backas ut iallafall. Det är vad jag är van vid iallfall.

Värst av allt är väl att romransonen är borta :)

Jag är i samma pluton som Skoog och Stratoknaster, och slapp därmed även jag linssoppan.

Vi hade folkrättsundervisning på kvällen med Kompanichefen, och han uttalade sig lite bittert över matfrågan även han. Så tilltaget var inte särskilt uppskattat någonstans.

Dock är det väl trevligt och bra att de satsar på nyttigt käk, men maten i torsdags och i fredags var lite FÖR exotisk för min smak. Tomatsås med curry och kanel till köttbullar och pasta? Citronsmakande korv med linssoppa? Vi kan väl åtminstone hålla oss till lite mer normalt käk om vi ska vara nyttiga.

Sodexho är lite av en besvikelse stundvis, men i rättvisans namn har de serverat gott käk ett par gånger också. Det har dock gått starkt utför sen de första veckorna

Ett: Har mig veterligen aldrig spenderat en torsdag i gröna kläder utan att maten i matsal eller i ISO-kärl huvudsakligen utgjorts av ärtsoppa samt pannkakor.

Två: Detta är en tradition som ingen vettigt funtad människa skulle våga försöka sig på att rubba. Den enda anledning till svensk militärkupp jag kan se i närtid.

Tre: Klagomål på smaken? Den frystorkade Irländska lammstuvningen som levererades (levereras fortfarande?) i silverglänsande påse kunde få den kärvaste soldat att svikta i sitt värv. Endast de soldater i störst behov av näring till följd av sin exemplariska ämnesomsättning (dvs Tre till Fyra tappra ur en kärv men decimerad pluton) lyckades framgånsrikt betvinga ett flertal kroppsfunktioner och tillgodose sina behov med den näringsriktiga blandningen.

Fyra: Ärtsoppa och pannkakor är gott. Detta borde vara en stående order.

Fem: Denna post kan innehålla spår av ironi, cynism, bristande självinsikt samt nostalgi. Den huvudsakliga åsikten bör dock vara klargjord bortom alla former av tveksamhet.

/Edit: Åtgärdat pågående misshandel av det svenska språket.

Tyvärr håller inte din "Modernisering" i ett ett längre scenario. Visst är "rationer" trevliga men de finns inte i obegränsad mängd och dessutom kan man med råvaror som Ärtor, Havregryn och smör överleva en längre tidshorisont än med de flesta "rations" om man tittar på per viktenhet. Änn en gång ställs dagens "SUPER DUPER" mot gammalt och hederligt. Läs lite på paketen i affaren nästa gång... jämför sedan med texten på "rations" och glöm inte vikten..

Skall vår förmåga att föra krig bero på tillgången till Pizza, Kebab och andra rätter dagens yngre befolkning är van av..?? Det är ok att riskera bli skjuten bara jag får kebab till middag????

Jag har vid ett flertal tillfällen läst frågor här ang vad man skall ha med sig till fjällen, skogen, stranden och gud vet vad.. Oftast har svaren handlat om div SUPER DUPER ADVENTURE SPECIAL mat för ca 250 kr dygnet... I minst ett att de mest kända märkena finns det helt vanliga sketna snabbmakaroner som kostar 8 spänn/kg men i Multi mega survival versionen kostade dessa makaroner tillsammans med lite annan skit 90-120 spänn portionen beroende var de köps!!!!! Köpare är och förblir losers..... Om en fjäll eller skogstur ovillkorligen kräver 5 min kortare tillagningstid torde man ej ha tid att uppleva naturen i vilkt fall som helst. Om man i krig ej kan klara sig på ärter och havregryn är man en medioker soldat....

Jag är nu som förstått en konsekvent motståndare till dessa, enligt mitt tycke, bluff mat rätter. Går det käpprätt åt H********e så är Ärtor och havregryn dina bästa vänner..... Soldater skall öva på verkligheten...

Dessutom håller jag Ärtorna för överlägnsa kulinariskt mot div korvgrytor och annart modert tjafs... :)

Jag förstår inte var i mitt inlägg du hittar något om rations, men ändå lyckas du få ur dig en hel harang om snabbmat och rations som svar på mitt inlägg. :baskerHV:

I övrigt instämmer undertecknad med Stella-Polaris avseende havregrynsgröt.

En blandning av havregryn, råg, salt, vatten och russin kokas upp. Till detta serveras förslagsvis rivet äpple alternativt lingonsylt eller motsvarande. Tillsätt mjölk. Soldaten är nu redo för dagens strapatser.

Ovanstående kan vid behov sjävklart förstärkas upp med smörgåsar kombinerade med allehanda pålägg.

Ärtsoppa är bra mat som innehåller hyfsat med proteiner. En portion på 4 dl ger 437 kcal (standard 475 kcal). Kompletterat med pannkaka blir det väldigt stadigt; pankisarna 300 g med sylt ger 815 kcal. Tyvärr blir pankisar väl feta, men goda.

Sedan kan det ju bli en ganska förtätad atmosfär på luckan (motsv) på natten. När man återkom till gamla kasern III vid fyra-tiden på morgonen efter att ha gått vakt på Örlogsvarvet (som låg på Skeppsholmen och Djurgården) på fredagmorgnarna, så tog man sin kudde och filt och kvartade i dagrummet på galonsoffan.

Kulsprutevälling är inte helt riskfri. Under Väst -86 hade jag lyckan att en torsdag vara in en sväng till regementet på Käringberget och käkade lunch där; ärtsoppa med pankisar samt lingonsylt. Smaskens. Väl återkommen till brigstaben ute på Hisingen var det dax för middag. Vad som serverades? Gissa tre gånger! Med man var ju hungrig och ärtsoppa med pannkaka är aldrig fel...

Men på natten blev det lite kallt. Det blev till att sova ute i pjäsbrunnen (under den gamla 24 (?) cm pjäsen som nu är återbördad till Käringberget.

Ärtsoppa är alltså gott, näringsriktigt och kulturhistoriskt värdefull.

:baskerPa:

Jag förstår inte var i mitt inlägg du hittar något om rations, men ändå lyckas du få ur dig en hel harang om snabbmat och rations som svar på mitt inlägg. ;-)

Modernisering är rations :baskerPa:

Ta nu inte mitt inlägg så allvarligt. Se det istället som ett aggresivt försök till att framhäva ärtsoppans förtäfflighet även på dagar som inte börjar på T och slutar på orsdagar.

Traditioner kan vara trevliga och otrevliga... Ärtsoppan lever ju till stor del, som tradition, även i det civila samhället. Låt oss behålla en genuin Svensk maträtt.. Köttbullar med makaroner och ketchup anser jag inte är speciellt Svenskt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...