Tackleberry Posted October 19, 2007 Report Share Posted October 19, 2007 Jag har sett att det finns MP befattningar till nästan varje mission och det vanligaste är "MP utan PHS" och "MP med PHS". Det sistnämna går tydligen att söka som civil (markerad med ett C)? Min fråga är således vad är det för uppgifter en MP utan genomförd GU kan få? Är det vanligt med "civila militärpoliser"? Tack på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted October 19, 2007 Report Share Posted October 19, 2007 Jag har sett att det finns MP befattningar till nästan varje mission och det vanligaste är "MP utan PHS" och "MP med PHS". Det sistnämna går tydligen att söka som civil (markerad med ett C)? Min fråga är således vad är det för uppgifter en MP utan genomförd GU kan få? Är det vanligt med "civila militärpoliser"? Tack på förhand! MP utan GU men med PHS? svaret blir dom mer avancerade och komplicerade ;) utredningar osv /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tackleberry Posted October 19, 2007 Author Report Share Posted October 19, 2007 Jag har sett att det finns MP befattningar till nästan varje mission och det vanligaste är "MP utan PHS" och "MP med PHS". Det sistnämna går tydligen att söka som civil (markerad med ett C)? Min fråga är således vad är det för uppgifter en MP utan genomförd GU kan få? Är det vanligt med "civila militärpoliser"? Tack på förhand! MP utan GU men med PHS? svaret blir dom mer avancerade och komplicerade ;) utredningar osv /b Ja det låter ju rätt logiskt... Men inte så mycket patrullering och fält då antar jag? Någon här inne som varit MP i utlandsstyrkan som har stenkoll? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HotelAlpha Posted October 19, 2007 Report Share Posted October 19, 2007 Man brukar blanda i patrullerna för att få så bred erfarenhet som möjligt på fältet. Även utredningsgrupper brukar vara blandade, kanske med övervikt på CP(Civilpolis). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan Posted October 19, 2007 Report Share Posted October 19, 2007 Jag har sett att det finns MP befattningar till nästan varje mission och det vanligaste är "MP utan PHS" och "MP med PHS". Det sistnämna går tydligen att söka som civil (markerad med ett C)? Min fråga är således vad är det för uppgifter en MP utan genomförd GU kan få? Är det vanligt med "civila militärpoliser"? Tack på förhand! I vilket fall som helst så är ju nån med PHS mer attraktiv än nån som bara är GU MP. tror du har fått det lite om bakfoten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kosovo alpha Posted October 20, 2007 Report Share Posted October 20, 2007 Jag har sett att det finns MP befattningar till nästan varje mission och det vanligaste är "MP utan PHS" och "MP med PHS". Det sistnämna går tydligen att söka som civil (markerad med ett C)? Min fråga är således vad är det för uppgifter en MP utan genomförd GU kan få? Är det vanligt med "civila militärpoliser"? Tack på förhand! Vissa befattningar för MP med PHS är exakt samma som MP utan PHS vad gäller uppgifter, endast lönen skiljer. MP med PHS kan även söka Krimund, utredare eller liknande specialicerade befattingar. MP med PHS som inte gjort GU genomför GSU istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted October 20, 2007 Report Share Posted October 20, 2007 Särskiljer man något på en person som har GU som MP och därefter PHS och en annan som har GU från t.ex. mekskytte och därefter PHS? Finns det något som en MP tränar på som PHS inte lär ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan Posted October 20, 2007 Report Share Posted October 20, 2007 Särskiljer man något på en person som har GU som MP och därefter PHS och en annan som har GU från t.ex. mekskytte och därefter PHS? Finns det något som en MP tränar på som PHS inte lär ut? MP utb tid= ca 4-5 veckor. PHS = 2.5 år Du kan ju räkna själv sen vem som inte hinner lära ut allt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted October 20, 2007 Report Share Posted October 20, 2007 MP utb tid= ca 4-5 veckor.PHS = 2.5 år Du kan ju räkna själv sen vem som inte hinner lära ut allt... Tänkte mer som så att MP kanske prioriterar något (typ personeskort?) som man väljer att inte lära ut på PHS? Till MP's utbildning kommer ju naturligtvis även övningarna som de/ni har = 7-8mån utbildning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan Posted October 21, 2007 Report Share Posted October 21, 2007 MP utb tid= ca 4-5 veckor.PHS = 2.5 år Du kan ju räkna själv sen vem som inte hinner lära ut allt... Tänkte mer som så att MP kanske prioriterar något (typ personeskort?) som man väljer att inte lära ut på PHS? Till MP's utbildning kommer ju naturligtvis även övningarna som de/ni har = 7-8mån utbildning... nja under dom veckorna som man har MP utb så blir det bara det mest grundläggande för att klara teori och praktik provet. nån personeskort? nja inte vad jag vet. personskydd finns ju men det är inte många som får den utb. resterande 7-8 mån så sysslar man inte bara med MP praktik utan det är annat också. vad jag tror är att PHS ger minst 3-4 ggr mer utb i allt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miffo Posted October 21, 2007 Report Share Posted October 21, 2007 Min fråga är således vad är det för uppgifter en MP utan genomförd GU kan få? Är det vanligt med "civila militärpoliser"? Tack på förhand! En MP utan militär GU får samma uppgifter som en MP som enbart är grundutbildad på Livgardet. Tanken är att om man inte har gjort GU så får man gå Grundläggande Soldatutbildning för utlandsstyrkan, GSU US. Det låter ju inte så komplicerat kan man tycka, men fungerar det i verkligheten? Nja, jag har haft den tvivelaktiga förmånen att få studera MP08, eller 14 MP Komp som de nu heter, på ganska nära håll. Enligt min mening är MP08 en parodi på ett militärt förband. Jag är lite skeptisk till att rekrytera folk utan GSU till ett förband som skickar sin personal till både Afghanistan och Sudan. Nu är ju militärpolisen inte en stridande enhet, men risken för att hamna i en eldstrid i till exempel Afghaninstan är ju en realitet. Jag tror inte att fyra veckor GSU US är tillräckligt för att förbereda en vanlig civilpolis för enskild- och gruppstrid. Men å andra sidan har jag inte blivit imponerad av de som enbart har gjort GU som MP heller. Dessa soldater har under sin GU fått ett minimum av grundläggande gruppformationer under strid (korridor, blixtlås osv.), de har inte fått utbildning på till exempel ksp, p-skott och handgranat (hur är det möjligt???). Däremot har de fått lära sig att rida??? Visst, det ser ju lite snitsigt ut vid högvakten, men det var ett bra tag sedan någon blev imponerad över att svenska soldater framryckte knä om knä över fältet... Heja Livgardet. Missförstå mig rätt nu, för att vara militärpolis i Sverige krävs det inte mer än att vara civilpolis i Sverige. Men när man ska utomlands till områden med större hotbild kanske det kan vara bra att vara en duglig soldat också. MP ska inte springa längst fram, men som danskarna har upptäckt i Afghanistan så kan man råka ut för eldöverfall även mitt ute i öknen. Jag ska också säga att det finns många mycket kompetenta MP på MP08, inget snack om den saken. Men tyvärr så är det som vanligt ett fåtal som drar ner övriga i skiten. Min åsikt är att de bästa militärpoliserna är de som har fått sin GU på något annat förband där de har fått en god stridsutbildning och sedan har gått PHS och gärna jobbat några år innan det är dags för utlandstjänst. Danmark utbildar sina MP i två år innan det är dags för mission, och då får de också fram mycket dugliga militärpoliser som kan strida lika bra som vilken skyttegrupp som helst. Men det är väl en utopi i Sverige. För att sammanfatta ett svar på din fråga, det spelar ingen roll om du har både GU och PHS eller enbart GU som MP. Trots väldigt olika kunskaper på förväntas ni lösa samma uppgifter. Är det vanligt med MP med enbart PHS? På MP08 tror jag att det rör sig om max tio personer av ungefär 90. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EMK Posted November 5, 2007 Report Share Posted November 5, 2007 (edited) Appropå inget så såg jag att MP tjänsterna inte längre finns med i listan om man söker på valbara befattningar i aktuell rekrytering. Varför? Någon som VET? Edited November 5, 2007 by EMK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slöbevakarn Posted November 6, 2007 Report Share Posted November 6, 2007 Appropå inget så såg jag att MP tjänsterna inte längre finns med i listan om man söker på valbara befattningar i aktuell rekrytering. Varför? Någon som VET? Nedskärningar på personal i US. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minimi Posted November 6, 2007 Report Share Posted November 6, 2007 (edited) Appropå inget så såg jag att MP tjänsterna inte längre finns med i listan om man söker på valbara befattningar i aktuell rekrytering. Varför? Någon som VET? Det är meningen att personalen ur 14 MP-komp (aka MP08) ska besätta alla missionsbefattningar fram till slutet av 2008. Således finns det inget syfte att annonsera ut några befattningar; de är liksom redan tagna. Edited November 6, 2007 by Minimi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikky Posted December 25, 2007 Report Share Posted December 25, 2007 (edited) Appropå inget så såg jag att MP tjänsterna inte längre finns med i listan om man söker på valbara befattningar i aktuell rekrytering. Varför? Någon som VET? Det är meningen att personalen ur 14 MP-komp (aka MP08) ska besätta alla missionsbefattningar fram till slutet av 2008. Således finns det inget syfte att annonsera ut några befattningar; de är liksom redan tagna. Så om man vill iväg så gäller det alltså att söka redan när beredskapsenheterna sätts upp/ihop eller ? Hur ofta sätter man då upp enheter såsom MP08 ? Är kontaktstiden alltid 2 år i taget ? Mvh Micky Edited December 25, 2007 by Mikky Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minimi Posted December 27, 2007 Report Share Posted December 27, 2007 Appropå inget så såg jag att MP tjänsterna inte längre finns med i listan om man söker på valbara befattningar i aktuell rekrytering. Varför? Någon som VET? Det är meningen att personalen ur 14 MP-komp (aka MP08) ska besätta alla missionsbefattningar fram till slutet av 2008. Således finns det inget syfte att annonsera ut några befattningar; de är liksom redan tagna. Så om man vill iväg så gäller det alltså att söka redan när beredskapsenheterna sätts upp/ihop eller ? Hur ofta sätter man då upp enheter såsom MP08 ? Är kontaktstiden alltid 2 år i taget ? Mvh Micky Japp, det är rätt uppfattat! Jag tror dock inte att det är helt kört för den som ej tillhör 14 MP-komp att komma iväg på mission. 14:e kommer garanterat få avhopp och vakanser kommer att uppstå. Så är man aktiv och söker vakansplatser är det säkert ingen omöjlighet att få komma iväg. (Det underlättar garanterat om man har kontakter så att de som rekryterar vakanser vet vem man är.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikky Posted December 28, 2007 Report Share Posted December 28, 2007 Tackar och bockar Minimi ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobba Posted December 31, 2007 Report Share Posted December 31, 2007 Tackar och bockar Minimi ! Det är nog så att 14.MP-komp. kommer att få en del vakanser "under resans gång". Jag är dock ganska övertygad om att det finns resurser och intresse inom kompaniet att fylla ut dessa vakanser. När kompaniet nu går i beredskap 1 januari 2008 finns det fortfarande personal på kompaniet som väntar på "planerad" insats. Gott Nytt År Tobba Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arty Posted April 22, 2010 Report Share Posted April 22, 2010 Till hösten ska det skickas in ansökan till PHS! Får se om dom är intresserade av en Balkan- och Afrika- yxa? Hoppas på att kunna åka som MP på min nästa mission! Sen har ju Polisen också en egen utlandsstyrka numera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amfvrak Posted April 25, 2010 Report Share Posted April 25, 2010 Till hösten ska det skickas in ansökan till PHS! Får se om dom är intresserade av en Balkan- och Afrika- yxa? Hoppas på att kunna åka som MP på min nästa mission! Sen har ju Polisen också en egen utlandsstyrka numera. Hoppas det går bra med din ansökan! Håll dig till en renodlad polismission så tjänar du pengar! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ST6 Posted October 22, 2010 Report Share Posted October 22, 2010 (Länge sedan jag var inne på soldf... Har några frågor och lånar tråden lite) Jag jobbar numera som polis och har börjat bli sugen på utlandstjänst igen (grön sådan, har för få tjänsteår för blå mission). Om jag förstått det rätt så tillsätts MP-tjänsterna i utlandsstyrkan med folk i från livgardets mp-kompanier, gäller det även tjänsterna "med phs", eller har man tagit bort dom? Jag har lite svårt att se att man skulle klara att kontraktsanställa tillräckligt många civila poliser som dagligen skulle befinna sig i en beredskapsorganisation tills det är dags för rotation!? (kanske har fått det här om bakfoten!?) Så kort och gott är det någon på forumet som vet hur det funkar med MP-tjänsterna (Med phs och gu) nu förtiden? mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tackleberry Posted April 14, 2012 Author Report Share Posted April 14, 2012 Lyfter frågan igen. Nu när de flesta MP verkar vara GSS/K eller GSS/T, men finns det fortfarande möjlighet att ta anställning (GSS/T) vid 14.mp-kompaniet om man har en civil polisexamen men inte genomförd GU/GMU? GMU är väl inte riktigt aktuellt för en arbetande polis, ta tjänstledigt för att tjäna 4500kr/mån under ett kvartal - otänkbart. Men är det då möjligt att GSU-Int (vad jag förstått vara densamma som f.d. GSU-US?) kan bli aktuellt? Och är det möjligtvis någon som har koll på vad en "civil-MP" kan få för arbetsuppgifter? Utredningar givetvis, men något mer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manzon Posted April 14, 2012 Report Share Posted April 14, 2012 Är det inte ganska lättlöst problem egentligen, från förbandets sida iallafall? Har den civila polisen inte gjort lumpen motsv innan så blir han/hon inte anställd. I övrigt tror jag inte att det är någon skillnad i uppgifter. Alla är militärpoliser helt enkelt. Oavsett om du har jobbat som polis i 20 år eller nymuckad GU-MP. Mina tankar iaf... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tackleberry Posted April 18, 2012 Author Report Share Posted April 18, 2012 I min värld väger det ju tyngre om en person har jobbat som polis i 20 år, kontra en nymuckad MP...(!) I det exemplet du nämner. Men vad jag har fått höra ska det finnas en hel del andra uppgifter än sedvanlig MP-tjänst. Förutom utredningar ska det väl finnas även andra uppgifter där civil kompetens väger tungt. Och det är det jag försöker få fram, vad det kan finnas för alternativ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manzon Posted April 18, 2012 Report Share Posted April 18, 2012 I min värld väger det ju tyngre om en person har jobbat som polis i 20 år, kontra en nymuckad MP...(!) I det exemplet du nämner. Snip Du har helt rätt i din värld Men jag tvekar på att FM delar den uppfattningen. Tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts