Jump to content

Recommended Posts

I mitten av 90-talet hörde jag en lirare ställa en fråga till en MPJ filur som jag grubblat på av och till sen dess. Frågan var ungefär:

- Så alltså, MPJ - ni är MP tills kriget bryter ut på riktigt. Sen blir ni som vanliga jägare?

MPJ snubben nickade jakande på detta...

 

Fanns det någon tanke att använda MPJ på det sättet eller är det mest fråga om bullshit?

Link to comment
Share on other sites

Förenklat, generaliserat och reservation för eventuella fel.

Tanken var/är väl att eftersom dom är militärpoliser så kan dom verka även då vi inte är i krig.

Vi har andra förband som också är utbildade till militärpoliser för att underlätta när man ska verka i Sverige när det råder fred.

Du får t.ex gripa/frihetsberöva en person ganska lång tid, du har helt andra möjligheter att verka med ditt vapen (än t.ex en skyddsvakt) osv.

Så det handlar egentligen om att ha välutbildade soldater som kan verka i fredstid.

Link to comment
Share on other sites

Tack dxl!

 

Jag förstår vitsen med att ha förband som kan verka i fredstid/skymningsläge etc. Min uppfattning var att MPJ var ett snabbinsatsförband som skulle uppträda offensivt mot fi sab företag. 

 

Stötte på en annan tjomme som hävdade att han gjort GU på K4 någon gång i slutet av 90-talet. Den här tjommen sade sig veta att MPJ på den tiden genomförde någon sorts utbildning i Arvidsjaur och hävdade att "vi kallde dem MP, för de var inga riktiga jägare..."

 

Jag antar att det rörde sig om någon sorts vintertjänst men som jag förstod det ägnade dessa MPJ sig under tiden i Arvidsjaur åt ungefär samma uppgifter som Norrlandsjägarna på K4 - men i den här personens ögon presterade sämre och alltså inte förtjänade att kallas jägare. Jag förstår att det kan utvecklas rivalitet mellan olika förband (det verkar ju ha funnits vissa spänningar mellan t.ex. I22 och K4) och att syftet med att skicka MPJ till Arvidsjaur kanske i första hand handlade om att öva upp en viss vinterförmåga och inte utbilda dessa till någon sorts reserv-Norrlandsjägare...

Link to comment
Share on other sites

Intressant. Lästa nyligen en artikel i Livhusaren om livregementets historia och där  militärpolisjägare nämns friskt. Intressant läsning om utbildning, förmågor och hur de hade samma krav som J-bat/LB, fick div. jägarprov och möjligheten att få j-bågen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...