Jump to content

Recommended Posts

Posted

Då har man ryckt in på KBS på Ingbat/I 19 och fått lära sig massor av saker; bl a att packa stridspackning, tjära "Vita Blixten" samt städa så att man stupar. ;) Tyvärr drabbades jag av lunginflammation efter en vecka och är sjukskriven i hemmet just nu, vilket är en mindre katastrof med tanke på allt man missar nu i början (läs: inledande utbildning på ak5:an, som jag måste ta igen på obefintlig tid).

Befälen är schyssta och verkar kunna sina saker. Skrikande har inte förekommit i någon större utsträckning; förutom när vi ska hälsa vårt befäl vid varje uppställning. :D Vår stf Plutonchef har "jobbat" som befäl på K 3 och är duktig på att klämma ur sig raljatna kommentarer då och då.

Plutonchefen (och tillika chef för Ingbats KBS) är "a special kind of guy"... :) Han har ett(!) ansiktsuttryck, är smal och nästan 2 meter lång. Han kan i stort sett allt om f d Ing 3s historia och dess materiel. Man kan säga att han är den typen man vill ha på sin sida i ett eventuellt krig, men man hade heller aldrig gått ut och roat sig med honom, för då hade man slutat kvällen i en föreläsningssal och gått igenom hela kungalängden sedan stenåldern. :huh:

Vi på KBS delar korridor med inneliggande kull av amröj och rekdyk; trevliga grabbar, men de är kassa på att städa toaletterna. :wacko: Några hundra meter ifrån vår kasern ligger Norrlands Helikopterskvadrons(?) hangarer, vilket innebär att det ofta kommer lågtflygande helikoptrar över oss när vi står uppställda på exercisgården. Men jag måste faktiskt erkänna att det känns ganska häftigt att det hela tiden är regelbunden trafik med helikoptrar och andra militära fordon, eftersom upplevelsen blir mer genuin då. B)

En annan sak man snabbt läger märke till är hur enormt stor del av Bodens kommun som består av militära anläggningar. Miloverkstäder, hangarer, kaserner, fort m m skapar en hel stad med skyddsobjekt...

F d Ing 3 köpte för ett antal år sedan upp en hel holme i Luleälven, kallad Ängesholmen. Där byggde man stugor och matsal åt ca 100 värnpliktiga med tillhörande befäl. Tänk er en liten ö med röda kolonistugor, omgivet av perfekt fiskevatten. Hehe...

Kylan märkte jag av de första tre-fyra dagarna. Jag frös och frös och frös...men efter ett tag vänjer man sig och inser att kölden är där för att stanna, och att man likväl kan acceptera det. Lika bra att man härdar sig, för i slutet av mars månad ska hela KBS/I 19 upp till Kiruna på fjällmarsch. Det ska bli en upplevelse man sent glömmer!

Allt som allt har Boden och dess garnison gjort ett hyfsat gott inttyck på mig. Jag återkommer när jag har mer "kött på benen" och kan berätta fler intressanta saker.

Hälsningar, 618 Foxtrot Lima :)

• Replies 211
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Oooh.

Har du koll på vad du ska pyssla med framöver... KB5, DB200, maskin eller vad det nu må finnas för befattningar däruppe för KB..?

Du får ge fan i att bli sjuk, sånt har du inte tid med... krya på dig nu.. fort!

Ing3 R.I.P. -30/6 -00 ,O

Ingbat 1/7 -00.......... :D

FL, kolla i markan (med Anna?) om de fortfarande har boken "Ingenjörkåren i Boden", köp isåfall den. Då har du ungefär lika bra koll på historia som din Kapten sedan. Kalasbra bok.

Får väl hur som helst hoppas att du får prova på brobygge både vid Ängesholmen och Rallaråsen.. ha de bra!

/Ing

Posted

Tydligen ska det nu vara så att man får just den befattningen man är inskriven på hos Pliktverket; i mitt fall "sambandsbefäl". Vi har haft några "gamla" KB hos oss som gruppchefer, och de sa att jag förmodligen hamnar på ledningspluton på 2:a kompaniet...eller om det nu var 4:e, det har jag ingen aning om.

Det verkar dock vara ganska stor variation på de olika KB-befattningarna på Ingbat. Om man t ex hamnar på "däcksbro" får man tydligen 50-60 pers under sig som Plutonchef (om man går i befattning på övningar). På ledningspluton rör det sig förmodligen om färre antal.

Hälsningar, Foxtrot Lima ,O

Posted

Ok. Här kommer en rapport om den gångna veckan:

I princip har vi delat upp plutonen i två halvor och under ledning av tre kadetter (Eksjö-nissar) alternerat mellan vapentjänst.

Nyheter? Jovisst, ak 5 var hyfsat obekant för mig. Vi instruerades inte att fatta vapnet under magasinstyrningen för att ta upp eventuell patron vid patron ur. Fick ett nej när jag frågande om det var ok att göra så, under en snabb uppsamlingsgenomgång (hade missat första genomgången av ladda/patron ur). Man ska plocka upp ev. patron efteråt istället... :)

Vidare har man tydligen slopat tidskraven på isär/ihop ak 5 (gäller iaf. även lvbat enl. en kamrat där).

Iofs. har jag nog aldrig förr grävt ut ihoptuggade knäckebrödsmackor ur kamraters munnar heller. Jodå, vi fick gummihandskar. ;)

Torsdag kvällstjänst hade vi särskild tillsyn på ak 5 till strax före klockan 1000 då befälen gav upp och sade åt oss att olja in delarna och sätta ihop vapnet. Vid det laget hade de hunnit visitera följande torrtorkade delar: Slutstycke och underbeslag m. axelstöd. Alla utom jag och två till fick omvisitation på den senare. :)

I förmiddags hade vi teoriintroduktion på strid vilken Kn E inledde med ett avsnitt ur "Blackhawk Down" som illustration för enskild soldats uppträdande i strid. :)

En kul grej var kaptens svar (efter en massa mer eller mindre luddiga frågor) när någon frågade varför vi har bårar som tar 1,5-2 min att sätta ihop och inte såna som i filmen (en israelisk bår som man bara vecklar ut):

(leende för ovanlighetens skull) "Jo det kan jag faktiskt tala om. - Ni betalar helt enkelt för lite skatt!" :)

Kul men jobbigt: Transport av skadad i stridsställning (släp, brandmannagrepp, osv.). Det gick inte lättare av att vattenflaskan på "offrets" rygg gjorde plogspår i den hårdpackade kaserngårdssnön...

Posted
Kul men jobbigt: Transport av skadad i stridsställning (släp, brandmannagrepp, osv.). Det gick inte lättare av att vattenflaskan på "offrets" rygg gjorde plogspår i den hårdpackade kaserngårdssnön...

Du ska inte klaga Leadhead.

Mina GB fick öva på mig när dom hade sjukvårdstjänst i somras och jag väger 114kg. ,O

The Swede

Posted

Jo, nu är jag frisk och pigg. Har dock missat nästan två veckor av tre möjliga på GSU:n... Hoppas bara jag får stanna kvar. ,O

Hälsningar, Foxtrot Lima :D

Posted

Angående din lunginflamation FL så var en GB på en av grannplutonerna på mitt kompani som fick lunginflammation under befattningsutbildningen. Jag har för mig att iaf mitt kompani hade en maxgräns för hur många utbildningsdagar man fick missa pga sjukdom, den lunginflammatoriske gruppchefen släpade sig ur sängen 1 eller 2 dagar innan han nådde denna gräns ,O

Har för mig att han var sjuk i ungefär 2-3 veckor, dock kan det ju vara så att det är värre att missa 2-3 veckor av befattningsutbildningen än 2-3 veckor av GSU:n. Men det är bara en personlig åsikt.

Posted

Jo, jag är medveten om att det finns en gräns för hur mycket man får missa av utbildningen, innan de "petar" en. Mina befäl visste dock att jag skulle vara sjukskriven den här veckan, och gav mig "hemläxa" på teorin till ak5:an med säkerhetsregler och så vidare (inte för att jag fattar mycket av sakerna i PEK-boken utan att ha någon att fråga).

Den enda kommentaren jag fick av befälet (stf Plutonchef) var något i stil med "krya på dig och hoppas du blir bättre, så du kan komma igång med utbildningen igen". Låter inte som att de har planer på att avskilja mig från utbildningen än, tror jag i alla fall.

Personligen ser jag det som så att jag helt enkelt får ta en del av min lediga tid till att försöka ta igen vad jag missat. Självklart är det omöjligt att hinna med alla moment jag missat, av praktiska skäl, men att t ex plocka ut mina "Vita Blixten" och öva lite skidmarsch på eget bevåg ska nog gå att genomföra. Finns säkert fler saker jag kan satsa kvällsledigheter på för att försöka hinna ikapp de andra.

Man får helt enkelt göra det bästa av situationen och snäppa upp sig några steg för att visa att motivationen och, förhoppningsvis, kapaciteten finns där. ;) :D

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Posted (edited)

Solen är på väg upp över fjället i horisonten och 1:a grupp ur KB-pluton står uppställd, redo att bli förevisade Däcksbro 200-systemet av de "gamla" KB-eleverna. Temperaturen är några grader under noll och pälsmössan befinner sig i "Läge 1". Någon minut in på förevisningen, lyfter fyra-fem helikoptrar från "arméflygsbataljonen", som är belägen bara några hundra meter ifrån platsen där KB-eleverna och dess mentorer befinner sig, och flyger iväg med ett respektingivande ljud. Om inte snön hade avslöjat platsen för händelserna, kunde man lätt förväxlat känslan med en dag i fält i något asiatiskt land...

Det var kort och gott jävligt kul att få se närmare på ingenjörbataljonens materiel och vapensystem. Vi fick bland annat prova på att köra hjullastare (not: skopa nö från en plats till en annan), krypa omkring i PBV 401, samt posera *ler* med AG 90 stycken ett. :D

Veckan innehöll även vårt första besök på skjutbanan (en skjutbana av ett flertal runt Boden), där vi fick skjuta in och skottställa våra ak5:or. :) Den dagen blev bara bättre av att jag skulle på återbesök hos läkaren för att kolla mina lungor. Löjtnanten på plutonen hämtade upp mig vid skjutbanan i en gammal Volvo och vi körde iväg på de väldigt små skogsvägarna vid den aktuella skjutbanan. Vad jag däremot inte visste var att löjtnanten gillade att köra rally på de små, hala vägarna (läs: kostig). :baskerPa: Båda två log stort när vi for runt innan vi kom ut på stora vägen.

Till råga på allt klarade jag min allra första vapenvisitation utan anmärkning. För mig betydde det ganska mycket, eftersom jag knappt visste (eller vet) hur man sätter ihop eller tar isär ak5:an, på grund av att jag missat en hel del av den inledande vapentjänsten.

Vill ni veta mer får ni gärna fråga...

Edited by Foxtrot Lima
Posted (edited)

Det är gott Ljunghill! Fortsätt så och håll dig frisk!! \:baskerPa:

(ni verkar ha god internet-access däruppe, hur kommer det sig?)

edit: taget - bearbetat!!

Edited by Gotcha
Posted (edited)

Ljunghill är det! ;)

Vadå "Internet-access"? Man är ju hemma vid datorn på permisarna...

edit - not: Annars kan du alltid kalla mig "skåningen" som befälet på plutonen gör. :baskerPa:

Edited by Foxtrot Lima
Posted
Men du har i alla fall en dj¤vla lång resväg...Boden-Malmö...150 mil enkelresa eller...

Beroende på vissa faktorer tar det ändå ca sex timmar för mig att komma hem, trots att jag flyger hela vägen (med byte på Arlanda).

Tillägg:

Efter vapenvården i torsdags blev vår fänrik lyrisk när han fick syn på hur pedantiskt vi hade lagt upp våra vapendelar för visitation. B) Fasen vad härligt det var... Man kan ju inte påstå att han är den typen som slösar med komplimanger. ;)

Dessutom har vi fått ut M/87 permissionsuniform och det var en vacker syn när (nästan) hela plutonen ställde upp inför HVO igår eftermiddag. :)

Pratade även med en "gammal" KB under förevisningen på stab/trosspluton och han sa att "manskapet" (dvs. GB och neråt) ska göra en ordentlig anmälan inne på KB-logementet om de vill något. Hihi... *maktgalen* Disciplin! :o

Har heller inga problem med att sova med tio andra inne på ett logement. De flesta är sköna typer och man lattjar en hel del. Kan inte låta bli att garva varje gång jag tänker på min kamrat i sängen under som kommer från Örebro. Varje morgon när någon tänder takbelysning hörs ett trött "oh, helvete" nerifrån. :D

-För kung!

-OCH FOSTERLANDET!

Posted
Dessutom har vi fått ut M/87 permissionsuniform och det var en vacker syn när (nästan) hela plutonen ställde upp inför HVO igår eftermiddag. :D

En annan höjdare var ju när vi direkt (= ingen dusch för de flesta) fick byta om för visitation av sömnad på m/87 efter att ha stått några timmar nere i källaren/bastun och vårdat knallpåkarna.

Det måste vara den snabbaste förvandling från slusk till respektabel jag har råkat ut för... :o

Den skjortan hamnade i tvättsäcken fortare än kvickt.

Guest Lindman
Posted
Annars kan du alltid kalla mig "skåningen" som befälet på plutonen gör.

"Skåningen"? Själv kallas man dansken!

Man kände sig lite hemma när Jaegerkorpset hälsade på! :D

Posted

Om de är elaka kan man alltid hota med att tillkalla lappfogden... :) ;)

Som tur är har min plutonchef en stor del av sin släkt utspridd omkring Ystad, så han mobbar inte skåningar i första taget. ;)

Posted (edited)

Ännu en vecka i kronans tjänst har passerat och man känner sig mer och mer hemma i uniformen. Den gångna veckan ägnades mestadels åt vapentjänst, sjukvårdstjänst, förberedelser inför fältveckan och slutligen åt att bada isvak, vilket var en härlig upplevelse. I och för sig har jag badat i isvak tidigare, men aldrig med kläder på.

En av mina kamrater anhöll om tillstånd om att få stanna kvar i isvaken ett tag för att det var "så skööönt". B) Vi är minsann inga klena typer på KBS/Ingbat! Inte en jäkel på plutonen tvekade en sekund att hoppa i, vilket gjorde ett starkt intryck på KB-eleverna från artilleribataljonen, som hade betydligt sämre ordning på sin utrustning än vi. *skryter*

När vi hade inledande utbildning i strid övade vi stridsställningar osv. Tyvärr fick vi inte skjuta lösplugg, men det kommer. Lyckligtvis var en ing-pluton ute och övade strid, så när man låg gömd bakom sin snödriva hörde man en hel pluton panga på med Kulspruta 58, ak5:or och skarpa handgranater på några hundra meters avstånd. Riktigt effektfullt! ;) En sak ska jag säga...det är i alla fall inte lätt att rycka fram till fots i snö som räcker upp över knäna.

KB-plutonen har blivit mer rutinerad och sammanhållningen i grupperna är mycket god, enligt min uppfattning. Nästa vecka ska vi dock ut i fält för första gången och då ska jag vara gruppchef - en ganska tuff utmaning när man är ute några dagar i sträck och folk är trötta och slitna. Känner mig dock ganska säker i min blivande roll.

Veckan därpå, alltså vecka 10 och 11, ska vi ligga tio dagar i fält i sträck. Förmodligen för att härdas inför GSU-slutövningen uppe utanför Kiruna som också varar i ungefär två veckor. Det ska bli spännande för en skåning att se sig om på de nordliga breddgraderna. :)

Snart är det även dags för ingbats KB-bal, då vi på KBS ska ha helgtjänst för att "passa upp" de gamla KB-eleverna. Det är inget jag ser som något negativt, eftersom vi kommer få en hel del "löktid" den helgen. Dessutom är man ju medveten om att det är vår tur att ha bal om ett år. B) Då ska man bjuda med flickan och se flådig ut...

Edited by Foxtrot Lima
Posted

Kan inte nämna några namn här på forumet. Men vi har "den långe" kaptenen H.....n, "jägarkaptenen" E......n, löjtnanten "med ljusblont hår" W......m och "den ärrade" fänriken S.......m. ;)

Posted

Ajaj... Jag glömde nämna att vi fick lära oss hur Ra 180 fungerar i stort, och därefter fick vi göra ett (stort) antal förbindelseprov. Nu kan man det... :)

Posted
Ajaj... Jag glömde nämna att vi fick lära oss hur Ra 180 fungerar i stort, och därefter fick vi göra ett (stort) antal förbindelseprov. Nu kan man det... :)

Gott att ni får lära er något av nytta ijallefall :D

Posted

Du kan ju se fram mot tiden på Ängesholmen!!! Det var nog den bästa tiden under min värnplikt! Visst det tar en stund att ta sig in till Boden men varför skulle man vilja åka in dit??? Det går ju att beställa pizza till hoömen också.

Antar att ni kommer ha viss utbildning på BalkBro2 och Ponton100 under den tiden. Riktigt ingenjörarbete!!!

Posted (edited)

Jag vet inte hur det har varit tidigare för KB-elever på Ingbat och f d Ing3, men vi ska få en så bred utbildning som möjligt enligt vår kapten (plutonchefen), till skillnad från KB på t ex pansarbataljonen eller luftvärnet som mest sysslar med facktjänst efter GSU:n. Vi ska bygga broar (i huvudsak KB 5 och DB200), spränga skiten ur saker och ting, åka PBV 401 m m. Jag ser verkligen fram emot de kommande månaderna.

Vill tillägga att det inte alls är fel att resa hem i M/87:an på permissionerna. Flygvärdinnorna på SAS ger en dubbel ranson med läsk och snacks, småbarn gör honnör så gott de kan och när man träffar en tjej från sin gamla gymnasieklass på Arlanda (som åker hem med samma plan som jag) får man "plötsligt" skjuts hem till Malmö från flygplatsen nere i Skåne, utan att ens be om det. B) Snacka om ego-boost! :)

Å andra sidan gör jag allt jag kan för att uppträda korrekt offentligt i uniform. Om det t ex börjar bli ont om sittplatser på flygterminalen ställer jag mig upp så att andra får sitta, och man börjar bli riktigt duktig på att hålla upp dörrar åt andra vart man än går.

Glömde även att säga att jag stötte på ett gäng löjtnanter från P 7, som pluggar till kaptener, på flyget upp till Kallax förra söndagen. De skulle till pbat/I 19 för att ha skjutning med strv 122 i MSS regi. Satt och filosoferade om framtidens försvar och officersyrket under resans gång. De tyckte det var strongt av en "skånepåg" att bege sig ända upp till Boden för att lumpa. Förvåningen blev ganska stor när de fick reda på att alla KB-elever på ingbat fått ut en permissionsuniform. En av löjtnanterna avrådde mig från att bli yrkesofficer, eftersom att arbetsförhållandena var "instabila".

Vi gissade även om "de" skulle lägga ner P 7, P 10 eller P 18. Lotten föll på P 10, men då är vi ju kanske lite partiska också. :D

Edited by Foxtrot Lima
Posted

Jo, det är alltid trevligt att åka hem i uniform!!!

Själv hade jag oftast M/90. Vi fick inte ut M/87, men fick dock M/60. Inte riktigt lika snygg!

Bodde i Rissne på den tiden och när man kom hem vid tiotiden på fredagskvällar så fick man en del blickar i t-banan.