The Swede Posted July 6, 2003 Report Posted July 6, 2003 (edited) Så har jag också lärt ut vad gäller magasinsbyte. Jag har nu kollat SÄKI och det står faktiskt ingenting i den avseende i vilken ställning ladda/patron ur ska genomföras. Jag är dock säker på att jag läst det någonstans så jag fortsätter att leta. The Swede Edited July 6, 2003 by The Swede Quote
Guest tackle Posted July 6, 2003 Report Posted July 6, 2003 F Lima: Jorå vi var trötta som tusan, åtminstone jag, jag kunde inte stå still under uppställningarna för det gjorde så jäkla ont i hälen, det var det värsta av allt, axelontet var ingenting i jämförelse Jag, och säkert några till, hade svårt att hålla ett konstant vattenintag, så man blev bra snurrig då och då. När det gäller att skrika åt oss att snabba på så är det nog ingen fara, dom flesta gillar korpralerna starkt (vad jag hört, och vad jag själv tycker). Det enda jobbiga jag upplevt med det är när man verkligen stressar som en tok och känner att det inte räcker, men det är ju då dom andra i gruppen inte jobbar på lika fort och får skäll för det som man själv tar åt sig, även om det inte är menat direkt till en själv. Jag kan berätta det som var värst av allt vi gjorde, det var under andra grupperingen, jag hade stått och grävt blålersvärn i 20 minuter när korpral S (tältlag tre med korpral Tsou) ber mig springa efter mer vatten, då vi bara har en halvfull dunk kvar. Eftersom jag hade grävt hade jag bara skjorta och vapen på mig, så jag springer efter dunken, och är toppad som fan och vill att det ska gå jävlar anamma så fort, så jag häller ut vattnet på vägen dit för att kunna springa turbofort (stort misstag). Sen kommer jag fram till lastbilen och där har vi fänrik Weinmar som frågar "vars är din stridsutrustning då?". Så långt hade jag ju självklart inte tänkt, men likväl så tvingas jag ju då springa tillbaka och hämta grejerna för att få fylla på vatten, så jag springer tillbaka, men självklart glömmer jag hjälmen. Så när jag kommer halvvägs hör man ett rop, "Macklin!" och jag tittar åt ropets håll och snubblar på några rötter och gör illa benet lite extra (som om det inte räckte det man hade hittils ). Kapten ropar och frågar vart tusan jag har hjälmen, så jag får springa och hämta den, sen äntligen är jag tillbaka till lastbilen och börjar tanka vatten.. men det går segt, dropp dropp säger det men sen tar det fan slut i stora tanken, och dunken, ja den är lika halvfull som den var från början. Då kommer kapten fram och frågar hur det känns o så, om det är jobbigt osv.. just då, ville jag verkligen ta AK5'an och slå i spillror och på andra sätt ta ut frustrationen. Lyckligtvis behövdes det mossa för maskering så jag kunde ta en fältspade och hacka sönder terrängen en bit bort för att lugna ner mig, men det var fanimej en hemsk upplevelse, just på grund av den intensiva stressen. Fänrik Wallin var mäkta stolta över oss att vi kammat hem första och tredjeplats i dragkampen (jag var i tältlag 3 som kom trea och fick varsin Nickel). En annan kul grej är att jag igår pratade med min syster som är på semester i Skåne, som var hemma hos en kompis. Rättare sagt, systerns pojkväns kompis flickvän. Den flickvännen, är syster till självaste fänriken. Det är en liten värld vi lever i! Jag kommer tillbaka till forumet nästa vecka om inte senare ikväll, ha det skoj nästa vecka! /Mvh smått utvilad soldat Quote
Foxtrot Lima Posted July 6, 2003 Author Report Posted July 6, 2003 Ja, ni skötte er bra, men kom ihåg att det inte är läge att börja luta sig tillbaka och vila på gamla prestationer. Nu har ni fått in rutinen till viss del - fortsätt att hålla en hög standard på er själv och er utrustning så kommer ni märka att både befälet och ni själv som pluton får en starkare samhörighet. Nu ska jag strax iväg till flygplatsen för vidare transport upp till Boden. Är hemma igen den 15:e. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
jed Posted July 7, 2003 Report Posted July 7, 2003 Det var utbildningschefen på CFB som orerade ;PSkicka gärna filmsnutten om du kommer över den, det kommer upp en j-a massa filmer och bilder på den här länken inom kort. Var det du som sprang omkring med den där extremt dyra kameran? Hursomhelst var det en fantastisk upplevelse, och nu sitter jag och funderar på att gå med i FBU på något vänster. Kan man vara med fastän man gör lumpen, eller måste man vänta till efter muck? Hälsningar, Foxtrot Lima Den länken till bilderna går inte att komma åt pga server krasch... Det ska dock åtgärdas fortast möjligt (har skickat en löpare för ca 1h sedan), och sen ska bilderna upp. De är inkopierade på burken, men de ska läggas upp på webben också, drygt 600Mb bilder FL: Du kan gå med i fbu innan du har muckat, men jag tror inte att du hinner gå så många kurser innan dess Medlemsansökan hittar du här och kurskatalogen hittar du här (är rätt säker på att bägge länkarna har nämnts innan här på forumet) Kurserna jag har gått (fyra st) har varit bra, men duktiga, kunniga och trevliga instruktörer, bra (och ny!) materiel. FBU står för resa, kost och logi. Och dessutom får du betalt! Om du tjänar över ~20.000 (tror jag taket ligger på) så får du ca 2.500 efter skatt på en vecka... Så i veckan som var så fick jag BETALT för att stoppa in 1040 kg sprängmedel (950 kg flingad trotyl i 25 kg säckar, ~60 kg sprängdeg + ett antal hundra meter pentylstubin) och trycka på knappen som skickade upp 100m vägbank i omloppsbana... Det var svettigt att gräva ner pentylen (och vart försvann alla kb elever då? ;=), men det var det värt! //Jed (som fotade så att en japan hade blivit stolt under veckan) Quote
Fraggel Posted July 7, 2003 Report Posted July 7, 2003 //Jed (som fotade så att en japan hade blivit stolt under veckan) Vist fan fotades det så det glödde om det, ca 600 bilder totalt (inklusiver ca 30 korta filmsnuttar). Mycke nonsens men en hel del bra bilder blev det kan jag säga... Har setat hemma och kollat igenom allt för att få en överskådlig bild av vad som finns att lägga upp. Jed har dock bollen på sin planhalva nu Så det är honom vi väntar på... Mer sprängdeg åt folket, flingad trotyl går isf också ganska bra... //Fu Lundin Vi kom vi såg vi fikade Quote
jed Posted July 8, 2003 Report Posted July 8, 2003 Och lagom tills allt ska upp publikt så säckar systemdisken ihop... Ska dit och lyfta ut maskinen och sätta i en ny disk nu (varför är scsi så j****a dyrt?!), men räknar med att bilderna ska upp innan helgen. Hade tänkt sova lite innan jag ska mobba värnpliktiga (b-styrka) inatt, men tji fick jag //Ninja-Jed som kommer smygande om natten och infiltrerar objekt som värnpliktiga ska vakta Quote
Foxtrot Lima Posted July 12, 2003 Author Report Posted July 12, 2003 Då har man varit på UGL-kurs vid Tåme skjutfält, och jag måste faktiskt säga att den gav en hel del. Det bästa hade dock enligt min mening varit om man inte kände deltagarna sedan tidigare. Vi kom varandra väldigt nära och det kändes väldigt bra. Vädret var fint och en kväll satt vi och grillade vid stranden och såg ut över havet... Fantastiskt helt enkelt. Halva upplevelsen var nästan att bara få sitta och ta det lugnt för en gångs skull. Just för tillfället har vi åtta på KB-pluton beredskap fram t o m måndag, medan resten av I 19 har åkt hem på semester i två och en halv vecka. Skitkul! Men det blir massor av löktid, eftersom vi inte har några som helst uppgifter. Min löjtnant gav mig sin personliga grindnyckel och en minibuss med stående körorder till och från I 19-området. Slappare än så kan det inte bli. ;) Igår kväll klämde vi en familjepizza och glodde på TV, och idag har vi spelat Svea Rike och surfat på nätet. Försöker komma på något för morgondagen. Tjatar så mycket jag kan för att få LeadHead till att lägga upp nya bilder på sin sida så snart som möjligt. Hälsningar, korpral Foxtrot Lima Quote
Doyle Posted July 12, 2003 Report Posted July 12, 2003 Igår kväll klämde vi en familjepizza och glodde på TV, och idag har vi spelat Svea Rike och surfat på nätet. Försöker komma på något för morgondagen. Lite fysisk fostran är aldrig fel vettu. Otroligt slöseri att BERTO tiden inte utnyttjas till utbildning. Quote
Dragonen Posted July 12, 2003 Report Posted July 12, 2003 Fysisk fostran? Har du någonsin försökt klämma en familjepizza på egen hand? hehe snabbmarschen är ingenting! ;) Quote
Doyle Posted July 12, 2003 Report Posted July 12, 2003 (edited) Fysisk fostran? Har du någonsin försökt klämma en familjepizza på egen hand? hehe snabbmarschen är ingenting! ;) Jorå, klarar både en familjepizza och en snabbmarsch Edited July 12, 2003 by Doyle Quote
Dragonen Posted July 12, 2003 Report Posted July 12, 2003 Pizzan direkt före snabbmarschen?! Du är GUD! Quote
Doyle Posted July 12, 2003 Report Posted July 12, 2003 Mja, behöver nog några timmar så pizzan kan gå igenom systemet först :P Man vill ju inte få upp den dyra maten Quote
The Swede Posted July 12, 2003 Report Posted July 12, 2003 Familjepizza är inga problem. Snabbmarsch är det nog värre med. The Swede Quote
Dragonen Posted July 12, 2003 Report Posted July 12, 2003 Var för sig är det inga omänskliga prestationer men KOMBINERAT då snackar vi eliten av eliten som klarar detta mandomsprov av alla mandomsprov! Har hört att SSG har detta moment på sitt förtest... B) Quote
Foxtrot Lima Posted July 13, 2003 Author Report Posted July 13, 2003 Har kollat upp hur planeringen ser ut för de kommande veckorna efter semester. Det verkar som att det mest blir "diversetjänst" (gruppchefande vid byggande av Ponton 100 med GB och E-sold vid DB200-pluton från 4. komp, byggnation av Ponton 100 i samband med något jippo i Luleå, tjänst i samband med NOLIA-mässan i Umeå, strapatsövning, samt gemensam verkansövning med samtliga KB från I 19 och K 4 i slutet av augusti) efter lovet, kombinerat med lite nyttigare utbildning såsom exempelvis rektjänst och taktik. Jag är nyfiken på vad som egentligen menas med "taktik" i sammanhanget. Troligtvis rör det sig mestadels om hur man skriver diverse ordrar till enheter av olika storlek (från grupp t o m kompani). Har för mig att vår plutonchef nämnde det vid ett tidigare tillfälle. Det jag fäster störst vikt vid är rektjänsten och den praktiska övningen jag kan erhålla. Kommer behöva den kunskapen i mitt tjänsteutövande som kvartermästare vid mitt kompani. Inte lätt att reka grupperingsplats för fyra plutoner med totalt ca 140 fordon samt tillhörande tält etc. Imorgon får vi på beredskapen i varje fall åka hem. Det ska bli otroligt skönt faktiskt. De senaste två månaderna har jag väl varit hemma fyra gånger ungefär. :( Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
jed Posted July 21, 2003 Report Posted July 21, 2003 [snip]Jag är nyfiken på vad som egentligen menas med "taktik" i sammanhanget. Troligtvis rör det sig mestadels om hur man skriver diverse ordrar till enheter av olika storlek (från grupp t o m kompani). Har för mig att vår plutonchef nämnde det vid ett tidigare tillfälle. [snip] Taktik för oss (kb på I13 -97) var att lära sig tänka i större banor i strid, titta upp ur stresskonen, förbi fåntratten och se till den stora bilden. Se hur kompanier kunde grupperas och omgrupperas för att lösa uppgiften, och inte bara "ARGH!!! DE SKUTER PÅ MIG!!! BUSAR!!! SKYYYYYDDDDD!!!!!" som vissa envisades med... Sen hade vi en kapten som körde med "Eld skapar skydd. ELDSTÖT!!!!!!" klart mycket bättre i min värld (ledsen om det blev lite OT) Quote
JTS Posted July 21, 2003 Report Posted July 21, 2003 [snip]Jag är nyfiken på vad som egentligen menas med "taktik" i sammanhanget. Troligtvis rör det sig mestadels om hur man skriver diverse ordrar till enheter av olika storlek (från grupp t o m kompani). Har för mig att vår plutonchef nämnde det vid ett tidigare tillfälle. [snip] Taktik för oss (kb på I13 -97) var att lära sig tänka i större banor i strid, titta upp ur stresskonen, förbi fåntratten och se till den stora bilden. Se hur kompanier kunde grupperas och omgrupperas för att lösa uppgiften, och inte bara "ARGH!!! DE SKUTER PÅ MIG!!! BUSAR!!! SKYYYYYDDDDD!!!!!" som vissa envisades med... Sen hade vi en kapten som körde med "Eld skapar skydd. ELDSTÖT!!!!!!" klart mycket bättre i min värld (ledsen om det blev lite OT) Taktik är något som sker på bataljonsnivå och uppåt. Allt under det kallas för stridsteknik. Quote
Foxtrot Lima Posted July 21, 2003 Author Report Posted July 21, 2003 Som sagt tror jag det mestadels handlar om hur man skriver en skriftlig order, med korrekt terminologi, struktur och innehåll. Då ingår förklaringar av begrepp etc som kan förekomma när man talar taktik och uppdragstaktik m m. Återkommer kontinuerligt med ytterligare underrättelser efterhand. Hälsningar, korpral Foxtrot Lima Quote
Foxtrot Lima Posted July 26, 2003 Author Report Posted July 26, 2003 Imorgon tar man då ännu en gång tåget upp till norrlands mörka skogar (läs: Boden), för att ansluta till ingenjörbataljonen ("The Swede", notera inget s). Kortfattat kan jag säga att jag faktiskt har saknat logementet och mina kamrater - mer än jag trodde i alla fall. 8| Veckan som kommer blir ganska lugn, som jag har förstått det. Byggnation av Ponton 100 med soldaterna från 3:e GB-pluton (där vi KB ska vara gruppchefer, vilket i sin tur betyder att vi slipper göra grovjobbet för en gångs skull). Utöver det ska jag vara dagelev under veckan - en, i många fall, otacksam uppgift. Fast jag välkomnar det utökade ansvaret. Antagligen avrapporterar jag igen nästa helg om veckan som gått... Hälsningar, korpral Foxtrot Lima Quote
Ingbat/I19 Posted July 26, 2003 Report Posted July 26, 2003 FL! Om du stöter på nån av de nyexade reservarna så hälsa från Carlsson! Vet att Forsberg tjänstgör på GBkomp, de andra Nilsson(lång glappkäftad västgöte) och Grenholm vet jag inte vad dom gör men de borde vara på Ingbat nuförtiden! Quote
Foxtrot Lima Posted July 26, 2003 Author Report Posted July 26, 2003 (edited) Hmm... Forsberg, det namnet känner jag igen. Tror jag stött på honom både under GSU:n, när han och ett antal andra kadetter hade övning med oss, samt i samband med GB-inryck förra månaden. Kommer dock inte ihåg vilken pluton han tjänstgör vid...fast jag tror det är antingen amröj eller Ing-pluton. De andra namnen kan jag tyvärr inte relatera till såhär på rak arm. Men jag ska häklsa om jag får möjlighet! ;) PS. Du kanske låg inne samma årgång som kadetterna Frick och Lorentzen (osäker på stavning). Sedan har vi ju Jan-E (Mattsson). Hälsningar, Foxtrot Lima - KVM Edited July 26, 2003 by Foxtrot Lima Quote
Fredriksson Posted July 26, 2003 Report Posted July 26, 2003 @Fowtrot Lima: Hur funkar Lorentzen och Frick? *nyfiken* Quote
Foxtrot Lima Posted July 27, 2003 Author Report Posted July 27, 2003 Funkar? Hur menar du? De är väl trevliga och kompetenta. Sedan kanske man inte ska diskutera folk på offentliga forum. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Foxtrot Lima Posted August 8, 2003 Author Report Posted August 8, 2003 (edited) Skönt att vara hemma igen. Har haft helgtjänst - direkt efter ett två veckor långt lov. Vi KB på Ingbat har haft en del helgtjänster under sommaren, till skillnad från t ex lvbat. :( Nåja, vi har ägnat tiden åt att öva taktik, bygga Ponton 100 i Luleå (inför Lulekalaset), gå på trupp, besöka pansarmuséet på A 8 område, med mera. Förra veckan förberedde vi bygget i Luleå genom att reka och mäta här och var i staden. Självklart passade man på att köpa lite glass, och ta en sväng om ÖB för att köpa billigt godis, samt en M/59 fältmössa. En dag hade vi även ämnet taktik på programmet. Vi fick lära oss hur en order ser ut, vad som menas med olika begrepp (ex SKYDDA, FÖRDRÖJA, STÖRA m fl). Det svåraste var att, ute i terränglådan, formulera order för plutons förflyttning till stridsställningar på den och den platsen inom 15 sek. Det roligaste var när vi gruppvis fick planera ett eldöverfall med minor längs en väg, som vår pluton hade i uppgift att försvara. Alla kom på olika lösningar, och det gick åt en del tid åt att diskutera vilken lösning som var bäst etc. Nu i veckan gick jag på trupp tillsammans med några av mina kollegor. Vi hade i uppgift att genomföra en orienterande utbildning i Ponton 100-systemet för 3:e GB-pluton (Däcksbro 200). Min del av arbetet var att lära "de små" hur ett markankare ser ut och fungerar. Vi hade fått ut ett par megafoner som vi kunde använda, för att inte förstöra rösten. Hehe...skämt och sido. De var till för följebåten... Vecka 34 ska vi ut på plutonsövning. Då ska vi enbart ha med oss vars en ak4:a, plus grg samt ev. ksp. All ammo är "gratis" så vi kommer få skjuta en hel del! Mer info senare! Kommer inte på mer att skriva just nu, mendet dyker väl upp under helgen. Annars kan min kollega "LeadHead" fylla i om det behövs. PS. Om du läser detta "LeadHead" så vill jag att du lägger upp bilden på kaptens "EKOBUSARE". Gör det! ;) Hälsningar, Foxtrot Lima Edited August 8, 2003 by Foxtrot Lima Quote
Foxtrot Lima Posted August 9, 2003 Author Report Posted August 9, 2003 En sak jag kan tillägga är att man märker hur man börjar smälta in i befälslagen när man utbildar trupp. T ex nu i veckan när några av oss var ute på Ängesholmen och lärde soldaterna bygga Ponton 100, kunde man sitta och snacka om lite av varje med befälen på plats, medan distansen mellan de "nyinryckta" och befälen fortfarande råder. Ska faktiskt bli skönt att få lämna KB-skolan nu efter snart 7,5 månader. Ävenom man trivs, känner man att det är dags att få pröva sina vingar ute på plutonen och samtidigt slippa allt tjafs som oundvikligen uppstår på en KB-pluton. Ju mer jag får chansen att gå på trupp, desto mer frestande känns det attförsöka satsa på YOP efter lumpen. Jag trivs verkligen med att utbilda andra, och tycker att möjligheterna är som störst inom försvaret. Det gäller dock att få bra betyg och vitsord, så det återstår att se hur framtiden ter sig. När vi hade taktikövningen, med MUS inbakat under en dag, kände jag att jag hade gjort helt rätt som valde att bli KB när jag mönstrade. Man får se och prova på striden ur ett större perspektiv, med ordergivningar och allt vad det innebär. Enligt planerna ska vi ha ytterligare en MUS någong gång nästa vecka, eller veckan därpå. Ser fram emot det! Vecka 35 ska vi ha en KB-samövning i Boden med samtliga KB från K 4 och I 19, samt eventuellt lite folk från F 21. Alla truppslag ska visa upp sig själva och sin materiel under en vecka, och vi ingenjörer planerar att genomföra försvar av stridsställning med mineldöverfall (eller vad det nu kallades). Utöver det pratas det om att vi ska få trycka av en vägtrumma i slutet på veckan som en slags final. Måndagen samma vecka rycker F-soldaterna in, vilket vi KB missar pga övningen. Personligen tycker jag att det hade varit kul att få chansen att ta emot dem, i likhet med när GB ryckte in i juni. Fast å andra sidan behöver GB också få chansen att agera föregångsmän och ledare, utan att vi KB blandar oss i deras verksamhet. Vecka 36 har KB-skolan officiellt tagit slut, men de vill inte ha ut oss på plutonerna förrän veckan därpå (v. 37), så tiden kommer ägnas åt diverse förberedelser, samt att vi ska ha en sprängförevisning för bataljonen (GB och E/F-sold) i mitten av veckan. Har vi tur blir det en vägbank... Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
LeadHead Posted August 9, 2003 Report Posted August 9, 2003 (edited) Ska faktiskt bli skönt att få lämna KB-skolan nu efter snart 7,5 månader. Ävenom man trivs, känner man att det är dags att få pröva sina vingar ute på plutonen och samtidigt slippa allt tjafs som oundvikligen uppstår på en KB-pluton. Sant. Det kan bli lite enformigt ibland när 30 pers står och försöker ta befälet både till höger och vänster... Angående P100-övningen med GB så är min personliga reflektion att det var kul att pröva vingarna. Givetvis var det en del luftgropar, så som ofrivillig "fri färja" på Lule Älv med fem virriga korpraler med divergerande viljor ute på vattnet, men vingarna höll. GB/E på stranden såg antagligen ut ungefär så här: :huh: :huh: :P Edited August 9, 2003 by LeadHead Quote
Foxtrot Lima Posted August 10, 2003 Author Report Posted August 10, 2003 Fortfarande inga bilder? *undrar* Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Foxtrot Lima Posted August 16, 2003 Author Report Posted August 16, 2003 För att lättare kunna beskriva den gågna veckans verksamhet, delar jag upp rapporten dag för dag i mindre, och mer lättfattliga, bitar. Måndag: Vi fick utbildning på ak4:an och Grg under en hel eftermiddag. Några av oss på plutonen hade som TU-uppgift att lära oss andra de båda vapensystemen. Det var kul att få känna på lite nya vapen, och jag måste få säga att ak4:an känns rätt bra när man håller i den. Nästan så att jag tycker den verkar "skönare" än ak5:an. Återstår dock att skjuta skarpt med vapnet, vilket vi kommer få göra en hel del nästa vecka. Tisdag: Plutonen åkte till Luleå för att bryta de pontoner vi lagt ut under förra veckan i samband med LuleåKalaset. Tisdagen innehöll inte mycket mer än diverse småsysslor. Onsdag: Dagen ägnades åt utbildning i terränglådan, med full stridsutrustning - inklusive våra nytillkomna ak4:or. Plutonen delades upp på tre stationer där vi övade MUS (för att kunna leda plutons strid), provsköt med Pskott med SimFire, samt, på den tredje stationen, utbildning på skolskjutningssats för Fordonsmina 14. Alla på plutonen upplevde att dagen hade varit mycket givande. Torsdag: "Fältövning Norrbotten" genomfördes under hela dagen. Det gick ut på att samtliga (även befälen) ställde upp i civila kläder för att lasta oss in i en långfärdsbuss, som skulle transportera oss genom stora delar av Norrbotten. Vi besökte olika platser som hade betydelse för oss som ingenjörer, men även av kulturhistoriska värden. På en plats hade vi MUS för mineldöverfall mot mekaniserad fi förpluton, och då fick vi möjlighet att kliva omkring i terrängen för att bilda oss själva en uppfattning om hur vi som enskild ville genomföra eldöverfallet. Andra platser vi besökte var Armasjärvi (där ett flertal ingenjörer omkom i början av 40-talet i en färjeolycka), Luppioberget samt Happaranda (där vi även fick möjlighet att gå över finska gränsen och shoppa lakrits). Fredag: Som vanligt på fredagar hände inte så mycket mer än att vi hade fys och helgrutiner. I samband med plutonens timme fick vi reda på att vår furirsutnämning kommer att ske måndag vecka 36 - exakt en vecka innan vi kommer ut på plutonerna. Vi diskuterade även om våra förberedelser inför KB-balen i mars. I nuläget verkar det som att det blir vi och signalbataljonens KB som kommer ha en gemensam bal. Nästa vecka ska vi ut i fält och ha strid på programmet, med eventuell utbildning inklämd under dagarna. Vår plutonchef har gjort klart för oss att det inte rör sig om någon strapatsövning, men att vi ändå kan förbereda oss på att kanske inte få fullgoda ransoner av mat och vätska. Utrustningen kommer bestå av stridspackning, stridsutrustning, ak4:a, samt en ksp och en grg fördelad på gruppen. Jag ser fram emot att få skjuta med ak4:an och grg. Mindre kul att sova i knäppetält i en vecka dock. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Foxtrot Lima Posted August 17, 2003 Author Report Posted August 17, 2003 Kom just att tänka på att vi snart har legat inne i sju månader, vilket är lite mindre än halva tiden. Ganska kul grej att man snart gjort lumpen lika länge som en F-soldat (7,5 mån). B) Ikväll flyger jag upp igen, och det första jag måste göra när jag kommer fram är att packa stridspackning. På sätt och vis ser jag fram emot övningen, mycket på grund av att vi får skjuta skarpt med ak4:an och grg. Visst, det är kanske inte världens roligaste grej att sova i knäppetält i fyra nätter, men å andra sidan har tjänsten varit väldigt lugn de senaste fyra-fem veckorna. Måndag vecka 35 rycker F-sold in på bataljonen, men vi KB kommer som sagt inte ha möjlighet att medverka då, eftersom vi är upptagna med KB-samövningen för alla KB i norrland (I 5, K 4 och I 19, samt folk från F 21 även om de inte är KB). Visserligen hade det varit kul att ha hand om inryckningen den veckan, men å andra sidan behöver GB få en chans att prova på sitt första "skarpa" ledarskap utan att vi blandar oss i. En farhåga jag har med vissa av oss KB, är att några kommer ha svårt att "släppa efter" ansvar och bestämmanderätt åt GB på respektive pluton. Vi har blivit skolade att hela tiden ta befälet, att ta initiativ och att "styra upp" verskamhet var vi än befinner oss, och vilken trupp vi än har hand om. Det gäller dock att våga lita på sina GB så pass mycket att man själv inte känner att man har ett behov av att detaljstyra deras arbete inom gruppen. Tyvärr finns det även befäl som t ex på en morgonuppställning börjar dagen med att tilldela uppgifter åt soldat A och soldat R, utan att gå via befälskedjan på plutonen - dvs befäl, KB, GB och sedan soldat. På så vis undergräver man både KBs och GBs ställningar. Förhoppningsvis är befälen på "min" blivande pluton så pass mogna och erfarna att de vet hur mycket de spelutrymme de bör ge mig för att jag ska kunna utvecklas som befäl på plutonen, men ändå i så lagom mängd att arbetet inte förvandlas till en börda. Kort och gott längtar jag, liksom de flesta andra på KB-plutonen, efter att få komma till ett avslut på KBS för att träda in i rollen som utbildare och föregångsman på respektive pluton (för min del SoT-pluton på 4. komp). Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Foxtrot Lima Posted August 23, 2003 Author Report Posted August 23, 2003 En tung och slitig vecka har passerat, och nu är det dags för nya, friska tag inför F-soldaternas inryckning på måndag. Precis som tidigare kommer jag, tillsammans med ett fåtal kollegor, hålla i inmönstringen av de små liven. På måndag kväll inleds KB-övningen, som är kraftigt bantad pga besparingskraven på I 19. Vi från ingenjörbataljonen ställer upp med bromateriel (KB5 och DB200), svensk minmateriel samt lite annat krafs. Detta blir således näst sista veckan på KBS, och sedan bär det av ut i verkligheten - något jag ser fram emot, även om tillvaron blir mer kravfylld och krävande. Nästa vecka handlar i stora drag om rekreation och samkväm mellan oss KB-elever. En sista chans att umgås med de andra bataljonernas vpl befäl, innan "allvaret" börjar. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Recommended Posts