Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kanske fel att starta en tråd om detta..men men

Är det någon som har koll på hur många som söker till t.ex. KS08?

det jag är intresserad av är hur stor chans man har (ungefär) att få en tjänst som t.ex. Pansarskyttesoldat...brukar det vara överfullt med folk eller kommer "alla" med? (som inte sökt helt fel tjänst mot sin bakgrund)

I övrigt...kan man t.ex. söka SISUförar tjänst även om man inte har ens suttit i en bil större än folkabuss? (man ser ju "ofta" att det finns vakanser på förare)

Slut!

/JOR

Posted

Mig veterligen brukar det vara runt 4000 som söker KS- missionerna. Räkna dock med att många inte är behöriga eller tackar nej när det kommer till kritan.

Lättast (och bäst enl. mig) är att få en skyttetjänst av den enkla anledningen att det finns många skyttesoldater på bataljonen.

Bäst chans har du naturligtvis om det är ditt hemmaförband som sätter upp bataljonen, eller om du har nåt gammalt befäl från lumpen som sätter upp en pluton och således vet vem du är, eller kan rekommendera dig för nån kollega.

SISU- förare:

"MILITÄR BAKGRUND

Fullgjord värnpliktstjänstgöring som förare på stridsfordon är meriterande.

CIVIL BAKGRUND

Vana från tyngre fordon är meriterande."

KÖRKORT

Minst C* alternativt

B + militärt förarbevis för tung lastbil

Från www.mil.se/int. Som du ser är det inget krav med förarbevis, men de brukar mest plocka folk som kört sisu eller har lastbilskörkort.

Lycka till!

Posted
det jag är intresserad av är hur stor chans man har (ungefär) att få en tjänst som t.ex. Pansarskyttesoldat...brukar det vara överfullt med folk eller kommer "alla" med? (som inte sökt helt fel tjänst mot sin bakgrund)

Hej!

Det beror mest på vilken bakgrund (UTB) man har, har man gjort fler missioner och personliga kontakter.

Ett tips kan vara att bifoga en bilaga med din ansökan där du berättar lite om dig själv och vad du kan. För om t ex 100 st Sven Svensson, X-7-7, och gjort sin GU på Skytte söker och det bara finns 10 tjänster så är det bara 1/10 chans att få en tjänst. Men har man något "utöver" detta, som t ex en bilaga så minskar ju inte möjligheten av att få åka.

• Forumsledning
Posted

Det här ämnet har varit upp förut mer eller mindre...

Snälla jag hänvisar till 3 äldre trådar som ämnet poppat upp i

Länk #1 Utlandstjänst vardag

Länk #2 Internationell Tjänst - För Alla?

Länk #3 Söka KS09

Hur får jag då fram dessa fantastiska trådar rakt upp och ner sådär ?? -Jo jag använder den fina sökfunktiononen som finns på forumet och Skriver "Utlandstjänst" som 'söktext' ,O (peek ??)

/ Sökmotorn-Kimster

Posted

tänk om det då funnits en avdelning för utlands tjänst så man hade vetat var man skulle söka =)

(lobby verksamhet ska bedrivas hårt)

Posted
tänk om det då funnits en avdelning för utlands tjänst så man hade vetat var man skulle söka =)

Ställer upp 1,25 bakom ! ,O

Posted

Ja, men efter ett tag blir det tjatigt och folk blir irriterade.

Posted (edited)
Det här ämnet har varit upp förut mer eller mindre...

Snälla jag hänvisar till 3 äldre trådar som ämnet poppat upp i

Länk #1 Utlandstjänst vardag

Länk #2 Internationell Tjänst - För Alla?

Länk #3 Söka KS09

Hur får jag då fram dessa fantastiska trådar rakt upp och ner sådär ?? -Jo jag använder den fina sökfunktiononen som finns på forumet och Skriver "Utlandstjänst" som 'söktext'   :ph34r:   (peek ??)

/ Sökmotorn-Kimster

Sorry Kimster =)

Man e/var ju bara Prao

/JOR

Edited by 113JOR
Posted

APC-mannen:

Marina Hv (eller HvM som vissa inom org tycker om att kalla sig) tillhör Hv, och Hv tillhör ju armén (Läs: ÄR armén) så då bör ju marina Hv tillhöra armén...

OT-Bellum hoppas iallafall det, eftersom han själv tillhör Marina Hv och ogärna skulle vilja kalla sig flottist:)

Posted
I övrigt...kan man t.ex. söka SISUförar tjänst även om man inte har ens suttit i en bil större än folkabuss? (man ser ju "ofta" att det finns vakanser på förare)

Man kan alltid söka vilken tjänst man vill.

Under utbildningen till BA01 hade vi en SISU-förare som kört länge och väl innan någon kom på att han faktiskt inte hade körkort överhuvudtaget.

Han fick byta till annan tjänst. Många andra SISU-förare hade aldrig sett ett pansarfordon på vykort (knappt ett militärt fordon överhuvudtaget) och hade nytagna B-körkort. Alla dög gott - och en del var MYCKET bra och skickliga förare.

Även om man förmodligen gjort tappra försök att skärpa kraven sedan dess är det fortfarande en fråga om tillgång och efterfrågan. Det kommer alltid att vara svårt att få tag i människor med rätt förarbevis...

Posted (edited)

För er som undrar över 113JOR's avatar, så är det Blekinge marina hemvärnsbataljons märke.

/D

Edited by SADDO
Posted
För er som undrar över 113JOR's avatar, så är det Blekinge marina hemvärnsbataljons märke.

Ja, det var därför jag undrade om marina Hv tillhörde flottan, eftersom mannen på hemsidan (där märket finns) har flottistgradbeteckningar.

Posted

Ja, det var därför jag undrade om marina Hv tillhörde flottan, eftersom mannen på hemsidan (där märket finns) har flottistgradbeteckningar.

Är det inte lite fel att ha flottistgradbeteckningar om man tillhör armén?

Posted (edited)

Är det inte lite fel att ha flottistgradbeteckningar om man tillhör armén?

Mannen på bilden (låter som en gammal journalfilm ;)) jobbar till vardags på Marinbas Syd och är KompCh för ett värnplikts GU Komp

...sen är han även KompCh för 3.Skärgårdskompaniet (Tillhör blekinge marina hemvärn)

Därför har han flottans gradbeteckningar =)

(vet ej när bilden e tagen)

Edited by 113JOR