Mattan Posted July 12, 2007 Report Share Posted July 12, 2007 Jag trodde från början att jag skulle gå SOU vid min funktionsskola (LvSS)och där fanns en hel del att hitta på utanför grindarna trots att Halsmtad är ganska litet . När jag nu vet att det blir kvarn har jag börjat fundera lite kring vilken typ av liv man kan skaffa sig där ute i vildmarken. Därför tänkte jag att vi kan diskutera livet när utbildningen för dagen tagit slut och man inte vill häcka på sitt lilla rum. Vad har ni för erfarenheter/ideér om vad man kan göra på fritiden samt helger, jag antar att jag inte är den ende som inte vill åka hem till päronen varje helg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dieseltrollet Posted July 12, 2007 Report Share Posted July 12, 2007 Traditionen bjuder att det finns två fritidssysselsättningar på Kvarn - att supa och att träna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattan Posted July 12, 2007 Author Report Share Posted July 12, 2007 Traditionen bjuder att det finns två fritidssysselsättningar på Kvarn - att supa och att träna. Men att festa ute i vildmarken utan det bättre könet är ju inte optimalt. Eller finns det nattklubbar i närheten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted July 12, 2007 Report Share Posted July 12, 2007 (edited) Enligt obekräftade uppgifter så finns det en pizzeria i närheten också, men nattklubbar och det andra könet..? Då får man åka lååångt. ;-) Edited July 12, 2007 by Sytare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted July 12, 2007 Report Share Posted July 12, 2007 Traditionen bjuder att det finns två fritidssysselsättningar på Kvarn - att supa och att träna. Men att festa ute i vildmarken utan det bättre könet är ju inte optimalt. Eller finns det nattklubbar i närheten? Supa och festa är inte samma sak.... Du kan träna mycket. Man kan låna cyklar, man kan skjuta lerduvor (om man har licens på hagelvapen), man kan fiska och man kan vandra. Har du bil så kan du köra och fika i linköping på helgerna, kolla på bio och allt det där. Om man sen vill träffa damer så går det utmärkt att åka till både linköping och norrköping och gå på lokal. Taxin hem kostar lite, men det har du nog råd med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattan Posted July 12, 2007 Author Report Share Posted July 12, 2007 Oki, finns det någon typ av soldathem? Vore ju kul att kunna göra något annat på kvällarna än att supa och träna. Hur är det med kollektivtrafik till Motala/Linköping? Verkar ju lite skit att behöva sitta isolerad från omvärlden i ett år.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted July 12, 2007 Report Share Posted July 12, 2007 Ja det finns ett helt ok soldathem, men ni kommer nog att använda officersmässen mest skulle jag tro. Om det inte har ändrats sen sist så kommer ni att ha tillgång till minibussar/personbilar med stående körorder inom östergötland. Så du behöver inte ta bussen särskilt ofta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
9040adam Posted July 12, 2007 Report Share Posted July 12, 2007 Hur är det med internet och tv/kabeltv. Finns det tillgängligt på "kadett rummen" ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AngelicaH Posted July 12, 2007 Report Share Posted July 12, 2007 Lite OT, men det går ju också under fritid. Är det någon som har funderat på att jobba på helger och sånt? Ska ju inte vara på Kvarn utan i Halmstad, men det blir ju segt att vara kvar hela helgerna utan att känna någon och då funderade jag på om man kan jobba lite extra. Någon som har gjort det? Fungerar det? Eller är det mycket att läsa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yman Posted July 12, 2007 Report Share Posted July 12, 2007 Lite OT, men det går ju också under fritid. Är det någon som har funderat på att jobba på helger och sånt? Ska ju inte vara på Kvarn utan i Halmstad, men det blir ju segt att vara kvar hela helgerna utan att känna någon och då funderade jag på om man kan jobba lite extra. Någon som har gjort det? Fungerar det? Eller är det mycket att läsa? Enligt flera källor fungerar det utmärkt att jobba extra på helger, förutsatt att du har någon form av studiediciplin och sköter dina uppgifter under vardagarna. //Y Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AngelicaH Posted July 12, 2007 Report Share Posted July 12, 2007 Enligt flera källor fungerar det utmärkt att jobba extra på helger, förutsatt att du har någon form av studiediciplin och sköter dina uppgifter under vardagarna. //Y Ni som har läst, hur pass mycket "extraläsning" blir det? Står i papprena från FMTS att det ska bli ca 40 studietimmar per vecka, låter inte alls mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenshiro Posted July 12, 2007 Report Share Posted July 12, 2007 Oki, finns det någon typ av soldathem? Vore ju kul att kunna göra något annat på kvällarna än att supa och träna. Hur är det med kollektivtrafik till Motala/Linköping? Verkar ju lite skit att behöva sitta isolerad från omvärlden i ett år.... ha! av egen erfarenhet så kan ett års isolering på kvarn göra susen för träningen och vill man ändå sabotera den, går det alldeles utmärkt på pizzerian i borensberg. kollektivtrafiken tror jag inte det finns ett ord för på kvarn, hörde dock en Fk pratta om "det är svårt att hitta en buss till kvarn, och omöjligt att tasig där ifrån" ska nu själv tillbringa 1 år på YOP/SOU på kvarn och ser lustigt nog fram mot att få trampa runt i den så berömda kvarnleran igen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
strv.Haglund Posted July 12, 2007 Report Share Posted July 12, 2007 Blivande kadett undrar om gymmet är något hyfsat. Har insett att det finns två vägar att gå när man hamnar i Kvarn, gymmet eller ölmagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noname Posted July 12, 2007 Report Share Posted July 12, 2007 Blivande kadett undrar om gymmet är något hyfsat. Har insett att det finns två vägar att gå när man hamnar i Kvarn, gymmet eller ölmagen. Nja, man behöver inte bli träningsnarkoman eller alkolholist - man kan bli pluggis också... Närå...gymmet i Kvarn är helt ok utrustningsmässigt, bara lite liten lokal men annars bra. Sen förstår jag inte alla här som säger att de tänker stanna på Kvarn över helgerna...det vill man inte (tro mig) och det är ingen som gör det heller (iaf inte när jag gick där). MSS resor brukar vara bra - utnyttja dem istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattan Posted July 12, 2007 Author Report Share Posted July 12, 2007 Blivande kadett undrar om gymmet är något hyfsat. Har insett att det finns två vägar att gå när man hamnar i Kvarn, gymmet eller ölmagen. Nja, man behöver inte bli träningsnarkoman eller alkolholist - man kan bli pluggis också... Närå...gymmet i Kvarn är helt ok utrustningsmässigt, bara lite liten lokal men annars bra. Sen förstår jag inte alla här som säger att de tänker stanna på Kvarn över helgerna...det vill man inte (tro mig) och det är ingen som gör det heller (iaf inte när jag gick där). MSS resor brukar vara bra - utnyttja dem istället. Var ska man då bli av? Jag som inte bott hemma på 5 år nu känner inte för att åka hem till föräldrarna varje helg.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 13, 2007 Report Share Posted July 13, 2007 Blivande kadett undrar om gymmet är något hyfsat. Har insett att det finns två vägar att gå när man hamnar i Kvarn, gymmet eller ölmagen. Nja, man behöver inte bli träningsnarkoman eller alkolholist - man kan bli pluggis också... Närå...gymmet i Kvarn är helt ok utrustningsmässigt, bara lite liten lokal men annars bra. Sen förstår jag inte alla här som säger att de tänker stanna på Kvarn över helgerna...det vill man inte (tro mig) och det är ingen som gör det heller (iaf inte när jag gick där). MSS resor brukar vara bra - utnyttja dem istället. Var ska man då bli av? Jag som inte bott hemma på 5 år nu känner inte för att åka hem till föräldrarna varje helg.... Har du inte en egen lägenhet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattan Posted July 13, 2007 Author Report Share Posted July 13, 2007 Blivande kadett undrar om gymmet är något hyfsat. Har insett att det finns två vägar att gå när man hamnar i Kvarn, gymmet eller ölmagen. Nja, man behöver inte bli träningsnarkoman eller alkolholist - man kan bli pluggis också... Närå...gymmet i Kvarn är helt ok utrustningsmässigt, bara lite liten lokal men annars bra. Sen förstår jag inte alla här som säger att de tänker stanna på Kvarn över helgerna...det vill man inte (tro mig) och det är ingen som gör det heller (iaf inte när jag gick där). MSS resor brukar vara bra - utnyttja dem istället. Var ska man då bli av? Jag som inte bott hemma på 5 år nu känner inte för att åka hem till föräldrarna varje helg.... Har du inte en egen lägenhet? Nope, eftersom jag bott utomlands ett tag så är jag nu inkvarterad hos mina kära föräldrar Och eftersom jag från början trodde jag skulle hamna i Halmstad där det för det mesta är kul på helgen så kom detta lite som en överraskning med kvarn. Men om alla åker hem över helgerna, vilket jag iof kan föstå, så får det väl bli till att hälsa så mycket vänner man kan. Hur ser det ut, ligger "vindarnas palats" innanför eler utanför grindarna? tänker på möjligheterna att förvara den gyllenne drycken på rummet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenshiro Posted July 13, 2007 Report Share Posted July 13, 2007 Blivande kadett undrar om gymmet är något hyfsat. Har insett att det finns två vägar att gå när man hamnar i Kvarn, gymmet eller ölmagen. Nja, man behöver inte bli träningsnarkoman eller alkolholist - man kan bli pluggis också... Närå...gymmet i Kvarn är helt ok utrustningsmässigt, bara lite liten lokal men annars bra. Sen förstår jag inte alla här som säger att de tänker stanna på Kvarn över helgerna...det vill man inte (tro mig) och det är ingen som gör det heller (iaf inte när jag gick där). MSS resor brukar vara bra - utnyttja dem istället. Var ska man då bli av? Jag som inte bott hemma på 5 år nu känner inte för att åka hem till föräldrarna varje helg.... Har du inte en egen lägenhet? Nope, eftersom jag bott utomlands ett tag så är jag nu inkvarterad hos mina kära föräldrar Och eftersom jag från början trodde jag skulle hamna i Halmstad där det för det mesta är kul på helgen så kom detta lite som en överraskning med kvarn. Men om alla åker hem över helgerna, vilket jag iof kan föstå, så får det väl bli till att hälsa så mycket vänner man kan. Hur ser det ut, ligger "vindarnas palats" innanför eler utanför grindarna? tänker på möjligheterna att förvara den gyllenne drycken på rummet. haha! kvarn ligger så långt ut på obyggden att det inte finns några grindar. du kan ta länsbussen på morgonen ner till förådet om du vill. och om jag inte minns fel heter det "vindarnas tempel(?)" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenshiro Posted July 13, 2007 Report Share Posted July 13, 2007 Jag trodde från början att jag skulle gå SOU vid min funktionsskola (LvSS)och där fanns en hel del att hitta på utanför grindarna trots att Halsmtad är ganska litet . När jag nu vet att det blir kvarn har jag börjat fundera lite kring vilken typ av liv man kan skaffa sig där ute i vildmarken. Därför tänkte jag att vi kan diskutera livet när utbildningen för dagen tagit slut och man inte vill häcka på sitt lilla rum. Vad har ni för erfarenheter/ideér om vad man kan göra på fritiden samt helger, jag antar att jag inte är den ende som inte vill åka hem till päronen varje helg. är det ingen som sak in på yop sou/to som tränar någon form av kampsport? av egen erfarenhet blir det lätt att man tappar mycket om man inte har någon att träna med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsW Posted July 14, 2007 Report Share Posted July 14, 2007 (edited) Lite om livet vid Kvarn: - Fritidstimmar: Tempot på Kvarn är rätt högt. 40 h/veckan ska vara riktvärde för tidsuttaget. Tjänsten börjar normalt kl 1300 måndag och slutar 1130 fredagar. (Normalt = Det förekommer start tidig måndagmorgon såväl slut på fredag eftermiddag samt helgtjänster). Minst en (mån)dag per månad är ledig för att kunna lösa praktiska ärenden på hemmafronten eller vid förbandet. Det innebär att tiden under måndag fm, fredag em + lediga måndagar läggs ut som kvällstjänster då utbildning eller självstudier. Helger ska som tidigare skrivet inte behöva tas ut som studietid under förutsättning att arbets- och studiedisciplinen. Möjligen några enstaka dagar inför examinationerna. För den som vill nå djupare kunskaper finns givetvis alla möjligheter. Det finns mycket sakkompetens på plats. - Kursbilar: Varje grupp disponerar en kursbil m/minibuss. Den får nyttjas inom Östergötland för transporter på kvällstid utifrån vissa bestämmelser. Bilarna används också för hemresor under helgerna. Pizzeriorna finns i Borensberg, ca 10 min från Kvarn. Linköping och Motala ligger ca 30 min från Kvarn. Lägg till ytterligare ca 25 minuter så är man i Norrköping. Däremot ligger övnings- och skjutterrängen bara 4-5 minuter marschväg från ytterdörren. Att vara kvar i Kvarn under helgerna är nog som också skrivet - ingen höjdare. Men man kan väl kanske i mån av plats haka på nån bil i nån annan riktning än hemmet. - Kampsport: Krav Maga rekommenderas. Ett par lärare är instruktörer/examinatörer i närkampssystemet som bygger på Krav Maga och vi kommer att lägga ca 80 h på närkampsutbildningen. För de som är intresserade och har kroppen med sig kan på frivillig basis examineras som närkampsinstruktör GSU/FSS. Krav Maga har en klubb i Linköping: http://www.kravmaga.se/klubbar.asp?klubb_i...&menu=klubb Erfarenhetsmässigt så brukar det finnas ett antal elever som tränar lite olika stilar. Det finns också andra typer av kampsportsklubbar i Linköping. - Övrigt: Det finns en Mäss som är öppen dag- och kvällstid och och ett Soldathem på kvällstid. TV/Kabel-tv finns på rummen och även på Mässen och Soldathemmet. Gymnastiksalen med styrketräningshallen benämnes "Giraffstallet" - den är högre än vad den är bred. (Kvarn byggdes ursprungligen för en halvbataljon - allt i byggnadsväg är således till hälften). Boendet benämnes populärt för "Vindarnas Tempel". Det finns också ett mindre antal rum i ett något modernare hotell. Mvh Mats Walldén Chef SOU/MSS Edited July 14, 2007 by MatsW Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattan Posted July 14, 2007 Author Report Share Posted July 14, 2007 Lite om livet vid Kvarn: - Kursbilar: Varje grupp disponerar en kursbil m/minibuss. Den får nyttjas inom Östergötland för transporter på kvällstid utifrån vissa bestämmelser. Bilarna används också för hemresor under helgerna. Pizzeriorna finns i Borensberg, ca 10 min från Kvarn. Linköping och Motala ligger ca 30 min från Kvarn. Lägg till ytterligare ca 25 minuter så är man i Norrköping. Däremot ligger övnings- och skjutterrängen bara 4-5 minuter marschväg från ytterdörren. Att vara kvar i Kvarn under helgerna är nog som också skrivet - ingen höjdare. Men man kan väl kanske i mån av plats haka på nån bil i nån annan riktning än hemmet. Det låter ju jäkligt schysst! Dock antar jag att ovanstående innebär att någon bil tillgänglig för de som eventuellt stannar över helgen inte finns? (Tänkte att det kan vara bra uteliv i studentstaden Linköping på helgerna) Blev även lite nyfiken på den sakkompetens som finns tillgänglig för de som önskar fördjupa sig.... Vad kan detta vara inom för områden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsW Posted July 14, 2007 Report Share Posted July 14, 2007 Det låter ju jäkligt schysst! Dock antar jag att ovanstående innebär att någon bil tillgänglig för de som eventuellt stannar över helgen inte finns? (Tänkte att det kan vara bra uteliv i studentstaden Linköping på helgerna) Blev även lite nyfiken på den sakkompetens som finns tillgänglig för de som önskar fördjupa sig.... Vad kan detta vara inom för områden? Bilar: Kan inte svara på det nu. Beror på behovet av helgbilar. Sakkompetens: Allt från 5,56 till 120 både horisontellt och vertikalt, från strumpor till stridsfordon, från kolvstöt till bataljonsanfall, från M-blanketten till nätverksimuleringar mm mm. Dessutom gör bl a SOU och Markstridsskolans uppgifter att vi har lärare/utvecklingsofficerare från LG, I19, I19/AJB, K 3, P4, P7, Ing2, A9, Lv6, SkyddC, Hkpflj och säkert nåt förband till som jag inte kan på rak arm. Du kan väl gå in på MSS hemsida och botanisera lite. Mvh Mats Walldén Chef SOU/MSS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steken Posted July 16, 2007 Report Share Posted July 16, 2007 Tack för alla information MatsW. Verkar som om träning kommer utgöra den största fritidssysselsättningen under veckorna och att hemresor känns hyfsat aktuella under de flesta helger, alternativt resa till annan ort, men kommer nog stanna väldigt få helger på frivilligbasis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans S Posted July 16, 2007 Report Share Posted July 16, 2007 När jag tillbringade ett antal år där förra årtusendet så var förutom skjutbanan ett kärt nöje att åka till Motala Statt på tisdagskvällarna - har jag hört - gäller det fortfarande? MVH Hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
strv.Haglund Posted July 17, 2007 Report Share Posted July 17, 2007 Några frågor till MatsW: Kommer det läggas upp nått schema på MSS hemsida? Råkade nämligen snubbla över ett schema för YOP. Hörde ett rykte om att man får ut en bärbardator för studier, något som du kan svara på? Mvh Blivande SpecOff Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsW Posted July 17, 2007 Report Share Posted July 17, 2007 Några frågor till MatsW: Kommer det läggas upp nått schema på MSS hemsida? Råkade nämligen snubbla över ett schema för YOP. Hörde ett rykte om att man får ut en bärbardator för studier, något som du kan svara på? Mvh Blivande SpecOff Ett översiktligt schema kan vi lägga upp inom kort. Dock med reservation för ändringar utifrån de svar vi får om enskildas utbildningsbehov och de diagnostiska prov vi genomför v 33. Återkommer. Ja, man får kvittera en bärbar dator v 33. Mvh Mats Walldén C SOU/MSS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
strv.Haglund Posted July 25, 2007 Report Share Posted July 25, 2007 Undrar om någon har fått sin resa hemskickad? Syftar på den blankett som man fick hem med antagnings beskedet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Whitetiger Posted July 25, 2007 Report Share Posted July 25, 2007 Undrar om någon har fått sin resa hemskickad? Syftar på den blankett som man fick hem med antagnings beskedet. ja, biljetter kom idag. Tåg till LKP, men det finns ingen anslutningsresa till Kvarn. Antar att resan är matchad med ev buss från LKP eller det löses på annat sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsW Posted July 25, 2007 Report Share Posted July 25, 2007 Undrar om någon har fått sin resa hemskickad? Syftar på den blankett som man fick hem med antagnings beskedet. ja, biljetter kom idag. Tåg till LKP, men det finns ingen anslutningsresa till Kvarn. Antar att resan är matchad med ev buss från LKP eller det löses på annat sätt. MSS ordnar ingen anslutning från Linköping. Möjligen kan vi ordna hämtning av strandsatta i Borensberg. Har någon endast fått biljett till Linköping måste man ta kontakt med resebyrån för att få biljetter för hela resan. Från Linköping finns antingen buss via Borensberg (Östgötatrafiken linje 520 och 623) eller det taxi-avtal som FM har. Vi ska också kolla på detta och återkommer. Mvh Mats Walldén Chef SOU/MSS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted July 26, 2007 Report Share Posted July 26, 2007 hmm... Vad är SOU? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts