Jump to content

Strf 90 med lvrobotar?

Recommended Posts

Varför har man inte hört talas om någonting sådant förut? CV90 AAV är ju till för bekämpning av ahkp, men sådana kan ju använda sig av robotar för att hålla sig utom räckvidd. Då skulle det väl vara bra med en version med lvrobotar? Jag menar, halva poängen med AAV versionen försvinner ju om fi kan hålla sig utom räckvidd. Eller skulle det inte vara värt det att tillverka en sådan version? :blink:

• 2 weeks later...

Man måste se skillnaden mellan närlv som lvkv90 och det lv-skydd som fås via lv reg som är tänkt för att ta ner plan innan de kommer in på skjutavstånd för bekämpning av tex en mekbat. lvkv är inte i 1 hand tänkt för flyg utan för hkp. det är bla därfr radarn har specats mot att upptäcka just hkp

Meningen med fordonet är ju inte att det skall ligga kloss intill det som det skall försvara.

/J

Om du menar lvkv som "fordonet", så är det just så lvkv utför sin uppgift. Kloss med det kompaniet/den pluton de har till uppgift att skydda.

Varför har man inte hört talas om någonting sådant förut? CV90 AAV är ju till för bekämpning av ahkp, men sådana kan ju använda sig av robotar för att hålla sig utom räckvidd. Då skulle det väl vara bra med en version med lvrobotar? Jag menar, halva poängen med AAV versionen försvinner ju om fi kan hålla sig utom räckvidd. Eller skulle det inte vara värt det att tillverka en sådan version? :baskerPa:

Med tanke på hur överdimetionerat vårt flygvapen är (läs flygskydd) jämfört med armén idagens läge är nog lv-robbot utrustade Strifo-90 inget som står särskilt högt upp på FMVs inköpslista. Lite nytta ska vi ju kunna ha av alla JAS plan som bekvämt står parkerade i sina hangarer...

Med tanke på hur överdimetionerat vårt flygvapen är (läs flygskydd) jämfört med armén idagens läge är nog lv-robbot utrustade Strifo-90 inget som står särskilt högt upp på FMVs inköpslista. Lite nytta ska vi ju kunna ha av alla JAS plan som bekvämt står parkerade i sina hangarer...

Överdimensionerat? Det finns fyra insatsdivisioner, hur många mekaniserade bataljoner sätter armén upp? Och ska vi börja räkna materiel som finns i ladorna, hur är det nu med t ex strv 121 som bekvämt står parkerade i sina garage?

Dagens flygvapen är en skugga av sitt forna jag och har knappast möjlighet att punktförsvara enskilda kompanier.

Jag tänkte mig lätta robotar som bara har lite längre räckvidd än akan, för att kunna plocka ner flugor som håller sig utom räckhåll. Något i stil med Stinger, kanske?

Idealt skulle man ha någonting i stil med ASRAD monterat istället för tornet på cv90 som ersättning för 70/90 systemet i brigLv. När det gäller LvKv så är det vad jag vet lite för trångt i tornet och även där bak för att montera in något mer system.

Ah, möjligtvis inte Stinger då. Men något lite större, som når längre än Stinger, utan att vara omöjligt stor?

...inte?

Rb70 MkII (Rb90?) lär ha räckvidd på 7km. Inga såna försök gjorda?

Jag kan väldigt lite om Lv, men har provskjutit Rb70 i simulatorhallen på Lv6 Göteborg i slutet på 80-talet. :)

Ah, möjligtvis inte Stinger då. Men något lite större, som når längre än Stinger, utan att vara omöjligt stor?

...inte?

Jag kan väldigt lite om Lv, men har provskjutit Rb70 i simulatorhallen på Lv6 Göteborg i slutet på 80-talet. :)

Försök gjordes med RBS90 som var tänkt att sitta på en 401.a för att få splitterskyddet. Detta blev tydligen för dyrt och RBS90 hamnade i 206.or för att sedan läggas ner för ett par år sedan.

...inte?

Jag kan väldigt lite om Lv, men har provskjutit Rb70 i simulatorhallen på Lv6 Göteborg i slutet på 80-talet. :rockon:

Försök gjordes med RBS90 som var tänkt att sitta på en 401.a för att få splitterskyddet. Detta blev tydligen för dyrt och RBS90 hamnade i 206.or för att sedan läggas ner för ett par år sedan.

http://products.saabgroup.com/PDBWebNew/Ge...les&Id=4921

ASRAD-R, finns i produktion och har valts av Finland samt Tyskland (i en något annorlunda version).

Fråga: Vad finns det för fler system förutom ryska 2S6 Tunguska som integrerar LVRB och eldrörsluftvärn i samma plattform?

Jag har fått intrycket att det inte är så vanligt att integrera två vapen i en och samma plattform. 2S6 Tunguska som nu är mitt favoritexempel är också större och tyngre än vad LVKV90 är.

Vidare, robotalternativet som tas upp är ASRAD/RB70. Inhemska och bra robotar, men är dem så smidiga att medföra i en LV-plattform som skall verka under gång med tanke på att roboten är LEDSTRÅLESTYRD?

Jag tycker att att idén mest ter sig vara prylonani. Det jag hade funnit vara ett alldeles utmärkt alternativ dock är om man skaffat en mekaniserad LVRB-plattform som kunnat följa bataljonerna växelvis, alternativt stanna och slåss under attackflygets inflygningsfas.

Men svensk taktik och natur skulle nog hämma en sådan skapelse rätt så rejält, och då är nog en ren LVKV ett rätt så schysst alternativ ändå. :lol:

/EDIT: Särskrivning

Edited by Sytare
Fråga: Vad finns det för fler system förutom ryska 2S6 Tunguska som integrerar LVRB och eldrörsluftvärn i samma plattform?

Jag är helt hundra på att jag har sett bilder på av ADATS med en kanon (antagligen en 25mm Bushmaster) påmonterad, men jag kan inte hitta någon info om den på nätet.

@eskil

Jag kom på att jänkarna har M6 Bradley Linebacker också, med just 25mm Bushmaster AKAN och ett fyrpack Stingers med omladdning och besättning för det, men de har ingen egen radar eller egen stridsledningsresurs, och den är likväl 5 ton tyngre än vanliga Bradleyn.

Hittar du bild på skapelsen i fråga så får du gärna lägga upp den.

Edited by Sytare

Jag har fått intrycket att det inte är så vanligt att integrera två vapen i en och samma plattform. 2S6 Tunguska som nu är mitt favoritexempel är också större och tyngre än vad LVKV90 är.

Vidare, robotalternativet som tas upp är ASRAD/RB70. Inhemska och bra robotar, men är dem så smidiga att medföra i en LV-plattform som skall verka under gång med tanke på att roboten är LEDSTRÅLESTYRD?

Jag tycker att att idén mest ter sig vara prylonani. Det jag hade funnit vara ett alldeles utmärkt alternativ dock är om man skaffat en mekaniserad LVRB-plattform som kunnat följa bataljonerna växelvis, alternativt stanna och slåss under attackflygets inflygningsfas.

Men svensk taktik och natur skulle nog hämma en sådan skapelse rätt så rejält, och då är nog en ren LVKV ett rätt så schysst alternativ ändå. :D

/EDIT: Särskrivning

Inte menad att verka under gång.

Är högst tveksam till att något LvRb system är menat för det, inte ens Tunguska.

Visst skulle man kanske vara tvungen att stå still lite längre med en ledstrålestyrd men man ska inte se den som ersättare till LvKv utan som ersättare till Rb70/90 för understöd av stridande bataljon och tror nog det går aldeles utmärkt att följa bataljons anfall med ASRAD/bolide (man kan välja Stinger eller nån annan robot med förövrigt).

Om man kan göra det med en vanlig Rb70 i skynka bil så kan man det med ett pansarfordon där man inte måste gruppera.

Leadhead verkar stämma, enligt Mattssons länk

Failure to fund Bradley Linebacker M2A3 modifications would continue to require Stinger teams to dismount the vehicle exposing them to direct and indirect fires. In addition, the teams would not benefit from the Bradley FLIR acquisition enhancement and integrated digitized system

Nu har jag hittat bilden jag tänkte på. Tyvärr i en bok (Ultimate Weaponry av Paddy Griffith) och inte på nätet. Dock så finns det lite info i textform om den på nätet.

Skapelsen i fråga heter FAAD-LOS-FH och är tillverkad av Marin-Marietta. Det är ett Bradley-chassi med ett ADATS-torn. ADATS-tornet har plats för en 30mm akan mellan radarn och optikpaketet. FAAD-projektet blev dock nedlagt 1990.

När kanadensarna skaffade sig ADATS på M113-chassi så valde man tydligen bort kanonen till förmån för en konventionell tornlucka. Nu försöker man rätta till misstaget på sin nya MMEV genom att byta ut några av ADATS-robotarna mot sju-pack med Hydra-raketer och Hellfire-robotar.

MMEV

Nu har jag hittat bilden jag tänkte på. Tyvärr i en bok (Ultimate Weaponry av Paddy Griffith) och inte på nätet. Dock så finns det lite info i textform om den på nätet.

Skapelsen i fråga heter FAAD-LOS-FH och är tillverkad av Marin-Marietta. Det är ett Bradley-chassi med ett ADATS-torn. ADATS-tornet har plats för en 30mm akan mellan radarn och optikpaketet. FAAD-projektet blev dock nedlagt 1990.

När kanadensarna skaffade sig ADATS på M113-chassi så valde man tydligen bort kanonen till förmån för en konventionell tornlucka. Nu försöker man rätta till misstaget på sin nya MMEV genom att byta ut några av ADATS-robotarna mot sju-pack med Hydra-raketer och Hellfire-robotar.

MMEV

Tackar och bockar. Blir lite misstänksam gentemot din bild dock när jag ser att den är ritad, robotarna feldimensionerade och vet att ADATS-roboten från början tillverkades för att kunna verka mot både luft- och markmål. :banghead:

*aj tusan fanns mera information*

Tackar för tipset, men det ter sig fortfarande som om en multi-vapen-plattform fortfarande blir större och tyngre, och till viss del så minskar det användbarheten. LVKV90 är ju inte Hercules-transportabel heller, men stort + tungt = dyrt.

Tackar och bockar. Blir lite misstänksam gentemot din bild dock när jag ser att den är ritad, robotarna feldimensionerade och vet att ADATS-roboten från början tillverkades för att kunna verka mot både luft- och markmål. :banghead:

Eftersom MMEV inte är byggd än så finns det bara ritade bilden och denna mock up att tillgå. :eeh:

:banghead: Tack Eskil

När jag läste vidare så hittade jag även att MMEV förväntas lösa indirekta eld-uppgifter också. Det löser den inte medels ADATS-robotar då den inte är begåvad med LOAL (Lock On After Launch) vad jag vet. Hellfire kan du ju skicka till rätt postnummerområde där den söker av efter ev. belysningslaser.

Det skulle vara en riktigt cool funktion att ha på pansarbataljonerna. Enligt Jane's så kan ju Avenger-plattformen byggas om för att rymma RBS-70, 70mm FFAR och RBS-17/AGM-144. Men MMEV's torn verkar betydligt mera kapabelt än den ekonomi-lösningen.

Det skulle nog kunna tänkas bli ett riktigt kapabelt system om det satt på en 90-plattform (ej sagt att det måste vara LVKV!)

Edited by Sytare
  • 1 month later...

Varför inte målsökande ammunition till 40 mm akan som sitter på 90 vagnen. Har hört från en kompis i IKS att såna planer/funderingar finns till marinens 57:or. Har också läst att storebror i väst tänkt sig målsökande eldrörsgranater för närluftvärn på sina nya DDX jagare. (Kommer däremot inte ihåg var jag läste det)

Jag har för mig att Linebackern är utfasad till förmån för någon Humwee-variant med Stingers...

Några LAAD+killar jag känner kallade den en Piece of Shit, troligen för att de är från den enda Stingerbataljonen som inte hade fordonet ifråga! :rolleyes:

Avenger

Tror det blir svår att trycka in all den elektroniken och mekaniken plus en verkansdel i en 40mm.

Ijallefall inom en rimlig tid och kostnadsgräns.

Ifall målsökaren ger tillräkligt goda chanser till direktträff så behöver man nästan ingen verkansdel. En 1kg tung klump stål och elektronik som kommer åkande i överljudsfart gör rätt mycket skada bara det.

Tror det blir svår att trycka in all den elektroniken och mekaniken plus en verkansdel i en 40mm.

Ijallefall inom en rimlig tid och kostnadsgräns.

Ifall målsökaren ger tillräkligt goda chanser till direktträff så behöver man nästan ingen verkansdel. En 1kg tung klump stål och elektronik som kommer åkande i överljudsfart gör rätt mycket skada bara det.

i mitt ovan påstående så syftade jag iofs på Klumpen stål (borde det inte vara bly, wolfram eller mitt i mellan?) som verkansdel

dessutom, skall den vara verklig målsökande, behövs det helst någon sorts drivladdning, vilket tar massa plats...

Vilke volym har en 40mm projektil? kan inde vara många Cm3