SnowFella Posted January 6, 2004 Report Posted January 6, 2004 När det gäller AK5D så har ju iaf KAC ett färdigt RAS system som inte kräver några som helst modifikationer för montering. Bara att fälla gasläges väljaren helt åt sidan och skruva dit! Torde ju inte vara allt för krångligt att bara göra en längre variant som passar till en normal lång AK5'a. Systemet är ett freefloat system också så det torde inte påverka vapnets presition någonting och torde inte ha problem med att bli för varmt heller! AK5D RAS från KAC under montering Färdigmonterat Och när det gäller XM8 så torde den nog komma med liknande moneringsmöjligheter som G36 har. Färdig gjorda hål i framstocken där man lätt kan skruva dit kortare skenor. Liknande denna G36C bössa: Snow Quote
2Sharp Posted January 6, 2004 Report Posted January 6, 2004 SÅ snyggt på Ak5D, hur/vart skruvar du fast det för att få free-float?? Quote
SnowFella Posted January 6, 2004 Report Posted January 6, 2004 (edited) Ser som sagt inte helt fel ut! Och det monteras som denna .pdf fil visar. Bilderna är saxade direkt ur den. Monterings instruktion är val kanske inte 100% freefloat dock upptäcker jag nu! Verkar bita i lite i gasblocket. Snow Edited January 6, 2004 by SnowFella Quote
2Sharp Posted January 6, 2004 Report Posted January 6, 2004 Och det monteras som denna .pdf fil visar. Bilderna är saxade direkt ur den. Roger-roger.. Har du sett till den vanliga ak5 också?? mmm... Quote
Nemo Posted January 6, 2004 Report Posted January 6, 2004 "-Ju mer skit man får ut, ju mer skit måste man vårda!" Gammalt Jägarordspråk :P Nä, men ärligt; jag har en skena på min 90-spruta men fortfarande inget att sätta på den. Ser ni problemet? Det enda den skenen gjort för mig är att jag förbrukar lite fler topps vid vapenvården... Quote
2Sharp Posted January 6, 2004 Report Posted January 6, 2004 Nä, men ärligt; jag har en skena på min 90-spruta men fortfarande inget att sätta på den. Ser ni problemet? Jo, absolut ser jag problemet, givetvis är en skena utan något att montera kass, men hellre det för att öka flexibiliteten i ett framåttänkande. Räls på handskydden och du kan montera riktmedel, laserpek, främre vertikala pistolgrepp etc. etc. Korkat att inte utveckla med räls för att sedan behöva göra det, borde vli dyrare i efterhand? Ökad flexibilitet tror jag är ett sätt att spara pengar på lång sikt. Quote
Knekt Posted January 6, 2004 Report Posted January 6, 2004 Skulle FMV höra av sig till HK och säga "hörni, den häringa XM8 verkar ju vara en hyvens pepprare... men skulle man kunna få den i skogsgrönt och mer lite sånna häringa skenor? Vi skulle behöva 200 000 vintersäkrade enheter till att börja med!" så lär de nog dyka upp med DHL så fort pickan är färdigutvecklad "over there". Jag tror att XM8 eller något liknande är vägen att gå. Smärre modifieringar (ex inköp av rails) av Ak5 är väl ok, men sedan blir det lite väl mycket taksänkt volvo 240 av det hela. Utvecklar vi nya prylar själva ska det vara i stil med rödpunktsiktet: något som bryter ny mark och som vi kan ta med vid ett vapenbyte. Quote
2Sharp Posted January 6, 2004 Report Posted January 6, 2004 Skulle FMV höra av sig till HK och säga "hörni, den häringa XM8 verkar ju vara en hyvens pepprare... men skulle man kunna få den i skogsgrönt och mer lite sånna häringa skenor? Vi skulle behöva 200 000 vintersäkrade enheter till att börja med!" så lär de nog dyka upp med DHL så fort pickan är färdigutvecklad "over there". Jag tror att XM8 eller något liknande är vägen att gå. Smärre modifieringar (ex inköp av rails) av Ak5 är väl ok, men sedan blir det lite väl mycket taksänkt volvo 240 av det hela. Utvecklar vi nya prylar själva ska det vara i stil med rödpunktsiktet: något som bryter ny mark och som vi kan ta med vid ett vapenbyte. Jag håller helt med dig, men, realistiskt, tror du att det ens är möjligt? Räls kräver små modifieringar och ökar flexibiliteten betydligt till en hyfsat låg kostnad. Att Sverige idag skulle satas pengar på en helt ny vapentyp ser jag som omöjligt med de besparingar vi gör och kommer att göra. :( Quote
SnowFella Posted January 7, 2004 Report Posted January 7, 2004 Har tyvärr inte sett KAC rail system till normala AK5 bössorna men det innebär ju inte att dom inte existerar. Torde ju inte vara allt för mycket krångel att bara göra ett längre RAS system som passar till AK5 CF. Kan ju visserligen skapa ett sådant med ett par timmars jobb men tyvärr bara i 3dsm och som vapen till GR. Snow Quote
Recon Posted January 7, 2004 Report Posted January 7, 2004 Det är lite intressant att se att vi håller på att göra samma sak som landet i väst gjorde, modifiera dom existerande vapnen för att dom ska "hålla" ett tag till. Sen kom dom på att dom lika gärna kan köpa in nya vapen som redan är från början vad dom försökte göra dom gamla vapnen till. Gör vi rätt i att bygga om nuvarande vapen för framtida krav eller är det dumsnålt och kommer vi att betala mer i slutändan? Quote
Guest Triggerpuller Posted January 7, 2004 Report Posted January 7, 2004 (edited) Nu kanske jag har missat nån faktor. Men, varför borde man ersätta Ak5 med G36/XM8? Min åsikt är att G36 och Ak5 tillhör samma generation av eldhandvapen. Ak5 REMO (Ceasar) samt Ak 5D med RAS, RIS etc kommer att som jag ser det på ett fullgott sätt lösa vårt behov av eldhandvapen. Varför köpa nya gevär/karbiner för x antal miljoner som egentligen skulle behöva investeras i fler Ksp 90, bildförstärkare, kroppsskydd, optiska riktmedel samt sambandssystem på grupp/plutonsnivå mm. Detta bara för att nämna några områden där vi "de facto" har reella brister. Edited January 7, 2004 by Akktu Stakki Quote
Recon Posted January 8, 2004 Report Posted January 8, 2004 (edited) @Akktu Stakki G36 nämdes endast av SnowFella för att visa hur det förmodligen kommer att se ut med rails på XM8 eftersom dom tillverkas av samma företag. I övrigt så undrade jag i min ovanstående fråga om vi gör rätt att uppgradera ett existerande vapen istället för att satsa på ett nytt, själv är jag osäker men undrar bara för att USA har bestämt sig för att sluta försöka uppgradera nuvarande vapen när det i längden är bättre att införskaffa ett nytt med dom prestanda/funktioner dom vill ha. Edited January 8, 2004 by Recon Quote
106 Posted January 8, 2004 Report Posted January 8, 2004 Gör vi rätt i att bygga om nuvarande vapen för framtida krav eller är det dumsnålt och kommer vi att betala mer i slutändan? Min syn på det utan att ha provat modifieringarna endast grundvapnen: Ak5D: helt OK med en sådan uppgradering av grundvapnet likaså CGA5P Ak5CF: ser ut att bli lite mycket godis/leksaker på den (= vikten som redan är lite hög blir ännu högre) men rödpunktssiktet verkar ju bra. Lyckas man hålla vikten nere kan det nog bli bra. Ak4B: Helt åt h-e, slöseri med pengar. Men nej, jag tror inte riktigt på att byta till G36 eller något annat i 5,56x45 utan det måste nog till något riktigt nytt för att det skall vara värt det. Annars tror jag att man kan få bättre verkan genom att lägga pengarna på andra saker, bildförstärkare till varenda soldat i FM till exempel. Quote
Guest Triggerpuller Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 @Recon: Jag replikerade bara gentemot folks önskan att införskaffa ytterligare ett vapen i kaliber 5,56x45 med gasuttag/vridlås. No more no less. Möjligen klargjorde jag inte att jag ansåg att G36 och XM8 i stort sett är samma vapen. Skillnaden är som jag ser det blott kosmetisk. @106: Jag instämmer i stort sett fullständigt. Dock kanske man skulle ha behållit några Ak4 med räls för att använda som skarpskyttevapen inom skyttegrupperna eller inom plutonsunderstödsgruppen. Om man nu skulle ha en sådan. Quote
Doggydriver Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 106, det vi har fått höra är att vikten i slutprodukten tydligen inte skulle bli särskilt hög. Man kan ju hoppas på att det inte bara är vanlig "hoppas-hoppas-propaganda" B) Quote
Knekt Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Ak5CF: ser ut att bli lite mycket godis/leksaker på den (= vikten som redan är lite hög blir ännu högre) men rödpunktssiktet verkar ju bra. Lyckas man hålla vikten nere kan det nog bli bra.Ak4B: Helt åt h-e, slöseri med pengar. Jag tror nog att AK5C (förutsatt att försöksmodellen antas) är ett större slöseri än AK4B. Det enda man tillfört AK4B, förutom en rätt billig (?) rail, är ett sikte som lätt kan flyttas till nya vapentyper. De enda man egentligen gjort med vapnet, förutom renovering vilket förmodligen var nödvändigt ändå, är ju att man satt på en skena och fräst bort de fasta riktmedlen. Jo... just det... lite pul med hylsfångaren också! Jag är övertygad om att utvecklingskostnaderna hos AK5CF för ny ställbar kolv, sistaskottspärr, nya magasin osv är avsevärt högre. dessutom har man ju inte lyckats hålla ner vikten, som det ser ut nu. Om jag inte minns fel så ligger ju en AK5CF slående nära en AK4 i vikt. Vilket är ungefär dubbelt så mycket som nyare vapen och en utveckling åt helt fel håll. Och där handlar det också nästan enbart om erfarenheter som man kan ta med sig till nästa generation vapen. Sådant är visserligen värt en hel del, men det hade varit trevligare om tekniken hade varit "flyttbar" också. Quote
106 Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 @Knekt Jag håller med dig om Ak5C, men angående Ak4B tycker jag nog att det hade varit bättre att sätta skenan och siktet på en Ak5 (utan ytterligare modifieringar) istället. Vi borde ha tillräckligt många i förråd för att det skall räcka till alla. Jag tycker också att man borde behålla Ak4OR för skarpskyttarna, men det skrev jag ju inte förut. Quote
Knekt Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 (edited) @KnektJag håller med dig om Ak5C, men angående Ak4B tycker jag nog att det hade varit bättre att sätta skenan och siktet på en Ak5 (utan ytterligare modifieringar) istället. Vi borde ha tillräckligt många i förråd för att det skall räcka till alla. Jag tycker också att man borde behålla Ak4OR för skarpskyttarna, men det skrev jag ju inte förut. AK5 hade förmodligen inte varit ett dumt byte. En vapentyp mindre att utbilda på. Marginellt mindre vikt men mera plugg och förmodligen betyligt enklare och billigare utveckling. För att inte tala om vad man vunnit i goodwill. Nackdelen är att vi då fått en sabla massa folk som måste lära sig ett helt nytt vapen, men det får man ju ta hur man än gör om man ska komma nån vart. Däremot hade jag i det läget inte gillat tanken på att behålla Ak4OR i dagens utformning för skarpskyttarna. Antingen hade jag velat se: helst en skarpskyttevariant av AK5 (färre vapentyper i skyttegruppen) med ett bättre sikte än på Ak5B, kanske lite längre pipa, benstöd, ställbart kindstöd och dylikt eller en AK4 med ett nytt kikarsikte och benstöd. Oavsett vilket så är ett krav definitivt bildförstärkare till alla skarpskyttar (och prickskyttar). Annars kan vi lika gärna skrota hela systemet. Här märks fördelarna med skenor längt hela vapnet: inga problem att hänga på vad som nu behövs framför det ordinarie riktmedlet. Edit Lade till lite. Edited January 9, 2004 by Knekt Quote
Guest Triggerpuller Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Jag skulle vilja ha sett att hela armén beväpnades med Ak5. Dock kan nog Hv titta i skyarna efter vapen i 5,56 under de kommande åren. Felet ligger i att man beslutade om anskaffning av patronlägeslås till ak4 trots att man visste att det i den nya insatsorganisationen skulle finnas nog med ak5 för att även ombeväpna Hv. Efter att ha köpt lås kunde man ju inte bara besluta sig för att skrota ak4. istället renoverade man vapnet för åtskilliga miljoner. Dumt, dumt, dumt! Hur som haver så förstår jag inte varför vi skall behålla Ak4OR till skarpskyttarna. Även dessa borde ju tilldelas Ak4B. Tillsammans med ett nytt sikte, ELCAN t ex, samt ett benstöd ,Harris kanske?. @Knekt: Jag skulle vilja ha skarpskyttar med Ak5C med 4x riktmedel och benstöd i skyttegrupperna samt ett prickskyttepar med Ak4B 6x Prick alt PSG90 i plutonsunderstödsgruppen. Samtliga vapen/skyttar på plutonen skall naturligtvis vara försedda med RIS och bildförstärkare. Quote
106 Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Hur som haver så förstår jag inte varför vi skall behålla Ak4OR till skarpskyttarna. Även dessa borde ju tilldelas Ak4B. Tillsammans med ett nytt sikte, ELCAN t ex, samt ett benstöd ,Harris kanske?. Nu förstår jag hur ni menade och så länge skarpskyttarna får ett vettigt sikte att sätta på skenan så håller jag med till viss del. Men inte om OR bara utgick och skarpskyttarna fick rödpunkt istället. Dessutom tycker jag nog att det finns ett par fördelar med ett skarpskyttevapen i 7,62 framför 5,56, utan att behöva lägga pengar på ett prickskyttegevär 90. Jag tänkte mest på hur man skulle kunna ha kvar skarpskyttarna till så låg kostnad som möjligt. Quote
jonte72 Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Men ett problem med AK5:an i Sverige är att det finns för få....... 195 000 AK5 + några tusen AK5D räcker inte till dagens krigsorganisation - det finns därför inga till HV. Det har säkert även kaserats ett antal AK5 under nästan 20 års tjänst. Quote
Guest Triggerpuller Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 @jonte72: Vilka siffror har du tagit i beaktande då du dragit denna slutsats? Räkna gärna upp förband mm. Quote
jonte72 Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 @jonte72: Vilka siffror har du tagit i beaktande då du dragit denna slutsats? Räkna gärna upp förband mm. Arme'n = Operativa insatsförband ca 110 000 + Nationella skyddstyrkorna 85 000 Man ( varav HV utgör ca 50 000 Man). Marinen = ca 12 000 Man. Flygvapnet = ca 15 000 Man. Därför räcker inte dagens ca 195 000 AK5:or.....men kanske efter FB 2004 ;) . Det bästa vore nog att köpa in 20-30 000 AK5D till jägarförband, pansarförband mm. Då skulle HV istället få AK5:or. http://www.mil.se/article.php?id=391 Quote
Guest Triggerpuller Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Men siffrorna som du uppgett motsvarar inte Målbild 2004. I den har jag för mig att det ingick 100-110 000 i hela FM. Exkl HV naturligtvis. I FB 2004 så blir det väl ÄNNU lägre siffror. Alltså! Möjligt att ombeväpna HV med Ak5 i enlighet med Målbild 2004? Troligt! Möjligt i enlighet med FB 2004? Tveklöst! B) Tiotals tusen Ak5D? Gärna! Och inget jäkla vagnslök skall ha Ak5D! Quote
jonte72 Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Målbild 2004 och FB 2004 är väl samma sak . Quote
Recon Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Dom siffrorna är för 2003-01-01, hade vi inte fler förband och större mobiliserbar mängd soldater när AK5 köptes in? Quote
Guest Triggerpuller Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Målbild 2004 och FB 2004 är väl samma sak . Nja, inte riktigt. Målbild 2004 formulerades efter förra försvarsbeslutet som en inriktning att sträva mot. FB 2004 kommer att vara en helt ny org politiskt beslutad i december i år. Quote
jonte72 Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Dom siffrorna är för 2003-01-01, hade vi inte fler förband och större mobiliserbar mängd soldater när AK5 köptes in? När AK5 började införas 1985 fanns det ca 850 000 Man i krigsorganisationen, varav flera hundra tusen skulle haft bla gevär m/96 i händelse av krig..... Quote
2Sharp Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 Av en händels då jag sökte efter annan information på nätet hittade jag uppgifter om att Knight's skall släppa ett nytt rälssystem som kallas URX, Upper Receiver Extension. Mer info! Någon som läst något, vet något om det?? Verkar ju lösa en del mindre bra grejor med andra rälssustem, dock synd att det inte kan installeras av den enskilda skyttesoldaten.. vilket iofs kanske inte är en så stor nackdel? Quote
404 Skenberg Posted January 29, 2004 Report Posted January 29, 2004 En fråga till er som vet Vem kan säga mig var man kan få tag i R.i.s/Ras systemet till Ak4 Eller var man kan få tag i den inskjutbara kolven till Ak4 Fick höra ett rykte om en vikbar kolv till 4´an någon som vet något om det? Jag om en del av minna kollegor inom Hv håller på med en snik lösning till R.i.s systemet för Ak4´an Någon annan som håller på med något liknande? Såg på nätet om ett 50 skotts trummagasin till Ak4 någon som har testat något sådant? Quote
Recommended Posts