Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Visst Bodin, lägg förfalskning till mixen också. det gör säkert alla dina befäl såpass skitglada att dom avväpnar dig direkt.

Jag hajjar ärligt talat inte heller varför en kronstämpel gör så mycket skillnad men dom som gud inte gav hjärnor.... :ph34r:

jag kan inte göra annat än stämma in i kören för om min bat.chef säger at RIS system är tillåtet så lär jag piska fram kreditkortet så snabbt att det dör av whiplash.

Edited by Dr.Koma
  • Replies 154
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Ärligt talat grabbar ni vet lika väl som jag att HvBatcheferna i det här landet har mer betong i arslet än pylonerna i öresundsbron har tillsammans. När inte ens Hk´s originaldelar tillåts monteras (tänker främst på inskjutbara stocken) borde väl chanserna att dom går med på att man moterar ett RIS kit  vara lika stora som chanserna för att ryssen kommer.

Alla Hv prickskyttar som vill ha ett SG1 kit räck upp en hand. :ph34r:

Stansa in en "krona" på den. Vapendelar som är kronmärkta är OK. T. ex. den inskjutbara kolven från FJS.

Det är nog ingen vidare hit att ge sig på.....

Samtliga vapen inom FM har ett beslut om användning, BOA, som baseras på leverantörens säkerhetsutlåtande angående systemet. Detta säkerhetsutlåtande täcker säkerheten vid hanteringen av vapnet och dess risker för en fastställd utformning. Ändras denna utformning så kan inte leverantören ansvara för säkerheten. Vid ändringar av tex kolvar och handskydd så tillfrågas alltid leverantören av FM så att de kan bedömma säkerhetsaspekterna.

Så tänk på detta innan ni tar fram filen eller monterar prylar (kronmärkta eller ej har ingen betydelse), annars så lär det delas ut smisk om något händer.

MVH

Fk Van der Kaye

Posted
Jag hajjar ärligt talat inte heller varför en kronstämpel gör så mycket skillnad men dom som gud inte gav hjärnor.... :ph34r:

Därför att kronstämpeln är garantibeviset som säger att Kungen själv har testat prylen under alla upptänkliga förhållanden under så lång tid att prylen med all säkerhet kommer att hålla för ALLT utom direktkontakt med värnpliktige gris-Karlsson.

Allvarligt så betyder ju kronstämpeln att materielen är godkänd och får användas eftersom någon testat och utvärderat den.

Posted
Ärligt talat grabbar ni vet lika väl som jag att HvBatcheferna i det här landet har mer betong i arslet än pylonerna i öresundsbron har tillsammans. När inte ens Hk´s originaldelar tillåts monteras (tänker främst på inskjutbara stocken) borde väl chanserna att dom går med på att man moterar ett RIS kit  vara lika stora som chanserna för att ryssen kommer.

Alla Hv prickskyttar som vill ha ett SG1 kit räck upp en hand. :sniper:

Stansa in en "krona" på den. Vapendelar som är kronmärkta är OK. T. ex. den inskjutbara kolven från FJS.

Nope. De flesta hb-batchefer har förbjudit sin personal att använda annan utrustning än den tilldelade. Detta gäller speciellt vapnen, där man inte får ändra någonting annat är att möjligen tejpa på ett kindstöd (om man är skarpskytt).

Kronstämpel eller inte kronstämpel har tyvärr inte ett skvatt med saken att göra.

Posted
Jag hajjar ärligt talat inte heller varför en kronstämpel gör så mycket skillnad men dom som gud inte gav hjärnor.... :sniper:

Därför att kronstämpeln är garantibeviset som säger att Kungen själv har testat prylen under alla upptänkliga förhållanden under så lång tid att prylen med all säkerhet kommer att hålla för ALLT utom direktkontakt med värnpliktige gris-Karlsson.

Allvarligt så betyder ju kronstämpeln att materielen är godkänd och får användas eftersom någon testat och utvärderat den.

Jag har en kronstämplad vattenflaska i aluminium. Den får inte användas, eftersom man upptäckt att metallen fäller och förorenar vattnet.

Dessutom säker stämpeln inget om VEM som får använda VAD och NÄR det får användas.

Posted

ja här tog det minsann hus i helvette :winner:

Iallafall, Bodin: Pilla inte dit några julgrans attiraljer eller några hemtäljda kronstämplar på bössan förrns kungen skriftligen beordrar dig.

Posted

Det har jag heller inga planer på. Ak 4:an är ett utomordentligt vapen enligt mitt tycke.

Den är inte sååååå tung eller för lång. Men mer bulor i magget hade varit en fördel.

Posted

Jag gillar också min Ak4. Slit stark, potent och elak.

Men om jag fick skulle jag byta ut den i morgon dag mot en AK5D.

I avsaknad av "nya fina AK5:or" ser jag gärna en vettig fäll/skjutbar kolv och handskydd i stil med RIS/RAS med lite smidiga tillbehör, som lampor, benstöd och dyl.

För mig som skarpskytt skulle RIS/RAS med ett benstöd vara helt strålande!

Posted

Knekt, snabb fråga bara, varför AK5D om du är skarpskytt?

Förstårt precis vad du menar annars, men den kortare pipan är väl inte till fördel för skarpskyttar?

Posted (edited)
Knekt, snabb fråga bara, varför AK5D om du är skarpskytt?

Förstårt precis vad du menar annars, men den kortare pipan är väl inte till fördel för skarpskyttar?

Den marginelt sämre precision en kortare pipa ger är inte hela världen i miljön (stad) mitt förband verkar i och där jag som skarpskytt i en vanlig skyttegrupp ska jobba. En kort och smidig AK5D med benstöd och ett rps med förstoringstillsats vore inte dumt alls.

Behövs precision på stora avstånd är inte AK4OR ett vettigt modernt allternativ överhuvudtaget. Där ser jag hellre prickskyttegevär 90, men då börjar vi lämna skarpskytteriet och prata prickskytte.

Edited by Knekt
Posted

"...att på kort tid kunna avge välriktad eld."

Klockrent med RP på David men benstöd verkligen?

Käns som det kan fucka upp den snabba måluptagningen och vara ivägen i trånga utrymmen. Vore det inte bättre med ett litet lätt vertikalhandtag typ remo?

Personligen ser jag hellre benstöd på en Bertil eller ak4 med kikare. Där har man ju förstorande optik som kan behöva stadgan benstöden ger vid vid snabb målväxling. Har suttit med Ak5b på passagerarsidan fram i en trång liten volvo och övat målbekämpning under färd ett par gånger och jag har alldrig velat såga bort ett susat så hårt som då.

Din konfiguration är däremot helt underbart klockren vid sådana eskortkörningar

Posted
"...att på kort tid kunna avge välriktad eld."

Klockrent med RP på David men benstöd verkligen?

Käns som det kan fucka upp den snabba måluptagningen och vara ivägen i trånga utrymmen. Vore det inte bättre med ett litet lätt vertikalhandtag typ remo?

Personligen ser jag hellre benstöd på en Bertil eller ak4 med kikare. Där har man ju förstorande optik som kan behöva stadgan benstöden ger vid vid snabb målväxling. Har suttit med Ak5b på passagerarsidan fram i en trång liten volvo och övat målbekämpning under färd ett par gånger och jag har alldrig velat såga bort ett susat så hårt som då.

Din konfiguration är däremot helt underbart klockren vid sådana eskortkörningar

Det kommer ett gäng rps med förstoringstillsats på försök.

Ett smidigt litet Harris-stöd är ju knappast ivägen.

Posted (edited)

Mwaeeeeeh jag e skeptisk. ska vara ett bra litet harris isåfall.

En felinställd förstoringssats kan nog ge bra lattjo träffbilder. Jag är av åsikten att optik ska sitta still hålla käften och förstora. :P

men det är kul att det kommer nya grejjer så jag kanske ska knipa tills allt är utvärderat. :)

Edited by Dr.Koma
  • 4 months later...
Posted

Eftersom den här tråden blev återuppväckt så tänkte jag bidra med räls-porr.

Såhär kan jag tänka mig en 7.62 AK istället för AK4(som förpassas till skarpskyttevapen), eller det kanske är nåt för AK4B/D/C? ;)

sa58osw.gif.webp

Guest Triggerpuller
Posted

Varför köpa nya vapen när vi har massvis med ak5 att tillgå? Ak4 som skarpskyttevapen i skyttegrupperna skulle dock vara ypperligt, och då med PSG 1-kit.

Posted

2Sharp>> Det du skrev sidan innan om AK5's handskydd, att det tas isär åt sidan och ut och problemen det medför är ändrat till AK5CF, handskyddet är på dessa vapen i ett stycke, som träs av framåt/neråt. Avdelning smaskig info bara B)

Posted
2Sharp>> Det du skrev sidan innan om AK5's handskydd, att det tas isär åt sidan och ut och problemen det medför är ändrat till AK5CF, handskyddet är på dessa vapen i ett stycke, som träs av framåt/neråt. Avdelning smaskig info bara B)

Roger-roger :baskerPa:

Posted

En tillverkare som tar allt fler marknadsandelar vad gäller

rails för amerikanska försvarsmakten är Atlantic Research (A.R.M.S.) med sitt "Selective Integrated Rail System".

Personligen tycker jag allt annat ser ut som leksaker i jämförelse med A.R.M.S produkter. Här en bild på M4 med påmonterat S.I.R behängd med AimPoint samt Sure-Fire M900 Vertical Foregrip...

newsirpic4.gif.webp

Posted
Varför köpa nya vapen när vi har massvis med ak5 att tillgå? Ak4 som skarpskyttevapen i skyttegrupperna skulle dock vara ypperligt, och då med PSG 1-kit.

Formulerade mig lite missvisande, menade att om dom nu envisas med att ha kvar AK4:an i icke skarpskytteroller så skulle dom kunna göra en B/C/D/? version av den iaf, min bild visade ett exempel på ett 7.62 vapen i ett intressant utförande.

Sen skulle jag bli tvärglad om vi bara fick nån typ av G3SG/1 kit till skarpskytte vapen, man kan bara drömma om nån typ av MSG90 och ett PSG1 kit är förmodligen väldigt dyrt.

Posted (edited)
En tillverkare som tar allt fler marknadsandelar vad gäller

rails för amerikanska försvarsmakten är Atlantic Research (A.R.M.S.) med sitt "Selective Integrated Rail System".

S.I.R systemet verkar ju väldigt lovande, en fördel är ju att det tillåter en friliggande pipa, kylningen skall väl vara bättre också? ARMS snabbföästen verkar ju också lovande, bättre med "svängarm" än att hålla på att skruva skruvar hela tiden.

Jag har funderat ang. SIR, det borde ju vara lätt att få på en Ak5 med skena på lådan? Såtillvida att längden passar över gasblocket, man slipper ju att modifiera ev. fästen på vapnet om man "bara" kan klämma dit det på skenan.

Detta borde ju även fungera på en Ak4B om man kan hitta en SIR som passar där?

Oavsett vilket rälssystem man använder är jag övertygad om att det är en smart/bra/funkis förbättring.

Söt bild.. mmmmmmm.. :)

Edited by 2Sharp
Posted

S.I.R kommer till allt fler modeller, och går säkert att ta fram till det mesta. Då grundtanken är att man skall ha en hel, odelad, längsgående rail längs hela visirlinjen och denna i dagsläget skjuts på picatinnyskenan framifrån skulle man nog först behöva designa om en del i Ak5:ans låda.

S.I.R testas bland annat till den nya SPR, ett prick/skarpskyttevapen för specialstyrkorna som diskuterats i annan tråd. Den friliggande pipan är naturligtvis ett avgörande plus för detta. (A.R.M.S gör för övrigt den längsgående rail som finns på samtliga andra SPR-forend alternativ).

En till bild på de modeller som f n finns för M16/M4

sirs.jpg

Posted
Då grundtanken är att man skall ha en hel, odelad, längsgående rail längs hela visirlinjen och denna i dagsläget skjuts på picatinnyskenan framifrån skulle man nog först behöva designa om en del i Ak5:ans låda.

Vad tror du man behöver fixa i/på lådan?

Jag har sett SIR dels på spr och på en del cqb karbiner, ser bra ut!

Mysig bild.. :) intressant med a2 karbinen i botten, jag har inte sett SIR för annat än flat-top förut.. smart..

Posted
Vad tror du man behöver fixa i/på lådan?

Jag gissar att man måste fila ned/bygga om gasregulatorns "omställare". Både i lådan och själva "omställarflärpen" (Se så jag briljerar med min pinsamt oerhörda kunskap i vapenterminologi på Ak5...:)).

På CGA5P vore det inget problem alls eftersom omställaren saknar funktion och helt kan tas bort.

Posted
Se så jag briljerar med min pinsamt oerhörda kunskap i vapenterminologi på Ak5...:sniper:).

LOL, låter vettigt...

Jag anmäler mig som vanligt frivillig att testa/utpröva det hela bara någon skickar mig alla prylar.. :lol: