Jump to content

Recommended Posts

Posted
Sabaton

Skrivet av johanne 22 mars 2008, klockan 10:57

Konvojen rör sig långsamt framåt, tiden går långsamt och det blir varmare för varje timme som går.

Musik är viktigt, Emir är diskjockey i sin pansarterrängbil och spelar allt från Rammstein till Iron Maiden.

Nu ska detta kompani få en egen låt. Sabaton går i nästa vecka in i studion och gör om en av sina låtar till amf1, för att stödja dem i deras uppdrag. Alla i denna konvoj, som befinner sig mitt i Tchads ödemark, är väldigt glada över detta.

Inlägget

Undras om andra än just förbandet kommer få möjlighet att ta del av den här låten. Skulle va riktigt kul att få lyssna på den :rodna:

Låten ligger på youtube inkl lite bilder från Tchad. Sök på SABATON ( amphibious battalion)

//From the real Panzer battalion

:rolleyes:

• Replies 473
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Tjaaa, typ halva kompaniet var på LA05... bl.a. Kompanichef och Stf Kompanichef.

Ok jag förstod formuleringen som att en del av IA07 hade varit i Afrika. Det är ju en skillnad mot att viss personal ingående i IA07 har tidigare utlandserfarenhet.

• 2 weeks later...
Posted
Tjena!

Ska till Abeche nästa vecka och undrar om någon där nere vill ha något särskilt från Sverige (godis , snus) i mån av plats såklart.

Någon här kanske har kontakt?

Tjena, är i Abeché nu ochdet vi alla saknar är färsla tidningar av alla slag. Nyheter och magasin. Så ta medett gäng av

senaste Metro , DN, svD , Slitz, Bilsport, etc etc

välkommen :baskerHV:

Posted

Svar om Tchadavveckling

Planen är att plocka de nya soldaterna ur befintliga förband: Nordic Battlegroup och nuvarande amfibieförband i beredskap.

Någon som vet vad traktamentet resp risktilläget är för Tchad?

Posted
Svar om Tchadavveckling

Planen är att plocka de nya soldaterna ur befintliga förband: Nordic Battlegroup och nuvarande amfibieförband i beredskap.

Någon som vet vad traktamentet resp risktilläget är för Tchad?

Tre klick på mil.se gav tillhand:

Traktamente 1) per dag (skattefritt) under kalenderår 2008

Missionstillägg per månad (skattepliktigt)

fr o m 2008-04-01

Afghanistan 67 kr

10 000 kr

Bosnien-Hercegovina 51 kr

2 000 kr

Centralafrikanska rep. 57 kr

9 000 kr

Egypten 70 kr

4 000 kr

Eritrea 57 kr

5 500 kr

Etiopien 64 kr 2)

5 500 kr

Förenade Arabemiraten 96 kr

2 000 kr

Georgien 76 kr

4 500 kr

Indien 80 kr

5 000 kr

Israel 82 kr

4 000 kr

Japan 101 kr

Kamerun 61 kr

Kongo (Dem. Rep.) 102 kr

9 000 kr

Libanon 57 kr

4 000 kr

Nepal 37 kr

4 500 kr

Pakistan 40 kr

4 500 kr

Serbien/Kosovo 75 kr

4 500 kr

Sudan 66 kr 3)

9 000 kr

Syrien 56 kr

4 000 kr

Sydkorea 152 kr

3 500 kr

Tadzjikistan 32 kr

3 000 kr

Tchad 57 kr

9 000 kr

Uzbekistan 61 kr

1) Traktamente är baserat på 15 % av ”Skatteverkets allmänna råd om normalbelopp för kalenderåret 2008 för ökade levnadskostnader i utlandet vid tjänsteresa, tillfälligt arbete och dubbel bosättning”. (SKV A 2007:43) Skatteverket reviderar dessa belopp varje kalenderår.

2) Reviderade per SKV A 2008:4

3) Reviderade per SKV A 2008:4

Posted

är dom "värda" 9000 i tchad?

Tycker mig se att det inte används kroppsskydd på bilderna, samt att jounalister som är på besök åker taxin eller kollektivtrafik.

Nu är jag inte särskilt uppdaterad om hur hotbilden ser ut i Tchad, men att nån sätter sig på bussen eller tar localtaxi i t.ex. Affe finns inte på världskartan.. och där har dom bara 1000kr mer.

Posted

Tycker mig se att det inte används kroppsskydd på bilderna, samt att jounalister som är på besök åker taxin eller kollektivtrafik.

Nu är jag inte särskilt uppdaterad om hur hotbilden ser ut i Tchad, men att nån sätter sig på bussen eller tar localtaxi i t.ex. Affe finns inte på världskartan.. och där har dom bara 1000kr mer.

Det är inte bara hotbilden som är avgörande för tillägget utan umbäranden i stort. Är infrastrukturen dålig och klimatet jobbigt så ökar tillägget.

/K

Posted

Tänka? PersUS? Utveckla vad du menar :) Kort (inget) svarsdatum kommer framstå som ett genidrag jämfört med när du inser att du (och ett 1000-tal andra) får söka om allt igen pga att ngn handläggare råkar radera fel filer i ansökningsdatabasen (och förklarar att det finns tekniska problem på hemsidan).

/RP *tcha ba*

Posted

Jag tycker man skall släppa de tankarna överhuvudtaget, dvs att sätta dem i motsats till varandra.

Är de som jobbar i köket/posten värda samma risktillägg som IEDD/EOD grupperna i Afghanistan/Tchad? Etc. osv. in absurdum...

Skall man kritisera ett risktilägg skall man se det isolerat från andra risktillägg. Jag tror det är negativt att skapa en diskussion om risktillägg med att jämföra, det är så mycket som spelar in.

Det bör finns andra grunder att titta på, ex: vad tittar FM på när de bedömer risktillägg?

Bara mina 30 öre...

Posted

Framför allt så är det ju ett missonstillägg där konflikten och dess hotbild bara är en av alla faktorer som påverkar. Boendesituation, klimat, kommunikationsmöjligheter, matstandard, hygienmöjligheter etc osv mm. Och eftersom det är ett missionstillägg så är det ju självklart samma för alla på missionen oavsett tjänst.

Posted

Någon som har koll på vad dom kommer titta på för folk, alltså saker utöver vad som står på sidan.

Tex tidigare utlandserfarenhet och bakgrunder och liknade?

Posted

Vore väl konstigt om de inte tog det i övervägande? :rockon:

Spekulerar bara, men jag kan tänka mig att möjligheten att "komma ifrån" snabbt är viktigt, så folk som står i beredskap har säkerligen "större" chansen än någon med ett civilt liv och allt det innebär.

Rekryteringstiden är kort, uttagningkommiten är nästa vecka, och missionutbildningen börjar inom kort.

Mycket pekar mot IAS och NBG, helt enligt de riktlinjer som är uppsatta sen tidigare.

Posted
då borde det komma besked nästa vecka alltså?

Deras "ringvecka" är igår, idag och imorron. Så om dom inte ringt imorron så ser det mörkt ut.

Posted
Någon som har koll på vad dom kommer titta på för folk, alltså saker utöver vad som står på sidan.

Enl uppgift så har resterande delar ur AM09 och AB01 prio 1.

/Harald

Posted

Enl staben på AB01 så är prio att ta folk fr AB samt av dom som inte åkte fr IAS.

Men staben Ab är helt oduglig så dom uppgifterna ska tas med en nypa salt!

am09 existerar väl inte?
Posted
am09 existerar väl inte?

Helt riktigt! Även om man har kunnat söka dit. Men läs AM07 istället så förstår du vad som menas.

Tack! Var jag som blandade ihop siffrorna.