Jump to content

Gula "Lansen"?

Kanna

Recommended Posts

På väg hem från stan för en stund sedan blev jag och min sambo överflugna av en rote av vad jag uppfattade vara J32 Lansen. Planen såg ut att vara gula till färgen och flög på låg höjd och med relativt låg hastighet. Combined Challange pågår här nere i Skåne just nu så min tanke var att det kanske kan vara någon form av målflyg för LV? Någon som kan bekräfta eller dementera?

Stämde bra det. Tanten hävdade att det var propellerplan men eftersom det är jag som är MÖP:en i familjen var jag bestämd på punkten att det inte var det men tji fick jag. :D Tackar för hjälpen, nu slipper jag fortsätta dagen i ovisshet.

Var närmare bestämt två stycken sådana här:

http://www.airliners.net/open.file/0847044/M/

Vad sysslar SAAB Nyge med?

Edited by Kanna

Vad sysslar SAAB Nyge med?

De mesta som har med flyg att göra.

Enligt Di från 2001:

Saab Nyge Aero är ledande inom området specialflyg. Bolagets verksamhet är förlagd till Nyköping och Ljungbyhed och omfattar även modifieringar, kvalificerade specialanpassningar, underhåll av flygplan och helikoptrar samt ett antal agenturer inom flygbranschen. Även målflyg finns med på listan.

hd.se 2004

Förhandlingar pågår mellan Försvarets materielverk (FMV) och Saab Nyge Aero om underhåll, modifieringar och tekniskt stöd till flygvapnets plan av typen SK60.

Tillhör företaget fortfarande SAAB-gruppen?

Edit: Lade till en fråga

Edited by Dr. T-68

Jag har för mig att Nyge är ett eget bolag men gör mycket jobb åt SAAB. De kör väldigt mycket målflyg åt både lv och fv, men även för markförband som skjuter finkalibrigt. Efter några passager framför Ak5 och ksp brukar visst målkorven vara i trasor. wiren är ca 3000 m och vinchas ut genom en lucka i golvet. De kör även vapenprov åt SAAB och försvarsmakten, samt tidigare även tester av incidentberedskapen.

Efter några passager framför Ak5 och ksp brukar visst målkorven vara i trasor.

AK5 på luftmål, det visste jag inte att man sysslade med...

Kan ju inte vara helt lätt att pricka, jag själv har provat luftmål med TKSP å spårljus ammunution, det var inte lätt att träffa...

"Back in the day" fanns det till och med råd om hur många "kornskydd" man skulle framförhålla om man ville ta ner en MiG eller Hind etc med en kpist. Det var bättre förr.

Efter några passager framför Ak5 och ksp brukar visst målkorven vara i trasor.

AK5 på luftmål, det visste jag inte att man sysslade med...

Kan ju inte vara helt lätt att pricka, jag själv har provat luftmål med TKSP å spårljus ammunution, det var inte lätt att träffa...

Det visste inte jag heller.....Det var iaf inget vi sysslade med under min värnplikt. KSP med LV-stativ kunde eventuellt användas mt långsamma flyg och helikoptrar men AK5???? då gäller det nog att pricka piloten mitt i pärat. :rockon:

Slutade man flyga målflyg med lansen i samband med att målflygdivisionen på F13 försvann, antar att den lades ner samtidigt som flottiljen ?

Edit: Hittade lite info... Efter att F13 lades ner så höll målflygdivisonen till på malmen under F16s regi fram till 1997 då man flyttade den till F4. Samtidigt ersattes lansen med modifierade sk 37.

Edit 2: lyckades missa dieseltrollets inlägg...

Edited by sgt_filur

Slutade man flyga målflyg med lansen i samband med att målflygdivisionen på F13 försvann, antar att den lades ner samtidigt som flottiljen ?

Målflygdivisionen var baserad på Malmen, dvs fd F3 och nuvarande Hkpflottiljen. Däremot tillhörde den F 13 och togs över av F 16 efter F 13s nedläggning. Målflygdivisionen lades ner 1997, enligt vad jag har hört för att rädda en spetsig division. Divisionens störuppgifter togs så småningom över av moddade SK 37 medan målbogseringen togs över av Nyge. Så ja, man slutade med Lansen som målflyg (i Flygvapnet) när Målflygdivisionen lades ner. Däremot har jag för mig att Nyge ett tag hade ett par 32D i tjänst.

• 1 month later...

Målflygdivisionen var baserad på Malmen, dvs fd F3 och nuvarande Hkpflottiljen. Däremot tillhörde den F 13 och togs över av F 16 efter F 13s nedläggning. Målflygdivisionen lades ner 1997, enligt vad jag har hört för att rädda en spetsig division. Divisionens störuppgifter togs så småningom över av moddade SK 37 medan målbogseringen togs över av Nyge. Så ja, man slutade med Lansen som målflyg (i Flygvapnet) när Målflygdivisionen lades ner. Däremot har jag för mig att Nyge ett tag hade ett par 32D i tjänst.

Stämmer, MFD tillhörde F 3 -> F 13M -> F 16M.

Ett tag fanns ett par civilreggade J32 på RFN (Vidsel), men jag tror de försvann innan MFD lades ner. Information om det finns i SVENSKA VINGAR 8 - Målflyg (ISBN 91-973892-8-5) av Åke Hall och utgiven av Air Historic Research, men tyvärr har jag inte boken i min ägo. Efter Målflygdivisionen lades ner överfördes ett par J 32E till FC där de fortsatte flyga ytterligare något år, ungefär som nu skett med SK 37E.

Tyvärr blev ju FV utan störförmåga några år innan man lyckades modda SK 37 och sätta upp TIS/TK-enheten på F 4, så det ska bli intressant att se hur lång tid det tar den här gången.